Melko odotettua tuli sitten aika-ajoistakin lopulta.
Charles Leclerc ajoi todella hienosti ellei peräti upeastikin vaikka vähän auttoi myös Romain Grosjeanin ulosajokin millä pystyi sitten vielä yhden sijan poimimaan lisää. Ainoa miinus oli uskomaton hidastelu juuri Kimin edessä.
Toisaalta Ferrari ja Kimi eivät mielestäni olleet ajoituksen pieleen menon kanssa yksin.
Pierre Gaslynkin osalta vahvasti näytti siltä, että Toro Rosso mokasi melkein varman kolmososion pääsyn väärään ajoitukseen.
Siitä kaiketi johtui nuo sijoitusten äkkiputoamiset ihan lopussa vaikka muuten ajamalla olisi ollut kyllä kolmososiossa ja tämän päivän sankari tai sitten edes kunniallisesti 11:sta.
Brendon Hartleyllä taisi olla myös omat ongelmansa noiden Toro Rosson huonojen ajoitusten lisäksi. Rangaistukset pitää tosin huomioida.
Onko Hartleylle tulossa vain 5 ruudun rangaistus vai useamman? Sitäkään eivät oikein selostamot tunnu tietävän ja vielä vähemmän kotimainen selostus vähemmän yllättäen.:frank:
Sekin kun vaikuttaa tai olisi vaikuttanut Hartleyn suoritukseen joka tapauksessa.
Silti olisi pitänyt edes vähän enemmän saada irti jolloin olisi voinut edes selvemmin laittaa sen huonon sijoituksen nimenomaan tulevan rangaistuksen piikkiin.
Etenkin siinä tapauksessa mikäli vain korkeintaan 5 lähtöruutua olisi sijoitus tippunut eikä ehkä enempää.
Jos enemmän niin sitten tietenkin asia olisi toinen kun liiikaa lähtöruutuja menettäessään ei auttaisi olla edes melkein kukaan muu kuin ehkä Lewis Hamilton tai Sebastian Vettel. Tosin heidän tuomaristojen historiallinen suosiokuva ei onneksi sentään ulotu juuri teknisiin rangaistuksiin asti.
Kimin osalta ainoa toivo on käytännössä sunnuntain kisassa mikäli haluaa edes jotakin hyvää tästä kisasta itselleen.
Valtteri Bottaksen osalta merkille pantavaa ainakin minun mielestäni oli se, että hidastiko Bottas kesken oman aikakierroksensa? Mielestäni Bottaksella oli vielä aikaa ajaa oma viimeinen mahdollinen nopea kierroksensa oman yrityksensä jälkeen kun taas Hamilton taisi ajaa juuri ruutulipulle oman paalupaikka-aikansa.
Toisin sanoen olisiko Bottas saattanut saada ehkä paalupaikan, mutta tallimääräys esti sen?
Toivottavasti en nähnyt tilannetta kuten ehkä näin, mutta mikäli todella näin tapahtui niin aika erikoinen tilanne ja ikävä sellainen.
Toki sunnuntain kisassa Valtterilla kuten Kimillä on kaikki mahdollisuudet joskin Kimi saa olla erittäin onnellinen jo palkintosijasta nykyhetken ajotasonsa valossa siinä missä Bottas ajaa kyllä voitosta mikäli vain tilaisuutensa pystyy käyttämään.
Keskikastissa tosiaan Romain Grosjeanilla voi kuohua paljon kunhan ei kuohu yli ja samoin Pierre Gaslylla. McLarenilta oli kyllä yllättävänkin huono suoritus ja ennen Carlos Sainz Juniorin huippuajoa myös La Regien eli Renaultin ajot eivät vaikuttaneet kovinkaan hyviltä. Muutama kuljettaja takarivistä kai vain toivoi niin paljon sitä vesisadetta ja muutenkin tuntui kovin sekoittavan ajotavat nuo pienet tihkusateet.
Sunnuntain kilpailuun ainakin jännitystä riittää sen suhteen, että tuleeko kuivaa vai vettä. Renkaiden kestävyys vaikuttaisi olevan melko taattua ilman ihmeitä joskin rasitusta jälleen erikoisesti yksittäisiin renkaisiin tulee kyllä erittäin paljon. Silti varmuus olisi hyvä saada kun vesikeli siirtää rengasmietintöjen varmuuden enemmän 2-3 vuoden päähän jos huomenna tulee sadetta. Muutoin jo ensi vuoteen mennessä saisi kyllä lopullisen hyvän tuntuman.
Ja sateen rajoitukset tietenkin tiedetään koska noilla saderenkailla ei paljoa vettä kyllä poistu ja sekin määrä koskisi vain ihan sitä 300 kilometrin nopeutta eikä sitä hitaampaa vauhtia jolloin vettä poistuu vielä sitä mainostettavaa määrää surkeampi määrä jo valmiiksi lähinnä sadeajon minimimäärät täyttävältä sadekelin renkailta.