Mielenkiintoinen kisa luvassa tulipa kuivaa tai ei. Polttoaineella voi tällä radalla leikkiä enemmän kuin muilla radoilla sillä Monacossa bensaa riittäisi aivan täydellä tankilla jopa 100 kierroksen kisaan 1,6 kilon kulutuksella.
Bensaa kuluu kuitenkin yhteensä 124,8 kiloa eli noin 163,8 litraa 78 kierroksen kilpailussa. Sen vuoksi kilpailuun voisi lähteä jonkin verran tavallista kevyemmällä autolla.
Sadekelissä tai turva-auton vieraillessa usein polttoainetta voi säästyä enemmänkin. Välitankkauksen aikana 1997 Mika Salo teki ihmeteon ja ajoi ilman tankkausta maaliin 160 litralla. Se oli erittäin paljon siihen aikaan ja sillä saavutettiin pisteitä.
Salolla olisi saattanut olla pysähdys kilpailun aikana, mutta kisan päättyminen etuajassa teki sen lopulta tarpeettomaksi. Tosin kierrosmäärälle milloin kilpailu keskeytettiin olisi tarvittu vain noin 130 litraa polttoainetta.
Se historiasta. Superpehmeät renkaat kestävät tänään luultavasti 16 kierrosta mutta korkeintaan 20 kierrosta. Pehmeät renkaat joko kestävät pidempään tai Pirellin Goodyearilta nostalgiamielessä kuuluvan flowin hävitessä vain hieman pitempään. 39-40 kierroksen tai 50 kierroksen pehmeiden renkaiden kesto ei vain jotenkin sovi kuvaan.
Monacon rata kuluttaa hitauden takia myös tavallista vähemmän renkaita joten se ei ole poissuljettu tilanne. Epätodennäköinen vain. Sään muuttuessa yllättäen Välimerelle tyypilliseen tapaan sateiseksi tai kilpailun muuttuessa romuralliksi pysähdyksiä voi tulla enemmän.
Eturivin miehet yrittävät ehkä 1-2 stopilla, mutta riskit renkaiden uuden sukupolven tapaan voivat olla liian suuret. Takarivin kaverit yllättäjien Perez, Maldonado tai Kobayashi tapaan voivat yrittää jopa 3 pysähdyksen taktiikkaa kilpailussa. Sennalla ja Maldonadolla on Williamsilla pieni pakkorako. Kolarit on vain vältettävä ja sen jälkeen toivottava hyvää kisaa.
Molemmilla kavereilla on ollut omat ongelmansa yliyrittämisen ja hermostumisen kanssa mikä Monacossa ei lupaa hyvää. Lotuksella oli Kimillä enemmän ja Romainilla vähemmän rengasongelmia erityisesti superpehmeiden suhteen. Pehmeillä renkailla vauhtia löytyi paremmin. Sen sijaan Felipellä superpehmeät toimivat paremmin.