Formula 1 - 2021 - 19 - Brasilian GP 14.11

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3777
Oli kyllä mykistävä suoritus Hamiltonilta, ja niin oli myös Hamiltonin suoravauhti, huhhuh mikä mylly. Vaikka Verstappen olisi ehkä ansainnut penaltya kovista otteista niin ei tästä voi kuin nauttia. Sällit ottaa mittaa toisistaan kuin Senna ja Prost konsanaan!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Yksi todella outo asia oli taas Mersun totaalinen ihannointi suomen selostukselta. Oli koko viikonlopun nähtävissä, mutta nyt pitkän kisan aikana alkoi ärsyttämään aikalailla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2905
Sinänsä erikoinen viikonloppu tuomariston ja Mesen kannalta. Meseä tutkittiin kahdesta rakasiipeen liittyvästä asiasta ja toisesta löytyikin paperin paksuinen välys, mutta toinen talli on useampaan kertaan vaihtanut siiven Parc Ferme-säännön alla. Sakot jäähdyttelykierroksella. Hamin ulostyöntäminen Maxin toimesta ilman rangaistusta.

Vois jopa ajatella, että joku tuomari on vetänyt porot nokkaansa joskus.

Toki Maxin 50k sakko, mutta tilanteessa, jossa kyseinen osa oli jo tutkinnan alla. Muuten olisi ehkä päässyt ilman sakkoa.

Erikoista puuhaa kaikenkaikkiaan.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
609
Jännäksi tää menee. Ensi kauden voimasuhteista ei tiedä mitään. Toki lajin kannalta olisi hienoa Verstappenin mestaruus, mutta kyllähän Hamilton ajoi hienosti tänään. Verstappenin mutkittelu suoralla oli se mikä meni yli, noh väistämätön tapahtui ja Hamilton voitti ja tuli ohi.

Paremmalla taktiikalla Verstappen olisi ehkä voittanut. En kyllä toisaalta keksi, miten.

Odottanut että Mersu undercut -> mersu olisi voittanut
Verstappen 1. stopilla -> mersu olisi ohittanut radalla
???
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Yksi todella outo asia oli taas Mersun totaalinen ihannointi suomen selostukselta. Oli koko viikonlopun nähtävissä, mutta nyt pitkän kisan aikana alkoi ärsyttämään aikalailla.
Itse en suomi-selostuksella seurannut, mutta ihmetellyt olisin, jos tuollaiselle huikealle suoritukselle ei ihannointia olisi tullut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Tuomaristo oli ainakin kunnon aineissa tänä viikonloppuna. Meksikon-tuliaiset taisivat maistua. Helvetin sekavia päätöksiä kaiken kaikkiaan ja käytännössä jokainen päätöksistä ja päättämättömyyksistä rikkoi jopa aiemmin tällä kaudella vahvistettua linjaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Lieneekö loppukauden radat enemmän Mercedekselle sopivia vaiko Red Bullille? Jotenkin itselleni tullut Max Verstappenin kaudesta mieleen Kimi Räikkösen kausi kaudelta 2005. Kummatkin ajavat Adrian Neweyn suunnittelemilla super-autoilla, mutta syystä tai toisesta pisteitä on heitetty runsaasti hukkaan pahimman kilpailijan laariin.

Tämän vuoksi Kimi Räikkönen menetti kauden 2005 tittelinsä ja samoin voi käydä Verstappenin tapauksessa. Jos nyt pitäisi sanoa, kumpi vie tittelin, Verstappen vaiko Hamilton, itse uskoisin eilisen jälkeen Hamiltonin sen vievän.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Tavallaan Maxin voitto olisi kyllä ollut ihan hyvä juttu siltä kannalta että ainakin tuomaristo olisi saanut kunnolla kuraa niskaan. Nyt pääsivät vähän kuin koira veräjästä, kun lopulta sillä että jättivät selvän rankun viheltämättä ei sitten ollutkaan merkitystä lopputuloksen kannalta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Tuomarilinjat olivat toki sekavan tuntuisia, mutta loppuen lopuksi eihän tuossa ihan älyyttömyyksiä tapahtunut. Hamiltonin auto oli laiton ja siinä ei ole mitään seliteltävää. Minusta Hamiltonin jättäminen ilman rangaistusta olisi ollut vääryys, koska silloin olisi jäänyt ilmoille kysymys, paljon laiton siipi antoi hyötyä? Kisassa tapahtunut Verstappen/Hamilton tilanne oli Verstappenin suunnalta härski, mutta kuten kisatuomaristokin totesi olleen kisatilanne. Käsi ylös, kuka ei olisi uskonut Hamiltonin tekevän saman liikkeen Verstappenin tapauksessa? Minusta oli vain hyvä, ettei rangaistusta annettu, koska kisa olisi latistunut siihen. Kyllähän jääkiekossakin näkyy se, että viime minuuteilla menee isommat rikkeet läpi vrt. 1. erässä.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Tuomarilinjat olivat toki sekavan tuntuisia, mutta loppuen lopuksi eihän tuossa ihan älyyttömyyksiä tapahtunut. Hamiltonin auto oli laiton ja siinä ei ole mitään seliteltävää. Minusta Hamiltonin jättäminen ilman rangaistusta olisi ollut vääryys, koska silloin olisi jäänyt ilmoille kysymys, paljon laiton siipi antoi hyötyä? Kisassa tapahtunut Verstappen/Hamilton tilanne oli Verstappenin suunnalta härski, mutta kuten kisatuomaristokin totesi olleen kisatilanne. Käsi ylös, kuka ei olisi uskonut Hamiltonin tekevän saman liikkeen Verstappenin tapauksessa? Minusta oli vain hyvä, ettei rangaistusta annettu, koska kisa olisi latistunut siihen. Kyllähän jääkiekossakin näkyy se, että viime minuuteilla menee isommat rikkeet läpi vrt. 1. erässä.
Kisatuomaristoa en käyttäisi tässä minkäänlaisena mittarina. On minun mielestäni käsittämätöntä että tuo meni sormien läpi varsinkin kun Max ajoi myös Bottaksen surutta nurmelle ensimmäisissä mutkissa. Hyvä juttu kuitenkin, että kisa ratkesi lopulta ajamalla.

Eihän tuohon edes tarvita onboardia, mutta pikkasen ihmetyttää ettei tuomaristo pääse käsiksi näihin kisan aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Kisatuomaristoa en käyttäisi tässä minkäänlaisena mittarina. On minun mielestäni käsittämätöntä että tuo meni sormien läpi varsinkin kun Max ajoi myös Bottaksen surutta nurmelle ensimmäisissä mutkissa. Hyvä juttu kuitenkin, että kisa ratkesi lopulta ajamalla.
Lähdössä ei ollut mitään erikoista. Verstappen oli sisällä ja edessä ja pysyi radalla, joten ajoi täysin sääntöjen mukaan. Hamiltonin keississä taas ajautui itse ulos radalta, mikä muutti tilannetta. Minä uskon kyllä että Verstappen yritti pysyä radalla myös tuossa tilanteessa, mutta ei onnistunut siinä. Verstappenilla ei ollut mitään syytä ajaa itse ulos tuossa, oleellista oli saada työnnettyä Hamilton ulos, mikä on siis sallittua muualla kuin Itävallassa. Jarrutti varmaan vain liian myöhään ja mokasi siinä. Meillähän ei ole dataa tilanteesta, mutta JOS Hamilton olisi mennyt ulos myös ilman Verstappenin kiilausta, niin tilanne meni minusta oikein. Mutta mikäli Hamilton meni ulos Verstappenin virheen takia, niin silloin olisi rangaistus ollut minustakin paikallaan, koska Max sai ulosajollaan epäreilun edun.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Lähdössä ei ollut mitään erikoista. Verstappen oli sisällä ja edessä ja pysyi radalla, joten ajoi täysin sääntöjen mukaan. Hamiltonin keississä taas ajautui itse ulos radalta, mikä muutti tilannetta. Minä uskon kyllä että Verstappen yritti pysyä radalla myös tuossa tilanteessa, mutta ei onnistunut siinä. Verstappenilla ei ollut mitään syytä ajaa itse ulos tuossa, oleellista oli saada työnnettyä Hamilton ulos, mikä on siis sallittua muualla kuin Itävallassa. Jarrutti varmaan vain liian myöhään ja mokasi siinä. Meillähän ei ole dataa tilanteesta, mutta JOS Hamilton olisi mennyt ulos myös ilman Verstappenin kiilausta, niin tilanne meni minusta oikein. Mutta mikäli Hamilton meni ulos Verstappenin virheen takia, niin silloin olisi rangaistus ollut minustakin paikallaan, koska Max sai ulosajollaan epäreilun edun.
Kyllä Hamilton joutui jälleen kerran väistämään Verstappenia muuten olisi ajanut mutkan läpi normaalisti.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Kyllä Hamilton joutui jälleen kerran väistämään Verstappenia muuten olisi ajanut mutkan läpi normaalisti.
Minusta tuosta ei pysty vielä sanomaan sitä varmaksi että olisiko päässyt mutkan läpi normaalisti. Videolta ei sitä pysty sanomaan että jarruttiko myös Hamilton vähän liian myöhään. Telemetriaa siihen tarvitaan.

En siis sano etteikö Verstappen olisi työntänyt Hamiltonia ulos ajautumalla itse ulos, vaan sitä että videosta ei pysty varmaksi sanomaan että kävi juuri niin. Se minkä video kertoo, että Verstappen ainakin pahensi Hamiltonin tilannetta. Tällä kertaa tuomaristo arpoi että se on sallittua.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Hamilton jarrutti 50m myöhemmin kuin edellisellä kierroksella ja vauhtiakin oli varmaan enemmän. Tuo on hyvä pointti, olisiko Hamilton pysynyt radalla ilman Verstappenin temppuakaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Lähdössä ei ollut mitään erikoista. Verstappen oli sisällä ja edessä ja pysyi radalla, joten ajoi täysin sääntöjen mukaan.
Kyllä. Juuri näin. Lähdössä ei tapahtunut mitään ihmeellistä mitä ei olisi jo lauantaina nähty. Osat vain vaihtuivat.

Hamiltonin keississä taas ajautui itse ulos radalta, mikä muutti tilannetta. Minä uskon kyllä että Verstappen yritti pysyä radalla myös tuossa tilanteessa, mutta ei onnistunut siinä. Verstappenilla ei ollut mitään syytä ajaa itse ulos tuossa, oleellista oli saada työnnettyä Hamilton ulos, mikä on siis sallittua muualla kuin Itävallassa. Jarrutti varmaan vain liian myöhään ja mokasi siinä. Meillähän ei ole dataa tilanteesta, mutta JOS Hamilton olisi mennyt ulos myös ilman Verstappenin kiilausta, niin tilanne meni minusta oikein. Mutta mikäli Hamilton meni ulos Verstappenin virheen takia, niin silloin olisi rangaistus ollut minustakin paikallaan, koska Max sai ulosajollaan epäreilun edun.
MInäkin ihmettelen Verstappenin julkista lynkkausta tilanteesta joita nähdään lähes joka kisassa eli mutkan ulostulossa painetaan ulkoa ohittava radalta pihalle. Paska juttuhan se on, mutta tuntuu olevan pelin henki ja Hamilton sitä itsekin on usein käyttänyt.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Ehkä olen hieman bias, mutta Hamilton koko viikonlopun ajan ollut jarrumerkki kohdallaan tuskin tässäkään lähti mitenkään riskillä hakemaan. Sanoi myös itse että joutui väistämään Verstappenia.

Tietenkin ilman telemetriaa on vaikeeta tietää. Ei ole ainakaan itsellä kuitenkaan osunut silmiin asiantuntijoilta/foorumeilta että olisi epäily siitä olisko Hamilton ajanut tuota mutkaa pitkäksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Ehkä olen hieman bias, mutta Hamilton koko viikonlopun ajan ollut jarrumerkki kohdallaan tuskin tässäkään lähti mitenkään riskillä hakemaan. Sanoi myös itse että joutui väistämään Verstappenia.

Tietenkin ilman telemetriaa on vaikeeta tietää. Ei ole ainakaan itsellä kuitenkaan osunut silmiin asiantuntijoilta/foorumeilta että olisi epäily siitä olisko Hamilton ajanut tuota mutkaa pitkäksi.
Selvästi joutui väistämään, näkee onboardista. Ja eihän tuossa varsinaista riskiä edes ollut, nythän nähtiin kahden auton voimin miten käy kun ajaa tuossa mutkassa pitkäksi; ei juuri mitenkään.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Tämä on kyllä erikoista. Ei vaatisi ihmeitä että tuomaristolle tulisi kaikki kamerat ja kaikki telemetria livenä.
As the incident was noted the stewards did take an initial look at it but only had use of the footage that was being broadcast live at the time, which included a helicopter shot and Hamilton’s forward-facing onboard.

As the incident did not lead to a full investigation, the stewards also would not have reviewed the telemetry from Verstappen’s car showing his entry speed, braking point and steering inputs.
 
Ylös