Formula 1 - 2015 - Mexico:n GP - Kisaennakot, liveseuranta ja jälkihöyryt

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4300
Sijainti
Maalla
Formula 1 - 2015 - Mexico:n GP - Kisaennakot, liveseuranta ja jälkihöyryt

Aikataulu ja muut tiedot :
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=42119&p=2613472&viewfull=1#post2613472

21:00 (13:00) F1 Kilpailu (19:30 Ennakkotunnelmat, Selostajana TP, OS ja Asiantuntijana Mika Salo ja Ossi Oikarinen )

Tämän hetken sääennusteet:
Lämpöä 16-21 astetta, puolipilvistä, ukkoskuuroja ja sateenuhka 40-75 %
Ukkoskuuron todennäköisyys kasvaa kisan aikana niin että lopussa se on tuo 75 %
Joten näillä näkymin kuivalla lähdetään liikkeelle ja sateessa saatetaan tullaan maaliin.



Radanpito eikun paranee koko ajan. Toki ajolinja ei vieläkään ole kovin leveä mutta toivotaan että se siitä levenee kisan kuluessa, jotta ohitukset tulee paremmin mahdolliseksi.

Pirellin ajatelma on että kisasta on tulossa 2 stopin taktiikka, 71 kierroksen kisaan. Kisaan lähdetään pehmeämmällä, eka stoppi kierroksella 23 jolloin jatketaan pehmeämmällä, toinen stoppi kierroksella 46 jolloin alle menee kovemmat renkaat. Toki jos tulee sade niin taktiikat menee uusiksi.
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/2015/10/31/2015-mexican-grand-prix-qualifying/

Ferrarilla taitaa olla yritys yhden stopin taktiikkaan. Siinä mielessä kun Q3:ssa Vettel luisteli aika tavalla ylikuumenneiden pehmeämmän renkaan kanssa. Eikä pystynyt parantamaan ekaa vetoaan. (Vai viileämpää kisapäivääkö pelasivat ?)
Kimille taitavat vielä vaihtaa uuden moottorin (ICE:n) koska eipä tuo lähtöruutu siitä enään kummene. Miksi eivät vaihtaneet heti uutta moottoria ?
No pelkän moottorin (ICE:n) vaihto on isompi homma kuin se että heittää kokonaisen vanhan voimalaitos paketin tilalle. Samalla tais olla ajatuksen tehdä auton peräpäässä muutenkin remppaa ennen kisaa (Esim jarrut) ja silloin täytyy olla lähtöruudukossa 10:n ulkopuolella. Kimin Q2:n ajelut kovemmalla renkalla saattoi olla testiä tälle päivälle. Joten Kimillä taitaa olla tarkoitus aloittaa kisa kovemmalla renkaalla.

Valtteri on jälleen hyvillä paikoilla lähtemässä kisaan. Williamsin suoravauhdeilla mahdollisuudet on ohituksiin joten Valella on periaatteessa mahdollisuudet vaikka mihin.
Vaikka Valellakin saattoi olla AA:ssa samaa "vikaa" kuin oli Vettelillä kun aikoja ei pystynyt parantamaan Q3:ssa.

Mitä Mersun tiimiin tulee niin jokohan Nico on saanut pallinsa takaisin ?
Toivotaan ettei taivu Lewiksen vietäväksi ekassa mutkassa niin helpolla kuin useasti aikaisemmin. Joten jos Lewis ajaa hänen "normi" tavalla niin saatetaan nähdä kolinaa ...
Toivotaan toivotaan ... ;)




Lähtöjärjestys kilpailuun (Virallinen):

1. Nico Rosberg Mer 2. Lewis Hamilton Mer
3. Sebastian Vettel Fer 4. Daniil Kvyat RBR
5. Daniel Ricciardo RBR 6. Valtteri Bottas Wil
7. Felipe Massa Wil 8. Max Verstappen STR
9. Sergio Perez For 10. Nico Hulkenberg For
11. Carlos Sainz Jr STR 12. Romain Grosjean Lot
13. Pastor Maldonado Lot 14. Marcus Ericsson Sau
15. Felipe Nasr Sau 16. Alexander Rossi Man
17. Will Stevens Man 18. Fernando Alonso Mc
19. Kimi Räikkönen Fer 20. Jenson Button McL
Lewis Hamilton Mer Nico Rosberg Mer Kimi Räikkönen Fer Sebastian Vettel Fer Valtteri Bottas Wil Felipe Massa Wil Daniel Ricciardo RBR Daniil Kvyat RBR Felipe Nasr Sau Marcus Ericsson Sau Pastor Maldonado Lot Romain Grosjean Lot Sergio Perez For Nico Hulkenberg For Jenson Button McL Fernando Alonso Mcl Max Verstappen STR Carlos Sainz Jr STR Will Stevens Man Roberto Merhi Man

[/tr]


http://www.fia.com/file/36107/download?token=DLWH6k5K



Edit.
Lähtöruudukko on nyt virallinen.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
On niin pitkä lähtökiihdytys, että ilman sudittelua Bottas voi tulla vaikka molemmista Red Bulleista ohi. Kunhan sitten kulkisi muuallakin, kuin suorilla.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tää rata antaa kyllä varmasti puitteet tiukalle kilvan-ajamiselle.
Aina tykänny siitä, että lähtösuora on piiiiitkä.
Startista tulee todella jännä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tää rata lupaa hyvää kilvanajoa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tää rata lupaa hyvää kilvanajoa.
Joo, jotain Montrealmaista tässä radassa, saattaa olla parempikin katsojan kannalta. Häiritsevää on, että tv-kamerat ovat turhan lähellä rataa ja liian matalalla.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Fiksu veto Ferrarilta. Lähtöruudulla ei kovinkaan suurta merkitystä kun joka tapauksessa lähdetään tuolta hänniltä, niin ihan sama tehdä nousua vähän helpommaksi uudella moottorilla.

Aika malttamattomana tässä odottelee jo kisaa koska tuo Meksikon rata vaikuttaa tosiaankin hyvältä. Sopivalla tavalla vähän erilainen, ja tuo korkeudesta johtuva ilmanalakin tuo omat mausteensa. Erityisesti tykkään näistä pitkistä lähtösuorista jotka rankaisevat keskinkertaisesta startista aika armottomasti. Toivottavasti tulee hyvä kisa.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
En muista miten oli silloin wanhaan aikaan tuolla radalla, mutta ainakin nyt podium on tuonne stadionille päin, eikä pääsuoralla kuten yleensä.
Erittäin hyvä juttu faneille.
Edit: ja kuskeille myös.. Mehicolaiset osaa pauhata!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Mielenkiintoinen kilpailu on kyllä tulossa.

Polttoaineenkulutus on melko vähäistä radalla ja onhan se sitä tavallaan ollut aina Mexico Cityssä. Ensimmäiseen mutkaan on hiukan yli 800 metriä ja saa nähdä, että paljonko varikkokäynnillä menettää aikaa kun yli 650 metriä on koko varikkosuoralla pituutta. Moottorit ja jarrut tuntuvat kuluvan paljon ja varsinkin jarrut.

Rengaskulutus on Meksikon Rengasloton vuodet muistaen melko lailla arvoitus vaikka monissa arvioissa kulutus riippuu hyvin vähäisestä jopa keskikovan luokan rengaskulutukseen.

Toisaalta taas missään nimessä ei ole kovaa luokkaa joskin ennalta arvaamattomuus on kysymysmerkki. Täydellä kaasulla mennään vähän alle puolet radasta eli noin 43 % kierroksesta. Tämän kauden Meksikon kilpailu on ollut uskomaton yleisömäärältään. Melkein 200 000 katsojaa jo nyt ja katsojaennätystä voidaan hipoa kautta aikojen. Meneeköhän 320 000 katsojan raja rikki?

Seuraavaksi tulee taas muistelua parin kappaleen verran joten ne jotka eivät sitä halua katsoa niin voi jättää lukematta:

Vuoden 1992 viimeisen Meksikon Grand Prixin kokonaisviikonlopun katsojamäärät olivat 201 329 katsojan verran. Kilpailuviikonlopun Vapaat Harjoituksen olivat tuolloin täynnä tapahtumia ja Aika-ajoissakin kärkeä lukuun ottamatta nähtiin hyvää menoa radalla. Tuolloin itse kilpailu oli jopa tylsän oloinen pois lukien Andrea de Cesariksen Tyrrelillä tekemää hurjaa ohitusnäytöstä.

Pitkälti kun kolmea kuljettajaa lukuun ottamatta kaikki ottivat ne kovimmat Goodyearin mahdolliset renkaat kisaan niin sen viihdearvo latistui silloin hieman siinä. Ja Nigel Mansell tietysti voitti ja muuan Michael Schumacher ajoi uransa ensimmäisen palkintosijan kolmospaikalla heti Riccardo Patresen ajaman kakkostilan jälkeen.

Muistelu päättyi siihen ja tämän päivän tilanteen voi lukea alta:

Renkaiden osalta tänään nähdään näillä näkymin ilman Meksikon Rengasloton käynnistymistä 1-2 stopin kilpailu josta yksi tietenkin on sääntöjen sanelema pakkopysähdys ja toinen sitten mikäli tarvetta on.

Ja sadesää sotkeekin sitten kaiken arvion ja sen mahdollisuus lisääntyy kilpailun alun 40 % luokasta aina 75 % luokkaan saakka vaikka korkeimmissa arvioissa ihan kisan lopulle on povattu 90% sadetta.

Mikäli Meksikon kilpailu olisi iltakilpailu niin silloin radalla sataisi 90-100 % todennäköisyydellä sillä paikallista aikaa klo 16 jälkeen on luvattu voimakasta sadealuetta ja jopa rankkasadetta etenkin siitä ajasta eteenpäin aina yöaikaan asti kun muutoin ennen sitä mahdolliset sateet ovat enemmän kuurosateen tyyppisiä. Sen näkee sitten.

Tosin mikäli tulee paljon turva-auton vierailuja tai punaisia lippuja niin silloin kisan loppua kohti voi paineet kasvaa jopa puolikkaiden pisteiden kilpailusta. Tai muutoin vain kilpailun lopettamisesta kun aikaraja tulee täyteen tai se niin erikseen määrätään lopetettavaksi.

Parin tunnin päästä toivoisi enää vain pientä perimeksikolaista jännityksen virittelyä lähtövalojen kanssa ja sitten vielä erästä yhtä asiaa joka ainakin eilisen perusteella voisi vielä tänään näkyä...:)
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4300
Sijainti
Maalla
Nythän näyttää todella mielenkiintoiselta sään osalta. Puol tuntia kun on ajettu saattaa tulla eka ukkoskuuro. Sitten sade lakkaa ja alkaa taas uudestaan kisan lopulla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Aikalailla samankaltainen lähtö kuin Sotsissa. Nyt kun kovasti ollaan valitettu liukkaudesta, niin voi tällä kertaa olla selkeä ero puhtaan ja likaisen puolen välillä startissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Nämä ne jaksaa valittaa äänistä. No ensi vuonna tulee screamerit ja tulevaisuudessa toivon mukaan lisää paukkua koneisiin, niin jokohan alkaisi metakka riittää.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
"Meillä on täällä lähtösuoralla tuttuun tyyliin Pirellin Paul Hembry".

Hetken jo aina luulee, että jokin uusi arvovieras kun Osku siirtää lähetyksen varikkosuoralle, mutta ei :D
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4300
Sijainti
Maalla
Ilma 22, Rata 54.
Tästähän tulee mielenkiintoista kun tällä viikonlopulla rata ei ole kertaakaan ollut edes likikään tuota.
 
Ylös