Formula 1 – 2019 - 01 - Australian GP - Ennakko ja Harjoitukset

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Mielenkiintoiselta vaikuttaa käynnistyvä kausi.

Hyvin, hyvin pitkään aikaan oli jäädä kauden avaus näkemättä.

Syy sille oli tai olisi ollut ennen viime hetken havahtumista asiaan muun muassa luottaminen Wikipedian kisakalenteriin joka tuntui vaihtelevan niin kauden aloituksen kuin päätöksen kanssa talvikauden mittaan noin viikolla myöhemmin tai viikolla aikaisemmin jolloin välillä esimerkiksi kausi ei olisi päättynyt joulukuun alkuun toisin kun nyt näyttää lopullisesti päättyvän.

Muussa tapauksessa olisin varmaan hölmistyneenä jättänyt tämän viikonlopun kisan katsomatta ja miettinyt vasta seuraavalla viikolla sitä kisa-ajoa Australian Melbournesta.:eek:

Onneksi sentään näin nolosti ei käynyt, mutta jotenkin on pitkin talvikautta tuntunut omituisen innottomalta katsoa lajia.

Varmaankin joko ikä tekee tehtävänsä tai sitten Mersun järkyttävä ylivoima tätä edeltäneen Red Bull-ylivoiman ja Ferrari-ylivoiman tapaan.

Muutoin vaikuttaa kyllä hyvin mielenkiintoiselta, mutta pitää muistaa Melbournen hämäys verraten koko kauden kuvaa vasten joten en vielä hirveästi hehku intoa edes Alfa Romeon hyvästäkään suorituksesta Kimin osalta.

Murheellista on tietenkin Sauberin näillä näkymin lopullinen siirtyminen historian lehdelle sen koskaan voittamatta kun aiemminhan Sauber oli sentään BMW-Sauber/Sauber-BMW ja tietenkin viime vuonna vielä Sauber-Alfa Romeo tai Alfa Romeo-Sauber.

Ellei nyt sitten tietenkin BMW-Sauber/Sauber-BMW aikaa lasketa jolloin Robert Kubica voitti Montrealissa 2008.

Daniil Kvjatin olisi parasta tosiaan ajaakin noin hyvin kuin nyt on ajanut.

Alex Albon...

No kaveri maksaa ainakin oppirahoja ja jotenkin omituiselta joskin toki hyvältä tuntuu nähdä myös hänetkin lajissa mukana.

Toisaalta Brendon Hartley olisi ollut hyvä nimenomaan todellisen, kunnon oppivuoden jälkeen ainakin edes vähän aikaa yrittämässä ajaa.

Helpompaa se nyt olisi ollut ajaa kun oppivuosi olisi ollut takana.

Viime vuonna häneltä pilattiin aika helkkarin montakin kisaa vastoin taas kerran median ja joidenkin turhautuneiden valittajien luomaa kuvaa vasten.

Useimmiten Hartleyn kisa meni pilalle onnettomien varikkokäyntien, onnettomien aika-ajojen ja kisataktiikoiden takia, 4 kertaa tapahtuneen uloskolaroinnin takia joissa kolme kertaa syyllisenä olivat sarjan juniorikuskit Leclerc, Stroll ja jopa oma tallikaveri Pierre Gasly ja johon Hartley itse oli täysin syytön ja sitten tietenkin ainakin pari kertaa Jolyon Palmerin tapaan jo kisan aivan alussa tulleen kroonisen teknisen vian takia jolloin ilman tallin painostusta olisi ollut järkevintä jäädä pois kisasta mihin mies itsessään olisi varmaan suostunutkin.

Lopullinen syypää sitten tietysti ajamattomuuteen tällä kaudella on muassa Helmut Marko joka tunnetusti tuntuu heittävän niin olevinaan kovin suuret epäonnistujat kuin ajoittain sitten ihan onnistujatkin tallista ja milloin ei onnistujia heitä ulos niin jatkuva tarpeeton painostuskaan ei ole kyllä hyväksi.

Lisäksi Marko kuten muukin Toro Rosso tuntui Franz Tostin ja median tapaan lumoutuvan aivan liikaa Gaslyn ajamasta yhdestä valtavasta onnen kisasta josta saman kritiikin olisin antanut myös Hartleyn osalta jos sitten vuorostaan olisi alettu painostaa Gaslya samalla naurettavalla tavalla kuin mitä Hartleyta painostettiin.

Pierre Gasly sai paljon viime vuonna tuon yhden huippukisan pistepotin myötä anteeksi vaikka loppukaudesta alkoi ajaa muuten jo ihan hyvin.

Gaslyn osalta Hartleyn tilanteeseen verrattuna vähemmän oli myös tallin varikkotaktiikoiden tai aika-ajojen pilaamisiakin.

Lähinnä Monaco ja Hockenheim tuhottiin ruhtinaallisesti varsinkin legendaariseen sadekelinrenkaiden laittoon kun välikelin renkaatkin olisivat riittäneet.

Pienemmät kisatuhot Gasly selvitti usein sitten joko tuurilla tai parilla erittäin tärkeällä muiden kuljettajien keskeytysten turvin jäännöspisteiden ollessa kyseessä.

Hartleyn muut ongelmat taisivat piileksiä sittemmin vain taas kerran yleensä huonoissa aika-ajoissa vaikkakin muun muassa Hungaroring ja Suzuka olivat poikkeuksia sääntöön ja ihan loppukaudesta pois lukien kahta viimeistä kisaa aika-ajojen varmuus sentään vaikkapa Jolyon Palmeriin, Esteban Gutierreziin ja Bruno Sennaan verrattuna tuntuivat parantuneen.

Eihän toki vieläkään ole täysin mahdotonta Hartleyn paluu mikäli vain Kvjatin Daniil floppaisi aivan täysin sen lopullisen viimeisen kerran, mutta varsin pieneltä näyttää se mahdollisuus.

Alex Albonin osalta vuorostaan taidetaan kuitenkin antaa kaverille edes oikea mahdollisuus Hartleyn mahdollisen hänen korvauksensa sijaan ainakaan lähitulevaisuudessa, mutta jotenkin tuntuu taas painostus Toro Rosson ja myös Red Bullin osalta alkavan heti kun vain herra Markolle tulee niin olevinaan huonompi päivä eteen.:frank::wall:

Muutenkin ehkä Albonin tullessa ulos heitetyksi jossain välin tallista saatetaan ehkä hänen paikkansa korvata taas yhdellä Red Bullin tukemalla nuoremmalla kuljettajalla.

Suomalaisittain myös Valtteri Bottaksella on lähtökohtaisesti ehkä uransa tärkeimmät näytönpaikat edessä ja enää ei taida edes muutoin huippuluokan tuloksetkaan riittää kun voittoja ei viime kaudella vain tullut sitten yhtään.

Saa vain nähdä, että millaiseksi kausi kaikkiaan muodostuu vaikkakin nykyajan formuloiden osalta tuo medialäähkyäminen, selostuksen maittain yhä vain huonommaksi ja huonommaksi muuttuva taso ja kyllä lähes koko ajan tapahtuvat lajin ulkopuoliset ongelma-asiat tai äkkinäiset sääntömuutokset toki ajoittaisista haikailuista huolimatta vuosikymmenten ajan ennen toteutumistaan nyt tulleen nopeimman kierroksen lisäpisteen muodossa uhkaavat kyllä vakavasti itseni karkottaa lajista tätä menoa enemmänkin huippuluokan säännöllisemmäksi Indycarin katsojaksi.

Indycaria on nyt aivan viime vuosina ja etenkin viimeisen 5 vuoden sisällä seurannut melkein kuin Kolmostelevisio-vuosina ja niiden jälkeen taivaskanavien tai Eurosportin vuosina eli todella paljon ja aina kun vain pystyi.

Tulipahan kirjoitettua asiaa.

Etenkin kun talvikauden testit jäivät vähemmälle seurannalle lukuisten muiden asioiden johdosta ja rengasasioiden maininnat taidan jättää omaan toikkiinsa.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Hyvää huomenta.

Australian Melbournen kolmannet harjoitukset alkavat upeassa säässä. Ilman lämpötila 22 ja rata 45 astetta. Tämäkin sessio ajetaan kuivassa ja aurinkoisessa säässä. :thumbup:
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
jaa, Vettel kokeili Ferrarin tehoja.. :) Mut tuskinpa on Mersulla vielä kiristelty. edit: jep. Nyt ne alko kisaan (Ferrari/Mersu) :D
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Valtterilla ja Kimillä tänään kaikki pieleen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7509
Ferrari ihan hyvin mukana siihen nähden, että tämä on ihan Mersun rata. Bottaksen pitää saada ajolinjat kuntoon, jos mielii eturiviin Hamiltonin seuraksi.
 
Ylös