Formula 1 – 2019 - 10 - Iso-Britannian GP

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kummallinen taktinen veto kyllä Mersulta, että kärkikuskille laitetaan kahteen stoppiin pakottava rengastus alle ja samalla toinen jätetään ulos kyttäämään turva-autoa... Eipä ollenkaan ristiriitaista. Kaiken lisäksi Bottas olisi voinut ajaa niillä mediumeillaankin maaliin asti, eli hänen ei koskaan tarvinnut pysähtyä kahta kertaa. Eli Mersu pelasi tietoisesti hänet pois pelistä.
Vähän ihmettelin miksi medium-medium Valelle. Ei mitään takaporttia turva-autoa varten. Pakosta kaksi stoppia. Mielestäni Ferrari vei nyt rengastaktiikan.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
Jotenkin tuo Toton naama alkaa aina vaan enemmän vituttamaan, hyvä kun ei itkenyt onnesta tänään. Sitten kun Vale voittaa niin naama norsun vitulla, mutta pienet tekohymyt kun huomaa että kamera kuvaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Albon oli ainoa joka yritti ajaa lähes 40 kierrosta mediumeilla. Tarkoitus oli ajaa samalla taktiikalla kuin Kvijatti. Talli ei vaan uskaltanut ottaa kisan loppupuolella toiselle stopille, kun oli ERS-vian takia sähköiskuvaara pulttipyssymiehille.
Jahas, kiitos tästä tiedonjyväsestä. Mainiota että saa näitä! :thumbup:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Nähtävästi aamun strategiapalaverissa Bottas ei uskonut yhden stopin mahdollisuuteen saati siihen, että medium-hard-medium olisi voittava strategia. Siksi hän valitsi mitä valitsi. Sen sijaan Hamilton oli ehdottanut, että sen sijaan että talli jäädyttäisi tulokset ensimmäisen mutkan jälkeen (Baku), Hamilton saisi valita risteävän strategian ja hakea voittoa sillä tavalla. Hän oli jo ennen kisaa päättänyt venyttää stinttinsä pituuden ja katsoa, mihin se riittää.

Team boss Toto Wolff said: "In our strategy meeting in the morning, actually the drivers brought up whether there was an offset strategy possible for the guy running second, because if you put them on the same tyre, that's probably how the race is going to end. [--]

Hamilton said that the strategy freedom left him convinced before the start of the race to try something different.

"It's difficult for the team, because individually we want to win and the team has to take the most balanced approach for both of us," he said. [--]

"That was something I'd looked into and I'd already decided at the beginning of the race that I was going to extend the first stint to 20 or 21 [laps].
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8479
Sijainti
Helsinki
Verstappen vs Leclerc tarjosi kisan parasta antia. Vettel typeryksissään tuuppaamaan Maxin hietikolle. Jälleen esimerkki Sebin turhautumisesta menestymättömyyteen. Kimi teki, sen mitä tehtävissä oli, joten 8. sija ihan ok. Giovinazzi pelasi hyvin Hamiltonin pussiin. Tähän lisätään vielä taktinen veto stoppien kanssa, niin taas soitetaan tuttuja säveliä.

Hockenheim ei tarjoa vaihtelua, onhan kyseessä mersun kotikisa.

Foorumi kuitenkin hiljenee Valen lähtiessä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vaikka tuurikin oli Hämiksen puolella, niin nopein kierros käytetyillä kovilla oli kyllä aikamoinen veto.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2685
Nähtävästi aamun strategiapalaverissa Bottas ei uskonut yhden stopin mahdollisuuteen saati siihen, että medium-hard-medium olisi voittava strategia. Siksi hän valitsi mitä valitsi. Sen sijaan Hamilton oli ehdottanut, että sen sijaan että talli jäädyttäisi tulokset ensimmäisen mutkan jälkeen (Baku), Hamilton saisi valita risteävän strategian ja hakea voittoa sillä tavalla. Hän oli jo ennen kisaa päättänyt venyttää stinttinsä pituuden ja katsoa, mihin se riittää.
Eli Hamiltonin suunnitelma oli ohittaa Bottas vauhtiylivoimaansa luottaen overcutilla toisen stopin yhteydessä. Lopulta ohitus hoitui jo ensimmäisellä stopilla turva-auton vuoksi. Eikä toista stoppia edes tarvittu.

Vaikea nähdä miten Bottas olisi kahdella stopilla voinut voittaa Hamiltonin yhtä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
609
Lerclerc vs. Verstappen oli kyllä aika mukavaa vääntöä monta kierrosta :thumbup:

Koko kisan ajan harmitti itseäni vähän se kun Verstappenilla selvästi olisi ollut kyytiä oikeinkin mainiosti mutta oli aina jonkun takana. Ihan vakavissaan ennen kisaa uskoin että Red Bullin kisavauhti olisi sitä luokkaa, että taistelisi tosissaan voitosta. Näin jälkikäteen ei ehkä siihen asti olisi riittänyt (?), mutta mielellään olisin nähnyt Maxin aggressiivista vääntöä kärjessä. No, ehkä ensi kisassa sitten.

Mikähän Vetteliä vaivaa... Kuin varjo menneisyydestä. Liekö motivaation kanssa jo ongelmaa.

Gaslykin sai jo vähän pakkaa kasaan, hienoa.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
Viis turva-autosta, mutta tuo kahden pysähdyksen taktiikka haiskahtaa siltä että Hamiltonin haluttiin voittavan ja päälle vielä idioottimainen nopeimman kierroksen menetys ylivertaisesta tilanteesta. Eiköhän olisi helposti onnistunut parempi aika ilman että olisi kusetettu ettei tarvitse.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
Mutra muuten hyvä kisa, hyviä taisteluita. Vetteliltä täysi blackout, mikä tosin pilasi kisaa. Ja Kimiltä taas loistavaa kisasuoritusta kalustoon nähden.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Aika julmaa peliä jos Bottakselle on vakuuteltu ettei ole mahdollista ajaa yhdellä stopilla ja Hamiltonille on kerrottu, että menee helposti yhdellä stopilla. Pitihän tuo nyt olla jokaiselle selvä asia, että on yhden stopin kisa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Viis turva-autosta, mutta tuo kahden pysähdyksen taktiikka haiskahtaa siltä että Hamiltonin haluttiin voittavan ja päälle vielä idioottimainen nopeimman kierroksen menetys ylivertaisesta tilanteesta. Eiköhän olisi helposti onnistunut parempi aika ilman että olisi kusetettu ettei tarvitse.
No sen verran voi Mersulle antaa benefit of the doubtia, että myös McLaren oli Norrisin kanssa samalla taktiikalla liikenteessä ja myös hän kärsi pahoin turva-autosta. Mersu olisi toki voinut pelata varman päälle ja laittaa molemmat kuljettajat medium-hard-medium-taktiikalle, mistä olisi voinut pakittaa yhteen stoppiin, kun renkaiden huomattiin kestävän, mutta silloin tietysti olisi pitänyt jäädyttää kuljettajien keskinäinen taisto jo ennen kisaa. Se on kyllä ihmeellistä, että tavallisesti kuljettajille kelpaa jäädytetty 1-2-taktiikka, mutta nyt kun oltiin Hamiltonin kotikisassa ja Hamilton olikin kakkosruudussa Bottasin takana, niin yhtäkkiä erivapauksia alettiin suosia. Ehkä Bottasin pitäisi sitten osata vaatia poikkeavia taktiikoita ja pitää silmänsä auki.

Mersun ja Bottasin tilanteessa on samaa makua kuin McLarenin ja Kovalaisen kuviossa aikanaan. Talli pelaa kakkoskuljettajaa pussiin koko ajan kuskin sitä itse tajuamatta. Sitten katkeran lopun jälkeen voi olla jälkiviisaana, että olisi pitänyt joskus vaatia parempaa eikä vain peesata itsekin omaa tuhoaan.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1106
No sen verran voi Mersulle antaa benefit of the doubtia, että myös McLaren oli Norrisin kanssa samalla taktiikalla liikenteessä ja myös hän kärsi pahoin turva-autosta. Mersu olisi toki voinut pelata varman päälle ja laittaa molemmat kuljettajat medium-hard-medium-taktiikalle, mistä olisi voinut pakittaa yhteen stoppiin, kun renkaiden huomattiin kestävän, mutta silloin tietysti olisi pitänyt jäädyttää kuljettajien keskinäinen taisto jo ennen kisaa. Se on kyllä ihmeellistä, että tavallisesti kuljettajille kelpaa jäädytetty 1-2-taktiikka, mutta nyt kun oltiin Hamiltonin kotikisassa ja Hamilton olikin kakkosruudussa Bottasin takana, niin yhtäkkiä erivapauksia alettiin suosia. Ehkä Bottasin pitäisi sitten osata vaatia poikkeavia taktiikoita ja pitää silmänsä auki.

Mersun ja Bottasin tilanteessa on samaa makua kuin McLarenin ja Kovalaisen kuviossa aikanaan. Talli pelaa kakkoskuljettajaa pussiin koko ajan kuskin sitä itse tajuamatta. Sitten katkeran lopun jälkeen voi olla jälkiviisaana, että olisi pitänyt joskus vaatia parempaa eikä vain peesata itsekin omaa tuhoaan.
Nythän kävi niin, että Mersu ei suosinut kumpaakaan kuljettajaa vaan piti kilpailun reiluna. Hamilton piti srategiset vaihtoehdot käsissään yksinkertaisesti olemalla riittävän nopea ja pysyttelemällä sekunnin sisällä edellä ajavasta Bottaksesta. Kärkipaikan säilyttäkseen Bottaksen piti olla se joka pysähtyy ensimmäisenä ja olla pysähdyksenkin jälkeen riittävän nopea. Jos Bottakselle olisi vaihdettu hitaammaat hard-renkaat, niin Hamilton olisi helposti pyyhältänyt Bottaksen ohi joka tapauksessa takomalla yhden-pari nopeaa kierrosta ja tekemällä sitten varikkopysähdyksen. Jos Bottas ei olisi tullut ensimmäisenä sisään kierroksella 17 vaan antanut Hamiltonille mahdollisuuden aikaisempaan varikkostoppiin, niin Hamilton olisi paremman vauhtireservinsä turvin kuitannut kärkeen tässäkin vaihtoehdossa (Alfa-Romeon aiheuttamaa turva-autoa ei Mercedeskään voinut strategiaansa laskea).

En kyllä pysty näkemään Mercedeksen toiminnassa minkäänlaista vilunkia.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
En kyllä pysty näkemään Mercedeksen toiminnassa minkäänlaista vilunkia.
Kyllä se oli turva-auto, joka pilasi Valen kisan ja mahdollisti taktiikan muutoksen (kaikille muille kärkikuskeille) koviin renkaisiin. Toisekseen Hamiltonilla on niin iso kaula, ettei junailuja tarvitse tehdä.

Mutta se mikä kiinnitti huomiota oli, Hamiltonin "kurittomuus" lopussa. Viimeisen kierroksen veto oli kieltämättä kova, mutta paljasti samalla Mersun tehoreservin. 30 kierrosta ajetuilla renkailla, ei "hanskalla" kyllä oteta nopeinta kierrosta. Eli ajelevat samoilla setupeilla vain toistensa kanssa kilpaa. Selittää paljon myös luotettavuudesta ja suoritusvarmuudesta, jos ei tarvitse puristaa sen enempää. Harmi F1 kannalta, hyvä Mersulle... Hailton ei taida näihin tilanteen jäädytyksiin suostua?! Valen tilanne onkin sitten toinen juttu. Taitaa Toto käyttää sopmusneuvotteluja sopivasti vipuna. Enkä edelleenkään usko, että on mitään halua vaihtaa kuskeja.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Nythän kävi niin, että Mersu ei suosinut kumpaakaan kuljettajaa vaan piti kilpailun reiluna. Hamilton piti srategiset vaihtoehdot käsissään yksinkertaisesti olemalla riittävän nopea ja pysyttelemällä sekunnin sisällä edellä ajavasta Bottaksesta. Kärkipaikan säilyttäkseen Bottaksen piti olla se joka pysähtyy ensimmäisenä ja olla pysähdyksenkin jälkeen riittävän nopea. Jos Bottakselle olisi vaihdettu hitaammaat hard-renkaat, niin Hamilton olisi helposti pyyhältänyt Bottaksen ohi joka tapauksessa takomalla yhden-pari nopeaa kierrosta ja tekemällä sitten varikkopysähdyksen. Jos Bottas ei olisi tullut ensimmäisenä sisään kierroksella 17 vaan antanut Hamiltonille mahdollisuuden aikaisempaan varikkostoppiin, niin Hamilton olisi paremman vauhtireservinsä turvin kuitannut kärkeen tässäkin vaihtoehdossa (Alfa-Romeon aiheuttamaa turva-autoa ei Mercedeskään voinut strategiaansa laskea).
Muuten samaa mieltä mutta ei Bottaalla ollut mielestäni muuten mitään tarvetta pysähtyä ensin. Hänen täytyi olla tietoinen siitä, että Hamiltonin strategiana on ottaa kovat renkaat alle, ja että hänelle taas oli ajateltu laittaa uudet mediumit. Toki Hamilton olisi tällöinkin varmaan tullut ohi epäedullisesta rengastuksesta huolimatta (tai vaihtanut strategiaa mediumeihin), sillä Mersu ei koeponnistanut kyseisiä renkaita harjoituksissa ollenkaan ja siksi niiden suorituskyky sekä kestävyys tuli yllätyksenä. Ehkä tästä pitäisikin ottaa opiksi se, että tuntemattomia renkaita täytyy ajaa harjoituksissakin ja kaikkia pitäisi myös tankata viikonlopulle useampi kuin yksi setti.

Jos Bottas on itse ajatellut niin, että pakko tulla itse ensin sisään ettei nopeampi tallikaveri mene ohitse, niin ihan turhahan siellä radalla silloin on olla. Kotiin vaan ja antaa muiden kisata. Toki joissain kisoissa täytyy hakea torjuntavoittoakin mutta ainakin täällä forkalla ollaan sitä mieltä, että torjuntavoitto on aina se ainoa mahdollisuus.

Hailton ei taida näihin tilanteen jäädytyksiin suostua?! Valen tilanne onkin sitten toinen juttu. Taitaa Toto käyttää sopmusneuvotteluja sopivasti vipuna. Enkä edelleenkään usko, että on mitään halua vaihtaa kuskeja.
Olisiko tässä yksi tekijä, mikä erottaa suuret mestarit sunnuntaisuhareista. He vaativat kulisseissa etua itselleen kuin nälkäiset linnunpoikaset heti, kun asemia on ensin menetetty kilparadalla. Sitten nämä bottasit ja kimit vain istuvat vieressä ja antavat kasvottoman inssilauman laatia heille strategian. Kisan aikanakin vain kysytään radiosta, että milläs kierroksella sen stopin piti olla, kun Hamilton ja Vettel suurin piirtein antavat käskyjä, että nyt pitää tulla sisään, nyt tullaan sisään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Nythän kävi niin, että Mersu ei suosinut kumpaakaan kuljettajaa vaan piti kilpailun reiluna. Hamilton piti srategiset vaihtoehdot käsissään yksinkertaisesti olemalla riittävän nopea ja pysyttelemällä sekunnin sisällä edellä ajavasta Bottaksesta. Kärkipaikan säilyttäkseen Bottaksen piti olla se joka pysähtyy ensimmäisenä ja olla pysähdyksenkin jälkeen riittävän nopea. Jos Bottakselle olisi vaihdettu hitaammaat hard-renkaat, niin Hamilton olisi helposti pyyhältänyt Bottaksen ohi joka tapauksessa takomalla yhden-pari nopeaa kierrosta ja tekemällä sitten varikkopysähdyksen. Jos Bottas ei olisi tullut ensimmäisenä sisään kierroksella 17 vaan antanut Hamiltonille mahdollisuuden aikaisempaan varikkostoppiin, niin Hamilton olisi paremman vauhtireservinsä turvin kuitannut kärkeen tässäkin vaihtoehdossa (Alfa-Romeon aiheuttamaa turva-autoa ei Mercedeskään voinut strategiaansa laskea).

En kyllä pysty näkemään Mercedeksen toiminnassa minkäänlaista vilunkia.
Miten selitätä sen, että Bottakselle ei annettu yhden stopin strategiaa, kuten muut tallit tekivät? Toisekseen Bottaksella oli renkaat aivan kunnossa kun tuli sisään eli siinäkin yritettiin pelata Hamiltonille. Ei Hard-kovuus ollut hidas eilisessä kisassa. Kuten Valtteri sanoi, hän ajeli ensimmäisen stopin jälkeen sopivaa vauhtia eli mediumeilla olisi löytynyt rutkasti enemmän kyytiä, mitä eilen stopin jälkeen esitti. Kyse on rengashallinnasta.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Olisiko tässä yksi tekijä, mikä erottaa suuret mestarit sunnuntaisuhareista. He vaativat kulisseissa etua itselleen kuin nälkäiset linnunpoikaset heti, kun asemia on ensin menetetty kilparadalla. Sitten nämä bottasit ja kimit vain istuvat vieressä ja antavat kasvottoman inssilauman laatia heille strategian. Kisan aikanakin vain kysytään radiosta, että milläs kierroksella sen stopin piti olla, kun Hamilton ja Vettel suurin piirtein antavat käskyjä, että nyt pitää tulla sisään, nyt tullaan sisään.
Mene ja tiedä? En oikein usko, etteikö Valelta löydy särmää moiseen "johtamiseen. Toinen, juttu on sitten antaako talli siihen mahdollisuudet. Sopimuksessa varmaan huolehditaan, että yhteistyö toimii. Hamis ja Nico oli hyvä esimerkki oman edun tavoittelusta = täys sota tallissa. Ja mitäs tästä hyötyisi Mersu, kun kerran tällä mallilla tulee paremmin tulosta. Edellä mainittu kuvaus muuten sopii enemmän kun hyvin Alonsoon. Ja kuinkas kävikään...

Voi olla, ettei Valen kannalta "malli" riitä mestaruuteen, mutta minkäs teet. Ainakin saa mahdollisuuden ajaa tämän hetken ykköstallissa ja kytätä omaa mahdollisuutta (Hamiltonin mahdollisesti ryssiessä). Juuri ko. syystä Pyrkisin Valena Ferrarille, jossa ei todennäköisesti olisi valmiksi mestaria tallikaverina.
 
Viimeksi muokattu:

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Miten selitätä sen, että Bottakselle ei annettu yhden stopin strategiaa, kuten muut tallit tekivät? Toisekseen Bottaksella oli renkaat aivan kunnossa kun tuli sisään eli siinäkin yritettiin pelata Hamiltonille. Ei Hard-kovuus ollut hidas eilisessä kisassa. Kuten Valtteri sanoi, hän ajeli ensimmäisen stopin jälkeen sopivaa vauhtia eli mediumeilla olisi löytynyt rutkasti enemmän kyytiä, mitä eilen stopin jälkeen esitti. Kyse on rengashallinnasta.
Oma valinta Bottaksella, Hamilton valitsi avoimen taktiikan ja meni tilanteen mukaan... :wink:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8479
Sijainti
Helsinki
Vettel hyllytetään nyt.

Raikkonen ajaa loppukauden Ferrarilla.
Ja ens kauden takas Alfalla.

Pikku Schumi nostetaan Alfalle loppukaudeks, vaikkei oo Äfkakkosissa väläytellytkään.

Bottas saakin yllättäen Ferkulta ens vuodeks sopparin.
Kiitos Vettelin, joka lopettaa.

Näin se vaan menee.
Onpas vahvat värilasit.
 
Ylös