Formula 1 - 2014 - USA - Aika-ajot

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Melko odotettu tulos. Tosin Bottas oli kyllä vaikeuksissa ja Sutil oli yllättävänkin hyvä Sauberilla. Kisassa luultavasti tippuu. Julkisuuden henkilöitä tosiaan riitti. Ihme kyllä ei Oskari Saari jaksanut sitten Niki Laudaa tai Mario Andrettia paljon mainostaa. Tosin muutoin Saari selosti yllättävänkin hyvin yksinäänkin kun tällä kaudella on huonoimmillaan ollut jotain Pentikäisen Markun linjaa siellä selostamossa ja samanlaista koomailua tilanteissa. Rata kyllä sinällään vaikuttaa hienolta edelleen ja rengastaktiikat voivat olla mielenkiintoisiakin.

18 auton ruudukolla oli toki hieman erilainen meno, mutta ei tuo maailmanloppu ole. Ei kyllä tuota alemmas saisi mielellään tippua vaikka itse Bernie oli tokaissut ruudukon uskottavuuden pysyvän jopa 14 autolla kasassa. Se menisi kyllä sitten jo Indy Lightsin puolelle eikä olisi kovin hyvä. Kolmannet autot tosin tulevat käyttöön vasta 16 auton tai sen alapuolelle menevillä määrillä nähtävästi nykyään.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jos tuo 14 autoa olisi niin itse ainakin prostestoisin jättämällä kisan/kisat katsomatta. Kisatkoot sitten keskenänsä.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Hienolta näytti, kun Ruuspäri veti radan alkuosan siksakkia nopealla kierroksellaan. Menossa oli meininkiä ja näytti, että mersu on kyllä aerodynamiikaltaankin melkoisesti edellä muita. Esimerkiksi Williamsin menoa kun seurasi samassa kohtaa, niin aika paljon joutuivat pojat nostelemaan.

Tietääkö muuten joku, että mitä järkeä on aika-ajon kakkososiolla mennä vielä loppuun tekemään uutta aikaa, vaikka jatkoon pääsy olisi selvillä. Esimerkkinä vaikka Nicon veto toisen osion lopussa. Luulisi, että renkaiden ja moottorin säästeleminen on tärkeämpää. Samoin mietin tuota Williamsin touhua, kun jo muutamassa kisassa on ollut tilanne, että kolmannen aika-ajo-osion ensimmäisten vetojen jälkeen Williamsit ovat olleet sijoilla 3 ja 4 siten, että eturiviin on niin paljon matkaa, että sinne on turha yrittää ja taaksepäin myös niin hyvin kaulaa, että kukaan ei oikeastaan uhkaa sijoituksia. Onko siis järkeä tuhlata yksi uusi setti renkaita vain sitä varten, että ainoa mahdollinen muutos on, että herrat tallin sisällä vaihtavat paikkoja. Kolmanteen osioon, kun saa kuitenkin vain yhden setin uusia renkaita extrana. Ehkä missaan jotain olennaista, mutta näin maallikon silmiin tuntuu tyhmältä, että valitetaan rengaskulumaa ja sitten kuitenkin ajellaan turhia kierroksia aika-ajossa. Oletuksena kuitenkin tässäkin kisassa on, että tarvitsee tehdä 2 pysähdystä niin luulisi, että yhdet pränikät pehmeämmän seoksen renkaat renkaat olisi hyvä olla varastossa, jos se ei maksa sijoituksia lähtöruudukossa.
 

Baxi

New member
Liittynyt
25.6.2002
Viestit
1
Tietääkö muuten joku, että mitä järkeä on aika-ajon kakkososiolla mennä vielä loppuun tekemään uutta aikaa, vaikka jatkoon pääsy olisi selvillä. Esimerkkinä vaikka Nicon veto toisen osion lopussa.
Samaa pohdin juurikin tuossa Q2 lopussa.
Eikös se nykysäännöillä mene niin että (myös) 10 kärki lähtee kisaan Q2ssa nopeimman ajan tuottaneilla renkailla. Eli nopea veto lopussa voisi olla perusteltua jos ensimmäinen veto on ajettu jo käytetyillä renkailla... tai ensimmäisellä yrittämällä on tullut lukkojarru -> flatspot renkaisiin . Tässä tapauksessa aikaa yritettäisiin siis parantaa jotta kisan alkuun saataisiin paremmassa kunnossa olevat renkaat. Muuta perustetta en tuolle toiminnalle keksinyt. Toki tänään Nico aika hyvin tuolla Q2 nopealla vedolla pisti Hamiltonille jauhot suuhun Q3eenkin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Samaa pohdin juurikin tuossa Q2 lopussa.
Eikös se nykysäännöillä mene niin että (myös) 10 kärki lähtee kisaan Q2ssa nopeimman ajan tuottaneilla renkailla. Eli nopea veto lopussa voisi olla perusteltua jos ensimmäinen veto on ajettu jo käytetyillä renkailla... tai ensimmäisellä yrittämällä on tullut lukkojarru -> flatspot renkaisiin . Tässä tapauksessa aikaa yritettäisiin siis parantaa jotta kisan alkuun saataisiin paremmassa kunnossa olevat renkaat. Muuta perustetta en tuolle toiminnalle keksinyt. Toki tänään Nico aika hyvin tuolla Q2 nopealla vedolla pisti Hamiltonille jauhot suuhun Q3eenkin.
Eiköhän se ole juur näin. Kviatillekin sanottiin KuuKakkosessa, että pidä huolta renkaista, josko ne ovat ne 'race set' sitten kisaan.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Tietääkö muuten joku, että mitä järkeä on aika-ajon kakkososiolla mennä vielä loppuun tekemään uutta aikaa, vaikka jatkoon pääsy olisi selvillä...

http://macofan.com/en/index.php?page=results&gp=933&s=7424

Niin, tuota listaa kun katsoo niin kyllä Q2:ssa on rengasta säästetty. Q3:n ajat on selkeesti kovempia.
Q2:n alkuun vedetään se yks veto käytetyllä ja sitten lopussa tuo rengasta säästelevä parannus uudella renkaalla joka sitten jää kisarenkaaksi. Q2:n nopemalla ajalla ajetulla renkaalla kuuluu lähteä kilpailuun. Näin sanoo säännöt.
Ei tuossa sen kummempaa taktiikkaa ole.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Nico alitti Vettelin paaluajan viime kaudelta. :thumbup:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Nyt on kylläkin pehmeämmät renkaat käytössä, kuin viime kaudella.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Nyt on kylläkin pehmeämmät renkaat käytössä, kuin viime kaudella.
Tietysti sääolosuhteet ja moni muukin seikkaa vaikuttaa kokonaisuuteen. Hyvä kuitenkin näin että parannetaan viime vuoden aikoja kun keväällä pelättiin että GP2 autotkin olisi nopeampia.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Nyt on kylläkin pehmeämmät renkaat käytössä, kuin viime kaudella.
Ja radassa on enemmän pitoa.

Siltikin, on hienoa nähdä kun kehitys lopultakin lunastaa odotukset. Loppukaudesta V6Turboilla todellakin mennään jo yhtä lujaa kuin edelliskauden V8:lla.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Q2:n alkuun vedetään se yks veto käytetyllä ja sitten lopussa tuo rengasta säästelevä parannus uudella renkaalla joka sitten jää kisarenkaaksi. Q2:n nopemalla ajalla ajetulla renkaalla kuuluu lähteä kilpailuun. Näin sanoo säännöt. Ei tuossa sen kummempaa taktiikkaa ole.
Näin tuo varmaan tosiaan Nicon kohdalla oli, että ensimmäinen setti oli jo q1:llä käytössä, joten saivat tuoreemmat kisarenkaat tuolla extravedolla. Itse tulin ruudun ääreen vasta q2:ssa, joten oletin, että vetivät kovemmalla seoksella ensimmäisen osion. Tuota Williamsin "ylimääräistä" toista kierrosta q3:ssa vielä kummastelen, kun se on toistunut jo niin monessa kisassa. Ehkä siellä varautuvat radan muuttumiseen tai sitten vain haluavat sponsorinäkyvyyttä niin sanotuilla kuumilla hetkillä.

Varmaan mitään ideaalia tapaa käyttää renkaita aika-ajossa ei yleispätevästi voi esittää, mutta jotenkin olen aina ajatellut, että olisi järkevää säästää yksi täysin uusi setti pehmeämpiä renkaita kisaa varten, jos pysähdyksiä on enemmän kuin yksi. Näkisin myös järkevänä, että q3:ssa olisi molemmilla vedoilla uudet kumit alla, jotta saa kaksi kunnollista yritystä (poislukien sotshin tyyppiset radat, joilla renkaaseen ei tule normaalia kulumaa). Näin esimerkiksi kärkitallien kannattaisi vetää q1 kokonaan kovemmalla seoksella, q2:een käyttää yksi pehmeämpi seos ja q3:een jäisi 1+1 pehmeämpää seosta. Näin jäisi uudet pehmeämmät renkaat varastoon kisaa varten, vaikka riski q2:sessa onkin näin vähän isompi. Spekulointiahan tämä on... ehkä elän henkisesti vielä vuoden 2013 ihanneformuloissa, joissa oli poikkeuksellisen mielenkiintoiset renkaat. Toisivatpa ne taas ensi vuodelle :cool:
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Muistelisin että Salo jossain vaihessa puhui tuon pehmeämmän renkaan käytöstä seuraavaa.
Uusi pehmeä rengas lämpenee nopeasti (=liian nopeesti) kisakäytössä ja sitä kautta sen kesto ikä ei olis paras mahdollinen.
Varsinkin jos sitä verrataan sopivasti kerran käytetyyn pehmeään renkaaseen.
Kun se on kerran lämmennyt mutta ajettu sisään sopivan rauhallisesti niin silloin rengas hieman kovenee ja siksi se olis parempi rengas kisaan koska sillä pystyy ajamaan enemmän kierroksia.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Muistelisin että Salo jossain vaihessa puhui tuon pehmeämmän renkaan käytöstä seuraavaa.
Uusi pehmeä rengas lämpenee nopeasti (=liian nopeesti) kisakäytössä ja sitä kautta sen kesto ikä ei olis paras mahdollinen.
Varsinkin jos sitä verrataan sopivasti kerran käytetyyn pehmeään renkaaseen.
Kun se on kerran lämmennyt mutta ajettu sisään sopivan rauhallisesti niin silloin rengas hieman kovenee ja siksi se olis parempi rengas kisaan koska sillä pystyy ajamaan enemmän kierroksia.
Tuossa voi olla perää, sillä joskus vuosia sitten renkaat laitettiin autoihin aina sisäänajettuina, koska olivat näin paremmat (pinnassa oli "liukas" kerros). Nykyrenkailla täysin uusi rengas on nopeampi, mutta mahdollisesti tosiaan sisäänajetut kumit ovat kestävämmät kisaa ajatellen. Lieneekö kyse sitten jonkinlaisesta karkaisusta, jossa kumiseoksen ominaisuudet muuttuu, kun rengas kuumenee ja jäähtyy... toisaalta luulisi, että tuon voisi toteuttaa myös renkaanlämmittimillä :idea:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Niin tai jonkinlainen uuni jossa renkaita pidettäisiin jonkun aikaa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Heh. Ehkä jos hios renkaan liukkaan pinnan rikki ja lämmitimiin isommat tehot niin ehkä se niinkin kävis. ;)
Mutta tällä tavalla rengas setti tulee myös ajamalla todettua että se on varmasti toimiva setti. Välillähän on niitä juttuja että alla heitetty uusi setti ei ollutkaan hyvä vaan siinä oli jossain renkaassa jotain vikaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Heh. Ehkä jos hios renkaan liukkaan pinnan rikki ja lämmitimiin isommat tehot niin ehkä se niinkin kävis. ;)
Mutta tällä tavalla rengas setti tulee myös ajamalla todettua että se on varmasti toimiva setti. Välillähän on niitä juttuja että alla heitetty uusi setti ei ollutkaan hyvä vaan siinä oli jossain renkaassa jotain vikaa.
Noinhan aikoinaan tehtiin, mutta se kiellettiin.
 
Ylös