Formula 1 – 2012 – Silverstone: Ennakot ja treenit

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alonso kävi vielä lopuksi kokeilemassa intereitä. Päin seinää.:D
Kuten ylempänä kirjoitin, oli intereillä jo aiemmin. Taisi olla ensimmäinen.

Grosjean säästeli renkaita loppuviikonlopulle. Homma toimi jo aamulla, ei maksanut vaivaa hakea mitään erikoista. (Tai sitten autossa oli ongelma.)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Voisi edes olla enemmän märän seoksia tarjolla, ettei ajamatta jäisi pelkästään renkaiden säästön takia.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Se on ihan sama paljonko se Senna törmäilee. Niin kauan kun rahaa virtaa niin Senna ajaa. Sama Maldonadolla.
Ainakin saa tällä menolla tuoda ensi kaudella paljon enemmän rahaa pöytään, että Williamsin kannattaa häntä ajattaa.

Hamilton oli toinen kuski, jonka kärkiaikaa veikkasin, joten kelpasi toi Lewiksenkin pohja-aika. Kerroin oli toki pienempi (5) kuin Kobayashilla (30).
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kuten ylempänä kirjoitin, oli intereillä jo aiemmin. Taisi olla ensimmäinen.
Tiedän, mutta lopussa kävi uudestaan ja täräytti seinään. Vettel kävi myös pyörimässä muiden jaloissa intereillä, siitä johtui se hidastelu Marussian kanssa.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Se on ihan sama paljonko se Senna törmäilee. Niin kauan kun rahaa virtaa niin Senna ajaa. Sama Maldonadolla.
Taitaa kuitenkin Maldo tuoda tallille moninkertaisen määrän pätäkkää Brunoon verrattuna. Eikä hävitä sitä tuhoamalla autoa joka kisaviikonloppu.
 

F1Electric

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
364
Hyvä kisa olisi taas luvassa. 2008 tyylinen kisa kelpaisi, omasta mielestä yksi parhaista kisoista viime vuosien aikana. Näyttää vaan pahasti siltä, että omalta osalta saattaa kisa jäädä katsomatta sään takia. Koko päiväksi luvattu ukkosta, aamusta iltaan. Varmasti menee sähköt poikki jossain vaiheessa tai sitten laitteet hajoaa. Tämän takia vihaan kesää, ei ukkosessa mitään vikaa ole, paitsi silloin kun se estää formuloiden seuraamisen.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Voisi edes olla enemmän märän seoksia tarjolla, ettei ajamatta jäisi pelkästään renkaiden säästön takia.
BBC:llä oli Pirellin Paul Hembrey siellä porukan mukana kopissa höpisemässä, ja ilmeisesti (jos nyt oikein tulkkasin sivukorvalla kuunnellessani) teamit saivat Whitingiltakin hyväksynnän sille, että saavat ylimääräisen setin full wet -renkaita kunhan palauttavat yhden käytetyn setin perjantain päätteeksi. Normaalistihan sääntö koskee intermediateja. Tämän jälkeenhän radalla alkoi sitten tapahtuakin.

Ilmeisesti sääntöä sorvataan jatkoa ajatellen ettei tule niin autiota sateisina perjantaipäivinä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taitaa kuitenkin Maldo tuoda tallille moninkertaisen määrän pätäkkää Brunoon verrattuna. Eikä hävitä sitä tuhoamalla autoa joka kisaviikonloppu.
Viime vuoden heikkojen esitysten takia Williamsin tulot FOMilta laskivat lähes 12 miljoonaa (Concorde-ketjusta). Se varmasti oli osasyy siihen miksi tallissa on nyt kaksi maksukuskia.

Autossa olisi tällä kaudella potentiaalia nostaa sijoitusta paljonkin ylöspäin, mutta kuskien suoritukset ovat olleet epätasaisia. Hieman ironista, mutta Senna esityksillään pikemmin varmistaa, että ensi vuonnakin tarvitaan (kahta) maksukuskia, kun FOM-rahoja ei edelleenkään saada riittävästi. Bottas olisi riski, koska eihän miehen tasaisemmasta suoritusvarmuudesta rookie-kaudella ole mitään takeita, vaikka vapaissa onkin hyvin ajellut.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Viime vuoden heikkojen esitysten takia Williamsin tulot FOMilta laskivat lähes 12 miljoonaa (Concorde-ketjusta). Se varmasti oli osasyy siihen miksi tallissa on nyt kaksi maksukuskia.

Autossa olisi tällä kaudella potentiaalia nostaa sijoitusta paljonkin ylöspäin, mutta kuskien suoritukset ovat olleet epätasaisia. Hieman ironista, mutta Senna esityksillään pikemmin varmistaa, että ensi vuonnakin tarvitaan (kahta) maksukuskia, kun FOM-rahoja ei edelleenkään saada riittävästi. Bottas olisi riski, koska eihän miehen tasaisemmasta suoritusvarmuudesta rookie-kaudella ole mitään takeita, vaikka vapaissa onkin hyvin ajellut.
Minusta Bottas on jo piukkuformuloissa todistanut olevansa paljon suoritusvarmempi kuin kaksi nykyistä heeboa. Siinä mielessä Bottas voisi olla jopa riskittömin vaihtoehto. Vaikka kokemusta onkin paljon vähemmän niin hän on silti ikäisekseen erittäin kypsä kuljettaja.

Luulisi, että Williamssilla oltaisiin jo kyllästyneitä ainakin toiseen maksukuskiin. Nyt siellä ollaan kahden maksukuskin taktiikka nähty ja ehkä palaavat ensi vuonna edelliseen kuskipolitiikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Viime vuoden heikkojen esitysten takia Williamsin tulot FOMilta laskivat lähes 12 miljoonaa (Concorde-ketjusta). Se varmasti oli osasyy siihen miksi tallissa on nyt kaksi maksukuskia.

Autossa olisi tällä kaudella potentiaalia nostaa sijoitusta paljonkin ylöspäin, mutta kuskien suoritukset ovat olleet epätasaisia. Hieman ironista, mutta Senna esityksillään pikemmin varmistaa, että ensi vuonnakin tarvitaan (kahta) maksukuskia, kun FOM-rahoja ei edelleenkään saada riittävästi. Bottas olisi riski, koska eihän miehen tasaisemmasta suoritusvarmuudesta rookie-kaudella ole mitään takeita, vaikka vapaissa onkin hyvin ajellut.
Toisaalta, jos Senna tunaroi jatkossakin, niin ne FOM:ilta tulevat tulot tulevat pysymäänkin pieninä. Parempi kuljettaja toisi enenmmän pisteitä ja auttaisi taistelussa tallien MM:ssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Autossa olisi tällä kaudella potentiaalia nostaa sijoitusta paljonkin ylöspäin, mutta kuskien suoritukset ovat olleet epätasaisia. Hieman ironista, mutta Senna esityksillään pikemmin varmistaa, että ensi vuonnakin tarvitaan (kahta) maksukuskia, kun FOM-rahoja ei edelleenkään saada riittävästi. Bottas olisi riski, koska eihän miehen tasaisemmasta suoritusvarmuudesta rookie-kaudella ole mitään takeita, vaikka vapaissa onkin hyvin ajellut.
Olen eri mieltä. Kuskivalintoja ei pitäisi pohtia menneisyyden, vaan tulevaisuudenodotusten kautta. Viime vuoden lopulla näytti, ettei tallilla voi olla menestyvää autoa, siispä taloudellinen asema turvattiin maksukuskein. Nyt, kun tilanne näyttää ensi kauden suhteen hyvältä, pitää hyvä auto yrittää maksimoida joko palkkaamalla hyväksi tiedetty kuski tai ottamalla riski nuoren lupauksen kanssa. Ei talli tule koskaan saamaan kummoista siivua FOM- tai sponsorirahoista, jos sillä ei ole mitään valmiutta riskinottoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen eri mieltä. Kuskivalintoja ei pitäisi pohtia menneisyyden, vaan tulevaisuudenodotusten kautta. Viime vuoden lopulla näytti, ettei tallilla voi olla menestyvää autoa, siispä taloudellinen asema turvattiin maksukuskein.
Minusta pikemmin näytti, että kun jättisopimus QTelin kanssa kariutui, Williams oli lähinnä pakkoraossa rahoituksen takia.
Nyt, kun tilanne näyttää ensi kauden suhteen hyvältä, pitää hyvä auto yrittää maksimoida joko palkkaamalla hyväksi tiedetty kuski tai ottamalla riski nuoren lupauksen kanssa. Ei talli tule koskaan saamaan kummoista siivua FOM- tai sponsorirahoista, jos sillä ei ole mitään valmiutta riskinottoon.
Jos Concorde-ketjun taulukko jokseenkin pitää paikkansa, nousu tallipisteissä kuudennelle sijalle kompensoisi Sennan tuomat rahat (huhuttu 14 miljoonaa euroa). Toive tallissa tietysti oli, että saadaan sekä että. Eikä se nyt mahdotonta ole vieläkään, jos kuskit vähän skarppaavat ja auton suoritustaso säilyy. Sennalla tiettävästi on yksivuotinen sopimus. Joten jos FOMilta ensi vuonna saadaan se, mitä Sennalta saadaan tänä vuonna, Sennaa ei enää tarvita ja silloin voidaan ottaa Bottas.

Eli mitä alemmas jäädään, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tarvitaan maksukuskia. Sitä hain.

Ensi vuoden suoritustasosta ei tietysti ole mitään tietoa vielä. Vaikkei säännöissä suuria muutoksia tapahdu, isot varmasti (juuri siksi) lisäävät etumatkaansa. Mutta sama tilanne on kaikilla muillakin keskikastin talleilla.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta pikemmin näytti, että kun jättisopimus QTelin kanssa kariutui, Williams oli lähinnä pakkoraossa rahoituksen takia.
Williamsin tilinpäätökset ovat julkista tietoa. 2011 talli teki voittoa kahdeksan miljoonaa puntaa sadan miljoonan liikevaihdolla, eli tilanne oli melko kaukana pakkoraosta.
Eli mitä alemmas jäädään, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tarvitaan maksukuskia. Sitä hain.
Jos tilanne todella olisi se, että talli taistelisi olemassaolostaan, tämä olisi varmaankin totta. Näin ei kuitenkaan ole, vaan Williamsilla on varaa tehdä päätöksiä pitkällä tähtäimellä. Enemmänkin näkisin niin, että henkilöstömuutosten jälkeen tulot haluttiin varmistaa tietylle tasolle, koska uuden rakenteen toimivuus oli puhtaasti arvailun varassa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Williamsin tilinpäätökset ovat julkista tietoa. 2011 talli teki voittoa kahdeksan miljoonaa puntaa sadan miljoonan liikevaihdolla, eli tilanne oli melko kaukana pakkoraosta.
En tarkoittanut taloudellista pakkorakoa, vaan pakkorakoa tietyn tavoitebudjetin kasaan saamiseksi. Ainahan rahapulassa voi yksinkertaisesti toimia pienemmällä budjetilla, mutta tavoite on, että ei hirvittävästi tarvitsisi karsia.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Kobayashin hyvät otteet sateisissa reeneissä ei ainakaan minua yllätä. Hamiltton taas on ihan normi nimi tulosten kärjessä muutenkin. Merkille pantavaa on myös se että mclaren on tuonut rutkasti uusia päivityksiä tähän gp:hen. Nopeus näyttää toistaseks hyvältä, mutta kolikon kääntöpuolella on se ettei sateisissa olosuhteissa saa välttämättä oikeaa kuvaa päivitysten toimivuudesta. Kovalaisen caterhamiinki tuli rutkasti päivityksiä jotka vaikuttaa oikeasti toimivilta. Red Bull muuten oli aika mageen näkönen tässä uudessa kuosissa
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Taidamme saada tänään kuivankelin harjoituksen. Hieno juttu.

Hopi hopi, tulkaa mukaan.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Kova hinku on kaikilla radalle... :alppu:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Hieman on rata kostea paikka paikoin. Ilmanlämpötila 16 ja rata 17 astetta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Mitä hyötyä kuivasta jos huomenna sadekelin säädöt oltava kuitenkin?
Tietysti aika-ajovetoja harjoitellaan nyt.
 
Ylös