Formula 1 - 2012 - Japani: Aika-ajot

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Vettel estelee Alonsoa -videota:
http://www.youtube.com/watch?v=kVkjJlCOH28

Kimiä ei kiinnosta, mitä keltaiset liput aiheuttivat toisille kuljettajille:
http://www.youtube.com/watch?v=7NCGgD0KpfA

Se mtä Vergne teki oli erittäin typerää ja ajattelematonta. Ensiksi blokkaa Sennan viimeisessä shikaanissa, laskee ohi, imuttaa Sennaa ja ohittaa Sennan maalisuoralla pilaten tämän toisenkin yrityksen.
Senna ei vaihtanut shikaanin ulostulossa isompaa pykälää silmään ajoissa, koska keskittyi kädellään Vergnelle viittomiseen. Tämän takia Sennan loppukierros meni pilalle ja samoiten seuraava. Tottakai Vergne ajoi imusta hitaamman auton ohi, koska hän aloitti nopean kierroksensa. Sennallahan jäi loppujen lopuksi vain 6 tuhannesosa sekuntia eroa Q2:een, joten ehkä olisi kannattanut kuitenkin vetää se kierros rauhassa loppuun. Erittäin typerää toimintaa siis myös häneltä.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tarkoitin sitä, kun vetäisi takaisin radalle ja pyörähti. Pyörähdyksen jälkeen oli pakko odotella, siinä ei ollut mitään erikoista. Se pyrähdykseen johtanut ajoliike oli se mikä vähän kulmakarvoja nostatti :D

Eihän sen ekan leveäksi menon jälkeen ollut enää mitään järkeä yrittää hirveällä riskillä takaisin radalle. Kierros oli pilalla eikä uuteen enää aikaa. Siellä on asvalttia lusikkamutkassa vähintään Koreaan ellei Siperiaan asti, joten senkun olisi rullaillut siellä... Ei olisi ollut mitään riskiä menettää auton hallintaa. Sen sijaan Kimi päätti palata radalle hirmuisella riskillä ja "sattumalta" temppu epäonnistui :thumbup:
Allright. No kieltämättä se oli vähän erikoinen, mutta jos se olisi ollut "Schumi Monaco 2006" -tyylinen veto, niin eiköhän auto olisi jäänyt osittain radalle, moottori sammunut "vahingossa" ja punaiset liput? :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minneköhän Vettelin olisi Alonson mielestä pitänyt väistää? Minun mielestäni Vettel teki ihan riittävän oikein, ei ollut helppo paikka Vettelillekään.
Alonson mielipide lienee yhdentekevä, tuomaristo varmaankin otti huomioon sen, että 130R:n jälkeen hidastelusta oli erityisesti sanottu ennen aika-ajoja. Harjoituksissa kun moinen oli aiheuttanut useita vaaratilanteita. Eikä takanatulevalle muutenkaan tehdä tilaa hidastelemalla ajolinjalla.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Minneköhän Vettelin olisi Alonson mielestä pitänyt väistää? Minun mielestäni Vettel teki ihan riittävän oikein, ei ollut helppo paikka Vettelillekään.
Niin, vaikeaksi paikaksi tuo shikaani on osoittautunut, kun nopeampia autoja pitäisi päästää ohi. Oli siellä ohjelmaa monella muullakin. Ehkäpä paras ratkaisu Vetteliltä olisi ollut hidastaa aiemmin, ja päästää Alonso vasemmalta ohi 130R:n jälkeisellä suorallla. Kuljettajien kokouksessa olisi pitänyt sopia, että jokainen vetää 130R:sta eteen päin täysillä joka kierroksella. Näin oltaisiin aika monelta incidentiltä vältytty.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kaudelle tyypillinen aika-ajo: Kimi ei saa ratkaisevassa paikassa täydellistä kierrosta irti, jonka seurauksena saa taas jossitella 2-5 ruutua paremmasta lähtöpaikasta. Näitä on tullut todella paljon nyt Kimin paluun jälkeen. Harmi.

Toisaalta muuten lähtöjärjestys on melko positiivista katsottavaa. Vettel otti paalun ja Webberin toinen sija osoitti, että auto on todella hyvä. Nyt vaan maksimipisteet kotiin. Sauber on melkoinen kysymysmerkki. Mä luulen, että kovaa ne huomenna menevät. Jos eivät ihan voitosta taistele, niin palkintopallista nyt vähintään. Kimin kannalta myös hyvä, että Alonso vain yhden paikan edempänä ja molemmat Mclarenit takana.

Veikkaus: Ilman ongelmia Vettel ajaa helpon voiton. Sauberit taistelevat Webberin kanssa seuraavista sijoista. Kimi ajaa sijalle 3-5. Alonso sijalle 5-7.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ei taida oikein pystyä toivomaan sitäkään, että jos Webberi pääsisi kuittaamaan Vettelin lähdössä, että ajaisivat siinä järjestyksessä maaliin... Eiköhän sielläkin olla jo tajuttu pelin henki. Pitää toivoa RB:ille laturiongelmia, että edes toinen saataisiin pois Kimin edestä.

Vettel-Webber-Räikkönen-Grosjean-Kobayashi-Perez-Hamilton-Button-Alonso

Alonso 196
Vettel 190
Räikkönen 164 (-32p)
Webber 160
Hamilton 148

Mutta lienee todennäköisempää, että vähintään yksi nelikosta RB+Lotus keskeyttää, samoin yksi Sauber ja toinen tippuu Alonson taakse, lisäksi Alonso pystyy pitämään toisen Mclarenin takanaan.

Vettel-Webber-Räikkönen-Hamilton-Alonso-Button-Kobayashi

Alonso 204
Vettel 190
Räikkönen 164 (-40p)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Vettelille varoitus oli muuten kauden toinen, eli jos vielä yksi tulee kauden aikana, lähtöruuturangaistus odottaa.

Ensimmäinen tuli Montrealin harjoituksissa tilanteesta Sennan kanssa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Kuljettajien kokouksessa olisi pitänyt sopia, että jokainen vetää 130R:sta eteen päin täysillä joka kierroksella. Näin oltaisiin aika monelta incidentiltä vältytty.
Tuomariston olisi pitänyt ottaa erittäin tiukka linja ennen aika-ajoa koska harjoituksissa nähtiin vaaratilanteet. Nopeuseroa autoilla jopa yli 200km/h 130R jälkeen. En ymmärrä mitä Vettel tuossa himmaan koska oli tulossa varikolla ja tilan ottaminen kierrosta varten ei ollut tarpeellista.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Olikos Massa aika-ajojen 11 ja näin ollen saisi valita mieleisensä renkaat? Mielestäni tämä kausi on Perezin ja Räikkösen esimerkkien voimalla osoittanut, että aika-ajoissa sijoitukset 11 ja 12 ovat parempia kuin 7-10.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Olikos Massa aika-ajojen 11 ja näin ollen saisi valita mieleisensä renkaat? Mielestäni tämä kausi on Perezin ja Räikkösen esimerkkien voimalla osoittanut, että aika-ajoissa sijoitukset 11 ja 12 ovat parempia kuin 7-10.
Eli, sinunko mielestä Kimin olisi kannattanut jättäytyä 11-12 ruutuun, eikä tavoitella realistista aika-ajosijoitusta 4-5. ruutuun? Anna mun kaikki kestää...:wall:
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Eli, sinunko mielestä Kimin olisi kannattanut jättäytyä 11-12 ruutuun, eikä tavoitella realistista aika-ajosijoitusta 4-5. ruutuun? Anna mun kaikki kestää...:wall:
En nyt puhunut ollenkaan Kimistä vaan Massasta. Olet muuten hiukan vainoharhainen. Uskoin ennen aika-ajoja että Massan maksimi ruutu olisi tuolla 6-8 sijan paikkeilla. Sijoitus 11 on mielestäni parempi kuin sijoittuminen 7-10 ruutuihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös kausi pistetty kahtia näiden suhteen? Montreal oli alkupuoliskolla.
Säännöt eivät moista puolitusta tunne, siellä puhutaan saman kauden sisällä kertyneistä varoituksista. Viime kaudella, kun tuo varoitusten kumulatiivisuus tuli voimaan Silverstonessa, siihen asti saadut kyllä nollattiin ja uuteen sääntöön lähdettiin kaikkien osalta puhtaalta pöydältä.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Olikos Massa aika-ajojen 11 ja näin ollen saisi valita mieleisensä renkaat? Mielestäni tämä kausi on Perezin ja Räikkösen esimerkkien voimalla osoittanut, että aika-ajoissa sijoitukset 11 ja 12 ovat parempia kuin 7-10.
Joka radalla näin ei ole. Riippuu paljon radan profiilista, rengasseoksista, varikkopysähdyksien määristä, ohitusmahdollisuuksista, SC:n radalle tulosta... Uskoisin kuitenkin, että P11:n etu saattaa olla Suzukassa keskimääräistä enemmän. James Allenin mukaan optimaalinen strategia on kolme stoppia, mutta ruuhka/SC -tilanteissa kaksi stoppia voi olla nopeampi, joten vaihtelua strategioissa tullaan siis varmasti näkemään. Eiköhän Massalla ole täydet mahdollisuudet top5:een huomenna.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Olikos Massa aika-ajojen 11 ja näin ollen saisi valita mieleisensä renkaat? Mielestäni tämä kausi on Perezin ja Räikkösen esimerkkien voimalla osoittanut, että aika-ajoissa sijoitukset 11 ja 12 ovat parempia kuin 7-10.
Tämä alkoi mietityttämään, joten otin tehtäväkseni tarkistaa, mikä on ollut keskimääräinen sijoitus kisassa sijoilta 7-12. Saamani tulokset kertovat näin:

7. ruutu: 7,81
8. ruutu: 8,36
9. ruutu: 7,00
10. ruutu: 6,69
11. ruutu: 8,45
12. ruutu: 8,77

Sitten vielä miten näiltä sijoilta on ajettu viiden joukkoon (1.-2.-3.-4.-5.)

7. ruutu: 0-1-2-0-1
8. ruutu: 1-0-0-0-1
9. ruutu: 0-1-0-1-1
10. ruutu: 0-1-2-0-2
11. ruutu: 1-1-0-1-1
12. ruutu: 0-1-1-1-1

Keskeytyksiä en laskenut keskimääräiseen sijoitukseen mukaan.

***​

Eli ruudut 7-10. ovat tuoneet enemmän menestystä kuin ruudut 11-12. mutta toisaalta ruudut 9-10. ovat olleet menestyksekkäämpiä kuin ruudut 7-8. Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että renkaiden valitseminen starttiin on kuitenkin huomattava ase, joten ei Stedos aivan väärässä ollut. Otanta on tietysti aika pieni, joten liian radikaaleja johtopäätöksiä on turha vetää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
onneksi virhe ei ollut paha eikä mitään varmaan hajonnut. renkaat voi olla vähän huonossa kunnossa vaan huomenna. saakohan vaihtaa renkaat jos todetaan et ne on mennyt pskaksi
Tämä asia näköjään käsiteltiinkin Maikkarin lähetyksessä. Kimin pitää vaihtaa renkaat, koska nopein aika syntyi aiemmin käytössä olleella setillä, ei sillä jolla pyörähti.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Laskin nyt vielä montako pistettä sijoilta on 7-12. on saavutettu. Ehkä se on hieman parempi mittari, kuin tuo keskimääräinen sijoitus.

7. ruutu: 76
8. ruutu: 53
9. ruutu: 71
10. ruutu: 90
11. ruutu: 71
12. ruutu: 75

Melko tasaisesti on pisteitä kerääntynyt sijoilta 7-12. Onhan tuossa hieman poikkeamia, mutta näyttää kyllä miten rengasetu kompensoi huonomman lähtöruudun kanssa. En nyt sanoisi, että 8. ruutu olisi mitenkään selvästi huonompi, mutta ehkä siinä on vähän se, että se on yleensä viimeinen ruutu, josta ei saa valita rengasseosta. Lisäksi se on yleensä likaisella puolella. Mutta jälleen kerran on aika turha tehdä mitään hirmuisia johtopäätöksiä, koska otanta on vain 14 kisaa.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Laskin nyt vielä montako pistettä sijoilta on 7-12. on saavutettu. Ehkä se on hieman parempi mittari, kuin tuo keskimääräinen sijoitus.

7. ruutu: 76
8. ruutu: 53
9. ruutu: 71
10. ruutu: 90
11. ruutu: 71
12. ruutu: 75

Melko tasaisesti on pisteitä kerääntynyt sijoilta 7-12. Onhan tuossa hieman poikkeamia, mutta näyttää kyllä miten rengasetu kompensoi huonomman lähtöruudun kanssa. En nyt sanoisi, että 8. ruutu olisi mitenkään selvästi huonompi, mutta ehkä siinä on vähän se, että se on yleensä viimeinen ruutu, josta ei saa valita rengasseosta. Lisäksi se on yleensä likaisella puolella. Mutta jälleen kerran on aika turha tehdä mitään hirmuisia johtopäätöksiä, koska otanta on vain 14 kisaa.
Otitko noin ruudut sen aika-ajo sijoituksen mukaan vai sen lähtöjärjestyksen mukaisesti? Rangaistukset aina muuttavat lähtöruutuja hieman. No yhtä kaikki uudet renkaat ovat aina huomattava etu. Esimerkiksi Räikkösellä on nyt lähdössä todella huono setti, jolla on ajettu paljon ja on odotettavaa että Räikkönen joutuu olesuhteiden pakosta pysähtymään ensin. Toivoisin, että Massalla kerrankin onnistuisi se taktiikka noilla uusilla renkailla. Se on jo osoittanut tehonsa Perezin ja Räikkösen toimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös