Kilpailu oli varsin hyvä kaikkiaan vaikkakin ikävä kyllä selostus jätti toivomisen varaa taas kerran ja oli jälleen yksi huonoimmista. Ehkä jopa kauden kolmanneksi tai neljänneksi huonoin kilpailu mikäli selostuksia voisi arvioida. Huonoin tai toiseksi huonoin kisa oli Sochin kilpailussa ja aivan huonoin oli tämän kauden alkupuolella. Joka tapauksessa Felipe Massalle ja brasilialaiselle innokkuudelle tulee kyllä tänään pisteitä.:thumbup: Ja palkintokorokkeella luulin ensiksi, että tuleeko sieltä Emerson vähän nuoremman näköisenä haastattelemaan.
Ei ollut Emmo vaan Nelson Piquet.
Piquet kyllä teki ihan jokerina heittoja mikä kyllä kuuluukin kyseisen herran tavaravalikoimaan. Hyvä, että on Nelsonkin vähän paremmassa kunnossa kun vielä vuoden alkupuolella tai silloin Nigel Mansellin kanssa Ford Fusionin näyttöajojen aikaan aikaisemmin tänä vuonna. Silloin oli kyllä hauraan näköinen mies.:frown: Mielenkiintoinen palkintopokaalikin kisassa oli ja Petrobrasin palkintokoroke oli myös pirteän näköinen.
Mersulla Nico Rosberg pysyi kylmänä ja voitti, mutta se ei välttämättä riitä mikäli Lewis Hamilton vain pysyy toisena. Saattoi Austinin liika varmistelu ja yllättävä kyvyttömyys Rosbergin yleisen ajotaidon huomioon ottaen saada Hamiltonia kiinni ohituksen jälkeen maksaa mestaruuden. Toki kaikki on vielä auki ja mahdollinen tekninen vikakin voi olla olemassa. Kummatkin ovat joutuneet tällä kaudella myös niiden uhriksi ja Hamilton ajoittain jopa huvittavienkin sattumien uhriksi.
Tosin molemmat kuljettajat ovat menneet myös äärimmäisillä rajoilla laillisten tekojen suhteen tällä kaudella joskin vieläkin ihmetyttää joidenkin nimimerkkien Span tilanteen jauhaminen. Etenkin kun kaikki tapahtui niin kilpailun alussa ja se oli ainakin omasta mielestäni kilpailutilanne ja kun nyt ei edes ollut Kimi tai Valtteri asian uhrina. Ja heidänkin kanssa olisi mennyt aika rajoilla se tilanne. Saa nähdä, että miten käy lopulta.
Mikäli Hamilton voittaisi tällä kaudella niin Nicolla on silti erittäin loistava paikka voittaa mestaruus ensi kaudella. Tosin sitten pitää toivoa vain, että tallimääräykset tai poliittinen peli pysyisivät kaukana siitä hommasta. Muussa tapauksessa Nico olisi oikein hyvin kaikkiaan ansainnut mestaruuden. Vaikka myös omia virheitäkin ja todellakin muutamia ikäviäkin tilanteita on hänellekin mahtunut mukaan kauteen. Sama homma voisi tietysti olla myös Hamiltoninkin kohdalla suhteessa Nicoon Rosbergin voittaessa mestaruuden nyt kahden viikon kuluttua. Tosin Hamilton itse ei varmaankaan ole niin herkkä mahdolliselle poliittisille pelille kuin ihan muille ongelmille tai asemansa haavoittamiselle.
Siinä mielessä Hamilton on kuin Fernando Alonso. Alonsokin on kuitenkin ajanut kaikkiaan varsin hyvän kauden tai ainakin niin hyvän kuin Ferrarilla on mahdollista vain suorittaa. Sitä taustaa vasten Oskarin jauhamiset Didier Pironista ja kaudesta 1981 menivät aika pahasti metsään. Pironilla ja Ferrarilla olivat tuolloin myös autoon ja turboon liittyvät ongelmat. Gilles Villeneuvekin piti sen vuoden autoa isona punaisena Cadillacina kuin Ferrarin täysiverisenä F1-autona lähinnä sen ohjautuvuusvian takia. Ja sekin oli parempi kuin vuoden 1980 Villeneuven sanojen mukainen punainen Paskalaatikko. Ja välillä tämän kauden auto on ollut jopa parempi kuin kauden 2009 vastaava tekele vaikka sillä nyt Kimi voittikin Spassa. Tai ainakin potentiaalia on parempaan. Ja puhumattakaan sitten 1990-luvun kausista vuosien 1991-1993 Ferrareista pienistä välähdyksistä huolimatta ja lähinnä erittäin paljon yliyrittävän Jean Alesin johdosta Ferrari sai tuolloin vielä edes jotakin aikaan.
Enemmänkin Ferrarin auto on ollut sellainen 1980-luvun puolenvälin peilikuva nykyajassa eli sinällään kelvollinen, mutta ei välillä ylimitoitettujen menestyspaineiden veroinen. McLarenin Jenson Button kuului myös omalla tavallaan onnistujiin. Tavallaan melkoinen erikoisuus oli myös Esteban Gutierrezin poikkeuksellinen suoritus kilpailun alkuvaiheessa päinvastoin miehen yleistä kisa-ajon kuvaa. Gutierrez olisi voinut johtaa Sauberilla pitkästä aikaa vaikka kierroksen verran kilpailua, mutta päätti mennä kuitenkin varikolle.
Sittemmin loppukilpailu sujui kuin mitä keskimäärin Mauro Baldilla, Jochen Massilla, Heikki Kovalaisella tai aivan viime kauden Valtteri Bottaksellakin eli päin sitä itseään. Plussaa tosin tuli myös selostajien (paitsi meksikolaisten.) ja FOM:n kuvaajien enimmäkseen missaamasta taistelusta Räikkösen kanssa myös kilpailun alkuvaiheissa. Sauberin kaudesta on tullut jopa tallin koko tulevaisuutta uhkaava katastrofi. Renkaat olivat myös hyvin mielenkiintoinen asia tässä kilpailussa. Lämpötila vaikutti renkaisiin erittäin paljon ja hetken aikaa kilpailusta näytti tulevan jopa vanhan ajan Rio de Janeiron kilpailujen tapainen massavarikkokäyntien tapahtuma liiallisten radan lämpöjen ja kevyiden renkaiden vaikutuksesta. Tosin vanhoissa Rion kisoissa nähtiin varikkokäyntejä usein senkin takia, että Pirelli ja Goodyear hakivat tuolloin juurikin tuntumaa koko kautta ajatellen renkaisiin.
Yleensä noissa tehtiin kuviolaskelmat testien ja aiempien kisojen perusteella ja hajauttamalla siitä sitten oletettavat pysähdyskierrokset moneen erilaiseen pikkuseikkaan perustuen. Kilpailussa oli siis melko paljon viihdettä kaikkiaan vaikka sadetta tai Safety Caria ei kisassa nähtykään. Kauden lähestyessä loppuaan tunnelma sen kuin kasvaa vain ja loppupelissä vaikeuksista huolimatta molemmat suomalaiset saivat sentään myös pisteitäkin.
Abu Dhabissa sadetta ei tule, mutta mikäli tulee niin siinä tapauksessa Lewis Hamiltonin voi julistaa maailmanmestariksi jo sateen keskellä sillä mikäli Abu Dhabissa sataa niin yleensä aavikkomaiden tapaan ne ovat jo vähintään rankkasateita tai jopa pahempiakin vaikka toki myös pelkkä kevyt sadekin on mahdollinen. Ensi kilpailuun toivon mukaan Caterham on tulossa paikalle, mutta sekään ei ole vielä täysin varmaa. Marussia ei enää tule Abu Dhabiin mikä on murheellista sillä talli saavutti tällä kaudella vihdoin ja viimein kauan odotetut pisteet vain romahtaakseen. Se olisi ollut yhtä murheellista esimerkiksi kaudella 1984 Osellan tapaan mikäli se olisi romahtanut. Se ei tosin romahtanut, mutta lähellä oli silti jo silloin.