Formula 1 - 2014 - Singapore - Kilpailun jälkipuinnit

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei tuo kyllä helpoinkaan voitto ollut. Turva-auton jälkeen joutui paukuttamaan aivan äärirajoille.
No helposti olisi ajanut kuitenkin uusilla renkailla kiinni ja ohi, katsoo vaan mitä Kimin nurkilla tapahtui..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
5 senkuntia ilmeisesti loppuaikaan lisää. Naurettavaa antaa tuollaisia rangaistuksia kisan jälkeen, joiden merkitys on kisan kannalta yhtä tyhjän kanssa.
No se rangaistus kyllä annettiin paljon ennen kisan loppua, ei siinä vaiheessa voi tietää vaikuttaako se sijoitukseen vai ei. Eikä se mikään määräävä tekijä tietenkään rangaistuksissa olekaan, että loppusijoitukseen pitää vaikuttaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No se rangaistus kyllä annettiin paljon ennen kisan loppua, ei siinä vaiheessa voi tietää vaikuttaako se sijoitukseen vai ei. Eikä se mikään määräävä tekijä tietenkään rangaistuksissa olekaan, että loppusijoitukseen pitää vaikuttaa.
Ok. My bad. En jaksanut seurata kuin muutaman viimeisen kierroksen kisasta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
No sitten ei kyllä formuloilla kovin huonosti mene, jos tämä kilpailu jo mahtuu 20 vuoden seurannan aikana top5 tylsimpiin.
On tässä lähivuosina ollut kausia joissa on nähty jo ne viisi tylsempääkin kisaa.

Ylireagoinnille peukkua :thumbup:
Ehkä Schumi-dominanssin aikana tylsyys korostui vielä enemmän, kun tv-ohjauksesta ei vastannut FOM, vaan kilpailun isäntämään kaveri.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olipa tylsä kisa. No niinpä on ollut melkein koko kausi. Naurettavaa ylivoimaa yhdellä tallilla.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Täyttä paskaa koko kisa.

Voittajakin täysi spede, kehtaavat vielä mersulta sanoa että teki tiukkaa. Vaihtakaa ne nahkahousut hameisiin.
 

J.O

Well-known member
Liittynyt
22.10.2007
Viestit
141
Kimin vauhti ei alun perusteella ihan sitä mitä aika-ajo antoi odottaa, mutta vitossija olisi ollut normitulos tuolla kyydillä. 1. stoppien jälkeen koko ajan Massan perässä, sitten turva-autolla lisää takkiin ja loppukisa Bottas-junassa. Varmasti useampi sekunti olisi ollut kierroksella lisää vauhtia varastossa, mutta kun suoravauhti ei riitä mihinkään, niin täyttä tuskaa oli Kimin kisan loppukierrokset.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
En kyllä muista nähneeni että kukaan olisi koskaan ajanut renkaitaan noin totaalisen loppuun kuin Bottas tänään. Näytti ihan siltä kuin olisi ajanut muovisilla renkailla jäällä.
2012 Kiina ja Kimi oli aika hyvä myös. :tongue:
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Kimin vauhti ei alun perusteella ihan sitä mitä aika-ajo antoi odottaa, mutta vitossija olisi ollut normitulos tuolla kyydillä. 1. stoppien jälkeen koko ajan Massan perässä, sitten turva-autolla lisää takkiin ja loppukisa Bottas-junassa. Varmasti useampi sekunti olisi ollut kierroksella lisää vauhtia varastossa, mutta kun suoravauhti ei riitä mihinkään, niin täyttä tuskaa oli Kimin kisan loppukierrokset.
Ei ollut vauhtia kun joutui ajelen 90% kisasta muiden perässä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Meni kyllä niin päin persettä koko skaba, että oikeen vituttaa. Ferrarilla ei nyt osunut oikeen taktiikan puolestakaan, olikohan järkevää ottaa Kimi sisään vaikka alla oli aika uudet pehmeät? Vergne ainakin tuli Kimin takaa sisällä ja paukutti koko sakista ohi helposti...
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
99% tylsä kisa, mutta saatiinpahan edes pätöskierrokselle hulinaa. Noh, joka kisastahan ei aina voi muodostua klassikkoa...
Aikalailla samaa mieltä, ränniajelua parhaimmillaan... Todelliset tapahtumat olivat kyllä tosi harvassa. Ja Hamiltonin voiton helppous sen kun korostui kun Rosberg ei tosimielessä edes kisaan koskaan varsinaisesti päässyt.

Nähtiin kuitenkin se Mersun todellinen taso muihin verrattuna turva-auton jälkeen. Kuitenkin siinä vaiheessa kun Hamiltonin renkaat kestivät verratenkin pitkään kärjessä revittelyä, oli täysin selvää että ne pari ohitusta jotka mahdollisesti joutuisi tekemään stopin jälkeen olisivat vain muodollisuus. Sen verran eroa kuitenkin renkaiden kunnossa siinä vaiheessa, oli sitten vaikka miten kapea ränni.

Ja sanotaan nyt taas kerran, että turva-autosääntö osoitti jälleen kerran oman typeryytensä. Olkootkin että se oli keinotekoisesti tiivistävinään tilannetta (ei siksi että tuli radalle, vaan koska reilu vartti turha-auton perässä on ihan liikaa) mahdollistaen riskitaktiikoita "voitosta".

Pari muuta silmään pistänyttä asiaa: Alonsolle riitti että alussa luovutti sukelluksensa jälkeen vain yhden sijan? Käytännössä hyötyi kaksi, ei voi kukaan sanoa että olisi kumpaakaan RedBullia muutoin kuitannut. Olkootkin että lopussa oli molempien takana, mutta oli silti erittäin hämärä tulkinta.

Vergne ohitettuaan radan ulkopuolelta sai 5 sekunnin stop-go -rangaistuksen. Ei se kuitenkaan taas ollut mikään rangaistus kun kaveri tuoreilla renkailla selvittyään ensimmäisestä esteestä kepulikonstein ohitti koko joukon muitakin kuskeja ja olipa vielä reilun 5 sekuntia näiden edellä lopussa. Hyöty rikkeestä verrattuna rangaistukseen oli taas niin huikea, että mitä tuommoisella "rangaistuksella" edes tuolla tekee?

Perez vastaan Sutil, tilanne joka johti etusiiven pirstaloitumiseen. Oli jännä Skylla kuunnella kuinka selostajat olivat ehdottomasti rangaistusta vaatimassa, vaikka Perez ei tainnut missään vaiheessa olla hiukkaakaan Sutilin rinnalla, vaan kolisteli siipensä Sauberin perään jarrutuksessa. Sutilin olisi kuulemma pitänyt jättää tilaa. Jos vertaamme tätä Mersujen väliseen tilanteeseen Spassa, jolloin taas takanaolevan olisi pitänyt jättää tilaa.. ei ole selostajat johdonmukaisia.

Jos nyt jotain positiivista voi sanoa tuomaroinnista, niin ainakin olivat näiden kahden tapauksen suhteen johdonmukaisia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Melkoinen kisa vaikkakin Hamiltonille helppo kruisailuvoitto. Olisi voittanut vaikka olisi ajanutkin vielä suunnitelman mukaisen yhden kierroksen lisää. Rosbergillä oli niin paljon ongelmia, että kilpailusta olisi tullut painajainen joka tapauksessa. Rosbergille buuaus taas kerran alkaa olla jo säälittävää. Silloin kun jollekin buuataan kuskista riippumatta jatkuvasti ilman pahempia tekoja niin on kyllä melkoista puuhaa...:thumbdown.

Aivan kärkitaistelua lukuunottamatta yllättävänkin paljon oli tapahtumia Singaporen kilpailuksi. Keskikastissa ja takariveissä ainakin. Loppupuolella myös muiden kuin voittotaistelunkin puolella kärkiryhmässä. Kilpailun onnistujiin kuuluivat eräällä tavalla Sergio Perez ja Jean-Eric Vergne. Epäonnistujiin jossain määrin molemmat Williamsin kuljettajat ja Ferrarin puolelta valitettavasti Kimikin. Tosin epäonnistuminen on enemmän johdettavissa vääränlaiseen varikkotaktiikkaan kuin kuskeihin. Tosin Bottas teki ensimmäistä kertaa virheen rengaspuolella. Ja sellaiset ovat odotettavissa kun ajetaan onneksi muillakin renkailla kuin Bridgestonen ajan vastaavilla.

Virhe kuitenkin kaiken sen onnistumisen jälkeen on pieni tahra muuten hyvässä viime ajan suorituskyvyssä. Renkaidensäästössä Bottas tosiaan noin nuoreksi kuljettajaksi on osoittanut erinomaista luotettavuutta. Tosin Singaporen varma hehkuttaminen vaikeimpana loppukauden kisana on epäilyttävää. Etenkin kun Sochi on vielä ajamatta. Ja eihän muidenkaan kisaviikonloppujen tehokkuutta voi ennustaa kunnolla. Etenkin kun Suzukassa voi vaikka tulla sadekisa. Vergnen ajoa voi vielä hehkuttaa siitäkin, että ovelasti sai rangaistuksensa jo silloin kun sen sääntöjen mukaankin muuttui pakkopysähdyksestä tai varikkopysähdyksestä vain aikasakoksi. Muita vikoja ei kisassa ollut juurikaan.

Turva-auto tosin viipyi 1-2 kierrosta liian pitkään radalla ratkaisuhetkillä minkä takia kellosta loppui aika. Voisi tuo kisan mitta lyhentyä vaikka 55 tai 57 kierroksen mittaiseksi kun koko ajan on ollut kellon kanssa vaikeuksia. Tosin Bottas varmasti Kimin ja Massan kanssa kiittää kisan lopetuksesta kelloa. Muutoin renkaat olisivat loppuneet enemmän tai vähemmän koko kolmikolta. Ja Bottakselta ne loppuivat valitettavan selvästi jo ennen lopetusta. Maikkarin selostajilla tuntui taas olevan ihan pihalla olemista rengastaktiikoista (mikä ei ole ihme kun vieläkin eletään jossain välitankkausajan jälkijunassa ja aletaan vasta juuri ja juuri tajuamaan jotain jo rengastaktiikoista. Maikkari ei sen suhteen petä.) ja alkoi ottamaan pannuun myös Saaren ns. Kehut uran huippuhetkestä Ericssonin tilanteesta.:frank:
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Alussa 1-2 kierrosta actionia, lopussa 4-5 kierrosta vääntöä (kun osalla loppui renkaat), muilta osin:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Osin saa taas tylsyydestä syyttää taas vähän tv-ohjaustakin. Alkaa tuo FOM:n ohjaus olla pikkuhiljaa huonointa vähään aikaan. Vielä 1-2 kisaa tähän malliin niin on taas huonoudessa saavuttanut jo melkein huippunsa. Huonompaa oli lähinnä Schumin pahimpana jonoajelun ja hallinan aikakaudella ja silloin riittävän vanhaan aikaan kun oli vielä kansallisia ohjaajia eli ennen vuotta 1995 tai aiemmin.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Pari muuta silmään pistänyttä asiaa: Alonsolle riitti että alussa luovutti sukelluksensa jälkeen vain yhden sijan? Käytännössä hyötyi kaksi, ei voi kukaan sanoa että olisi kumpaakaan RedBullia muutoin kuitannut. Olkootkin että lopussa oli molempien takana, mutta oli silti erittäin hämärä tulkinta.
Alonso oli ensimmäiseen mutkaan tultaessa molempien Red Bullien edellä, ei välttämättä olisi tarvinut päästää kumpaakaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ensimmäisen kierroksen mahdolliset tilanteet eivät ainakaan katuradalla muutenkaan ole tuomariston ongelmista suurimpia.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Alonso oli ensimmäiseen mutkaan tultaessa molempien Red Bullien edellä, ei välttämättä olisi tarvinut päästää kumpaakaan.
Alonso oli edellä koska tuli sen verran lujaa ettei olisi yksinkään siitä mutkasta selvinnyt. Logiikkasi ei oikein toimi tuollaisissa sukelluksissa. Mielestäsi oikominen on ihan ok?

Ensimmäisen kierroksen mahdolliset tilanteet eivät ainakaan katuradalla muutenkaan ole tuomariston ongelmista suurimpia.
Mitäs logiikkaa tämä taas on? Tuossa vaiheessa tuomaristolla kuitenkaan ei ole mitään muutakaan tutkittavanaan, kun kisa on kerran juuri alkanut. Tuolloinhan sitä aikaa todennäköisimmin on enemmän kuin muulloin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Oli kyllä Williamsilla Bottaksen taktiikat melkonen rimanalitus. :thumbdown
 
Ylös