Formula 1 - 2014 - Italia - Aika-ajo

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei tuo sija 11 nyt mikään iso pettymys ole, Q3:ssa olisi tosiaan ollut ehkä se 8 paikka tarjolla joka nyt ei tällä radalla paljon eroa tuosta Kimin sijasta. Ekaan mutkaan kun tullaan reilua kahtasataa minimisiivellä niin siinä ottaa helposti neljä paikkaa kun sopivaan paikkaan saa autonsa tuupattua ja väisteltyä Magnussenia ja muita pleikkarijamppoja. Tällä radalla pääsee jopa ohi ja simulaatiokin kulki ihan ok perjantaina.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ei tuo sija 11 nyt mikään iso pettymys ole, Q3:ssa olisi tosiaan ollut ehkä se 8 paikka tarjolla joka nyt ei tällä radalla paljon eroa tuosta Kimin sijasta. Ekaan mutkaan kun tullaan reilua kahtasataa minimisiivellä niin siinä ottaa helposti neljä paikkaa kun sopivaan paikkaan saa autonsa tuupattua ja väisteltyä Magnussenia ja muita pleikkarijamppoja.
Tollasista ensimmäisen mutkan ohituksista vaan valitettavasti kuvaukseen sopii paljon paremmin Fernando kuin Kimi.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Kimi saa lähtöön uudet renkaat. Perezistä pakko päästä lähdössä jo ohi. Perez hitaampi kuin Alonso+RedBullit mutta suoralla ei mennä ohi
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Mites nykysin menee tuo autojen muutokset ennen kisaa? Saako muuttaa mitään, esim siipiä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mites nykysin menee tuo autojen muutokset ennen kisaa? Saako muuttaa mitään, esim siipiä?
Renkaat saa vaihtaa, bensatankin täyttää, ja sitten saa "bleeding the brakes", joka ei sano minulle mitään. Etusiipeä saa vähän säätää, mutta vain jo siinä olemassaolevilla osilla, mitään ei saa lisätä tai ottaa pois.

Kelien muuttuessa (esim. kuiva -> sade) saa sitten tehdä enemmän.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
287
Kimiltä taas kehno suoritus, mitä muuta voi sanoa... Toivotaan että kisavauhti taas parantaa tilannetta. Toki on selvää, ettei Kimi ole vuodessa muuttunut huonoksi, vaan on vaan käsissä auto joka ei Kimille sovi ollenkaan. Ja toki Alonsolle nostettava kypärää, vaikka taustalla miesten erilaiset autotoiveet.

Mutta Bottas taas ihan huikea, hämmentävää kuinka vähälle on Suomessa ja täälläkin ehkä Kimin räpiköinnyn takia jäänyt huomaamatta se, kuinka uskomattoman mahtavaa tulosta Bottas tällä hetkellä tekee. Tasaista kovaa tulosta, ei virheitä ja ehtottoman nopea. Ricciardon ohella kauden paras kuski.

Nicon tosin myös rankkaan korkealle, kun on pystynyt Hamiltonia vastaan jopa aika-ajoissa taistelemaan niin hyvin, vaikka nyt hävisikin. Hamiltonilla on aina ollut raakaa nopeutta, mutta se on vaan yksi ulottuvuus F1:ssä, etenkin mitä mestaruustaisteliuihin tulee. Nicolla on Hamiltoniin verrattuna tässä mielessä parempi paketti koossa, ja kun on jopa vauhdissa pystynyt vastaamaan todella hyvin Hamiltonia vastaan. Mutta voihan olla, että huomenna Hamilton voittaa ja Nico keskeyttää ja siitä seuraa -25 pistettä :tongue: Tai sitten jotain ihan muuta...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Haluaisin kyllä kuulla todella hyvät perustelut, miksi autoa mennään hyvin sujuneiden harkkojen jälkeen muuttamaan sokkona aika-ajoon.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Haluaisin kyllä kuulla todella hyvät perustelut, miksi autoa mennään hyvin sujuneiden harkkojen jälkeen muuttamaan sokkona aika-ajoon.
Jotenkin jäänyt sellainen kuva, että ei edes haluta, että Kimi saa hyvän tuloksen. Kimin kohdalla Ferrari tekee niin käsittämättömiä ratkaisuja kerta toisensa jälkeen, että pentti perusjamppakin tv:n välityksellä tajuaa, että kohta tulee lunta tupaan. Tuo Kimin lähettäminen minuuttia ennen muita viimeiselle aikakierrokselle on yksi esimerkki aivopierusta, jolla pilataan mahdollisuus hyvään kierrokseen, mutta silti sitä tehdään aina uudestaan. Ensinnäkin tällä tavalla varmistetaan, että kun Kimi lähtee nopealle aikakierrokselle, kaikki muut ovat sisääntulokierroksella eli ruuhkaa on takuuvarmasti. Lähtökohta tulisi olla, että varmistetaan "puhdas" rata, mutta tehdään juuri päinvastoin. Toiseksi, rata on parhaimmillaan lopussa, jolloin ensimmäisenä viimeiselle aikakierrokselle lähtemällä annetaan muille turhaan tasoitusta. Kolmenneksi, on jo monesti nähty, että kyseinen taktiikka on naurettava, joten miksi sitä toistetaan kisasta toiseen?

Ferrari ei vaan halua tai osaa saada palikoita loksahtamaan kohdalleen siten, että saataisiin ehjä viikonloppu ilman ongelmia tai täysin päättömiä ratkaisuja. Toki Kimikin on tehnyt virheitä, mutta niistäkin osan voi laittaa ongelmien piikkiin. Esimerkiksi viimeisen aikakierroksen ajovirheen voi laittaa juuri säätömuutesten ja ruuhkan piikkiin, sillä takasiiven räplääminen teki autosta ilmeisesti hankalan ajettavan ja alun ruuhkaongelmat mahdollisesti laittoivat pasmoja sekaisin. Pointti on, että ympärillä olevat ongelmat heijastelevat usein myös ajamiseen, kun taas tyhjällä radalla, käteen istuvalla autolla ja ilmanlämpötilan ollessa 17,8 astetta virheitä tulee harvemmin.

Toivotaan kuitenkin, että saadaan edes ehjä kisa, kuten Spa:ssakin. Ja Alonso voisi viedä pari autoa ympäriltään ekassa kurvissa :wink:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo Kimin lähettäminen minuuttia ennen muita viimeiselle aikakierrokselle on yksi esimerkki aivopierusta, jolla pilataan mahdollisuus hyvään kierrokseen, mutta silti sitä tehdään aina uudestaan.
Lähinnä tulee mieleen, että se on Kimin valinta. Tai jos ei ole, niin miksei hän ole asiaan puuttunut? Jos Kimi vain nöyrästi tekee mitä talli sanoo, vaikka olisi itse eri mieltä, niin aika lammas on viimeisimmäksi Ferrari-mestariksi.
Esimerkiksi viimeisen aikakierroksen ajovirheen voi laittaa juuri säätömuutesten ja ruuhkan piikkiin, sillä takasiiven räplääminen teki autosta ilmeisesti hankalan ajettavan ja alun ruuhkaongelmat mahdollisesti laittoivat pasmoja sekaisin.
En ole lukenut säätömuutoksista kuin tältä foorumilta. Onko se jossain uutisoitu virallisemminkin?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
ei se nyt kovin ok ole, vaikka ruutu on vähintään 11. kun huomioi Kvyatin lähtöruuturangaistuksen, jos ei niitä muille tule. Lisäksi saa valita rengasseoksen. Silti suoritus ei ole kovin ok, mutta pisteet Kimin onneksi jaetaan vasta huomenna.
Ainakin säästyi pehmeitä renkaita kisaan. Hyvällä lähdöllä voi paikata paljon verrattuna kasiruudusta kuluneilla starttaamiseen. Huono kierros, mutta tuskin järisyttävää eroa tulee kisan lopputuloksen kannalta. Jämäpisteistä ajetaan.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Lähinnä tulee mieleen, että se on Kimin valinta. Tai jos ei ole, niin miksei hän ole asiaan puuttunut? Jos Kimi vain nöyrästi tekee mitä talli sanoo, vaikka olisi itse eri mieltä, niin aika lammas on viimeisimmäksi Ferrari-mestariksi.

En ole lukenut säätömuutoksista kuin tältä foorumilta. Onko se jossain uutisoitu virallisemminkin?
Maikkarilta löytyy.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkonen-kummissaan-miten-autosta-tuli-niin-vaikea/4310924
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Toivotaan kuitenkin, että saadaan edes ehjä kisa, kuten Spa:ssakin. Ja Alonso voisi viedä pari autoa ympäriltään ekassa kurvissa :wink:
Alonso tuskin sellaiseen sortuu vaikka Mozan ekoissa mutkissa voi ahdasta ollakin. Harmihan se tallinkin kannalta olisi varsinkin kotikisassa jos toinen kuski nousisi toisen kustannuksella. Kolme Mersutallia on nyt kovassa iskussa mutta Ferrari taistelee kyllä hyvistä pistesijoista RB kaksikon kanssa ja pystyy toivottavasti kisassa haastamaan McLarenit paremmin kuin aika-ajossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Alonso tuskin sellaiseen sortuu vaikka Mozan ekoissa mutkissa voi ahdasta ollakin.
Ekassa mutkassa on helppo vetää suoraksi sijaa menettämättä. Ja viivalta Ferrari lähtee hyvin. Ainoa vaara ekaan mutkaan on Magnussen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kun Monzasta on kyse niin periaatteessa kuka tahansa voi olla vaaraksi ensimmäisessä mutkassa.

Ihan hitaimmat autot eivät ehkä ole vaaraksi. Sellaisten jäädessä ruutuun tai vaikeuksiin niin jopa ruudukon kolmas Ferrari voi mennä niistä ohi.:eek:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Ihan hitaimmat autot eivät ehkä ole vaaraksi.
Vuoden 2011 Liuzzin temppuilut muistaen voivat kyllä olla. Vei ruuduista seitsemän (Petrov) ja yhdeksän (Rosberg) lähteneet mukanaan. Alonso ja Ricciardo vaaravyöhykkeessä...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ekassa mutkassa on helppo vetää suoraksi sijaa menettämättä. Ja viivalta Ferrari lähtee hyvin. Ainoa vaara ekaan mutkaan on Magnussen.
Vähän harmi että Lotari rypee, sillä mikäs vois olla viihdyttävämpää kuin Grosjean ja Maldonado kakkosrivissä.:eek:
 
Ylös