Formula 1 - 2015 - Kanada - Kisa ennakot, liveseuranta ja jälkipuinti

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Ja tämä taas johtuu maksukuskeista, jotka noita hallitsemattomia syöksyjä harrastivat. Maksukuskit taas ovat tulleet lajiin syystä että... En edes jaksa kirjoittaa, mutta todella pitkälle näitä syitä ja seurauksia tosiaan voisi luetella. Nyky formuloiden ongelmat ovat nätissä kehässä, kaikki jatkumoita toisistaan.
Aina on ollut maksukuskeja. Nykyään nuo maksukuskit on jonkun pienemmän sarjan mestareita/osakilpailuvoittajia, eikä mitään täysin turhia suhareita. :alppu:

Jos haluaa hirvittävää kolistelua ja holtitonta koheltamista niin kannattaa suunnata katseet Indycarin suuntaan.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Toivottavasti Kimin maine puhdistetaan näyttävästi tuosta spinnauksesta Maranellossa!
 

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
Jos haluaa hirvittävää kolistelua ja holtitonta koheltamista niin kannattaa suunnata katseet Indycarin suuntaan.
Kun taistelua ei kärjen osalta käydä nimeksikään, niin voin ihan avoimesti myöntää että seuraavaksi eniten viihdearvoa tuo nimenomaan nämä keskikastin sähellykset. FIA on onnistunut poistamaan nämä kummatkin elementit kisoista. Lajina F1 kuitenkin kiinnostaa, nykymuodossa vaan ei paljoa seuraamisesta ole. Viime kaudella sai kuitenkin jännittää varikkostoppia kahteen kertaan kisaa kohti, nyt sekin jännitys on puolittunut ;) Ei muuta kuin sprinklerit laulamaan radan varteen yhden kierroksen varoitusajalla :frown:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vettel säästi huomattavasti Kimiä enemmän bensaa DRS-junissa ja täysin uusilla renkailla. Vähemmän aikaa täysi kaasu
Jep, Vettel ajoi kisan alun säästöliekillä kun ei ollut päästä edes Alonsosta ohi. Massa teki saman, vimeiset vajaa 40 kierrosta molemmat pystyivät sitten paahtamaan kunnon vauhtia. Räikkönen ajoi koko kisan tasaisella kulutuksella. Pyörähdys ja ylimäääräinen pysähdys vei ajasta noin 25s, eikä Kimi pystynyt paikkaamaan virhettään superpehmeillä bensakulutuksen vuoksi.

Se hyvä puoli Montrealin isomman puoleisessa bensan säästelyssä oli, että kuskit eivät juurikaan näyttäneet menettävän aikaa toistensa takana. Pystyivät hyödyntämään menetetyn ajan myöhemmin säästyneen bensan muodossa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9280
Joo ei kannata muuten missään nimessä käyttääkään, koska kisan jälkeen pitäisi antaa vielä näytekkin polttoaineesta.
Tuo 100 kg raja on vain ajalle startti -> ruutulippu, joten polttoainenäytteen kannalta tuolla ei ole väliä. Itse tankin kokoa ei ole määritelty, tosin ei sen hirveän paljon isompi kannata olla.

Oletuksena vaikka että tankkiin mahtuisi 103 kg:
100 kg kisaan
2 kg installaatio-, lämmittely- ja jäähdyttelykierrosta varten
1 kg polttoainenäytettä varten
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Noin minäkin aina F1 2013 pelissä tein bensan suhteen, kuin Vettel ja Massa. Puoli kisaa leanilla ja kun sitä oli se yhdeksän kierrosta reservissä niin richillä loppukisa. Noin se pitää tehdäkkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Melko lailla vähän tapahtumia kilpailu kyllä sisälsi vaikkakin pieniä variaatioita rengastaktiikassa oli, mutta tv-ohjauksen jo 3 vuotta jatkunut huono taso ei näytä parantuvan sitten yhtään. Harmi, että Kimi spinnasi. Olisi ansainnut kolmospaikan, mutta hyvin menee toki nelospaikkakin ja Bottaskin pääsi podiumille. Kilpailun muilta osin Mersun teatteri ei ihmetyttänyt, mutta Lotuksen ja Force Indian Hülkenbergin hyvä vauhti ainakin sopivat hyvin kisaan keskimäärin ainakin tällä radalla.

Vaikka tämä jälkikysymys kuuluisi enemmänkin rengaspuolelle niin onko siis näin, että ensi kaudesta eteenpäin tallit valitsevat renkaat kisaan ja edelleen kahden valinnan pakolla muutoin pois lukien tallien omaa vastuuvalintaa vai onko vapaa valinnan aikakausi tullut todella takaisin? Edellisen kerran kysyessäni tuota alettiin asiaan kuulumattomasti sanoa taas jostakin kääntämisestä mikä ei kuulunut asiaan pennin vertaa joten kysyisin tätä uudelleen.

Kiitän.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1002
Se sun edellinen kysymys oli niin hämärä ettei siitä tajunnut edes mitä sä kysyit. Mutta siis mun ymmärtääkseni 2 pitäis valita ja molempia käyttää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Eli näillä näkymin siis vastuuta tulee talleille omista teoistaan enemmän, mutta muuten sama pelleily rengasvalintojen rajoitusten kanssa jatkuu siis...

Kun vielä lisää tulevan välitankkauksen paluun ja mahdolliset muut ongelmat niin ei hyvältä näytä ei. Ainakaan oman seurannan mielenkiinnon parantuminen.

Kimi Räikköselle pitää vielä pieni erikoismaininta antaa Nelson Piquetin vuoden 1986 Unkarin Hungaroringin kilpailun tyylisestä rengasluistatuksesta lähellä seinää osumatta kuitenkaan!:thumbup:

Piquetin tapauksessa tosin hiekkaeste tai Ayrton Sennan Lotus olisi tehnyt melkoisen loven Piquetin ansiolistaan, mutta eipä tehnyt siis.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Eikös kaikki asetukset kuski laita nykyään ratin avulla? Eli jos Räikkösellä on jääny joku rengasmoodi päälle, kuski on unohtanut laittaa uuden moodin päälle. Di Resta sanoi, että varikolta ulos tullessa on joku varikkoasetus päällä ja se on normaalia, että auto käyttäytyy silloin oudosti.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
On toki, mutta ei siinä ohjaajalla ole kovinkaan paljon näytettävää, jos ei ole edes tiukkaa mennä edelle. Kai Kimi olisi juuri lähtösuoralle käännellyt, kun Valtteri tuli ulos. Jos ei, niin miten se ohjaaja olisi sen näyttänyt?
No vaikka siten, että olisi näyttänyt Bottaksen varikolta tulon. Ei se nyt varmasti ollut katsojille itsestäänselvyys ehtiikö Bottas Kimin edelle ja eroa olikin lopulta vain 1,5 sekuntia varikolta tullessa. Itsekin kirosin tota kun heti pysähdyksen jälkeen siirrytään seuraamaan jotain toista tilannetta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Aikamoista ryöpytystä Kimi saa ulkomaisilta toimittajilta, kun Vetteliä ylistetään noususta. Pitäisiköhän Kimille toivoa jatkossa tekniikkamurheita aika-ajoon, jotta pääsee tekemään vastaavia DRS-nousuja takaa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Eikös kaikki asetukset kuski laita nykyään ratin avulla? Eli jos Räikkösellä on jääny joku rengasmoodi päälle, kuski on unohtanut laittaa uuden moodin päälle. Di Resta sanoi, että varikolta ulos tullessa on joku varikkoasetus päällä ja se on normaalia, että auto käyttäytyy silloin oudosti.
Di Restan juttuja tukevaa tarinaa olen myös jostain jutusta lukenut. Eli varikolta lähtiessä ja startissa on käytössä moodi, jossa on agressiivisempi kaasuvaste. Ei kai se agressiivisempi vaste silti voi itsestään heittää niin paljon kaasua että auto spinnaa? En ainakaan itse keksi mitä Kimi olisi voinut tehdä toisin tuossa spinnauksessa. Pakko siihen kaasupolkimeen on koskea jos haluaa auton ulos mutkasta. Jos sieltä tulee yllättäen automaatilla täyslaidallinen, niin siinähän on matkustaja. :confused:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Di Restan juttuja tukevaa tarinaa olen myös jostain jutusta lukenut. Eli varikolta lähtiessä ja startissa on käytössä moodi, jossa on agressiivisempi kaasuvaste. Ei kai se agressiivisempi vaste silti voi itsestään heittää niin paljon kaasua että auto spinnaa? En ainakaan itse keksi mitä Kimi olisi voinut tehdä toisin tuossa spinnauksessa. Pakko siihen kaasupolkimeen on koskea jos haluaa auton ulos mutkasta. Jos sieltä tulee yllättäen automaatilla täyslaidallinen, niin siinähän on matkustaja. :confused:
Unohti moodin? Sehän sanoi, että toisella pysähdyksellä sama homma, että oli ärhäkkä.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ei noita moodeja kuski voi "unohtaa laittaa". On tiimin homma kertoa kuskille mikä moodi sinne miloinkin laitetaan ja ne kyllä näkee datasta että tekikö kuski mitä piti. Jos ei niin muistutetaan uudestaan. Kyllä saa Kimi paskaa niskaan ihan aiheettomasti. Viimevuoden vastaavanlainen episodihan varmistuin tallin virheeksi.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Aikamoista ryöpytystä Kimi saa ulkomaisilta toimittajilta, kun Vetteliä ylistetään noususta. Pitäisiköhän Kimille toivoa jatkossa tekniikkamurheita aika-ajoon, jotta pääsee tekemään vastaavia DRS-nousuja takaa.
Harmittavasti Kimin alkukauden tekniikkamurheet ja epäonni ovat unohtuneet ja alkukauden osalta tuijotetaan vain pisteitä, mikä saa Kimin näyttämään huonommalta kuin hän oli. Nyt kun tekniikka ei näkyvästi hajonnut, vaan aiheutti pyörähdyksen niin tuokin on helppo laittaa Räikkösen syyksi. Sikäli onkin ikävää, että valistuneesti katsomalla tilanne ei näytä Kimin kannalta niin synkältä, mitä italialaismedia antaa ymmärtää, mutta jostain syystä se haluamalla haluaa tylyttää Räikköstä. Tuossa ehkä onkin Ferrarin ja italialaisen ympäristön huonoin puoli... vaikka he aina hehkuttavat ilmapiiriään ja "perhettään" jää silti sellainen vaikutelma, että siellä juuri syyllistetään ja vahditaan selän takana ja suhmuroidaan minkä keretään. Kyllähän se nytkin on aistittavissa, että Vettel on "perheen" uusi kultapoika ja Räikkönen riippakivi, jonka virheitä alleviivataan... silloin niitä virheitä helposti myös alkaa tulemaan, kun tekemisiä seurataan suurennuslasilla. No, onneksi Kimi tuskin on niin herkkänahkaista sorttia, että kovinkaan paljon tuosta välittää... siksi sopiikin hyvin tuohon asemaan.

Vettelin ensimmäiset itsestään johtumattomat vastoinkäymiset kasautuivat Kanadan viikonlopulle, mutta onni onnettomuudessa hänen kannaltaan oli, että Kanadassa ohittaminen onnistuu suht helposti. Päinvastoin asetelma kääntyi jopa hänen edukseen, kun hän pystyi takaa nousemaan.

Yksi asia mikä Kimin tilanteessa vielä tulisi arvoistelijoiden huomioida on ihan olemattoman huono taktiikka, millä taas onnistuttiin pilaamaan lopullisetkin mahdollisuudet kolmanteen paikkaan. Kimi tuli 2,5 sekunttia Bottaksen takana varikolta ja ajoi eron kiinni sekuntiin eli juuri drs-alueen ulottuville kunnes Ferrari ottikin Kimin uudelleen sisään. Seurauksena todella lyhyt stintti uusilla pehmeillä renkailla ja käytetyt superpehmeät alle kolmeksikymmeneksi kierrokseksi. Kuten aiemmin nähtiin Bottas pysyi Kimin perässä hyvin puoleen väliin stinttiä, jonka jälkeen Ferrari rupesi vetämään kaulaa Williamsiin. Jos Kimi olisi pysynyt ulkona, niin todennäköisesti Bottaksen renkaat olisivat alkaneet pettää ennen Kimin renkaita, jolloin olisi voinut yrittää ohitusta. Nyt tuo mahdollisuus jäi näkemättä. Vaikka maallikkona kisaa katsonkin niin ei vaan voi sulattaa tuota käytettyjen pehmeiden laittamista alle ja 20 sekunnin heittämistä roskiin, kun alla oli hyväkuntoiset pehmeät.

Mutta joo, eiköhän me Kimi vielä podiumilla tällä kaudella nähdä. Saas nähdä minkälainen paskamyrsky siitä syntyy, jos seuraava kisa kaatuu Kimin virheeseen :cool:
 
Ylös