Otsikointia kauden päätöksestä mietteineen tulee tähän alle:
Yas Marina Jännityksellinen Pannukakku
Abu Dhabin kisaksi ihan tylsyyden tietäen (Pois lukien joitakin toki hyviä mestaruuden ratkaisutaisteluja.) yllättävänkin tylsä kisa kauden päätökseksi.
Lentävä Hollantilainen syöksi Mersut Valtaistuimeltaan
Verstappen ajoi hyvän kauden päätöksen päivän miehenä ja voitti.
Mitä nyt ihan pieni täyden päivän riemun pilaaja ilon osalta oli entinen tallikaveri Ricciardo.
Aussi kun vei nopeimman kierroksen.
Harmitti kyllä myös kovasti, että päivän ainut keskeyttäjä oli voittajaksikin asti noussut Perez.
Ja jossain määrin myös se, että Williamsin ollessa säilyttämättä perinteistä nimeään muuttuneessa johdossa ei talli saavuttanut pisteen pistettä kaudelta.
Mestaritalli Vaikeuksissa
Bottakselta pitkästä aikaa hyvä kisa ainakin sinänsä periaatteessa, mutta juurikin sitten käy myös tietyllä tapaa vaisusti.
Eli toisin sanoen myös joku potentiaalinen huippunimi nuoren Verstappenin tapaan menee menojaan ja jättää Valtterin haistelemaan pakokaasuja.
Toisaalta niin jätti Hamiltoninkin.
Kerrankin.
Red Bullilla nähtäneen Albon, Perez vai kuka muu?
Albonkin ajoi työpaikkansa puolesta ja saavutus niukin naukin nyt kuitenkin aivan kaikkea mahdollista ajatellen saattaisi riittää jatkoon.
Silloin pitää vain tulla lopullisesti sitten kovempaa tulosta aikaan kuin mitä on tähän asti oikeastaan tullutkaan.
Mikäli ei saisi jatkoa niin tietysti saman organisaation alemmassa tallissa voi tulla tukalat oltavat tai ainakin paineet kasvaa vieläkin suuremmiksi.
Pahinta olisi tietysti joutua menemään toiseen talliin kokonaan ja vielä kaiken karmeudeksi takarivin maksutalleihin omistajiltaan jo muuttuneelle, mutta ehkä kenties myös nimeltäänkin muuttuvalle Williamsille.
Toki Alboninkin jäädessä pois tallista ei Albonin korvaajallakaan mikään riemujuhla välttämättä ole tiedossa käytännössä Verstappenin omassa tallissa ja sama floppiuhka olisi kuitenkin ilmassa hänellekin puhumattakaan vielä perehtymiskaudesta päälle.
Ja se taas voisi maksaa Red Bullille liikaa kuin mitä se on tähän asti maksanut.
Jälleen toisaalta Red Bullille toivoisi senkin käyttävän sen veteraanitestaajiaan, mutta Brendon Hartleyn tapaus tuolloisella Toro Rossollakin lienee pelästyttänyt tallin pidättämään testiajajiensa edes teoreettisen Albonin korvaamisen sitten siihen.
Mene ja tiedä, että miten kaikessa käy.
Jääkarhun ja Uuden Viidakkopojan Seikkailut
Uudessa-Seelannissa Jääkarhuna tunnetun Kimi Räikkösen kisakaan ei sujunut mallikelpoisesti ja mikäli sujuikin niin totuttuun tapaan kisa meni mollivoittoisin merkein kuitenkin silti tallikaveriin nähden paremmin. Koko kaudesta ei muutenkaan jäänyt mitään järin hyvää kuvaa toisin kuin vielä viime vuonna osin jäi kun Alfa Romeolle lähdettiin Ferrarilta.
Ehkä osin siksikin kun viime vuosi oli suunniteltu oppivuosi toisin kuin tämä vuosi. Siten tämän vuoden ajoissa Jääkarhumme tuntui hampaattomalta ja kynnettömältä ajoittain, mutta sellaisella, yleensä vanhallakin Jääkarhulla on kuitenkin käpälissä riittävästi voimaa vastustajiensa lyömiseen luonnossa kuin kilpa-ajoissa ja näin myös kuitenkin kaikkea vasten yleensä ottaen kaudella kävi.
Välillä toki ilman muuta toivoi varmaankin kaikkein huonoimmillaan itse Jääkarhukin eläkepäiviensä alkavan ja mikäli ei niin varmasti aivan liian kauaksi niistä mietteistä ei huonoimmillaan jääty.
Ensi vuosi onkin sitten tämän kauden flopin toistuessa varmaankin ilman ihmeitä viimeinen vuosi, mutta muussa tapauksessa Räikkönen todennäköisesti vähänkin isommilla onnistumisilla tai äkillisellä suorituskyvyn parantumisella ajaa vielä kerran ensi vuodenkin jälkeen.
Muuna erikoisena piirteenä oli kyllä Magnussenin uran tämän hetken lähtökohtaiseen viimeiseen kisaan jonkinlainen pieni sijoittelu päästä ylivarovasti ajaneen tallikaverinsa Fittipaldin edelle.
Todellakin mikäli Pietro Brasiliasta nähdään vielä lajissa joskus (Kaksi ylivarovaista kisaa ei järin hyvää kuvaa kyllä anna, mutta toisaalta kauden lopussa läpi kauden ruudukon toiseksi huonoimmalla autolla ei kerro kaikkea todellisista kyvyistä.) niin ainakin sellaisen ylivarovaisuuden tunteen on kyllä väistyttävä.
Ihan ensikilpailun ymmärsi kyllä kun ajoa yritti seurata, mutta tässä kisassa oli kyllä vähän liiankin välttelevä.
Vähän paremmin olisi pitänyt vetää etenkin silloin kun tallikaverikin joutui vielä tulemaan varikolle, tuolloin olisi ehkä pitänyt olla menemättä itse enää varikolle ja osoittaa kovempaa luonnetta.
Valitettavasti näyttöajojen mennessä näin tulevaisuus sellaisenaan ei liian hyvältä näytä.
Voi toki paikkojen tai rahan turvin mahdollisesti myöhemmin nuorena miehenä päästä lajiin jatkoajoille, mutta pahalta näyttää näiden kisojen perusteella pidempiaikainen pysyminen lajissa.
Ensi kauden mietteitä
Seuraavaksi vuodeksi on näillä näkymin tulossa ennätyspitkä, mutta ennen uusia ja lykättyjä sääntömuutoksia ilman ihmeitä edelleen Mersun näytösmarssia mestaruuteen osin vaikeuksin kyydittäen.
Kyydittäjät lienevät Red Bull, Racing Point lisättynä McLarenilla, Ferrarilla jos onnistuu tallina taittamaan syöksykierteensä ja mahdollisesti lisäten Alpinella kun Renault taitaa lopettaa emotallina lajissa jälleen tai siirtyä osin taka-alalle.
Valtteri Bottaksen osalta pelkkä George Russelin yhden kisan näyttöajokin oli hirvittävä esimerkki ja sopimuksen voimassaoloa sai varmasti suomalainen kiittää kauan ja hartaasti.
Stefan Johanssonin vuoden 1985 Ferrari-sopimuksen tyylinen lykkäys aivan päätöskisaan asti samalla tapaa Bottaksen osalta nyt Abu Dhabissa olisi voinut osoittaa Toto Wolffilta melkoisen pelottelutempun ja pahimmassa tapauksessa Bottaksenkin asema on ollut läpi kauden Albonin tapaan hyvin tukala.
Pienin eroin tietenkin tosin, mutta kuitenkin pahimmassa tapauksessa Valtterin lentäessä jopa ulos tallista mitä ei onneksi käynyt!
Etenkin kun Valtterin on hyvin vaikea perustella näillä ottein vakavasti otettavaa huipputallin kuljettajan asemaa mitenkään.
Ja näillä näytöillä alkaa pian Heikki Kovalainenkin lähtökohtaisesti vaikuttaa olosuhteiden uhrilta ja liiankin äkkiä ulosheitetyltä aikanaan huipputallista.
Etenkin kun olisi McLarenilla 2010 siirrytty raskaampiin autoihin välitankkauskiellon myötä ja raskaalla tankilla ajamisesta Heikillä tunnetusti oli enemmän kokemusta kevyen tankin aikakaudella nöyryyttävänkin paljon liikaa.
Erityisen tyrmäävää ja paljon puhuvaa Bottaksen kannalta on myös se, että hänellä on ollut jo neljä kautta aikaa huipputallissa siinä missä Kovalainen ei saanut sitä tilaisuutta kuin tasan kahden vuoden verran loppupelissä jopa liiankin paljon sorrettuna miehenä tallin sisällä.
Vain mestaruus kelpaa tai sitten hyvin, hyvin niukka ja koko kauden jatkuva mestaruuskamppailu huipentuen sitten erittäin kilpailukykyiseen kakkostilaan.
Muutoin on Bottaksen mestaruushaaveet taputeltu ilman toki rajuja sääntömuutoksia suuntaan tai toiseen tai sitäkin epätodennäköisempää yllättävää Mersun ja Hamiltonin suorituskyvyn muuta putoamista.