Formula 1 - 2021 - 21 - Eeppinen Saudi-Arabian GP 5.12

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Nämä viimeaikaiset sääntöjen nahistelut ovat kuitenkin pientä Silverstonen verrattuna. Kolarin pääasiallinen syypää saa 25p piste-etua + aiheuttaa kilpakumppanille moottorivaihdon, josta häntä rangaistaan viiden lähtöruudun rangaisutksella. Vaikka tätä asiaa kääntelisi miten päin, tämä on minusta täysin käsittämätöntä.

Tämä olisi korjattava ehdottomasti, koko lajin kannalta.
Sillä, että joku osapuoli kärsii enemmän, kuin jossain toisessa samanlaisessa tilanteessa, ei sinänsä ole mitään merkitystä, jos kyseisestä rikkeestä on määritelty tietty rangaistus. Se on vain paskaa tuuria. Se sääntö ja rangaistus on sama, käy jotain tai ei käy. Säännöissä ei ole erikseen määritelty mitään lisäsanktiota, jos toiselta hajoaa vaikka kone tai muuta vastaavaa.

Tosta saatu rangaistus oli vielä älyttömän suuri, jos vertaa vaikka viime kisan jarrutestiin, joka on ratasarjojen pahimpia temppuja ja sen 10sek aikarangaistukseen.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Tuohon Mersun valitukseen puutuin jo edellisessä viestissä. Mutta viitsitkö kertoa miksi Perez/Norris Itävallassa oli rangaistuksen arvoinen, mutta brassien temppu Maxin toimesta ei? Kai noissa joku ero sentään on?
No sillähän ei kai pitäisi olla merkitystä, mutta en keksi mitään muuta eroa kuin "raskauttava" sen että Perez menetti monta sijaa tultuaan Norrisin toimesta puskottua hiekalle ?

Eli Norris/Perez tilanteen jälkeen ei palattu "alkuperäisille" sijoille, toisin kuin Brasiliassa.

Se on sitten eriasia että moiset ailahtelevat tulkinnat hyväksi. Mutta tuo "kirjoittamaton sääntötulkintahan" on kai iät ajat ollut, että mutkan ulostulossa toisen kuljettajan "saa" painaa leveäksi, kun itse pysyt radalla. Vaikka periaatteessa "oleellisesti rinnalla olevalle" pitäisikin jättää tilaa. Ja tuntuu että noisss on käytännössä katsottu jonkun verran kokonaistilannettakin, miten vaarallinen tilanne on ollut jne.

Vai onko tuosta säänös jo nyt jotain "virallista".

Samoin Silverstone Hamilton / Perez tuntuu että kyllä rangaistus tuli tavasta jolla ajettiin ja siitä että tuli törmäys. "Jos" nyt unohtaa mutkien omistamiset ja jos tilanne olisi mennyt niin että Hamilton olisi päässyt ohi ilman kontaktia, niin eihän siitä kenellekään olisi rangaistusta tullut. Että siinä mielessä ymmärrän näkemyksen että Silverstone oli osittain myös Maxin syytä. Ja Hamiltonin rangaistus oli maltillinen Maxin kohtaloon nähden, koska ei ollut täysin Hamiltonin vika.

Samalta pohjalta näkisin että Brasiliasta ei tullut rangaistusta koska mitään kummempaa ei käynyt...

Hyvä kysymys tietysti sitten että onko oikein että rangaistuksia tulee vain jos jollekulle käy jotain.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Sillä, että joku osapuoli kärsii enemmän, kuin jossain toisessa samanlaisessa tilanteessa, ei sinänsä ole mitään merkitystä, jos kyseisestä rikkeestä on määritelty tietty rangaistus. Se on vain paskaa tuuria. Se sääntö ja rangaistus on sama, käy jotain tai ei käy. Säännöissä ei ole erikseen määritelty mitään lisäsanktiota, jos toiselta hajoaa vaikka kone tai muuta vastaavaa.

Tosta saatu rangaistus oli vielä älyttömän suuri, jos vertaa vaikka viime kisan jarrutestiin, joka on ratasarjojen pahimpia temppuja ja sen 10sek aikarangaistukseen.
Ehkä periaatteessa näin, mutta kyllä käytäntö osoittaa toisin.

Ja edelleen jaksan jankata, Verstappen jarrutti, mutta ei jarrutestannut.

Jarrutesti on horjuttamaan takaa tulevan itseluottamusta kun tulee kommittoituneena ohitukseen. Hamilton oli kaikkea muuta paitsi komittoitunut ohitukseen.

Vaikka tässä jarrutestin mallia:
Korjattu linkki

Damon Hill muuten meni niin pitkälle että hänen mielestään Verstappen ei tehnyt mitään rangaistuksen arvoista Saudi Arabian GP:n törmäystilanteessa:
Grandprix247

Hillin sanoja tulkiten: "Hamilton ei oikein ollut kartalla ja vain käsitti tilanteen väärin"
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Ehkä periaatteessa näin, mutta kyllä käytäntö osoittaa toisin.

Ja edelleen jaksan jankata, Verstappen jarrutti, mutta ei jarrutestannut.

Jarrutesti on horjuttamaan takaa tulevan itseluottamusta kun tulee kommittoituneena ohitukseen.

Vaikka tässä jarrutestin mallia:
Videolinkki

Damon Hill muuten meni niin pitkälle että hänen mielestään Verstappen ei tehnyt mitään rangaistuksen arvoista Saudi Arabian GP:n törmäystilanteessa:
Grandprix247
Sehän näissä tän kauden rangaistuksissa on ollut vikana, että tuomaristo ei noudata omia sääntöjään. Niiden mukaan tilaa pitää jättää ja kisaa pitäisi ajaa ratarajojen sisäpuolella, mutta tuomaristo ratkaisee miten sattuu ja rankut on mitä sattuu. Näin ei pitäisi olla, varsinkaan rata-autoilun kunikuusluokassa.

Yllättävä voimakas jarrutus on sitten terminä jarrutesti tai mikä muu tahansa, niin älytön temppu, josta olisi pitänyt seurata musta lippu.
Kukaan ei pysty seuraamaan toista autoa enää ohitusetäisyydellå, jos tollaset yleistyisi. Ajettaisiin jonossa hyvillä turvaväleillä kisa alusta loppuun.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Jokohan tämä käsiteltiin täällä, Redbull suunnittelee valitusta Hamiltonin toimista "the kolarissa".

IL linkki

Kieltämättä kihelmöivä ajatus jos Hamilton saisi takautuvasti 10s aikarangaistuksen perään ajamisesta, vaikkei se mitään muuttaisikaan :)

Milloinkas on käynyt niin että kaksi kuljettajaa törttöilee keskenään ja kumpikin saa samasta tilanteesta rangaistuksen?
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Kukaan ei pysty seuraamaan toista autoa enää ohitusetäisyydellå, jos tollaset yleistyisi. Ajettaisiin jonossa hyvillä turvaväleillä kisa alusta loppuun.
No se on totta.

Mutta sunnuntain tilanteen datasta näkee miten Verstappen ajaa jo mutkasta 24 lähtien hieman normaalia hitaammin ja Hamilton saavuttaa koko ajan, mutta luovuttaa ja peräytyy hieman mutkaan 26 tultaessa.

Sitten Verstappen yrittää "let pass strategically" ajatusta ja alkaa himmata rauhakseen. Ja ajatukset vain menee ristiin. Vajaa sekunti ennen törmäystä Verstappenin auton hidastuvuus on pienen vähän voimakkaampaa, uskoakseni johtuen pienemmälle vaihtamisesta kun Verstappen on lähtee kiihdyttämään todettuaan ettei Hamilton ole menossa ohi.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
980
Verstappen tuo hyvin esille miten asfaltoidut turva-alueet vaikuttavat kilpailuun, voidaan ajaa kuten sillä kuuluisalla parkkipaikalla.

JOS turva-alueet olisivat jotain muuta niin tuskin Brasilian tai Saudien kaltaisia liikkeitä tekisi kumpikaan mestarikandidaateista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
The Race -nettimedia on julkaissut YouTubessa analyysin Verstappenin ja Hamiltonin kolarista. Heidän mukaansa tapahtumien kulku oli seuraava:

Verstappen alkoi löysätä vauhtia heti sen jälkeen, kun oli puolustanut sijoitustaan laittomasti ajamalla mutkan suoraksi... palaten kuitenkin kiihdyttämään täydellä vauhdilla, kun Hamilton saavutti häntä liian nopeasti. Tässä vaiheessa Hamilton vielä ajoi normaalisti täydellä kaasulla... mutta kun hän vuorostaan saavutti Verstappenia "liian nopeasti", hän painoi jarrupoljinta – ollen ensimmäinen, joka oikeasti jarrutti tilanteessa.

Lopulta Verstappen kuitenkin alkaa jarruttaa voimakkaasti -2,4 G:n kiihtyvyydellä (-90 km/h per sekunti). Samaan aikaan Hamilton on kuitenkin tehnyt päätöksen ohitukseen ryhtymisestä, joten hän on alkanut juuri kiihdyttää. Koska Hamilton oli kiihdyttämässä mutta Verstappen painamassa jarrua, niin autojen välinen ero kutistuu yllättävän nopeasti ja kuljettajat osuvat toisiinsa. Tuomariston mukaan vika on Verstappenin, koska hän teki äkkijarrutuksen,
 
Viimeksi muokattu:

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
The Race -nettimedia on julkaissut YouTubessa analyysin Verstappenin ja Hamiltonin kolarista. Heidän mukaansa tapahtumien kulku oli seuraava:

Verstappen alkoi löysätä vauhtia heti sen jälkeen, kun oli puolustanut sijoitustaan laittomasti ajamalla mutkan suoraksi... palaten kuitenkin kiihdyttämään täydellä vauhdilla, kun Hamilton saavutti häntä liian nopeasti. Tässä vaiheessa Hamilton vielä ajoi normaalisti täydellä kaasulla... mutta kun hän vuorostaan saavutti Verstappenia "liian nopeasti", hän painoi jarrupoljinta – ollen ensimmäinen, joka oikeasti jarrutti tilanteessa.
Tämä Verstappenin löysäily alkoi siis kierroksen loppupuolella (vähän ennen yhteentörmäystä) mutkasta 24 lähdettäessä, ei vielä heti 1-2 mutkien tilanteen jälkeen. Verstappen löysäsi kaasua epänormaalisti kolmeen otteeseen mutkien 24 ja 26 välillä ennen kuin tapahtumasarjan huipentanut lopullinen hidastelu alkoi.

Eli luultavasti Verstappen alkoi ajaa normaalia hitaammin hetimiten vähänkään sopivan paikan tullen kun Verstappenille oli kerrottu ensimmäisen kerran että Hamilton pitäisi päästää ohi.

Videossa myös todetaan ettei tapahtumaa voi oikein pitää perinteisenä jarrutestinä, koska kumpikaan ei ajanut "kisanopeutta" törmäyksen sattuessa. Yhtäkaikki Verstappen jarrutti/hidasti äkisti mitä ilman törmäystä tuskin olisi tapahtunut, ja ehkä ansaitsi rangaistuksen siitä.

Kaiken tämän telemetrioineen olenkin jo moneen kertaan tässä ketjussa esittänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Kumma, etten ole törmännyt tässä tilanteessa vertailuun Hamiltonin ja Vettelin kolaroinnista Bakussa oliko se nyt 2018. Tuossahan nuo taisivat ajaa turva-auton takana sijoilla 1 ja 2 ja erään mutkan ulostulossa Hamilton löysäsi kaasua, mitä Vettel ei osannut ennakoida ja täräytti perään. Heti tämän jälkeenhän hän ajoi Hamiltonin rinnalle ja töytäisi renkaat vastakkain, mistä seurasi rangaistus.

Eiväthän nuo tietenkään ihan yksi yhteen verrannolliset tilanteet olleet, ja tuossa tilanteessa Hamilton ei jarruttanut, vain hidasti löysäämällä kaasua. Kuitenkin näkisin, että siinä mielessä verrannollisia olivat molemmat tapaukset, että kummassakin taustalla oli kuljettajien välinen väärinymmärrys.
 
Ylös