Formula 1 - 2014 - Brasilia - Kisaseuranta ja ennakot

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Räikkönen pystyi heti tekemään samaa kuin Lotuksella, kun auto sopi paremmin käteen, eli ajamaan yhden pysähdyksen muita vähemmän. Pistää miettimään, että oliko Kimin Lotus-aikana kuskeilla sittenkin suurempi merkitys renkaiden säästöön, eikä niinkään autolla?
Mielestäni ennen uutta turbokautta nimenomaan puhuttiin nykyistä enemmän kuskien kyvystä säästää renkaita (Räikkönen, Perez, Button). Toki autoillakin oli merkityksensä, mutta kuskit olivat enemmän keskiössä. Tällä kaudella ovat muut asiat olleet päällimmäisenä, joten tuo puoli on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Ehkä nyt, loppukaudesta ja ensi kaudella, kun nykyiset säännöt alkavat jo olla aika hyvin hallussa, tuo puoli taas tulee esiin. Kimin Brasilian esimerkki varmasti huomioidaan talleissa ja ennen pitkää myös mediassa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Bottas tippui Magnusseninkin taakse tuon takia joten tuskin tarkoituksella tuhosivat Valen koko kisan vain sen takia, että Massa, joka itse tunaroi, nouisi pallille. Ei ikinä.
Ja Massalla oli jo viikonloppuun lähdettäessä Bottasta tehokkaampi kone käytössä ja näin kaikki eväät hyvään kotikisaan. Vaikka Williamsillakin raha puhuu, niin ei niillä ole varaa tehdä mitään Briatore-temppuja.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Aika likaista peliä Williamsilla jos "vöiden kiristys" oli vain Massan penaltin takia eikä Bottas saa medialle sanoa että tallimääräys. Erikoinen sattuma..
Voisin melkein lyödä vetoa, että Valtterilta aukesi vyöt, ja ajoi vyöt irti useamman kierroksen. Se lienee säännöissä selkeästi kielletty. Mistään telemetriasta tai kamerasta tuota ei näe.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ja Massalla oli jo viikonloppuun lähdettäessä Bottasta tehokkaampi kone käytössä ja näin kaikki eväät hyvään kotikisaan. Vaikka Williamsillakin raha puhuu, niin ei niillä ole varaa tehdä mitään Briatore-temppuja.
Jos näin on, niin toivon Ferrarin saavan hyvät pisteet Abu Dhabista ja ohittavan Williamsin pisteellä. Olisi ihan oikein tollaselle perseilylle.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Jos näin on, niin toivon Ferrarin saavan hyvät pisteet Abu Dhabista ja ohittavan Williamsin pisteellä. Olisi ihan oikein tollaselle perseilylle.
Bottas itse tämän sanoi harkkojen tai aika-ajon jälkeen, että hänellä on jo hiukan vanhempi kone käytössä ja sitä kautta tehoja hiukan vähemmän (jotta kone kestäisi?).

EDIT: Jaa, et tätä tarkoittanutkaan. Poistun takavasemmalle...
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Bottas itse tämän sanoi harkkojen tai aika-ajon jälkeen, että hänellä on jo hiukan vanhempi kone käytössä ja sitä kautta tehoja hiukan vähemmän (jotta kone kestäisi?).
Juu ei siinä mitään ja tämähän johtuu siitä, että Massalla on kolme keskeytystä ekalla kierroksella, joten on tuoreempia koneita käytettävänä. Tarkoitin vyöjuttua.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Voisin melkein lyödä vetoa, että Valtterilta aukesi vyöt, ja ajoi vyöt irti useamman kierroksen. Se lienee säännöissä selkeästi kielletty. Mistään telemetriasta tai kamerasta tuota ei näe.
Voi olla, mutta pystyykö F1-autolla jarruttamaan normaalisti aukinaisella turvavyöllä? Luulisi, että siinä lentää päin rattia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, nythän oli kyseessä hahmon ensimmäinen viesti seurantaketjussa ja nimenomaan Alonson ohitusta Kimistä hehkutettiin siinä. Joskus kauden aikaisemmassa kisassa vastaavanlainen hehkutus samalta hahmolta tuli seurantaketjuun kun olikos se nyt Bottas kun ohitti Räikkösen. Ja silloinkin selitykset olivat samat eli että ihan vaan tässä nyt hienoa ohitusta hehkutettiin. Jos tuollainen ei pistä silmään ilmiselvänä trollauksena, niin ei sitten kyllä tasan mikään. Tai no, onhan tosiaan olemassa mahdollisuus, että kyseinen hahmo pitää Kimin ajotaitoja niin ylimaallisen mahtavina, että tämän ohittaminen on rinnastettavissa apaut lohikäärmeen tappamiseen ilman haarniskaa ja katkennella miekalla :doubtful:. Hiukan vaan viestihistoriansa pohjalta rohkenen epäillä, että noin olisi.
Tämä ei ole ylläpitokeskustelu, mutta se, että kommentoi vain joitain tapahtumia ei voi olla tuomittavaa. Eihän täällä mitään kirjoituspakkoa ole, että pitää ensin kirjoittaa n määrä kommentteja, jotta jokin yksittäinen kommentti olisi hyväksyttävä. Jotkin tapahtumat nyt vain ovat enemmän kommentteja herättäviä kuin toiset, muillakin. Se, että ne sattuvat olemaan Kimin ohittamiset ei sinällään tee niistä trollauksia. Ellei tämä toden totta ole "Scuderia Kimi"-foorumi, jossa Kimi-vastaiset viestit ovat trollaamista.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Eiköhän vyöepisodissa kyse ollut kuitenkin juurikin siitä, että vyöt tosiaan aukesivat/löystyivät vahingossa jo jonkin aikaa ennen varikkopysähdystä. Tämän takia ei haluttu pelkästään pysähtyä ja sitä sitten nyt salaillaan. Vyöt auki ajaminen kun on ihan selkeästi kiellettyä. Mutta mistä näistä tietää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Voi olla, mutta pystyykö F1-autolla jarruttamaan normaalisti aukinaisella turvavyöllä? Luulisi, että siinä lentää päin rattia.
Pystyy niin tekemään, mutta painovoima puristaa päin rattia ja kyllä se aika tuskallista menoa on. Ja hengenvaarallista. Muistaakseni Yannick Dalmasille tai Philippe Alliotille kävi Ranskan Paul Ricardissa 1988 sillä tavalla kun vyöt irtosivat jolloin hän joutui diskauksen välttääkseen tulemaan varikolle turvavyön lukon korjaukseen ja hänelle taidettiin vielä vaihtaa koko turvavyöjärjestelmäkin. Voin tuon koko vaihtojutun muistaa väärin, mutta ainakin siinä tilanteessa toinen näistä herroista joutui joka tapauksessa tekemään yhden ylimääräisen varikkopysähdyksen korjatakseen juurikin turvavöitä.

Mikäli Valtteri Bottas todella ajoi ilman turvavyötä ja vielä useita kierroksia niin hänet pitäisi valitettavasti diskata. Yhden kierroksen ajan ajaminen voidaan vielä todeta tai ainakin aikanaan todettiin Tarso Marquesin ajoaikoihin vahingoksi ja tuolloin hylkäyksen sijaan tuli jälkikäteen melkoisia sakkoja. Ja Tarso Marquesin ohella myös ainakin Pedro Diniz ajoi aikoinaan jossakin kisassa ilman turvavöitä vähän aikaa ja hänet tai Marques muistaakseni hylättiin kokonaan jostakin kisasta juuri turvavöittä ajamisen tai puutteellisen turvavyöjärjestelmän takia ajamisesta. Erittäin harvinainen vahinko se kyllä on joten tahallisuuteen ilman todellisia lisätodisteita en usko pätkän vertaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Tämä ei ole ylläpitokeskustelu, mutta se, että kommentoi vain joitain tapahtumia ei voi olla tuomittavaa. Eihän täällä mitään kirjoituspakkoa ole, että pitää ensin kirjoittaa n määrä kommentteja, jotta jokin yksittäinen kommentti olisi hyväksyttävä. Jotkin tapahtumat nyt vain ovat enemmän kommentteja herättäviä kuin toiset, muillakin. Se, että ne sattuvat olemaan Kimin ohittamiset ei sinällään tee niistä trollauksia. Ellei tämä toden totta ole "Scuderia Kimi"-foorumi, jossa Kimi-vastaiset viestit ovat trollaamista.
Trollaamista vois ajatella olevan jos kirjoitellaan samaa matskua, millä on ennenkin saatu reaktioita irti. (Tai millä kuvitellaan saatavan reaktiota irti, jos etädiagnosointi sallitaan) Tai jos ei ole, niin sitten mikään ei ole.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Eiköhän vyöepisodissa kyse ollut kuitenkin juurikin siitä, että vyöt tosiaan aukesivat/löystyivät vahingossa jo jonkin aikaa ennen varikkopysähdystä. Tämän takia ei haluttu pelkästään pysähtyä ja sitä sitten nyt salaillaan. Vyöt auki ajaminen kun on ihan selkeästi kiellettyä. Mutta mistä näistä tietää.
Ehkä siellä on osa vöistä auennut niin, että juuri ja juuri on pystynyt vielä ajamaan. Ehkä Valtteri on jotenkin käsittämättömästi huitaissut sitä vipua millä vyöt avataan tai kiinnitys on ollut viallinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Trollaamista vois ajatella olevan jos kirjoitellaan samaa matskua, millä on ennenkin saatu reaktioita irti. (Tai millä kuvitellaan saatavan reaktiota irti, jos etädiagnosointi sallitaan) Tai jos ei ole, niin sitten mikään ei ole.
Ongelmaksi näen sen, jos tämä pätee vain tietyistä kuskeista heitettyihin kommentteihin. Suuri enemmistö foorumilaisista toki katsoo suomilasien läpi, mutta en haluaisi, että tästä tulee kannatusfoorumi. Joko kaikkeja kuskeja ja heidän tekemistensä kommentointia kohdellaan yhdenvertaisesti, tai sitten tunnustetaan, että ei täällä olla thescuderia.netiä yhtään parempia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kilpailu oli varsin hyvä kaikkiaan vaikkakin ikävä kyllä selostus jätti toivomisen varaa taas kerran ja oli jälleen yksi huonoimmista. Ehkä jopa kauden kolmanneksi tai neljänneksi huonoin kilpailu mikäli selostuksia voisi arvioida. Huonoin tai toiseksi huonoin kisa oli Sochin kilpailussa ja aivan huonoin oli tämän kauden alkupuolella. Joka tapauksessa Felipe Massalle ja brasilialaiselle innokkuudelle tulee kyllä tänään pisteitä.:thumbup: Ja palkintokorokkeella luulin ensiksi, että tuleeko sieltä Emerson vähän nuoremman näköisenä haastattelemaan.:eek: Ei ollut Emmo vaan Nelson Piquet.:D

Piquet kyllä teki ihan jokerina heittoja mikä kyllä kuuluukin kyseisen herran tavaravalikoimaan. Hyvä, että on Nelsonkin vähän paremmassa kunnossa kun vielä vuoden alkupuolella tai silloin Nigel Mansellin kanssa Ford Fusionin näyttöajojen aikaan aikaisemmin tänä vuonna. Silloin oli kyllä hauraan näköinen mies.:frown: Mielenkiintoinen palkintopokaalikin kisassa oli ja Petrobrasin palkintokoroke oli myös pirteän näköinen.

Mersulla Nico Rosberg pysyi kylmänä ja voitti, mutta se ei välttämättä riitä mikäli Lewis Hamilton vain pysyy toisena. Saattoi Austinin liika varmistelu ja yllättävä kyvyttömyys Rosbergin yleisen ajotaidon huomioon ottaen saada Hamiltonia kiinni ohituksen jälkeen maksaa mestaruuden. Toki kaikki on vielä auki ja mahdollinen tekninen vikakin voi olla olemassa. Kummatkin ovat joutuneet tällä kaudella myös niiden uhriksi ja Hamilton ajoittain jopa huvittavienkin sattumien uhriksi.

Tosin molemmat kuljettajat ovat menneet myös äärimmäisillä rajoilla laillisten tekojen suhteen tällä kaudella joskin vieläkin ihmetyttää joidenkin nimimerkkien Span tilanteen jauhaminen. Etenkin kun kaikki tapahtui niin kilpailun alussa ja se oli ainakin omasta mielestäni kilpailutilanne ja kun nyt ei edes ollut Kimi tai Valtteri asian uhrina. Ja heidänkin kanssa olisi mennyt aika rajoilla se tilanne. Saa nähdä, että miten käy lopulta.

Mikäli Hamilton voittaisi tällä kaudella niin Nicolla on silti erittäin loistava paikka voittaa mestaruus ensi kaudella. Tosin sitten pitää toivoa vain, että tallimääräykset tai poliittinen peli pysyisivät kaukana siitä hommasta. Muussa tapauksessa Nico olisi oikein hyvin kaikkiaan ansainnut mestaruuden. Vaikka myös omia virheitäkin ja todellakin muutamia ikäviäkin tilanteita on hänellekin mahtunut mukaan kauteen. Sama homma voisi tietysti olla myös Hamiltoninkin kohdalla suhteessa Nicoon Rosbergin voittaessa mestaruuden nyt kahden viikon kuluttua. Tosin Hamilton itse ei varmaankaan ole niin herkkä mahdolliselle poliittisille pelille kuin ihan muille ongelmille tai asemansa haavoittamiselle.

Siinä mielessä Hamilton on kuin Fernando Alonso. Alonsokin on kuitenkin ajanut kaikkiaan varsin hyvän kauden tai ainakin niin hyvän kuin Ferrarilla on mahdollista vain suorittaa. Sitä taustaa vasten Oskarin jauhamiset Didier Pironista ja kaudesta 1981 menivät aika pahasti metsään. Pironilla ja Ferrarilla olivat tuolloin myös autoon ja turboon liittyvät ongelmat. Gilles Villeneuvekin piti sen vuoden autoa isona punaisena Cadillacina kuin Ferrarin täysiverisenä F1-autona lähinnä sen ohjautuvuusvian takia. Ja sekin oli parempi kuin vuoden 1980 Villeneuven sanojen mukainen punainen Paskalaatikko. Ja välillä tämän kauden auto on ollut jopa parempi kuin kauden 2009 vastaava tekele vaikka sillä nyt Kimi voittikin Spassa. Tai ainakin potentiaalia on parempaan. Ja puhumattakaan sitten 1990-luvun kausista vuosien 1991-1993 Ferrareista pienistä välähdyksistä huolimatta ja lähinnä erittäin paljon yliyrittävän Jean Alesin johdosta Ferrari sai tuolloin vielä edes jotakin aikaan.

Enemmänkin Ferrarin auto on ollut sellainen 1980-luvun puolenvälin peilikuva nykyajassa eli sinällään kelvollinen, mutta ei välillä ylimitoitettujen menestyspaineiden veroinen. McLarenin Jenson Button kuului myös omalla tavallaan onnistujiin. Tavallaan melkoinen erikoisuus oli myös Esteban Gutierrezin poikkeuksellinen suoritus kilpailun alkuvaiheessa päinvastoin miehen yleistä kisa-ajon kuvaa. Gutierrez olisi voinut johtaa Sauberilla pitkästä aikaa vaikka kierroksen verran kilpailua, mutta päätti mennä kuitenkin varikolle.

Sittemmin loppukilpailu sujui kuin mitä keskimäärin Mauro Baldilla, Jochen Massilla, Heikki Kovalaisella tai aivan viime kauden Valtteri Bottaksellakin eli päin sitä itseään. Plussaa tosin tuli myös selostajien (paitsi meksikolaisten.) ja FOM:n kuvaajien enimmäkseen missaamasta taistelusta Räikkösen kanssa myös kilpailun alkuvaiheissa. Sauberin kaudesta on tullut jopa tallin koko tulevaisuutta uhkaava katastrofi. Renkaat olivat myös hyvin mielenkiintoinen asia tässä kilpailussa. Lämpötila vaikutti renkaisiin erittäin paljon ja hetken aikaa kilpailusta näytti tulevan jopa vanhan ajan Rio de Janeiron kilpailujen tapainen massavarikkokäyntien tapahtuma liiallisten radan lämpöjen ja kevyiden renkaiden vaikutuksesta. Tosin vanhoissa Rion kisoissa nähtiin varikkokäyntejä usein senkin takia, että Pirelli ja Goodyear hakivat tuolloin juurikin tuntumaa koko kautta ajatellen renkaisiin.

Yleensä noissa tehtiin kuviolaskelmat testien ja aiempien kisojen perusteella ja hajauttamalla siitä sitten oletettavat pysähdyskierrokset moneen erilaiseen pikkuseikkaan perustuen. Kilpailussa oli siis melko paljon viihdettä kaikkiaan vaikka sadetta tai Safety Caria ei kisassa nähtykään. Kauden lähestyessä loppuaan tunnelma sen kuin kasvaa vain ja loppupelissä vaikeuksista huolimatta molemmat suomalaiset saivat sentään myös pisteitäkin.

Abu Dhabissa sadetta ei tule, mutta mikäli tulee niin siinä tapauksessa Lewis Hamiltonin voi julistaa maailmanmestariksi jo sateen keskellä sillä mikäli Abu Dhabissa sataa niin yleensä aavikkomaiden tapaan ne ovat jo vähintään rankkasateita tai jopa pahempiakin vaikka toki myös pelkkä kevyt sadekin on mahdollinen. Ensi kilpailuun toivon mukaan Caterham on tulossa paikalle, mutta sekään ei ole vielä täysin varmaa. Marussia ei enää tule Abu Dhabiin mikä on murheellista sillä talli saavutti tällä kaudella vihdoin ja viimein kauan odotetut pisteet vain romahtaakseen. Se olisi ollut yhtä murheellista esimerkiksi kaudella 1984 Osellan tapaan mikäli se olisi romahtanut. Se ei tosin romahtanut, mutta lähellä oli silti jo silloin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ongelmaksi näen sen, jos tämä pätee vain tietyistä kuskeista heitettyihin kommentteihin. Suuri enemmistö foorumilaisista toki katsoo suomilasien läpi, mutta en haluaisi, että tästä tulee kannatusfoorumi. Joko kaikkeja kuskeja ja heidän tekemistensä kommentointia kohdellaan yhdenvertaisesti, tai sitten tunnustetaan, että ei täällä olla thescuderia.netiä yhtään parempia.
Trolliyhtälö on helppo, kun yli 90% postauksista koskee yhtä ja samaa aihetta ja aina ennalta arvattavina ajanhetkinä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tony Vilander Button-Räikkönen kaskintaistelusta. "Tiukkaa tasitelua, mutta kuitenkin jätetään se tila kaverille" :wall:

Siis mitä hemm....Tämä on kilpa-autoilua, ei täällä jätetä mitään tilaa kaverille. Nämä F1 kuskithan on ihan loosereita.
Se että työnnetään toisen radalta ulos ei ole kilvanajoa, siihen ei tarvita edes taitoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Trolliyhtälö on helppo, kun yli 90% postauksista koskee yhtä ja samaa aihetta ja aina ennalta arvattavina ajanhetkinä.
Kunhan tuo vain pätee kaikkiin aiheisiin, eikä vain tiettyihin.

-Edit- Agendapostaaminenhan on täällä jo rangaistavaa, joten eiköhän sillä pykälällä löytyisi vähän muitakin, kuin pelkästään Kimiin negatiivisesti kohdistuvien viestien kirjoittajia (mitä näköjään bannattu F1-Fani ei edes tehnyt, vaan tuuletti Alonsoa).
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Ongelmaksi näen sen, jos tämä pätee vain tietyistä kuskeista heitettyihin kommentteihin. Suuri enemmistö foorumilaisista toki katsoo suomilasien läpi, mutta en haluaisi, että tästä tulee kannatusfoorumi. Joko kaikkeja kuskeja ja heidän tekemistensä kommentointia kohdellaan yhdenvertaisesti, tai sitten tunnustetaan, että ei täällä olla thescuderia.netiä yhtään parempia.
Ongelma on ennemminkin se, että tiettyjä kuskeja fanittamalla saa helpoimmin reaktion irti ja niitä kun tarpeeksi yksi ja sama hahmo yrittää irti repiä, niin täyttyy jo "agendapostaus" -määritelmäkin. On täällä esim. ihan oikeitakin Alonso-faneja (ainakin Saara ja Kurski), mutta kun suurin osa muista Alonso-"faneista" on mitä on, niin heitä ei sitten pahemmin näy kun ehkä saavat/katsovat saavansa sivuosumia trollien kehittämissä paskamyrskyissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On täällä esim. ihan oikeitakin Alonso-faneja (ainakin Saara ja Kurski), mutta kun suurin osa muista Alonso-"faneista" on mitä on, niin heitä ei sitten pahemmin näy kun ehkä saavat/katsovat saavansa sivuosumia trollien kehittämissä paskamyrskyissä.
Täällä on myös "kimifaneja", jotka tuntuvat enemmän olevan "alonsohatereita", mutta heihin ei puututa millään tavalla. No eihän se tietysti samanlaista itkua synnytä foorumilla, jos Alonsoa haukutaan ja nimitellään, mutta että sitä katsotaan läpi sormien tekee tästä pikku hiljaa aika yksipuolisen foorumin. Halutaanko oikeasti sitä?
 
Ylös