Formula 1 – 2019 - 12 - Unkarin GP

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8465
Sijainti
Helsinki
Viikon takaiseen verrattuna tämä kilpailu ei tarjonnut mitään. Nähtiin toki hyvää kisailua Kvjatin ja Albonin kesken ja Norriskin osoitti myöa taistelukykyään KMagin kanssa. Kimi teki jälleen parhaansa, joten 7. sija on erinomainen saavutus. Bottaksen olisi kannattanut jo höllätä startissa. Nyt vasemman eturenkaan lukitsemisen seurauksena siipeen tuli osumaa. Tiimikin oli hölmö, kun Valea ei otettu heti sisään, tälläkö pedattiin Hamiltonille voittoa?

Red Bull teki laskuvirheen, kun luulivat Maxin pärjäävän yhdellä stopilla. Kahdella olisi tullu täydet pisteet. Näin toimi Mersu, kuten tiedämme. Formuloiden Tiger Woods ajoi tuoreilla kumeilla Verstappenin kiinni ja ohi ja toivotti hyvät päivänjatkot. Carlos Sainz on kuin kotonaan oranssissa McLarenissa. Jälleen pisteille ja paras kärkitallien ulkopuolinen kuski.

Hamilton lisäsi MM-jotoaan lähes 70 pisteeseen, joten hän voi vaikka huilata kolme kisaa. Tovotaan, että syksyllä nähtäisiin Maxilita useampi voitto sekä Leclercin ensimmäinen.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8465
Sijainti
Helsinki
Totta. Span historiaan se toki kuuluu. Nykyään 18, 19 mutkayhdistelmä.
Mutkayhdistelmän nimi on haluttu säilyttää bussipysäkkinä, vaikka se ei edes muistuta pysäkkiyhdistelmää, kuten se oli vielä 2002. Vuonna 2005 sitä oli vielä tiukennettu, joten pysäkkimäisyys hälveni jo tulloin.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
829
Sijainti
JKL
Mun mielestä Hamilton ois voittanu joka tapauksessa. Jos Verstappen ois pysähtyny ennen Hamiltonia ottamaan uudet renkaat, olisi Hamilton jatkanu yhdellä stopilla maaliin saakka ja voittanu. Eli Hamiltonilla oli enemmän kisanopeutta.
Redbullin ainoa mahdollisuus oli ajattaa Max maaliin yhdellä stopilla.
 

Pede

Well-known member
Liittynyt
1.2.2018
Viestit
54
Mun mielestä Bottaan linja tokaan mutkaan oli "as a team", ettei ferkku pääse rinnalle. Ham hyödynti sen.
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
274
Ohessa pistetilanne. Yks huomio, tai kaks:

On noita varmaan ollu, mutta yhtäkkiä ei tuu mieleen noin kovaa tasoeroa tallikavereitten kesken kuin Verstappen-Gasly, siis 181-63. Myös Kimi -Giovinazzi 31-1 on kyllä valtava.

Lewis Hamilton Mercedes 250
Valtteri Bottas Mercedes 188
Max Verstappen Red Bull 181
Sebastian Vettel Ferrari 156
Charles Leclerc Ferrari 132
Pierre Gasly Red Bull 63
Carlos Sainz jr. McLaren 58
Kimi Räikkönen Alfa Romeo 31
Daniil Kvjat Toro Rosso 27
Lando Norris McLaren 24
Daniel Ricciardo Renault 22
Lance Stroll Racing Point 18
Kevin Magnussen Haas 18
Nico Hülkenberg Renault 17
Alexander Albon Toro Rosso 16
Sergio Perez Racing Point 13
Romain Grosjean Haas 8
Antonio Giovinazzi Alfa Romeo 1
Robert Kubica Williams 1
George Russell Williams 0
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
On tuo Max joka tapauksessa huima heppu. Selvästi heikommalla autolla pystyy taistelemaan noin hyvin, tallikaveri ties missä. Joo toki Bottaskin nytkaukana, mutta hyvästä syystä. Hamiltoniakin kovempi kuski, toivois että kääntyisi vielä mm-taistelu tiukaksi Maxin ja Hamiltonin välillä, Bottakseen en enää usko kn eiköhän tiimi rupea puolustelemaan tämän myötä.

Ja toinen nosto tuo Kimi. Jos olisi alotteleva kuski niin näillä otteilla olisi ensi kaudella huipputallissa, todella varmaa ja vakuuttavaa ja tasaista ajamista joka kisassa autoon nähden.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Verstappenin edellinen keskeytys tuli vuosi sitten Unkarissa. Sen jälkeen on ajanut kaikki kisat maaliin ja ollut aina top5-sijoituksilla. Alkaa tasaisuus olemaan sitä mitä mestaruudesta ajaessa vaaditaan.
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Pistääkö kenelläkään muulla korvaan nuo Juuselan yritykset tappaa kisan jännitys? Normaalisti olettaisi selostajan luovan tyhjästä hypeä, että jännitys pysyy yllä. Juusela sen sijaan toimii juuri päinvastoin. Tämän päiväisessä kisassa päivitteli Hamiltonin strategiaa ja totesi, että parempi olisi hidastaa ja säästellä moottoria. Saksan kisassa kommentoi, ettei Vettelillä olee enää mitään mahdollisuuksia. Itävallan kisassa julisti, että Verstappenin mahdollisuudet voittoon sulivat huonossa startissa. Näitä tuntuu tulevan joka kisassa ja hauskasti tuntuvat menevän monesti juuri päinvastoin.
Et ole ainut, sama täällä. Unkarissa tuo häiritsi oikein kunnolla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5150
Ja toinen nosto tuo Kimi. Jos olisi alotteleva kuski niin näillä otteilla olisi ensi kaudella huipputallissa, todella varmaa ja vakuuttavaa ja tasaista ajamista joka kisassa autoon nähden.
Merkkasin Kimin jo viime kauden lopulla potentiaaliseksi mustaksi lampaaksi ensi kesän kuskimarkkinoille. Hänen kaksivuotinen Alfa-sopparinsa on silloin katkolla ja Kimissä olisi ainesta johonkin melkein voittavaan talliin kuten McLarenille tai Renaultille myös sen vuoksi, että hänellä on suhteita noihin talleihin. Mutta voi olla, että ikärasismi tekee tietään formuloihinkin eikä nelikymppistä maailmanmestariakaan enää haluta korkealle tasolle. Itse uskon, että Räikkösellä olisi vielä halua ja kykyä ajaa kaudet 2021–22 kaksivuotisella sopimuskaudella. Ei hän kyllä enää siihen pr-rumbaan taida kuitenkaan alkaa.

Mun mielestä Bottaan linja tokaan mutkaan oli "as a team", ettei ferkku pääse rinnalle. Ham hyödynti sen.
Bottas on enää pelkkä sylkykuppi. Hän jätti oven täysin ammolleen ja vastapalvelukseksi Hamilton blokkasi ihan kunnolla heti seuraavaan mutkaan. Rosberg olisi Bottasin saapppaissa pakottanut Hamiltonin aivan äärirajoille ja niin olisi kyllä Hamilton itsekin. Tällä hetkellä Potta enää yrittää nuoleskella Totoa jatkosopimuksen toivossa.

Viikon takaiseen verrattuna tämä kilpailu ei tarjonnut mitään. Nähtiin toki hyvää kisailua Kvjatin ja Albonin kesken ja Norriskin osoitti myöa taistelukykyään KMagin kanssa.
Minulle jäi kyllä paskan maku suuhun Norrisin ajosta taas kerran. En huomannut, että oliko hänellä jotain ylimääräistä äxöniä kisan aikana, mutta hän starttasi kuitenkin tallikaverinsa edeltä ja maalissa ero oli kuitenkin Sainzin hyväksi jotain puolen minuutin luokkaa. Ja se ero tuli hyvin nopeasti. Jo F2-sarjassa hänellä oli se ongelma, että suorituskyky kisan loppua kohti laski kuin lehmän häntä. Toinen hänen ongelmansa oli huono aika-ajomenestys mutta siinä hän on onnistunut petraamaan. Kun tuossa yllä kirjoitin Räkällä olevan saumat vaikka McLarenille, niin tarkoitin juurikin Norrisin paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5718
Minulle jäi kyllä paskan maku suuhun Norrisin ajosta taas kerran. En huomannut, että oliko hänellä jotain ylimääräistä äxöniä kisan aikana, mutta hän starttasi kuitenkin tallikaverinsa edeltä ja maalissa ero oli kuitenkin Sainzin hyväksi jotain puolen minuutin luokkaa. Ja se ero tuli hyvin nopeasti. Jo F2-sarjassa hänellä oli se ongelma, että suorituskyky kisan loppua kohti laski kuin lehmän häntä. Toinen hänen ongelmansa oli huono aika-ajomenestys mutta siinä hän on onnistunut petraamaan. Kun tuossa yllä kirjoitin Räkällä olevan saumat vaikka McLarenille, niin tarkoitin juurikin Norrisin paikkaa.
McLaren kusi Norrisin varikkostopin, minkä myötä sijoitus Sainziin nähden oli mitä oli. Tätä ei kuitenkaan Juusela millään tavoin noteerannut, joten jäi varmaan monelta huomaamatta. McLaren on tyytyväinen kuskeihinsa, eikä ole kumpaakaan vaihtamassa pois, ei edes vaikka olisi Kimi tulossa tilalle. Ja ihan syystäkin, molemmat tehneet hienoa työtä läpi kauden.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5150
Pisteidenkin valossa Norris on reilusti alakynnessä suhteessa Sainziin. Edes tuplamäärä keskeytyksiä, 4 vs. 2, ei selitä tilannetta. Jo aikoinaan Pérezin suoriutumista pidettiin huonona, kun hän otti pataan Buttonilta jotakuinkin samanlaisin lukemin.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1104
?

Red Bull teki laskuvirheen, kun luulivat Maxin pärjäävän yhdellä stopilla. Kahdella olisi tullu täydet pisteet.
No ei.

Red Bull toimi taktisesti täysin oikein, mutta Hamiltonin parempi kilpailuvauhti mahdollisti jälleen kerran sen, että voitto tuli reagoimalla taktisesti päinvaistoin kuin kilpailija. Ei ollut eka kerta. Mikäli Verstappen olisi otettu toistamiseen renkaanvaihtoon, niin Hamilton olisi kruisaillut helppoon voittoon yhden pysähdyksen taktiikalla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4204
No ei.

Red Bull toimi taktisesti täysin oikein, mutta Hamiltonin parempi kilpailuvauhti mahdollisti jälleen kerran sen, että voitto tuli reagoimalla taktisesti päinvaistoin kuin kilpailija. Ei ollut eka kerta. Mikäli Verstappen olisi otettu toistamiseen renkaanvaihtoon, niin Hamilton olisi kruisaillut helppoon voittoon yhden pysähdyksen taktiikalla.
Juuri näin, vauhtia oli enemmän kuin Verstappenilla ja overcut taktiikkakin olisi onnistunut Hamiltonilta, pari nopeeta kierrosta ennen renkaanvaihtoa ja uusilla gummeilla Puukengän edelle. Red Bullin voitto oli tavallaan kierroksella ohitettavien käsissä jos olisivat hidastaneet Hamiltonia "tarpeeksi" jottei olisi päässy ohitusetäisyydelle noin nopeasti.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
990
Kilpailua seuratessa ajattelin, että nyt on 50/50 tilanne RedBullilla ottaako Max sisään kierros Hamiltonin jälkeen toiselle stopille ja kamppailla voitosta vai luottaako siihen että ero kestää maaliin asti. Joka tapauksessa RedBull ei voinut tulla ensin sisään koska Ham olisi jatkanut radalla 6 kierrosta tuoreemmilla kumeilla ja todennäköisesti kiinni ajaminen ei olisi onnistunut. Jälkiviisaana olisi Max olisi pitänyt ottaa sisään eli ajaa vielä kohtuu kunnossa olevilla kovilla renkailla mahdollisimman nopea kierros, varikkostoppi ja todennäköisesti joko rinta rinnan tai Hamiltonin perään yrittämään ohitusta / kamppailemaan sijoituksesta. Verstappen on kuitenkin rattimies ja en pidä mahdottomana, että olisi tässä kamppailussa pärjännyt.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olis ollut ainoa vaihtoehto voittoon tuo, että olisi tullut myös toiseen vaihtoon heti seuraavalla rundilla ja ajanut ”hankalasti ohitettavana” edellä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1104
Olis ollut ainoa vaihtoehto voittoon tuo, että olisi tullut myös toiseen vaihtoon heti seuraavalla rundilla ja ajanut ”hankalasti ohitettavana” edellä.
Ei ollut mahdollista, sillä Hamilton oli jo kahden sektorin jälkeen kuronut eron itselleen voitolliseksi varikolta ulostulokierroksella.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
990
Eroa oli noin 0,6-1.0 sek Hamiltonin tullessa varikolle. Hamilton ajoi reilun sekunnin kovemman kierrosajan ulostulokierroksella? RedBull on viime aikoina tehnyt ennätyspysähdyksiä niin jos olisivat voittaneet 0,2-0,5sek pysähdyksellä olisivat Hamilton ja Verstappen tulleet rinta rinnan ensimmäiseen mutkaan. Joka tapauksessa eihän Verstappenin kovat renkaat olleet tuossa vaiheessa finaalissa, joten pitäisi pystyä kohduudella vastaamaan Hamiltonin ulostulokierrokseen ja pieni mahdollisuus olisi ollut torjua undercut.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Oli muuten noloa Ricciardon itkeminen radioon kisassa. Magnussen ajoi näyttävää puolustusajoa ja Ricciardo itkee radioon. Eikö myohäinen jarruttaminen olekkaan miehen bravuuri?
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Oli muuten noloa Ricciardon itkeminen radioon kisassa. Magnussen ajoi näyttävää puolustusajoa ja Ricciardo itkee radioon. Eikö myohäinen jarruttaminen olekkaan miehen bravuuri?
Samaa itsekkin naureskelin. Täysin samanlaisia liikkeitä DR itse esitti mm. Montrealissa puolustaessaan Bottasta vastaan tällä kaudella...
 
Ylös