Yllättävän viileänä sää on nyt kyllä Kanadassa pysynyt. Rata kyllä vähän enemmän renkaita kuluttaa Monacoon tai muutamaan muuhun rataan nähden sinänsä joten sinällään optimistista arvioida selvittävän ainakin aivan täysin varmasti vain yhdellä stopilla. Voihan arviot toki vielä muuttua tai sitten olla juuri kuten sanotaan. Sadetta mikäli tulee niin Safety Car-ajeluksi taitaa mennä. Tosin Monacossa ei ollut Safety Car-ajelu pahitteeksikaan.
Ehkä 1-3 kierrosta enemmän niin oltaisiin aivan varmasti vältytty niiltä aivan pahimmilta kolareilta, mutta muutoin siinäkin tilanteessa toimittiin oikein ja ehkä olisi voinut vähän aiemminkin jo pois ottaa. Ei kuitenkaan paljoa aikaisemmin. Ja Bernd Mayländerillä oli muuten 45-vuotissyntymäpäiväkin Monacossa joten pienenä synttärilahjana turva-auton ylimääräinen ajelukin olisi voinut käydä.
En nyt kehtaa palata enää Espanjan tai Monacon kisatoikkeihin tuntemuksiani kirjoittamaan niistä kisoista, mutta Daniel Ricciardolla on varmasti kova polte ottaa käytännössä vihdoin ja viimein hänelle kuuluva osakilpailuvoitto. Espanjan rengasloppuminen oli Esteban Gutierrezin tapaan hyvin surullinen tilanne.
Monacon varikkovirhe oli kyllä aika iso moka etenkin nykypäivänä vaikka onhan niitä varikkomokia toki sattunut ennenkin ja suhteessa jopa pahempia, mutta ne vanhojen aikojen isot varikkomokat saattoivat olla hyvinkin anteeksiannettavia silloin kun ei tekniikkaa ollut kunnolla varikolta kuljettajalle tai kuljettajalta juuri varikolle tiimiradioiden muodossa. Ja mikäli tiimiradio ei toimi tai muutoin tallilla on jotain omaa ongelmaa menossa niin harkintakykyä pitäisi käyttää.
Sitä ei Monacossa Red Bull valitettavasti tuntunut käyttävän. Tietysti jos on varmasti sanottu, että tule varikolle niin mitä ihmettä kuljettaja olisi enää voinut muutakaan siinä tilanteessa tehdä? Ja vielä ehkä sanottu, että kaikki on kunnossa jo pysähdystä varten... Vaikka ei tietenkään ollutkaan.
Takarivin miehistä Jolyon Palmerilla meni Espanjassa vielä menettelevästi, mutta Monacon kolarointi ei kyllä kovin hyvää kuvaa sinänsä miehestä anna. Toki edelleen saa mielestäni aika paljon kritiikkiä suhteessa normaaliin asemaansa nähden.
Vielä voi kehittyä ja huonompiakin debytoijia on lähiaikojen debytanteista puhuttaessa nähty Giedo van der Garden ja Marcus Ericssonin muodossa. Heillä kesti monin verroin enemmän aikaa saada sitä ajamistaan kuntoon, mutta toisaalta he ajoivat myös sarjan kilpailukyvyttömimmillä kalustoilla. Ericcssonilla ja Felipe Nasrin yhteiskolaroinnit eivät myöskään hirvittävästi paranna ainakaan Sauberin omaa kurjistunutta mainetta.
Esteban Gutierrez vuorostaan ajoi todella hyvät kisat Barcelonassa ja Monacossa sinällään, mutta ongelmana tietysti on ollut se pisteettömyys ja tallin pelailu liian pitkään renkaiden kanssa Espanjassa ja liian pitkä ajo-osuus renkailla johti sitten pidon äkkiloppumiseen ja pisteettömyyteen. Monacossa taas vaikka nopeutta olisi riittänyt niin Gutierrez oli ongelmissa kuten kaikki muutkin ajohalukkaat kuljettajat enemmän Monacon radan ahtauden takia. Kun ei pääse ohi niin ei pääse.
Lähellä oli toistua kahden vuoden takainen osumakin seinään ja tällä kertaa se olisi ollut 100 % vain ja ainoastaan oma vika mikäli niin olisi käynyt. Edellisellä kerralla 2014 osuma ei aivan täysin varmalta näyttänyt siitä kuvakulmasta joskin lopulta tietenkin osoittautui miehen itsensäkin sanojen mukaan omaksi virheeksi. Onneksi viime hetken jarrutus esti vuoden 2014 Monacon uusintaa tapahtumasta. Ja ainakin muutenkin nyt muutaman viime kisan ajan edistystä on tapahtunut, mutta pisteitä pitäisi saada.
Kimi Räikkösen osuus vuorostaan on ollut ristiriitaisen hyvän Espanjan jälkeen pahenevaan päin Monacon jälkeen. Toivottavasti tämän päivän kisassa ei tapahdu samaa. Nico Rosbergilla on ollut pientä tippumista. Espanjan kolari on muutenkin mielestäni kaiken jälkeen paljon selvemmin Rosbergin vika kuin mikään aiempi Rosbergin ja Hamiltonin välinen ongelmakolari. Kaikissa aiemmissa kolareissa Hamilton on vähintäänkin itse kaivanut verta nenästään yrityksillään tulla liian lähelle ja ohi ja muutama kolari on oikeasti ollut Hamiltonin itsensä vika mitä nyt uhriutumisellaan on muuta koittanut esittää, mutta Espanjan tilanteessa ei ollut mitään järkeä Rosbergilla mennä tielle.
Mikäli teknistä ongelmaa tai siihen ilmeisesti viitannutta häiriötä ei olisi ollut niin olisin suuttunut asiasta pahemminkin tai antanut palautetta. Ainoa mistä Hamiltonia voisi kritisoida Espanjan osuman suhteen olisi ollut vain, että miksi juuri siinä paikassa? Piti siis yrittää ohi? Ehkä vähän myöhemmin kun olisi avautunut parempi paikka niin silloin olisi voinut mennä ohi ja mitään pahempaa ei olisi tapahtunut. No Max Verstappen ja Alankomaat kiittävät Mercedestä siitä osumasta.
Hienoa oli toki nähdä Verstappenin voittavan ja Hollannin saavan ensimmäisen F1-voittajan vaikka toinenkin sija alustavasti olisi riittänyt. Jos Verstappen oli isäukkona tunnetusti vetistelemässä ja syystäkin. Jopa vanha Hubertus eli Huub Rothengatterkin tuntui aika liikuttuneen oloinen olleen kun kuulla sai suojattinsa pojan voitosta. Monacossa sitten Rosbergilla oli selvemmin teknisiä vikoja ja muutenkin on taas vähän se etulyöntiasema tuntunut rakoilevan. Ehkäpä Kanadassa tilanne otetaan taas haltuun kunhan kolaria ei tule?
Muutenkaan Rosbergin ei pidä missään nimessä aloittaa vuoden 2014 loppupuolen ihmeellistä varmistelua joka vain johtaa oman asemansa heikentymiseen vaikka aina tulen kyllä hieman pohtimaan sitä Austinin tai Interlagosin 2014 naurettavan helppoa päästöä Rosbergilta Hamiltonille siinä tilanteessa kuin missä oltiin.
Käytännössä kaverit taistelivat maailmanmestaruudesta ja siinä tilanteessa Rosbergin olisi pitänyt olla kaikkea muuta kuin mitä oli. Mikäli ajo ei ainakaan olisi ollut ilmiselvä muu kilpailutilanne niin olisin voinut vaikka vannoa, että tallilla olisi voinut olla tilanteen helppouden kanssa jotain tekemistä. No vaikka Rosberg olisi toiminut toisin niin toteutuneessa historiassa Abu Dhabin ongelmat viimeistään veivät Rosbergin mestaruusmahdollisuudet.
Valtteri Bottaksella taas ei ole ollut myöskään kovin helppoa ja Williamsin pieni heikentyminen vauhdin suhteen on alkanut huolestuttaa minuakin, mutta itse olen valmis katsomaan tilanteen aina Silverstoneen asti ennen kuin lopullisesti sanon mielipiteeni asiaan.
Montreal on sopinut tallin autolle suhteellisen pitkäänkin ja Bakun rata on kokonaan uusi jolloin periaatteessa jokaisella on mahdollista olla sen valloittaja ja Silverstone tietenkin on tallin oma kotirata jolla kaikki pitäisi mennä hyvin.
Mikäli huonot otteet jatkuvat niin sitten voikin sanoa jo tämän kauden olevan huono ja alkaa keskittyä ensi kauden autoon ja jos taas ei tai taso huomattavasti selvemmin nousee nyt näissä jäljellä olevissa näyttökisoissa tai vaikka vielä vähän tämän jälkeen sanotaanko vaikka Hockenheimin, Hungaroringin tai Spa-Francorchampsin kisojen aikana niin sitten on parempi vielä odottaa loppukautta ennen tuomion antoa ja ainakin paniikinomaisen alkukauden hätäilyn heittäisin romulaatikkoon.
Saa nähdä.