Tämän vuoden Kiinan kilpailussa Nico Rosberg jatkoi hienoa voittoputkeaan ja vielä pari voittoa lisää kaivattaisiin ja ehkä vielä kolmaskin niin sitten alkaisi näyttää jo todella hyvältä mestaruuden kannalta jopa näinkin pitkänä ajovuonna kuin tänä vuonna.
Tämän vuoden kisassa kukaan ei keskeyttänyt vaikka eriasteisia vaurioita autoissa oli lukemattomilla kuljettajilla kisan aikana. Muun muassa Sauberin miehillä eli Marcus Ericssonilla ja Felipe Nasrillakin oli vaurioita autossa kolareiden takia.
Tämä kilpailu käynnistyi hyvin huonosti suomalaisittain, mutta sinänsä päättyi ainakin olosuhteisiin nähden hyviin tai ainakin edes kohtuullisen kelvolliseen ja jopa tyydyttävään lopputulokseen. Vähän enemmän kierroksia tai vähän vähemmän muita ongelmia niin Kimi Räikkönen olisi voinut ajaa todella hyvin ja ilman alkukolariaan taistella jopa koko kilpailun voitosta tai ainakin olla melko varmasti toinen.
Helvetti, tällä menolla Räikkönen kun ajaa vielä 1-3 tämän kauden alun kaltaista suoritustason kisaa näyttävyyspohjalta arvioiden ja epäonnen unohtaen niin se on enemmän hienoja kisoja kun vuosina 2014-2015 on ollut yhteensäkään ja se on takuulla hyvä juttu suomalaisille!:alppu:
Räikkösen tallikaverilla Sebastian Vettelillä oli aikamoinen tunteenpurkaus joskin näitä on kyllä nähty ennenkin. Tosin tämä ei olisi yllättänyt reaktioiltaan näin paljon mikäli joku Max Verstappen tai muu nuori ajaja olisikin menettänyt hermonsa, mutta Vettelin hermojen meneminen näin pienestä oli kyllä pieni yllätys. Tosin kuten todettua niin näitä on Vetteliltä ennenkin nähty.
Toisaalta taas hieman ihmettelen taas tuomariston toimintaa kolaritulkinnassa ja vielä jopa sitäkin enemmän erittäin erikoisessa ja mahdollisesti
Vettelin jopa laittomasti suoritetussa ohituksessa mikäli Safety Car-merkki ehti kunnolla TV-ruudussa vilahtaa.
Muutoin olen saattanut erehtyä ja mikäli ymmärrän nykyistä sääntötulkintaa oikein tai ainakin Shanghaissa raja olisi alkanut Turva-auton Säilytysalueelta jatkuen sinänsä tietenkin varikkosuoran alusta aina loppuun asti joskin Shanghaissa tuo Säilytysalueen raja ja varikkosuoran rajan alku olivat pituussuunnassa rajoiltaan yhtenevät leikkauskohdistaan toisiinsa nähden.
Mikäli ohitus suoritettiin ennen tätä ja mikäli Vettel todella ehti ohittaa ennen Safety Car-merkkiä niin mitään laitonta hän ei tehnyt, mutta muutoin pitäisi tulla aikasakko tai pahimmassa tapauksessa ainakin ennen vanhaan tuosta olisi voinut tulla jopa hylkäys. Muutoin kyse on kyllä aika vakavasta laiminlyönnistä ja muutoin Vetteliltä erinomainen viime hetken pelastus joskin raju yritys kyllä mikä olisi voinut päättyä vaikka varikkokolariin.
Tuomariston ajaja-asiantuntija oli tällä kertaa entinen Fosters-tankkaaja Alan Jones
ja tuomariston koordinaattori tai päättävä vanhempi tuomari suhteellisesta nuorekkuudesta huolimatta oli Timmy Mayer Junior eli Teddy Mayerin poika ja kauan sitten jo ikuisuuteen siirtyneen Timmy Mayer Seniorin veljenpoika. Harmittaa kyllä tämä linjattomuus ajoittain näissä päätöksissä. Tosin tuo alinopeus varikolla on myös rangaistavaa mikäli sen aikana tapahtuu selvää ja tarkoituksellista estelyä mihin Nico Hülkenberg syyllistyikin.
Williamsin osalta Valtterilla ei oikein nyt kyllä kulkenut, mutta on vielä kyllä kaukana Heikki Kovalaisesta mikäli nyt huononemista sinne tasolle pelätään. Mikäli olisi vanhempi niin voisin sitten ehkä ymmärtääkin ongelman asiassa. Williamsin ongelmat sinänsä ovat taas jo vähän huolestuttavampia, mutta odottelen vielä ennen turhaa hätäilyä ainakin itse. Etenkin kun Shanghain rata ei muutenkaan jälleen ollut se ihan Williamsin paras rata.
Felipe Massan iloisuus oli kyllä kieltämättä piristävää päivään kun mies itse ajoi yllättävänkin hyvin ongelmistaan huolimatta kilpailussa. Huonomminkin voisi mennä edelleenkin. Ja ilman omaa liiallista renkaiden yllättävää pidon loppumistaan Bottas olisi ottanut tänään silti pisteitä.
Force Indialla ongelmat jatkuivat ja tuntuivat suoritukset olevan välillä muiden ongelmista kiinni. Lewis Hamilton oli taas vuorostaan hyvän kisan lähtökohdat huomioon ottaen ajanut kuljettaja.
Ilmeisesti auton pohjavaurio haittasi ajamista kilpailussa vaikka brittiselostajien ehkä liioittelun puolelle menevään vaurioon nähden ajoi silti kuitenkin menettelevän hyvän kisan. Parissa tilanteessa oli käydä radalla Vettelit, mutta osasi ihme kyllä käyttäytyä tällä kertaa ilman kolareita tai muita ongelmia.
Formuloiden selostuspuolella ei taitaisi auttaa Tonttua edes se optikolla käyntikään... Kohta alkaa vajota taas sinne Jokisen Juhan huonon selostuspäivän ja Pentikäisen Markun yleisen selostustason lähimaastoon kun ei tunnu huomaavan asioita sitten millään ja väsyy Maikkarilta poistuneen Pulkkisen Timpan tapaan ilman jatkuvaa säpinää radalle. Ja sitten se jatkuva itkeminen turva-autojen ja muiden häiriöiden kestosta...:thumbdown.
Kisan tv-ohjaus oli menettelevää, mutta olisi voinut olla parempaakin koska välillä tunnuttiin missaavan varikkokäyntejä ja lisäksi joitakin kuljettajia ei näytetty paljoa mitään vaikka näyttäviä taistoja käytiinkin.
Haasilla vuorostaan oli tänään joko todella onneton päivä tai sitten vain palauduttiin maanpinnalle siihen mitä tulee tässä lajissa ollakseen liian nopeasti liian paljon saaneille debyyttitalleille. Toisaalta taas niin Romain Grosjeanin ja Esteban Gutierrezin haastatteluista tuli ilmi, että auto ei sopinut Shanghaihin oikein lainkaan ja ilmeisesti oli jotain runko-ongelmaakin ainakin Grosjeanin ranskankielisen haastattelujen perusteella. Meksikon telkan miehetkin olivat samaa mieltä ainakin alustavista ongelmista ja pari kertaa Gutierrez oli ajaa leveäksi pahastikin kisan aikana.
Gutierrezin osalta alku oli poikkeuksellisesti osin kyllä myös turva-autonkin takia todella hyvä, mutta ennen auton teknisiä ongelmia ja sopimattomuuden ilmituloa tietooni olin kyllä tuomita ajosuorituksensa erääksi kaikkien aikojen huonoimmiksi hänen osaltaan.
Mikäli vikoja ei olisi ollut niin ei tuolla tavalla vaan voi ajaa kisaa. Yleensä Gutierrez nimenomaan on ollut hyvä ohituksissa tai kaksintaistelutilanteissa nimenomaan ohittajana eikä jatkuvasti ohiteltavana kuljettajana.
Ei tuntunut syttyvän edes hemmetti vuoden 2013 säännöllisintä kaksintaistelukumppania eli Valtteri Bottastakaan vastaan.
Oli toki parhaimmillaan neljäs joo, mutta Brian Hentonin ja Bruno Sennan tyyliin tehdyistä varikkokäyntien jälkeisistä nopeimmista kisakierroksista tai ihan kisan lopun huippuvedoista nopeudessa radalla ei pisteitä jaeta eikä niitä paljon kunnioiteta yleensä jälkikäteen. Varikkokäynneistäkään ei juuri apua ollut ja tuloksena lopulta oli pisteettömyys. Taas kerran. Välillä tosin näyttämättömyyden takia luulin Gutierrezin vetävän järjettömän pitkää ajo-osuutta ja vain yhtä ainoaa pysähdystä kisassa kun eivät näyttäneet pysähdystä.
Tallikaveri jäi toki taakse kaikki tyynni, mutta toisaalta Grosjeania hidastivat muut varikkokäynnit myös hänenkin autonsa omien ongelmien lisäksi ja ilman niitä Gutierrez olisi saattanut silti melko todennäköisesti hävitä hänelle.
Ja ainoana muuna hyvänä puolena tästä kurjasta kilpailusta jäi nyt se, että maaliin ainakin on nyt päästy. Vielä kun vain saisi pistetilin auki ja ennen kaikkea Haasin suoritustaso ilmeisesti tätä rataa ja mahdollisia muitakin auton ongelmia huomioimatta tuntuisi yhä olevan ainakin pistevauhdin luokkaa.
Ja ennen kaikkea tämän kilpailun kaltaista poikkeuksellista häviämistä lähes jokaiselle kaksintaistelutilanteissa ei vain saa enää tulla. Kerta kaikkiaan ei enää lainkaan. Muussa tapauksessa ei kyllä hyvältä näytä vaikka toki tämän karmean kerran takana olikin ilmeisesti ongelmia niin ei vain näitä saisi tulla.
Ei ihan paras näkemistäni kisoista välttämättä Kiinan Grand Prixeistä puhuttaessa, mutta renkaiden tuodessa taktista ulottuvuutta kilpailuun ja MM-kilvan siirtyessä kohti Eurooppaa alkaa tämä kausi sitten varmaankin nyt toden teolla tästä eteenpäin. Williamsilla on omasta mielestäni noin Monacoon asti aikaa saada vauhtitasonsa kohdilleen. Muussa tapauksessa alan huolestua itsekin.
Muutoin pidän asiaa turhana hätäilynä ja välillä asiaankuuluvana, että kaikilla radoilla Williamsin auto ei vain ole riittävän hyvä ja myös kilpailijat menevät koko ajan eteenpäin. Pascal Wehrlein ajoi myös parhaimmillaan todella korkealla ja jopa McLaren vaikuttaisi alkavan pian nousta ongelmiensa yläpuolelle kehityksen jatkuessa suotuisana. Daniil Kvjatille pitää antaa myös päivän erikoismaininta kaikkiaan hyvästä ajosta ja kun vielä kotikisa on seuraavaksi Venäjällä niin siitä kisasta on odotettavissa todella hieno.