Formula 1 - 2014 - Itävalta - Kisan jälkipyykki

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Myös Alonso oli joutunut vääntämään tehoja alas. Alonso sanoi haastattelussa, että varmaan jokainen talli painii tämän ongelman kanssa.
Totta. Kimi itse asiassa ei tuossa haastattelussa pitänyt tehojen vääntämistä alas niin tärkeänä. Varmaan siksi, kun muutkin niin tekivät.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se on aina näissä kuka tulee toisena varikolle, häviää monesti muutamia sijoja tallitoverille. Eikös se ole monella tallissa niin, että kuka ajaa ensimmäisenä ja samalla taktiikalla kuin tallitoverinsa, tulee ekana pysähdykselle, joten jälleen loogista että Alonso otettiin ekana pysähdykselle.
Siinä ei ole mitään loogista, että viivytetään Räikkösen varikkokäyntiä vain sen vuoksi, että Alonson on käytävä ensin. Se on pelkästään tyhmyyttä. Aiempi pysähdys Kimille ei olisi maksanut Alonsolle mitään, mutta Räikköselle maksoi. Jos Räikkönen ja Alonso olisivat ajaneet peräkkäin olisi järjestyksen ymmärtänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siinä ei ole mitään loogista, että viivytetään Räikkösen varikkokäyntiä vain sen vuoksi, että Alonson on käytävä ensin. Se on pelkästään tyhmyyttä. Aiempi pysähdys Kimille ei olisi maksanut Alonsolle mitään, mutta Räikköselle maksoi. Jos Räikkönen ja Alonso olisivat ajaneet peräkkäin olisi järjestyksen ymmärtänyt.
Se on juuri näin. Kimin ottamat hyvät lähdöt menevät hukkaan kun stoppia viivytetään ja sijat menetetään. Tokihan tuossa pidemmän vedon tekeminen ja puskurina toimiminen auttaa Alonsoa ettei takaa tule yllätyksiä. Jos Ferrarilla ovat niin fiksuja että laskevat pistepotin olevan parempi näin.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Siinä ei ole mitään loogista, että viivytetään Räikkösen varikkokäyntiä vain sen vuoksi, että Alonson on käytävä ensin. Se on pelkästään tyhmyyttä. Aiempi pysähdys Kimille ei olisi maksanut Alonsolle mitään, mutta Räikköselle maksoi. Jos Räikkönen ja Alonso olisivat ajaneet peräkkäin olisi järjestyksen ymmärtänyt.
Siellä taitaa olla jonkin näköinen sääntö sille, että johtava kuski saa tulla ensin varikkokäynnille. Tuo on kyllä aika ihme touhua, harvemmin tuosta mitään hyvää seuraa kuljettajien kokonais suoritukselle.
Ajatellaan, että ajat tallitoverin perässä, sinusta tuntuu että olisit nopeampi, mutta et pääse ohi esim. radan luonteesta johtuen... Kyllä tässä mielestäni olisi oltava mahdollisuus ottaa varikkopysähdys.
Sama juttu... Ajat tallitoverin perässä ja huomaat, että renkaat alkavat loppumaan, myös tässä pitäisi saada tehdä pysähdys.
Ymmärrän tuon johtava kuski ensin systeemin, jos kumpikin haluaa tulla renkaiden vaihtoon yhtäaikaa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Siellä taitaa olla jonkin näköinen sääntö sille, että johtava kuski saa tulla ensin varikkokäynnille. Tuo on kyllä aika ihme touhua, harvemmin tuosta mitään hyvää seuraa kuljettajien kokonais suoritukselle.
Ajatellaan, että ajat tallitoverin perässä, sinusta tuntuu että olisit nopeampi, mutta et pääse ohi esim. radan luonteesta johtuen... Kyllä tässä mielestäni olisi oltava mahdollisuus ottaa varikkopysähdys.
Sama juttu... Ajat tallitoverin perässä ja huomaat, että renkaat alkavat loppumaan, myös tässä pitäisi saada tehdä pysähdys.
Ymmärrän tuon johtava kuski ensin systeemin, jos kumpikin haluaa tulla renkaiden vaihtoon yhtäaikaa.
Ei ole kuin muutama kisa sitten, kun Kimi oli Alonsoa edellä. Siitä huolimatta Ferrari otti Alonson ensin renkaanvaihtoon. Jota Kimi kisan jälkeen kovin sanoin kommentoi! Että, näin.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Ei ole kuin muutama kisa sitten, kun Kimi oli Alonsoa edellä. Siitä huolimatta Ferrari otti Alonson ensin renkaanvaihtoon. Jota Kimi kisan jälkeen kovin sanoin kommentoi! Että, näin.
Jep, Espanjassa. Muistan tuon ja pitikin siitä kommentoida... Olen sitä mieltä, että se oli ihan ok. Räikkösen Teami vain hoiti sielläkin varikkotaktiikat huonommin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Siellä taitaa olla jonkin näköinen sääntö sille, että johtava kuski saa tulla ensin varikkokäynnille. Tuo on kyllä aika ihme touhua, harvemmin tuosta mitään hyvää seuraa kuljettajien kokonais suoritukselle.
Ajatellaan, että ajat tallitoverin perässä, sinusta tuntuu että olisit nopeampi, mutta et pääse ohi esim. radan luonteesta johtuen... Kyllä tässä mielestäni olisi oltava mahdollisuus ottaa varikkopysähdys.
Sama juttu... Ajat tallitoverin perässä ja huomaat, että renkaat alkavat loppumaan, myös tässä pitäisi saada tehdä pysähdys.
Ymmärrän tuon johtava kuski ensin systeemin, jos kumpikin haluaa tulla renkaiden vaihtoon yhtäaikaa.
Muistelen Espanjan GP:ssä tulleen varsinaisen älämölön tällä foorumilla kun tämä tehtiin, koska Alonso oli eri taktiikalla. Tämä ei ole niin suoraviivaista näköjään, esimerkiksi Bottasta ei voinut ottaa yhtään aiemin sisään, koska renkaat eivät olisi lopussa enää kestäneet Williamsin laskelmien mukaan. Eli olisiko renkaat loppuneet Räikköseltä, jos olisi otettu pari kierrosta aiemin? Joku fakta noissa laskelmissa on oltava, ei kukaan noin tyhmä ole että tahallaan jättää noin myöhään pysähdykset häviten aikaan..
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Muistelen Espanjan GP:ssä tulleen varsinaisen älämölön tällä foorumilla kun tämä tehtiin, koska Alonso oli eri taktiikalla.
Voisko johtua siitä että ei ollut vielä starttihetkellä eikä ekan stopin kohdallakaan eri taktiikalla. :rolleyes: Jotenkin se vaan onnistui Scuderia saamaan El Bancon maaliin kotikisassaan ennen nopeampaa Räikköstä muuttamalla taktiikkaa kesken kisan suomalaisen ja tallin kokonaispisteidenkin uhalla. Ei kai siinä valittamista olisi ollutkaan jos ratkaisu olisi etukäteen tehty ja suosinut nopeampaa kuljettajaa.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Voisko johtua siitä että ei ollut vielä starttihetkellä eikä ekan stopin kohdallakaan eri taktiikalla. :rolleyes: Jotenkin se vaan onnistui Scuderia saamaan El Bancon maaliin kotikisassaan ennen nopeampaa Räikköstä muuttamalla taktiikkaa kesken kisan suomalaisen ja tallin kokonaispisteidenkin uhalla. Ei kai siinä valittamista olisi ollutkaan jos ratkaisu olisi etukäteen tehty ja suosinut nopeampaa kuljettajaa.
Tätä juuri tarkoitin, kun sanoin että myös takana tulijan pitäisi saada tehdä ratkaisunsa varikkopysähdyksestä, ettei tarvitsisi odotella sitä, että se edellä menevä "nopeampi" kävisi ensin varikolla.
Vaikuttaa siltä, että keskitytään ajamaan liikaa sitä omaa tallitoveria vastaan.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
On se Kimi tuota Ferrarin taktiikkaa aikaisemminkin ihmetellyt, mutta mitään apua siitä ei ole ollut :( Sama homma jatkuu aina vaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On se Kimi tuota Ferrarin taktiikkaa aikaisemminkin ihmetellyt, mutta mitään apua siitä ei ole ollut :( Sama homma jatkuu aina vaan...
Ehkä kannattaisi ottaa asia puheeksi ennen kisaa, eikä ihmetellä jälkikäteen. Olen jo jonkin aikaa jäänyt siihen käsitykseen, että Kimi jättää liikaa valtaa varikkomuurille. Jälkeenpäin kyllä valitetaan, mutta pitäisikö itse osallistua vähän enemmän siihen päätöksentekoon, jos ei muiden päätöksiin ole tyytyväinen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ehkä kannattaisi ottaa asia puheeksi ennen kisaa, eikä ihmetellä jälkikäteen. Olen jo jonkin aikaa jäänyt siihen käsitykseen, että Kimi jättää liikaa valtaa varikkomuurille. Jälkeenpäin kyllä valitetaan, mutta pitäisikö itse osallistua vähän enemmän siihen päätöksentekoon, jos ei muiden päätöksiin ole tyytyväinen.
Johan se oli viime kisassaki ehdotellut, että täytyis varikolle päästä, mut ei ollu kelvannut varikolle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Johan se oli viime kisassaki ehdotellut, että täytyis varikolle päästä, mut ei ollu kelvannut varikolle.
Lotuksellakin toimi nuo taktiikat paremmin, uskalsivat ottaa sisään aivan ensimmäisenä. Onko Kimin rengaskulutus sitten Ferrarilla niin suurta, että muuten romahtaisi lopussa? Kyllä tuo mielestäni vahvasti haiskahtaa siltä että joku sopimuspykälä estää Kimin ottamisen ennen Alonsoa, vaikkeivät edes ajaneet samasta sijasta. Varikko kyttää silmät kovana parasta tilaisuutta vaihtaa Alonson renkaat, eikä Kimin renkaita pyöritetä tiellä. Vaihdetaan sitten perästä vasta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos Kimi ilmottaisi tulevansa sisään renkaidenvaihtoon ja ajaisi varikolle, niin tuskinpa jättäisivät vaihtamatta.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Otetaan uudelleen:
Ennen kisaa vain on huonompi ennkoida noita eteen tulevia tilanteita. Jos on suunniteltu ajettavan vauhdilla/tyylillä x, mutta joutuukin raivoamaan radalla päästäkseen ohi jostakin, niin siinä äkkiä renkaat kuluu enemmän kuin suunniteltua. Tuossa kohtaa olisi ihan fiksua reagoida muuttuneeseen tilanteeseen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Onhan se aika outo tilanne tallissa, jos kuski joutuu etukäteen sopimaan, että: "Voisiks mä niinku sit päästä ennen tota tallikaveria varikolle jos mulla vaikka renkaat menee huonoksi nopeemmin kun on ajateltu? Tai jos tulee jotain muuta häikkää niin voisko sit kans päästä?"
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jos Kimi ilmottaisi tulevansa sisään renkaidenvaihtoon ja ajaisi varikolle, niin tuskinpa jättäisivät vaihtamatta.
Näin. Tosin tässä tapauksessa veikkaisin että vähintään yksi rengas olisi hukassa ja sitä saisi odotella minuutin. Sillä välin pitäisi auto siirtää pois edestä kun Alonso tulee varikolle.

En kyllä ymmärrä noita Ferrarin touhuja. Taktiikassa pitäisi aina olla joustoa, eikä kisaa voi pilata venyttämällä väkisin varikkostoppeja. Tarvittaessa pitää sitten lisätä stoppeja ja ajaa rajummin eli kovempaa ne useammat stintit. Jos Alonso on edellä ja hänen on tarkoitus pysähtyä vaikka kierroksella 15, niin ei se ole keneltäkään pois jos Kimi pysähtyy kierroksella 14. Toki jos Kimi on tässä tilanteessa aivan Alonson perässä, niin saattaa tietysti päästä ohi. Tätä Ferrari nykytilanteessa tuskin edes haluaisi.

Veikkaan että Ferrarilla on yksi asia päätetty aina ennen kisaa: Alonso saa tulla varikolle juuri sillä kierroksella kuin haluaa. Oletusarvo voi olla kierros n, mutta siltä varalta että Alonso haluaakin tulla aiemmin varikolle (esim. n - 1...3), tallin toista autoa ei oteta sinne sekoittamaan tilannetta. Heti (lue: kierros-pari) kun Alonso on varikkopysähdyksensä tehnyt, saa Kimikin oikeuden mennä varikolle. Yleensä silloin juna on jo mennyt ja sijoitus on kymmenen huonommalla puolella.
 
Ylös