Samaa mieltä, Le Mans ja GT-kisat ovat erikseen:ahem:Laji mennyt pilalle siinä vaiheessa kun turva-alueita kannattaa käyttää osana rataa.
Eikä nuo säästösäännötkään hyvää tee. Nopeimman pitäisi voittaa.
Samaa mieltä, Le Mans ja GT-kisat ovat erikseen:ahem:Laji mennyt pilalle siinä vaiheessa kun turva-alueita kannattaa käyttää osana rataa.
Eikä nuo säästösäännötkään hyvää tee. Nopeimman pitäisi voittaa.
Jos kommentit ovat kuljettajilta, niin heidän näkökulmansa on aika erilainen kuin katsojien.Painetussa Turun Sanomissa oli tänään juttua siitä, miten Hermann Tilke on saanut erityisen paljon kehuja Sotshin radasta. Voi elämä. Jännityksellä odotamme miten se/hän pilaa Meksikon radan ja urvoilee Bakussa.:thumbfh:
Tilke itse oli kovinkin yllättänyt että NÄIN PALJON tuli kehuja yllätyksellisyydestä. Kuskeilta siis.Jos kommentit ovat kuljettajilta, niin heidän näkökulmansa on aika erilainen kuin katsojien.
rFactorin perusteella Shotsi tylsin rata ikinä. T4 ei lähelläkään Turkin 8:asimutkaa. Abu Dhabikin Shotsia kiinnostavampi. Valencia myös, 3lmossektori ihan cool. Plus Valenciassa taisi sentään olla palmuja ja ainakin tyttöjä bikineissä porealtaassa.Painetussa Turun Sanomissa oli tänään juttua siitä, miten Hermann Tilke on saanut erityisen paljon kehuja Sotshin radasta. Voi elämä. Jännityksellä odotamme miten se/hän pilaa Meksikon radan ja urvoilee Bakussa.:thumbfh:
Siinä kun sarjan huonoin rata höystetään suurvaltapropagandalla niin ennemmin varmaan katsoisi vaikka Pohjois-Korean ovaali-GP:tä :thumbfh:rFactorin perusteella Shotsi tylsin rata ikinä. T4 ei lähelläkään Turkin 8:asimutkaa. Abu Dhabikin Shotsia kiinnostavampi. Valencia myös, 3lmossektori ihan cool. Plus Valenciassa taisi sentään olla palmuja ja ainakin tyttöjä bikineissä porealtaassa.
Tilkelle kehut radasta ja haukut tylsästä kisasta
F1 | Turun Sanomat 09:10 | 1
Joulukuussa 60 vuotta täyttävä saksalaisarkkitehti Hermann Tilke kuunteli maireana kuljettajien kehuja uusimmasta luomuksestaan Sotshin Autodrom -moottoriradasta Venäjällä.
Vaikka värikästä kisaa ei sunnuntain aurinkoisessa kelissä nähtykään, radan yllättävyys sentään tarjosi kuljettajille uusia haasteita.
Etukäteen Venäjän GP-rataa arvioitiin jonkinmoiseksi välityöksi Tilken tuotannossa, mutta kyllä tähänkin loppujen lopuksi sitä omaa luonteikkuutta oli pystytty luomaan.
Kuinka yllättynyt arkkitehti sitten oli kuljettajien kehuista viikonlopun aikana?
– Rehellisesti sanottuna olen kyllä jonkin verran hämmästynyt siitä. Joka kerta tullessamme uudelle radalle, olen todella kiinnostunut näkemään, miten kuljettajat sen ottavat – pitävätkö vai eivät. Täällä olen saanut todella positiivista palautetta, Tilke taustoitti Turun Sanomien haastattelussa.
Mistä kehut sitten johtuvat – mitä suunnittelija on tehnyt eri tavalla kuin ennen?
– En ole tehnyt mitään eri tavalla. Kyllä muutkin rakentamani radat ovat olleet hyviä. En tiedä, mistä kiitokset tästä radasta tulevat. Minulle se on rata kuin rata.
Ensimmäinen Grand Prix uudella radalla jäi tapahtumiltaan yhdeksi kauden tylsimmistä. Ferrarin Kimi Räikkönen tosin muistutti, ettei kisan kulku kuitenkaan johtunut suoranaisesti radasta, vaan muista autojen keskinäiseen kilpailukykyyn vaikuttaneista tekijöistä.
Tilken seuraava työmaa on Mexico Cityn vanhan radan modernisoiminen ensi kaudeksi, jolloin Meksikon Grand Prix palaa 23 vuoden tauon jälkeen MM-sarjaan. Samaan aikaan työn alla on myös Bakun upouusi rata, kun Azerbaidzhan liittyy GP-isäntämaiden joukkoon 2016.
Meksikoon Tilke ei ole suunnitellut uutta rataa.
– Rata pysyy paikallaan. Me teemme sitä lähinnä vain turvallisemmaksi. Rata on profiililtaan lähes samanlainen kuin edellisessä kisassaan, mutta eräitä alueita muutamme katsojien kannalta paremmiksi. Myös siitä tulee mukava rata – sen lupaan, Tilke selvitti.
Turun Sanomat, Sotshi
HEIKKI KULTA
Bensaongelmat ovat kyllä tällä kaudella olleet erittäin harvinaisia ennakoihin verrattuna ja sitten aivan kauden alun ei useimmilla kuljettajilla ole edes ollut mitään ongelmia bensan kanssa. Rengasmuutokset voivat myös olla mahdollisia vaikkakin olettaa sopii pehmeämpien seosten olevan jo riittäviä radalle.Oli hieman tylsähkö kisa kyllä, mutta luulen ettei se kovinkaan monelle tullut yllätyksenä. Itse ainakin uumoilin että mahdollisesti jonkinlainen unilääke tästä saattaisi kehkeytyä.
Itse en tosin usko että ongelma välttämättä oli yksiselitteisesti "paska rata", vaan ennemminkin turhan kovat rengasseokset ja bensan säästely. Tuo jälkimmäinen on kyllä semmoinen punainen vaate ainakin itselleni että huhhuh. Autourheilun kuninkuusluokassa pärjää ne, ketkä osaavat säästää bensaa. Mitä vit... Konservatiiviset rengasvalinnat ymmärrän kun ei ollut mitään dataa etukäteen. Rata on kuitenkin sen verran nopean oloinen, että voisi hyvin kuvitella supersoftin sulavan alle. No, ensi vuonna sitten softeilla ja s-softeilla.
Mersun ylivoima myös masentava. Koko viikonlopun näytti, että Vale voisi ainakin Rosbergin yllättää, ja vielä kun aika-ajoissakin pääsi noin lähelle, olin lähes varma että Bottas nappaa kakkossijan Rosbergilta. Ja varsinkin kun kaveri täräytti renkaat pilalle ekassa mutkassa, pääsi jo ilo yllättämään. Mutta miten kävikään... Aivan jäätävää vauhtia löytyy tuosta Mersun vehkeestä silloin kun sitä tarvitaan. Toivottavasti ensi vuonna saa moottoreita kehittää läpi kauden...
Bensaongelmat ovat olleet yllättävän harvinaisia, myönnettäköön, mutta mielestäni jos yhdessäkin kisassa kuskit siihen ongelmaan ajautuvat niin silloin säännöissä on jotain mätää.Bensaongelmat ovat kyllä tällä kaudella olleet erittäin harvinaisia ennakoihin verrattuna ja sitten aivan kauden alun ei useimmilla kuljettajilla ole edes ollut mitään ongelmia bensan kanssa. Rengasmuutokset voivat myös olla mahdollisia vaikkakin olettaa sopii pehmeämpien seosten olevan jo riittäviä radalle.
Minkälaisilla säännöillä noita bensaongelmia ei syntyisi? Ainoa näkemäni vaihtoehto on, että sääntökirjaan määrätään 200l tankki ja kisa aloitettava täydellä. Tuo se vasta mätä sääntö olisi.Bensaongelmat ovat olleet yllättävän harvinaisia, myönnettäköön, mutta mielestäni jos yhdessäkin kisassa kuskit siihen ongelmaan ajautuvat niin silloin säännöissä on jotain mätää.
Nuoremmat katsojat eivät ehkä muista, mutta aikanaan F1-kisoissa oli käytössä välitankkaus. Näin kuljettajilla oli mahdollisuus hakea lisää polttoainetta kisan aikanaMinkälaisilla säännöillä noita bensaongelmia ei syntyisi?
Periaatteessa joo, mutta Putinilta on nähty paljon räväkämpiä tempauksia, tosin F1-kisojen ulkopuolella.Juu, mistä sitten olisi keskusteltu,jos ei olisi ollut putiniakaan?
No sehän se vasta bensaongelma olisikin, jos kuskit joutuisi pienen säästelyn sijaan pysähtymään. Onneksi sentään noin pahaksi tilanne ei ole päässyt vaan pienellä säästelyllä on kaikki päässeet maaliin asti. Vielä kun rengasongelmatkin selvitettäisiin yhtä mallikkaasti, eikä paskakuskit saisi virheitä anteeksi kurvaamalla varikolleNuoremmat katsojat eivät ehkä muista, mutta aikanaan F1-kisoissa oli käytössä välitankkaus. Näin kuljettajilla oli mahdollisuus hakea lisää polttoainetta kisan aikana