Formula 1 - 2013 - USA: Kilpailu (ennakko & jälkipyykki)

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
:doubtful: Taktiikkahan toimi hyvin ensimmäisten varikkostoppien aikana. Pysähdys vähän turhan pitkä, mutta kun Heikki otettiin ensimmäisten joukossa renkaanvaihtoon, pääsi ajamaan tyhjässä välissä radalla suhteellisen nopeita kierroksia. Sitten kun jono Rosberg-di Resta-Ricciardo tuli varikolle, jäivät kaikki taakse, kun ennen stoppia olivat vielä edellä. Jossakin välissä sitten tapahtui jotakin siivelle ja miestä alkoi tulla oikealta ja vasemmalta ohi...
Di Restan kanssahan se vissiin joutu vähän kamppailemaan varikkojen jälkeen, ettei siinä olis siipi menny.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
:doubtful: Taktiikkahan toimi hyvin ensimmäisten varikkostoppien aikana. Pysähdys vähän turhan pitkä, mutta kun Heikki otettiin ensimmäisten joukossa renkaanvaihtoon, pääsi ajamaan tyhjässä välissä radalla suhteellisen nopeita kierroksia. Sitten kun jono Rosberg-di Resta-Ricciardo tuli varikolle, jäivät kaikki taakse, kun ennen stoppia olivat vielä edellä. Jossakin välissä sitten tapahtui jotakin siivelle ja miestä alkoi tulla oikealta ja vasemmalta ohi...
Kovalaisen kierrosajat oli hitaita heti ekan varikkokäynnin jälkeen, eikä ne siinä lyhyen stintin aikan yhtään enempää hidastunut. Kovalainen oli siinä kohtaa 0,7 sekunttia hitaampi kuin Grosjean vanhoilla renkailla.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Pehmeät nyt kesti niin pitkään, että Grosaanikin ajoi nopeimpansa 24. kierroksella 1. stintillä. Kovis ajoi 6-9 kymmenystä uusilla kovilla kovempaa kuin di Resta vanhoilla pehmeillä.

e. asiasta toiseen, milloin viimeksi on mustaoranssilippua liehuteltu?
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Ei ollut kyllä Koviksen racepace ihan kohdallaan. Ekoista harjoituksista lähtien
näytti hyvältä ja Q3:een pääsystä aika-ajoissa jäi hyvä maku.

Ei ole helppo kylmiltään hypätä kisatuntumaan. Auto tuntui olevan kyllä jotenkin erittäin huono kisassa. Muiden tallienkin "kakkoskuskeilta" oli kisassa aikamoinen rimanalitus, ehkä se oli Heikin onni.

Bottas ajoi kyllä hienosti, well done :ahem:.
Noh, vielä on Brasilia eiköhän sieltä voine odottaa parempaa ja pisteitä Heikiltä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Valtteri esitti huikeita näyttöjä ajotaidoistaan läpi koko viikonlopun. Mahtava kisasuoritus ei selvästikään ollut mikään onnenkantamoinen, vaan Williamsilla on lopultakin löydetty sellaiset asetukset, joilla renkaista saadaan paras teho irti. Tai ainakin Valtterin auton osalta -- Maldonadolle ei viikonloppu ollut erityisen hyvä.

Heikillä on startissa vielä petraamisen varaa, ja teknisiin ongelmiin murenivat lopulta Kovalaisen pistehaaveet. Ilman etusiipiongelmaa olisi tarjolla ollut ainakin yksi piste, joten huono tulos ei mene kokonaan Heikin omaan piikkiin.

Molemmat Caterhamit jäivät Austinissa Bianchin taakse, ja ratkaisu valmistajien kymppitilasta jää Brasiliaan. Formula1.comin säätiedote lupaa tällä hetkellä sadetta perjantaille ja lauantaille, kun taas sunnuntaille povataan puolipilvistä. Brasiliassa sää vaihtelee kuitenkin nopeasti, joten ennustuksiin ei voi luottaa. Caterhamilla tietysti toivotaan samanlaista rulettikisaa kuin viime vuonnakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15057
Kilpailun hauskin puoli oli kyllä se Maikkarin potilasmainos. Oli vähän aikaa selostajilla nauramista kun tukahdutettuna kuului hieman vielä tilanteen jälkeenkin.:D
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
En nyt jaksa kelata ihan koko topikkia läpi, onko näitä jo vatvottu, mutta tässä hiukka omia kierrosaikatulkintojani:

Heikin vauhti parani ylimääräisen pysähdyksen jälkeen luokkaa 3sek/kierros (kers ongelmasta huolimatta), kun vastaavasti Massa ylimääräisen pysäkin jälkeen paransi kierrosaikaa 1,5sek.

Kierrokselle 24 asti Heikin ajat paranivat lineaarisesti, sen jälkeen ne alkoivat huonontua toiseen stoppiin asti. Toinen varikkostoppi paransi siis kierrosaikoja radikaalisti verrattuna Massaan.

Jos verrataan herrojen Hulkenbeng, Perez, Bottas, Rosberg, Kovalainen kierrosaikoja niin lukuunottamatta Heikin kierroksia 25-32, ukkojen ajat olivat todella lähellä toisiaan. Kovalainen ajoi kovempaa kuin muut toisen stoppinsa jälkeen.

Veikkaan että ilman tekniikkamurheita Brasiliasta on odotettavissa taistelua sijoista 5-9.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En nyt jaksa kelata ihan koko topikkia läpi, onko näitä jo vatvottu, mutta tässä hiukka omia kierrosaikatulkintojani:

Heikin vauhti parani ylimääräisen pysähdyksen jälkeen luokkaa 3sek/kierros (kers ongelmasta huolimatta), kun vastaavasti Massa ylimääräisen pysäkin jälkeen paransi kierrosaikaa 1,5sek.

Kierrokselle 24 asti Heikin ajat paranivat lineaarisesti, sen jälkeen ne alkoivat huonontua toiseen stoppiin asti. Toinen varikkostoppi paransi siis kierrosaikoja radikaalisti verrattuna Massaan.

Jos verrataan herrojen Hulkenbeng, Perez, Bottas, Rosberg, Kovalainen kierrosaikoja niin lukuunottamatta Heikin kierroksia 25-32, ukkojen ajat olivat todella lähellä toisiaan. Kovalainen ajoi kovempaa kuin muut toisen stoppinsa jälkeen.

Veikkaan että ilman tekniikkamurheita Brasiliasta on odotettavissa taistelua sijoista 5-9.
Kovalainen ajoi vielä kerroksella 30 ajan 1:44.437. Se että tuota ennen oli pari huonompaa kierrosaikaa johtui siitä, että autoja tuli oikealta ja vasemmalta ohi. Varikkokkokäynnin jälkeen kierrosaika oli 1:42.271, voidaan puhua siis 2 sekunnin parannuksesta ei 3 sekunnin.

Aika turhaa tehdä nopeusvertailun aikoja Hulkenbengiin, Pereziin ja Bottakseen, kun heillä on selvästi huonommat autot. Rosberg taas oli jumissa hitaampien takana. Kovalaisen vertailu pitää tehdä pääasiassa Grosjeaniin.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Aika turhaa tehdä nopeusvertailun aikoja Hulkenbengiin, Pereziin ja Bottakseen, kun heillä on selvästi huonommat autot. Rosberg taas oli jumissa hitaampien takana. Kovalaisen vertailu pitää tehdä pääasiassa Grosjeaniin.
Eikö tuossa haluttu verrata Heikin nopeutta nuihin kavereihin ja sitä kautta peilata Heikin nopeutta (kuski+auto) tulevaisuuteen. Eli ei tässä verrata kuka on toista parempi kuski, vaan että olisiko Heikki ilman ongelmia kyennyt pisteille. Siten vertailu on ok.

Tosin toisesta stopista oli varmastikin jotain hyötyä, joten tyhjällä radalla ajettaessa on odotuskin että vauhti on Bottasta ja kumppaneita parempaa.

Mutta JOS ei olisi ollut (KERS varaus), niin silloinhan voisi tulkita, ettei Heikki Lotuksella taida olla pisteillä jatkossakaan. Mutta nopeutta kun jotenkuten löytyi, voidaan odottaa mahdollista pistesijaa Brasiliassa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikö tuossa haluttu verrata Heikin nopeutta nuihin kavereihin ja sitä kautta peilata Heikin nopeutta (kuski+auto) tulevaisuuteen. Eli ei tässä verrata kuka on toista parempi kuski, vaan että olisiko Heikki ilman ongelmia kyennyt pisteille. Siten vertailu on ok.
Tarkoitan siis, että noihin muihin kuin Grosjeaniin vertailessa ei tule ilmi, miten mahdollinen vika hidasti Heikkiä. Vikahan ei korjaantunut kokonaan toisen stopin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Tarkoitan siis, että noihin muihin kuin Grosjeaniin vertailessa ei tule ilmi, miten mahdollinen vika hidasti Heikkiä. Vikahan ei korjaantunut kokonaan toisen stopin jälkeen.
Erilaiset rengasstrategiat vaikeuttavat KOV-GRO vertailua. Ensimmäisen stintin osalta tällaista vertailua ei kannata tehdä, koska Heikki jäi huonon lähtönsä takia hitaampien autojen taakse. Edessä oli Rosberg, jota puolestaan pidätteli Ricciardo. Heikin ero Rosbergiin oli jatkuvasti puolen sekunnin luokkaa, samoin kuin Rosbergin ero Ricciardoon.

Jos katsotaan ihan vaan kisan parasta kierrosaikaa, niin Grossulla se oli 1:40.445 ja Kovalaisella 1:41.028 -- eroa 0,583s. Molemmilla paras aika syntyi kierroksella 52, jolloin Heikin KERS ei toiminut. Hankalaa sanoa mitä se vaikuttaa, että Kovalaisella oli tässä vaiheessa kisaa mediumit ja Grossulla kovat renkaat.

Valtterin paras aika tuli kierroksella 54, kovilla renkailla: 1:40.492. Tämän perusteella Bottaksen kisavauhti oli varsin kilpailukyistä loppukierroksille asti.

Grosjeanin paras kierrosaika oli kisan toiseksi nopein, Valtterin kolmenneksi ja Heikin seitsemänneksi nopein.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Kovalainen ajoi vielä kerroksella 30 ajan 1:44.437. Se että tuota ennen oli pari huonompaa kierrosaikaa johtui siitä, että autoja tuli oikealta ja vasemmalta ohi. Varikkokkokäynnin jälkeen kierrosaika oli 1:42.271, voidaan puhua siis 2 sekunnin parannuksesta ei 3 sekunnin.

Aika turhaa tehdä nopeusvertailun aikoja Hulkenbengiin, Pereziin ja Bottakseen, kun heillä on selvästi huonommat autot. Rosberg taas oli jumissa hitaampien takana. Kovalaisen vertailu pitää tehdä pääasiassa Grosjeaniin.
Kierros 29 di Resta ohitti, kierrokset 30 ja 31 meni di Restan perässä siipi auki, kierros 32 Rosberg ohitti... Joka tapauksesta kierroksesta 24 toiseen stoppiin asti kierrosajat huononi, muulloin ne paranivat jatkuvasti - kunnes kers ongelmat alkoivat. Mun pointti oli tosiaan se tuossa arvonnassa että mikä olisi ollut sijoitus ilman ongelmia ja paljonko tuli takkiin ongelmien vuoksi.

Radiossa tuli kierroksella 44: "OK Heikki. We think we’ve lost KERS. Try pressing the ‘OK’ button twice, please."
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Radiossa tuli kierroksella 44: "OK Heikki. We think we’ve lost KERS. Try pressing the ‘OK’ button twice, please."
Tuotapa en huomannutkaan. Viesti saattaa itse asiassa viitata siihen, ettei KERS ollutkaan kokonaan pois pelistä vaan siinä olisi vain ollut satunnaista nikottelua. Tällaista tulkintaa tukee se, ettei Heikki itse pitänyt kisan jälkeisissä kommenteissaan KERS-ongelmaa selityksenä huonoon kisavauhtiinsa. Näin selittyisi myös Kovalaisen pari hidasta kierrosta viimeisellä stintillä -- näillä kierroksilla on kuskin keskittyminen saattanut herpaantua, kun on pitänyt painella ratin nappuloita KERSin palauttamiseksi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olen tossa miettinyt, että ihme että Salo ei ole napauttanut Oskaria turpaan. Viime kisoissa sarkastista vittuilua kisojen läpi. Huutonauru pääsi Oskarin heitolle, että Maldolle kenkää ja Susie Wolff tilalle. Vittu oikeesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15057
Sama täällä. Vaikka olisihan se kiva naiskuski nähdä kuninkuusluokassa pitkästä aikaa (Maria-vainaa oli testikuljettajana ennen traagista onnettomuuttaan.:() niin kyllä joku kilpailukykyinen GP2 tai jopa riittävän kyvykäs ja nuori GP3-kuljettajakin saattaisi olla mielissään mikäli Pastor suurimpien huhujen mukaan lähtisi pois Williamsilta ennen kauden päätöstä.

Lotus voisi hyötyä siitä siten, että Valsecchi pääsisi ajamaan turhautumistaan pois. Toki Williams saattaisi ajattaa jotain muuta kuljettajaa.
 
Ylös