Formula 1 - 2013 - Australia - Kisa - Jälkilöylyt

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei nyt kai kellekään ole epäselvää, että Kimillä kävi aika hiton hyvää tuuriakin mestaruusvuonnaan. Tämähän ei tarkoita etteikö hän olisi maksimoinut sitä miten tarjotut tilaisuudet hyväkseen käytti.
Kaikki (näköjään) muistavat Kimin "tuurin" loppukaudesta koska mestaruus ratkesi viimeisissä kisoissa, mutta tosiasia on että Kimillä oli kaikkein huonoin tuuri mestaruuskandidaateista tuona vuonna. Kimi keskeytti auton hajottua kaksi kertaa, McLaren-kuskit eivät kertaakaan. Jos keskeyttää omaan ajovirheeseen tms. seikkaan kyse ei ole tuurista vaan taidon puutteesta. Ainoastaan tekniset viat ja muiden aiheuttamat kolarit tms. tilanteet lasketaan huonoksi tuuriksi. Esim. Hamiltonin keskeytys Kiinassa EI ollut huonoa tuuria. Kimillä oli eniten huonoa tuuria 2007 ja silti mestari, niin se vain on.

Tuuri = asia johon ei voi itse vaikuttaa. Kuski ei voi juurikaan vaikuttaa siihen onko auto nopea tai luotettava, tai sössiikö tiimi varikkopysähdykset jne. Tiimikään ei silti ole tuurin ulkopuolella. Tiimi ei voi juurikaan vaikuttaa siihen kolaroiko joku heidän autojaan ulos kisoista, tai millaiset säätilat kisoissa vallitsevat, vaikka niillä on huomattavaa vaikutusta lopputuloksiin. Ne jotka puhuvat että tuuria ei ole, eivät ole miettineet asioita loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Kaikki (näköjään) muistavat Kimin "tuurin" loppukaudesta koska mestaruus ratkesi viimeisissä kisoissa, mutta tosiasia on että Kimillä oli kaikkein huonoin tuuri mestaruuskandidaateista tuona vuonna. Kimi keskeytti auton hajottua kaksi kertaa, McLaren-kuskit eivät kertaakaan. Jos keskeyttää omaan ajovirheeseen tms. seikkaan kyse ei ole tuurista vaan taidon puutteesta. Ainoastaan tekniset viat ja muiden aiheuttamat kolarit tms. tilanteet lasketaan huonoksi tuuriksi. Esim. Hamiltonin keskeytys Kiinassa EI ollut huonoa tuuria. Kimillä oli eniten huonoa tuuria 2007 ja silti mestari, niin se vain on.

Tuuri = asia johon ei voi itse vaikuttaa. Kuski ei voi juurikaan vaikuttaa siihen onko auto nopea tai luotettava, tai sössiikö tiimi varikkopysähdykset jne. Tiimikään ei silti ole tuurin ulkopuolella. Tiimi ei voi juurikaan vaikuttaa siihen kolaroiko joku heidän autojaan ulos kisoista, tai millaiset säätilat kisoissa vallitsevat, vaikka niillä on huomattavaa vaikutusta lopputuloksiin. Ne jotka puhuvat että tuuria ei ole, eivät ole miettineet asioita loppuun asti.
Tässä ei nyt ollut minun puoleltani missään määrin kyse siitä, että olisi tarvetta vertailla kuskien tuurin absoluuttista määrää kaudella. Siitä tulee vaan sota. Kullakin kuskilla kuitenkin käy toisinaan munkki niin ettei paremmasta väliä, ja joskus jää musta pekka käteen.

Mistä kukaan voi sanoa mikä osa suorituksesta muutenkin menee hyvän tuurin ja mikä osa rautaisen ammattitaidon piikkiin? Otetaan vaikka jonkun luisun paikkaaminen ja perän ottaminen haltuun. Liki kaikilla kuskeilla kuitenkin voisi olettaa olevan tietotaito ja refleksit siihen, mutta aina se vaan ei onnistu.

Tarkoittaako tämä sitten, että ko. kuski on automaattisesti surkeampi auton hallinnassa? No ei. Renkaan alla on vaan saattanut olla lipsahduksen seurauksena enemmän vaikkapa renkaiden kulumisen seurauksena muodostuvia "kuulia". Se miten paljon niitä juuri siinä kohdassa sattuu olemaan ei sitten riipukaan pätkääkään siitä kuka siellä ohjaamossa on, mutta se ei estä tietenkään kuskin mollaamista avoimesti.

Hamilton toki esimerkissäsi ajoi renkaansa näkyvästi kankaille ja lipsui pihalle, mikä taas ei tosiaan enää tuuria ole. Toki voisi asiaa niinkin katsoa, että koska ulosajo tapahtui juuri varikolle sisäänmenossa, niin huonoakin tuuria tuossa oli. Pistäisin kuitenkin enemmän kokemattomuuden aiheuttaman arviointivirheen piikkiin.
 
Ylös