Formula 1 - 2016 - Kiinan GP - Jälkipöhinät

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Erittäin hieno nousu Kimiltä viidenneksi :thumbup: Kertoo paljon siitä, että autosta löytyy sitä vauhtia ja tuntuu sopivan kuljettajalle oikein hyvin. Toki turva-auto auttoi reilusti ottamaan letkan kiinni, mutta tuollaisen onnettomuuden jälkeen ihan "ansaittuakin".

Ei tuosta Valtterista oikein tiedä mitä mieltä olisi. Tuntuu välillä vaan niin helvetin pehmeältä ja persoonakin on jotenkin niin väritön robotti, että ei oikein mitään mielenkiintoa saa. Valtterin on ihan pakko saada otetta Massasta, jos mielii ajella mestaruuksista jossain tallissa tulevaisuudessa. Ikää kuitenkin jo kohta 26 vuotta ja sieltä on niitä todella nuoria Verstappeneita yms. tulossa takaa kirkkaammalla ja pidemmällä tulevaisuudella.

Ensimmäisen mutkan jälkeen teki mieli heittää taas telkkari parvekkeelta, mutta lopuksi ihan hyvähän siitä tuli.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
Rosbergin takana nähtiin enemmän ohituksia, kuin videopelissä. :D

Kohta aletaan pohtimaan ensi kautta, jos sama meno jatkuu.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mites muuten, kun Salokin kommentoi Vettelin ohittaneen kaksi autoa varikon sisääntulossa turva-auton ollessa voimassa. Eikö pitänytkään paikkansa vai miten se juttu meni?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tähän väliin iso KIITOS kaikille forumisteille hienosta ja asiallisesta kirjoittamisesta kisatoikkeihin viikonlopun aikana. Oli kuitenkin paljon tapahtumaa ja suomalaisittain aika kipeääkin katsottavaa.

:thumbup::thumbup::thumbup:
 

mo7ors

Well-known member
Liittynyt
28.7.2015
Viestit
140
Mites muuten, kun Salokin kommentoi Vettelin ohittaneen kaksi autoa varikon sisääntulossa turva-auton ollessa voimassa. Eikö pitänytkään paikkansa vai miten se juttu meni?
Itse mietin, että eikös tuosta oli pitänyt tulla rangaistus Vettelille. Ohitti kuitenkin turva-auton aikana.

Hulkenbergiä rangaistiin hitaasti ajosta, oudoin rangaistus koskaan. Tuomariston on nyt kahdessa viime kisassa ollut kujalla.

Hienoa taistelua tänään nähtiin. Vettel voisi pitää nokan kiinni.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ei tuosta Valtterista oikein tiedä mitä mieltä olisi. Tuntuu välillä vaan niin helvetin pehmeältä ja persoonakin on jotenkin niin väritön robotti, että ei oikein mitään mielenkiintoa saa. Valtterin on ihan pakko saada otetta Massasta, jos mielii ajella mestaruuksista jossain tallissa tulevaisuudessa. Ikää kuitenkin jo kohta 26 vuotta ja sieltä on niitä todella nuoria Verstappeneita yms. tulossa takaa kirkkaammalla ja pidemmällä tulevaisuudella.
Ja kun tähän yhdistää kansalaisuuden (ei sponsoreiden kannalta yhtä houkutteleva kuin isojen markkinoiden maasta tulevat), niin tason nosto pitäisi tulla ja nopeasti jos haluaa valita autonsa ruudukossa vastaisuudessakin.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Itse mietin, että eikös tuosta oli pitänyt tulla rangaistus Vettelille. Ohitti kuitenkin turva-auton aikana.

Hulkenbergiä rangaistiin hitaasti ajosta, oudoin rangaistus koskaan. Tuomariston on nyt kahdessa viime kisassa ollut kujalla.

Hienoa taistelua tänään nähtiin. Vettel voisi pitää nokan kiinni.
Skyn lähetyksessä kertoivat, että turva-auton aikana varikolle johtavalla (luultavasti myös varikkosuoralla ja radalle paluukaistalla) pätkällä on sallittua ohittaa edellä ajava.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tämän vuoden Kiinan kilpailussa Nico Rosberg jatkoi hienoa voittoputkeaan ja vielä pari voittoa lisää kaivattaisiin ja ehkä vielä kolmaskin niin sitten alkaisi näyttää jo todella hyvältä mestaruuden kannalta jopa näinkin pitkänä ajovuonna kuin tänä vuonna.

Tämän vuoden kisassa kukaan ei keskeyttänyt vaikka eriasteisia vaurioita autoissa oli lukemattomilla kuljettajilla kisan aikana. Muun muassa Sauberin miehillä eli Marcus Ericssonilla ja Felipe Nasrillakin oli vaurioita autossa kolareiden takia.

Tämä kilpailu käynnistyi hyvin huonosti suomalaisittain, mutta sinänsä päättyi ainakin olosuhteisiin nähden hyviin tai ainakin edes kohtuullisen kelvolliseen ja jopa tyydyttävään lopputulokseen. Vähän enemmän kierroksia tai vähän vähemmän muita ongelmia niin Kimi Räikkönen olisi voinut ajaa todella hyvin ja ilman alkukolariaan taistella jopa koko kilpailun voitosta tai ainakin olla melko varmasti toinen.

Helvetti, tällä menolla Räikkönen kun ajaa vielä 1-3 tämän kauden alun kaltaista suoritustason kisaa näyttävyyspohjalta arvioiden ja epäonnen unohtaen niin se on enemmän hienoja kisoja kun vuosina 2014-2015 on ollut yhteensäkään ja se on takuulla hyvä juttu suomalaisille!:alppu:

Räikkösen tallikaverilla Sebastian Vettelillä oli aikamoinen tunteenpurkaus joskin näitä on kyllä nähty ennenkin. Tosin tämä ei olisi yllättänyt reaktioiltaan näin paljon mikäli joku Max Verstappen tai muu nuori ajaja olisikin menettänyt hermonsa, mutta Vettelin hermojen meneminen näin pienestä oli kyllä pieni yllätys. Tosin kuten todettua niin näitä on Vetteliltä ennenkin nähty.

Toisaalta taas hieman ihmettelen taas tuomariston toimintaa kolaritulkinnassa ja vielä jopa sitäkin enemmän erittäin erikoisessa ja mahdollisesti:confused: Vettelin jopa laittomasti suoritetussa ohituksessa mikäli Safety Car-merkki ehti kunnolla TV-ruudussa vilahtaa.

Muutoin olen saattanut erehtyä ja mikäli ymmärrän nykyistä sääntötulkintaa oikein tai ainakin Shanghaissa raja olisi alkanut Turva-auton Säilytysalueelta jatkuen sinänsä tietenkin varikkosuoran alusta aina loppuun asti joskin Shanghaissa tuo Säilytysalueen raja ja varikkosuoran rajan alku olivat pituussuunnassa rajoiltaan yhtenevät leikkauskohdistaan toisiinsa nähden.

Mikäli ohitus suoritettiin ennen tätä ja mikäli Vettel todella ehti ohittaa ennen Safety Car-merkkiä niin mitään laitonta hän ei tehnyt, mutta muutoin pitäisi tulla aikasakko tai pahimmassa tapauksessa ainakin ennen vanhaan tuosta olisi voinut tulla jopa hylkäys. Muutoin kyse on kyllä aika vakavasta laiminlyönnistä ja muutoin Vetteliltä erinomainen viime hetken pelastus joskin raju yritys kyllä mikä olisi voinut päättyä vaikka varikkokolariin.

Tuomariston ajaja-asiantuntija oli tällä kertaa entinen Fosters-tankkaaja Alan Jones:D ja tuomariston koordinaattori tai päättävä vanhempi tuomari suhteellisesta nuorekkuudesta huolimatta oli Timmy Mayer Junior eli Teddy Mayerin poika ja kauan sitten jo ikuisuuteen siirtyneen Timmy Mayer Seniorin veljenpoika. Harmittaa kyllä tämä linjattomuus ajoittain näissä päätöksissä. Tosin tuo alinopeus varikolla on myös rangaistavaa mikäli sen aikana tapahtuu selvää ja tarkoituksellista estelyä mihin Nico Hülkenberg syyllistyikin.

Williamsin osalta Valtterilla ei oikein nyt kyllä kulkenut, mutta on vielä kyllä kaukana Heikki Kovalaisesta mikäli nyt huononemista sinne tasolle pelätään. Mikäli olisi vanhempi niin voisin sitten ehkä ymmärtääkin ongelman asiassa. Williamsin ongelmat sinänsä ovat taas jo vähän huolestuttavampia, mutta odottelen vielä ennen turhaa hätäilyä ainakin itse. Etenkin kun Shanghain rata ei muutenkaan jälleen ollut se ihan Williamsin paras rata.

Felipe Massan iloisuus oli kyllä kieltämättä piristävää päivään kun mies itse ajoi yllättävänkin hyvin ongelmistaan huolimatta kilpailussa. Huonomminkin voisi mennä edelleenkin. Ja ilman omaa liiallista renkaiden yllättävää pidon loppumistaan Bottas olisi ottanut tänään silti pisteitä.

Force Indialla ongelmat jatkuivat ja tuntuivat suoritukset olevan välillä muiden ongelmista kiinni. Lewis Hamilton oli taas vuorostaan hyvän kisan lähtökohdat huomioon ottaen ajanut kuljettaja.

Ilmeisesti auton pohjavaurio haittasi ajamista kilpailussa vaikka brittiselostajien ehkä liioittelun puolelle menevään vaurioon nähden ajoi silti kuitenkin menettelevän hyvän kisan. Parissa tilanteessa oli käydä radalla Vettelit, mutta osasi ihme kyllä käyttäytyä tällä kertaa ilman kolareita tai muita ongelmia.

Formuloiden selostuspuolella ei taitaisi auttaa Tonttua edes se optikolla käyntikään... Kohta alkaa vajota taas sinne Jokisen Juhan huonon selostuspäivän ja Pentikäisen Markun yleisen selostustason lähimaastoon kun ei tunnu huomaavan asioita sitten millään ja väsyy Maikkarilta poistuneen Pulkkisen Timpan tapaan ilman jatkuvaa säpinää radalle. Ja sitten se jatkuva itkeminen turva-autojen ja muiden häiriöiden kestosta...:thumbdown.

Kisan tv-ohjaus oli menettelevää, mutta olisi voinut olla parempaakin koska välillä tunnuttiin missaavan varikkokäyntejä ja lisäksi joitakin kuljettajia ei näytetty paljoa mitään vaikka näyttäviä taistoja käytiinkin.

Haasilla vuorostaan oli tänään joko todella onneton päivä tai sitten vain palauduttiin maanpinnalle siihen mitä tulee tässä lajissa ollakseen liian nopeasti liian paljon saaneille debyyttitalleille. Toisaalta taas niin Romain Grosjeanin ja Esteban Gutierrezin haastatteluista tuli ilmi, että auto ei sopinut Shanghaihin oikein lainkaan ja ilmeisesti oli jotain runko-ongelmaakin ainakin Grosjeanin ranskankielisen haastattelujen perusteella. Meksikon telkan miehetkin olivat samaa mieltä ainakin alustavista ongelmista ja pari kertaa Gutierrez oli ajaa leveäksi pahastikin kisan aikana.

Gutierrezin osalta alku oli poikkeuksellisesti osin kyllä myös turva-autonkin takia todella hyvä, mutta ennen auton teknisiä ongelmia ja sopimattomuuden ilmituloa tietooni olin kyllä tuomita ajosuorituksensa erääksi kaikkien aikojen huonoimmiksi hänen osaltaan.

Mikäli vikoja ei olisi ollut niin ei tuolla tavalla vaan voi ajaa kisaa. Yleensä Gutierrez nimenomaan on ollut hyvä ohituksissa tai kaksintaistelutilanteissa nimenomaan ohittajana eikä jatkuvasti ohiteltavana kuljettajana.:( Ei tuntunut syttyvän edes hemmetti vuoden 2013 säännöllisintä kaksintaistelukumppania eli Valtteri Bottastakaan vastaan.

Oli toki parhaimmillaan neljäs joo, mutta Brian Hentonin ja Bruno Sennan tyyliin tehdyistä varikkokäyntien jälkeisistä nopeimmista kisakierroksista tai ihan kisan lopun huippuvedoista nopeudessa radalla ei pisteitä jaeta eikä niitä paljon kunnioiteta yleensä jälkikäteen. Varikkokäynneistäkään ei juuri apua ollut ja tuloksena lopulta oli pisteettömyys. Taas kerran. Välillä tosin näyttämättömyyden takia luulin Gutierrezin vetävän järjettömän pitkää ajo-osuutta ja vain yhtä ainoaa pysähdystä kisassa kun eivät näyttäneet pysähdystä.

Tallikaveri jäi toki taakse kaikki tyynni, mutta toisaalta Grosjeania hidastivat muut varikkokäynnit myös hänenkin autonsa omien ongelmien lisäksi ja ilman niitä Gutierrez olisi saattanut silti melko todennäköisesti hävitä hänelle.

Ja ainoana muuna hyvänä puolena tästä kurjasta kilpailusta jäi nyt se, että maaliin ainakin on nyt päästy. Vielä kun vain saisi pistetilin auki ja ennen kaikkea Haasin suoritustaso ilmeisesti tätä rataa ja mahdollisia muitakin auton ongelmia huomioimatta tuntuisi yhä olevan ainakin pistevauhdin luokkaa.

Ja ennen kaikkea tämän kilpailun kaltaista poikkeuksellista häviämistä lähes jokaiselle kaksintaistelutilanteissa ei vain saa enää tulla. Kerta kaikkiaan ei enää lainkaan. Muussa tapauksessa ei kyllä hyvältä näytä vaikka toki tämän karmean kerran takana olikin ilmeisesti ongelmia niin ei vain näitä saisi tulla.

Ei ihan paras näkemistäni kisoista välttämättä Kiinan Grand Prixeistä puhuttaessa, mutta renkaiden tuodessa taktista ulottuvuutta kilpailuun ja MM-kilvan siirtyessä kohti Eurooppaa alkaa tämä kausi sitten varmaankin nyt toden teolla tästä eteenpäin. Williamsilla on omasta mielestäni noin Monacoon asti aikaa saada vauhtitasonsa kohdilleen. Muussa tapauksessa alan huolestua itsekin.

Muutoin pidän asiaa turhana hätäilynä ja välillä asiaankuuluvana, että kaikilla radoilla Williamsin auto ei vain ole riittävän hyvä ja myös kilpailijat menevät koko ajan eteenpäin. Pascal Wehrlein ajoi myös parhaimmillaan todella korkealla ja jopa McLaren vaikuttaisi alkavan pian nousta ongelmiensa yläpuolelle kehityksen jatkuessa suotuisana. Daniil Kvjatille pitää antaa myös päivän erikoismaininta kaikkiaan hyvästä ajosta ja kun vielä kotikisa on seuraavaksi Venäjällä niin siitä kisasta on odotettavissa todella hieno.:cool:
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mikäs siinä hymyillessä, kun kumpikin pojista vahingosta huolimatta, tai juuri siksi, palkinnoilla. Tuskin Sebiä siinä hetkessä kaverinsa menetys paljon hetkautti...
Sebi on tiimipeluri siinä missä Kimikin. Aivan varmasti molemmat haluaa nähdä tallin etujen mukaisesti toisensa mahdollisimman usein seuranaan podiumilla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Sebi on tiimipeluri siinä missä Kimikin. Aivan varmasti molemmat haluaa nähdä tallin etujen mukaisesti toisensa mahdollisimman usein seuranaan podiumilla.
Tää oli kai vitsi? Ei Vettel kyllä mikään tiimipeluri ole kun muistelee RB-aikoja. Ei paljon kunnioitettu tiimin etujen mukaisia tallimääräyksiä jne. Sana tiimipeluri ei kyllä istu Vettelin harteille. Sebi tulee toimeen tallitoverinsa kanssa siihen asti, kunnes on uhka. Monet mestarit käyttäytyy noin, mutta siksi mestarit ovat harvoin tiimipelureita.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ei niin. Ainakaan kaikkein huonoimmillaan. Toki jostakin syystä pystyi kyllä olemaan Daniel Ricciardon kanssa kyllä tiimipelaaja.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Valtterin on ihan pakko saada otetta Massasta, jos mielii ajella mestaruuksista jossain tallissa tulevaisuudessa. Ikää kuitenkin jo kohta 26 vuotta ja sieltä on niitä todella nuoria Verstappeneita yms. tulossa takaa kirkkaammalla ja pidemmällä tulevaisuudella.
Valtteri on 1989 syntynyt, eli täytti jo 26 viime vuoden elokuussa. Vaikka meno ei tänä vuonna olekaan ollut ihan sitä mitä tulevaisuuden Maailmanmestarilta odottaisi, ei Vale nyt potkujakaan ole ihan lähivuosina saamassa. Näkisin että autossa on kehitystarpeita kuskia enemmän.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sellainen huomio, että kaikki kärjestä irtosi aika tasaisesti viivalta ja Red Bull jopa ehkä parhaiten. Kimi ei päässyt Ricciardoa haastamaan, mutta oli selkeästi Vetteliä edellä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei ollut. Vettel tekee kaikkensa Scuderia Ferrarin eteen. Oman edun tavoittelija ei olisi Kvyatistakaan välittänyt kun tuli itse sen edellä maaliin.
Olen samaa mieltä, ja onhan Sebu itsekin todennut että Kimin kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Tuskin ajaisivat poikkevia ohjelmia treeneissä, jos vain oma etu mielessä. Saavat toistensa datat, toisin kuin Schumin aikana.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ei ollut. Vettel tekee kaikkensa Scuderia Ferrarin eteen. Oman edun tavoittelija ei olisi Kvyatistakaan välittänyt kun tuli itse sen edellä maaliin.
Ajatteli vaan omaa sijoitustaan siinä. Ei päässyt taistelemaan voitosta, koska "Kvyat syöksyy kuin idiotti". Vettelin tuttu teinikiukku palasi, koska oli Ferrarin johto katsomassa kisaa eikä voinut myöntää virhettään. Tottakai Vettel otti Kimi-kortinkin esiin kun uhosi Kvyatille ja yritti selittää mokaansa Ferrarin johdolle. Hyvään tiimipelaustaitoon kyllä kuuluu nostaa käsi ylös kun kämmää. Ei oo muuten Vettel vieläkään pyytänyt anteeksi noloa käytöstään? Näinhän se meni RB:lläkin kunnes Webber nosti pään esiin ja tarjosi vastusta. Puhuttiin hyvästä tiimipelaajasta, mutta kuinkas olikaan.

Ferrarin johtaja sanoi, että kuskit ovat häpeissään :)

Kysymys kuuluu, luuletteko, että Vettel alkaa miettimään Kimin sijoitusta kisan aikana ja purnaamaan pitkään kuinka "Kvyat pilasi Kimin kisan" :D Omat egot siinä on kyseessä. Mikä lienee Kimin reaktio kun näkee Vettelin käytöksen kisan jälkeen. Varmaan lievä myötähäpeä.

mutta summarum: Kimi ajoi tänään kelpokisan lähtökämmin jälkeen. Vauhti oli ihan kohdillaan. Toivottavasti pistää kampoihin oikein kunnolla Vettelille, kun autokin sopii nyt käteen. Nähdään hauskoja tilanteita tulevaisuudessa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös