Formula 1 - 2013 - Iso-Britannia - Kisa

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Jotenkin se Boullier vaikuttaa hidasälyiseltä eikä kovin fiksulta. Onko vain väärässä paikassa, asemassa johon henkiset kyvyt ei yksinkertaisesti riitä?
Luuletsä että Boullier siellä päättää vaihdetaanko renkaita vai ei?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Turhauttaa tuollaiset tilanteet, joissa pitäisi melkein jonkun tv-katsojan käydä selittämässä tallin taktiikkaosastolle itsestään selvä asia. Vaikea ymmärtää. Eikö jakseta keskittyä vai eikö olla koskaan edes mitään mahdollisia tilanteita etukäteen käyty läpi? Vedetään sitten arvalla nopeat päätökset.
Saattaa vieläkin olla Lotukselle hiukan uutta toi kärkitaistelussa taktikointi. Jossain kymmenennen sijan tienoilla ei ole niin tarkkaa meneekö taktiikat ja varikkokäynnit ihan nappiin kun muutkin on hitaampia, mutta kärkikolmikossa pienillä seikoilla on jo huomattavasti isompi merkitys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nicolle varoitus ("reprimand").

Menikö ne vasemmat takarenkaat muuten rikki nimenomaan sisäreunasta? Se viittaisi enemmän ongelmaan itse renkaassa kuin kanttareissa. Paineet, lämpötila ja liian jyrkkä camber?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Joku totesi Twitterissä että se selvisi ainakin, ettei Pirelli HYÖTYNYT mitään salaisesta rengastestistä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Menikö ne vasemmat takarenkaat muuten rikki nimenomaan sisäreunasta? Se viittaisi enemmän ongelmaan itse renkaassa kuin kanttareissa. Paineet, lämpötila ja liian jyrkkä camber?
Meni ja renkaissa se vika oli. Kesken kisan sitten muuttelivat paineita, jottei paukkuisi niin helposti.

Jotain tämän suuntaista taisin veikkailla kisan aikana:

Hätäkokous F1-rengasrikkojen takia

Kansainvälinen autoliitto FIA järjestää hätäkokouksen formula ykkösten Britannian GP:ssä koettujen rengasrikkojen takia, kertoo Sky Sports.

FIA:n puheenjohtaja Jean Todt kutsuu keskiviikkona Pariisiin F1:n rengastoimittajan Pirellin sekä kaikkien F1-tallien edustajat.

Vasemmanpuoleinen takarengas räjähti Lewis Hamiltonin, Felipe Massan, Jean-Eric Vergnen ja Sergio Perezin autossa. Myös Nico Rosberg, Fernando Alonso ja Nico Hulkenberg kertoivat kisan jälkeen, että heidän autossaan oli rengasrikko, mutta he ehtivät varikolle ennen kuin rengas räjähti.

Pirellin aiemmat yritykset muuttaa renkaidensa rakennetta kesken kauden ovat kaatuneet Ferrarin, Lotuksen ja Force Indian vastustukseen. Säännöt kuitenkin mahdollistavat rengasmuutokset turvallisuussyiden takia ilman tallien yksimielisyyttäkin.

F1-kuljettajien yhdistyksen hallituksen jäsen Jenson Button linjasi kuljettajien vaatimuksen kisan jälkeen.

- Toivottavasti muutos tehdään seuraavaan kisaan, mutta se on jo ensi viikonloppuna, Button sanoi Sky Sportsille.

- Jotain täytyy tehdä, mutta jotain piti tehdä jo kaksi kisaa sitten. Turvallisuus oli syy rakenteen muuttamiseen - ei mikään muu. Täällä sattui yhteensä viisi rikkoa, mukaan lukien Checon rikko lauantaina. Tilanne on ilmeinen, Button totesi.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/06/1775550/hatakokous-f1-rengasrikkojen-takia

:D
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
No olihan se aika lailla nopeampi. Grosjean oli keskeyttäessään 11. tai 12. Olisitko halunnut nähä Kimin roikkumassa Grosjeanin perässä koko kisan?
Itse ainakin haluan nähdä kilpa-autoilua. Olihan Alonsokin selvästi Massaa nopeampi 2010 Saksassa mutta silti ratkaisu mielestäni pilasi kisan.

Nopeus ei yksinään riitä, pitää myös osata ohittaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itse ainakin haluan nähdä kilpa-autoilua. Olihan Alonsokin selvästi Massaa nopeampi 2010 Saksassa mutta silti ratkaisu mielestäni pilasi kisan.

Nopeus ei yksinään riitä, pitää myös osata ohittaa.
Kyllä kilpa-autoilua näkee muiden tiimien kuskeja vastaan. Se olisi vain tyhmää alkaa taistelemaan tiimikaverin kanssa, jos on mestaruustaistelussa mukana.

Sitä paitsi Lotus antoi Grosjeanin aluksi kilpailla Kimiä vastaan, mutta Kimin ollessa rinnalla alkoi Grossu tekemään tyhmiä ajoliikkeitä. Kaikkihan tietä mitä olisi tapahtunut jos se olisi saanut jatkua kun kyseessä on Grosjean.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mitä on renkaassa muuttunut? Rakenteellisesti minkään ei pitäisi olla muuttunut koska eivät päässeet yhteisymmärkseen uusista renkaista, ainoastaan liima millä liimaavat kulutuspinnan renkaan runkoon kiinni.
Sori tosi paha vastata tähän kun oli äänet jo pois. Näytti siltä että alkukaudella renkaan poksahtaessa se ei räjähtänyt riekaleiksi vaan palaset pysyi nimenomaan renkaan rungossa kiinni. Sitä se Anthony Davidson katseli ja höpötti jotain kovasti. Etsi Skyn kisan jälkilähetys.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
http://www.formula1.com/news/headlines/2013/6/14742.html

Q: Fernando, a very quick call when Vettel retired there, to come in and make a stop. Dropped you down to eighth. I was wondering whether the team had made a mistake there but you managed to fight your way through some amazing overtakes. Did you think you might have blown it at that point? And your thoughts on the race.

FA: No, obviously it was an unlucky situation. They called me in around Turn Five. So, Vettel was not having the problem yet at that point they call me. We were in this lap and we try to pass Webber and Kimi, they were slowing down a little bit in front of us, so we committed to stop before Sebastian’s problem.
Oliko Alonso 3 stopin taktiikalla? Kimi ei ainakaan ollut. Outo veto Ferrarilta ja turva-auto pelasti.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se että Hamilton ajoi myös kahdella pysähdyksellä kertoo paljon kuinka paljon Mersu on parantanut renkaiden kulutuksen suhteen.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Se että Hamilton ajoi myös kahdella pysähdyksellä kertoo paljon kuinka paljon Mersu on parantanut renkaiden kulutuksen suhteen.
Ja joku vielä väittää, että Barcelonan testistä oli Mersulle vain minimaalinen hyöty..
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kaksi sanaa: Safety Car.
Ei se oikein selitä tuota. Alonso jonka Ferrarin pitäisi olla hellä renkaille joutui tekemään 3 pysähdystä ja viimeinen pysähdys ei tullut turva-auton turvin. Hamiltonin keskimmäinen stintti oli 27 kierrosta joista 6 ajettiin turva-auton takana ja kaiken lisäksi Hamilton joutui ajamaan kokoajan muiden seassa. Alonson pisin stintti oli toinen 19 kierrosta joista samat 6 oli turva-auton takana. Kimin pisin oli viimeinen 22 kierrosta joista 3 turva-auton takana. On aivan selvää että Mersu on parantanut huimasti, se ei olisi millään pystyt tohon muutama kisa sitten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se oikein selitä tuota. Alonso jonka Ferrarin pitäisi olla hellä renkaille joutui tekemään 3 pysähdystä ja viimeinen pysähdys ei tullut turva-auton turvin.
Hamiltonin strategia oli "pakotettu" rengasrikon takia. Siinä tilanteessa kaksi settiä hardeja oli ainut järkevä ratkaisu. Safety Car antoi mahdollisuuden haastaa kärki, koska se ei päässyt karkuun.

Alonso oli periaatteessa samanlaisella taktiikalla, mutta päätös ottaa lopussa vielä mediumit oli epäilemättä kilpailukyvyn takia. Toinen 11 kierroksen stintti hardeilla ei missään tapauksessa ollut mikään niiden renkaiden maksimi. Edellinen stintti raskaammalla autolla kesti 20 kierrosta. En siis puhuisi "joutumisesta".

Koodi:
Fernando Alonso Medium (10) Hard (20) Hard (11) Medium (11)
Lewis Hamilton  Medium (8)  Hard (28) Hard (16)
F1 Fanatic
Hamiltonin keskimmäinen stintti oli 27 kierrosta joista 6 ajettiin turva-auton takana ja kaiken lisäksi Hamilton joutui ajamaan kokoajan muiden seassa. Alonson pisin stintti oli toinen 19 kierrosta joista samat 6 oli turva-auton takana. Kimin pisin oli viimeinen 22 kierrosta joista 3 turva-auton takana. On aivan selvää että Mersu on parantanut huimasti, se ei olisi millään pystyt tohon muutama kisa sitten.
Kuten jonnekin kirjoitin, Hamilton on ajanut kaksi kertaa podiumille jo ennen Barcelonan testiä. Mercedeksen suorituskyky kisassa ei ole ollut niin huono kuin monet luulevat.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Alonso oli periaatteessa samanlaisella taktiikalla, mutta päätös ottaa lopussa vielä mediumit oli epäilemättä kilpailukyvyn takia. Toinen 11 kierroksen stintti hardeilla ei missään tapauksessa ollut mikään niiden renkaiden maksimi. Edellinen stintti raskaammalla autolla kesti 20 kierrosta. En siis puhuisi "joutumisesta".

Kuten jonnekin kirjoitin, Hamilton on ajanut kaksi kertaa podiumille jo ennen Barcelonan testiä. Mercedeksen suorituskyky kisassa ei ole ollut niin huono kuin monet luulevat.
Paitsi että noista 20 kierroksesta 6 oli turva-auton takana. Viimeisessä stintissä, jos ei olisi pysähtynyt, olisi joutunut ajamaan 22 ja näistä 3 turva-auton takana. Kyllä se "joutuminen" kuullostaa perustelllulta.

Kuten jonnekin kirjoitin, Hamilton on ajanut kaksi kertaa podiumille jo ennen Barcelonan testiä. Mercedeksen suorituskyky kisassa ei ole ollut niin huono kuin monet luulevat.
Ja niiissäkin kisoissa Mersun renkaiden kulutus oli paljon pahempaa mitä nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Kaikkea sitä lukee, kun menee eksymään ulkomaisille palstoille... Nico ajoi keltaisten lippujen (double yellows) aikana sektoripohjat. Taisi olla kierros 36, miksei tuomaristo tutkinut jo kisan aikana? Kisan jälkeen sitten peräti varoitus. Mersustahan on tulossa kunnon inhokkitalli nyt, kun Ferrarikaan ei ole entisessä loistossaan. Sääntöjä rikotaan minkä keretään.
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Kyllä oli. Alonsohan pysätyi kierrosta ennen turva-auton radalle tuloa tai ennen ku siitä edes tiedettiin.

Lienekkö siihen vaikuttanut rengasrikko mikä Alonsolla oli? Joka tapauksessa taktiikka toimi ja Alonsolta muutenkin loistava suoritus. Ohitukset varsinkin oli hienoa katsottavaa. Vähän meinasi jo harmittaa, kun Kimi pääsi Ferrarin varikkosekoilujen takia Alonson edelle, mutta hyvin paikkasi tilanteen.

EDIT: Ai se rengasrikko olikin ennen ekaa varikkopysähdystä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös