Formula 1 - 2021 - 22 - Abu Dhabin GP 12.12

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Nämä tilanteet eivät ole edes verrattavissa. Hamiltonilla kävi tuuri viimeisessä kisassa kyllä. Tämän päivän päätöksellä ei ole mitään tekemistä tuurin kanssa.
Noh ei mutta jos ajattelee et ylipäätään paska mäihä et latifi vetas noin lopussa seinään. Päätöksistä turva-auton kanssa voi toki väitellä.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Mitäs outoa tässä on?

Siis tuotahan tekee kaikki et kisutellaan vähä millon lähdetään oikeasti.
Täysin eri aasia mitä jarrutestejä ja paikan vaihtoja max teki aikoinaan 300kmh vauhdissa.
Valoja päälle Mikko_A
 

F1-pro

Formula one 1950 -
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
98
Sijainti
suomi
Mites se Silverstone kolaus? Mites se Unkarin kolaus? Mites se Azerin rengasrikko?
Mitä jos ja jos?

Maxi menetti kauden aikana aika paljon pisteitä täysin itsestään riippumattomista syistä. Täysin ansaittu mestaruus.
Lewis sen sijaan menetti pisteitä ainoastaan omiin virheisiin.

Mitä jos Verstappen voitti mestaruuden? Ai niin, sehän voitti.
Tulee aina olemaan monien lajia seuraavien silmissä tuurimestari. Sen leiman hän saa pois jos joskus vielä voittaa ajamalla F1 -maailmanmestaruuden. Ikinä en ole Hamiltonista pitänyt mutta kyllä kesti hienosti tällä kaudella kaikki Verstappenin sikailut eikä provosoitunut. Ajoi mestarillisesti tuon loppukauden vaikka Max koitti saada taiston päätökseen kolaroimalla. Ehkä se Maxin vastenmielisyys ja hänen tietynlainen asennevamma sai minut kannattamaan Lewisiä koska hän ja nämä vanhemmat kuljettajat kunnioittavat toisiaan ja herrasmiessääntöjä jotta radalla voidaan kisata ilman tuomariston puuttumista.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Teen vielä yhden asian selväksi.
Verstappen ollut minunkin mielestäni Hamiltonia parempi&tasaisempi suurimman osan kaudesta ja olisi ansainnut tällä kaudella mestaruuden. Tänään hän ei voittoa kuitenkaan ansainnut.

Verstappen esim voittanut kaikki ne kisat mitkä on ajant maalin tai ollut toinen eli kovaa tulosta tehnyt tällä kaudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Motorsport.comilta tiivistelmä sääntöjupakasta. Omaan silmääni vaikuttaa siltä, että FIA ja Masi rikkoivat sääntöjä räikeästi, joten Mersun protestilla voi olla jotain toivetta mennä alustavasti läpi. (Kunnes se jollain tavalla kammetaan nurin myöhemmin.)

Käytännössä säännöt siis sanovat, että jos kierroksella varvattujen autojen sallitaan ohittaa turva-auto, niin tämä lupa täytyy antaa kaikille kierroksella ohitetuille autoille. Tässä tapauksessa Masi oli erikseen nimennyt vain ne autot, jotka olivat Hamiltonin ja Verstappenin välissä. Tätä pykälää on siis rikottu.

Lisäksi säännöt sanovat, että turva-auto voidaan vetää pois radalta vasta kun viimeinen kierroksella ohitettu auto on ohittanut turva-auton. Myös tätä pykälää on siten rikottu.

Kolmanneksi vielä turva-auto vedettiin pois radalta liian nopeasti, sillä sääntöjen mukaan se on sallittua vasta seuraavalla kierroksella sen jälkeen, kun kierroksella ohitetut autot ovat menneet turva-auton ohitse. Myös tätä pykälää on siten rikottu.

https://www.motorsport.com/f1/news/what-formula-1s-safety-car-restart-rules-say/6878338/
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Motorsport.comilta tiivistelmä sääntöjupakasta. Omaan silmääni vaikuttaa siltä, että FIA ja Masi rikkoivat sääntöjä räikeästi, joten Mersun protestilla voi olla jotain toivetta mennä alustavasti läpi. (Kunnes se jollain tavalla kammetaan nurin myöhemmin.)

Käytännössä säännöt siis sanovat, että jos kierroksella varvattujen autojen sallitaan ohittaa turva-auto, niin tämä lupa täytyy antaa kaikille kierroksella ohitetuille autoille. Tässä tapauksessa Masi oli erikseen nimennyt vain ne autot, jotka olivat Hamiltonin ja Verstappenin välissä. Tätä pykälää on siis rikottu. Lisäksi säännöt sanovat, että turva-auto voidaan vetää pois radalta vasta kun viimeinen kierroksella ohitettu auto on ohittanut turva-auton. Myös tätä pykälää on siten rikottu.

https://www.motorsport.com/f1/news/what-formula-1s-safety-car-restart-rules-say/6878338/
Pitäisi mennä ylemmälle taholle katsottavaksi FIA ei koskaa myönnä virhettään.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Tähän kisaan lähdettiin tasapisteissä ja objektiivisesti tänä viikonloppuna Lewis oli parempi. Siihen tuskin kukaan voi väittää vastaan. Red Bullilla oli tuuria, sekin on vielä ihan ok ja kuuluu pelin henkeen. Mutta se että sääntöjä keksitään uudestaan, että saadaan kisa käyntiin tilanteessa, jossa se lähes varmasti tuo Maxille voiton on enemmän kuin vähän kyseenalaista.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Motorsport.comilta tiivistelmä sääntöjupakasta. Omaan silmääni vaikuttaa siltä, että FIA ja Masi rikkoivat sääntöjä räikeästi, joten Mersun protestilla voi olla jotain toivetta mennä alustavasti läpi. (Kunnes se jollain tavalla kammetaan nurin myöhemmin.)

Käytännössä säännöt siis sanovat, että jos kierroksella varvattujen autojen sallitaan ohittaa turva-auto, niin tämä lupa täytyy antaa kaikille kierroksella ohitetuille autoille. Tässä tapauksessa Masi oli erikseen nimennyt vain ne autot, jotka olivat Hamiltonin ja Verstappenin välissä. Tätä pykälää on siis rikottu.

Lisäksi säännöt sanovat, että turva-auto voidaan vetää pois radalta vasta kun viimeinen kierroksella ohitettu auto on ohittanut turva-auton. Myös tätä pykälää on siten rikottu.

Kolmanneksi vielä turva-auto vedettiin pois radalta liian nopeasti, sillä sääntöjen mukaan se on sallittua vasta seuraavalla kierroksella sen jälkeen, kun kierroksella ohitetut autot ovat menneet turva-auton ohitse. Myös tätä pykälää on siten rikottu.

https://www.motorsport.com/f1/news/what-formula-1s-safety-car-restart-rules-say/6878338/
Totta.. Koska tämä antaa epäreilun edun muille. Osa pääsee samalle kierrokselle ja osa ei.

En siltikään usko, että tulokset muuttuu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Totta.. Koska tämä antaa epäreilun edun muille. Osa pääsee samalle kierrokselle ja osa ei.

En siltikään usko, että tulokset muuttuu.
Siinä varmaan se "porsaanreikä" FIA:lle onkin. FIA on itse rikkonut sääntöjään mutta mitä sille voidaan enää tehdä? Onko kisan lopputuloksia mahdollista edes muuttaa spekulatiivisesti eli olettaa esimerkiksi, että jos turva-auto ei olisi poistunut ollenkaan radalta vaan kisa olisi ajettu sen perässä loppuun asti, niin Hamilton olisi voittanut kisan? Vai onko mahdollista tuomita niin, että viimeinen kierros hylätään ja lopputulokset otetaan yhtä kierrosta aiemmin? Tällainen ratkaisu olisi looginen mutta onko se sääntöjen puitteissa mahdollista?

Ehkä ainoa seuraus voi olla se, että Michael Masi joutuu maksamaan sooloilustaan potkujen kautta. Toivottavasti.

Toki sekin on mahdollista, että muualta sääntökirjasta löytyy pykälä, joka etäisesti sallii kisapomon tehdä omalaatuisia päätöksiä, jotka ovat ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa...
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Tulee aina olemaan monien lajia seuraavien silmissä tuurimestari. Sen leiman hän saa pois jos joskus vielä voittaa ajamalla F1 -maailmanmestaruuden. Ikinä en ole Hamiltonista pitänyt mutta kyllä kesti hienosti tällä kaudella kaikki Verstappenin sikailut eikä provosoitunut. Ajoi mestarillisesti tuon loppukauden vaikka Max koitti saada taiston päätökseen kolaroimalla. Ehkä se Maxin vastenmielisyys ja hänen tietynlainen asennevamma sai minut kannattamaan Lewisiä koska hän ja nämä vanhemmat kuljettajat kunnioittavat toisiaan ja herrasmiessääntöjä jotta radalla voidaan kisata ilman tuomariston puuttumista.
Hienoa, että määrittelet mestaruuden arvon viimeisen kisan perusteella. Mestaruuksia ei voiteta koskaan tuurilla. Sen takia kaudessa on 20ish kilpailua.

Kyllä Verstappen ajoi kauden mittaan paremmin ja teki vähemmän virheitä. Otti maksimipisteet mitä oli otettavissa. Tekniikkamurheisiin meni 25p ja Mersun kolarointeihin arvoiden 30p.
Että sellainen tuurimestari.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Siinä varmaan se "porsaanreikä" FIA:lle onkin. FIA on itse rikkonut sääntöjään mutta mitä sille voidaan enää tehdä? Onko kisan lopputuloksia mahdollista edes muuttaa spekulatiivisesti eli olettaa esimerkiksi, että jos turva-auto ei olisi poistunut ollenkaan radalta vaan kisa olisi ajettu sen perässä loppuun asti, niin Hamilton olisi voittanut kisan? Vai onko mahdollista tuomita niin, että viimeinen kierros hylätään ja lopputulokset otetaan yhtä kierrosta aiemmin? Tällainen ratkaisu olisi looginen mutta onko se sääntöjen puitteissa mahdollista?

Ehkä ainoa seuraus voi olla se, että Michael Masi joutuu maksamaan sooloilustaan potkujen kautta. Toivottavasti.
Jos jnäin käy niin oliks sainz jo kolmantena toiseks viimeisellä kierroksella? Muuten sama mun veikkauksen kannalta voittaako lewis vai maxx. :D Kunhan Sainz on kolmas.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Totta.. Koska tämä antaa epäreilun edun muille. Osa pääsee samalle kierrokselle ja osa ei.

En siltikään usko, että tulokset muuttuu.
Jo
Siinä varmaan se "porsaanreikä" FIA:lle onkin. FIA on itse rikkonut sääntöjään mutta mitä sille voidaan enää tehdä? Onko kisan lopputuloksia mahdollista edes muuttaa spekulatiivisesti eli olettaa esimerkiksi, että jos turva-auto ei olisi poistunut ollenkaan radalta vaan kisa olisi ajettu sen perässä loppuun asti, niin Hamilton olisi voittanut kisan? Vai onko mahdollista tuomita niin, että viimeinen kierros hylätään ja lopputulokset otetaan yhtä kierrosta aiemmin? Tällainen ratkaisu olisi looginen mutta onko se sääntöjen puitteissa mahdollista?

Ehkä ainoa seuraus voi olla se, että Michael Masi joutuu maksamaan sooloilustaan potkujen kautta. Toivottavasti.

Toki sekin on mahdollista, että muualta sääntökirjasta löytyy pykälä, joka etäisesti sallii kisapomon tehdä omalaatuisia päätöksiä, jotka ovat ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa...
Red Bullina tekisin sitten vasta protestin Lewikselle pitää 5s aikarangaistus ratarajojen rikkomisesta ja siitä hyötymisestä kuten Verstappenillekin olisi annettu samassa tilanteessa. Siinä tapauksessa (tulokset kierroksen 57 lopusta ja HAM +5s) Sainz taitaisi nousta toiseksi...

Eli ajatuksella että lähdettäisiin korjaamaan kilpailun johdossa / tuomaroinnissa tulleita stipluja niin korjataan sitten samaan rahaan kaikki...
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Eipä Hamilton ole montaa mestaruutta voittanut ajamalla. Kummasti tuntuu silti kelpaavan Hamilton faneille. :ROFLMAO:(y)
 

J.O

Well-known member
Liittynyt
22.10.2007
Viestit
141
Hieno juttu Verstappenin mestaruus, vaikka kilpailun johto vetikin hatusta aivan ennennäkemättömiä ja paikoin käsittämättömiä päätöksiä parissa viimeisessä kisassa.

Hamiltonilla oli kuitenkin paljon tuuria kauden aikana. Imolassa ajoi seinään ja oli yli kierroksen podiumia perässä ennen kuin Russellin ja Bottaksen kolari toi turva-auton ja Lewis sai ajaa kierroksen kiinni ja nousi toiseksi. Bakussa meni Maxilta rengas kärjestä. Iso-Britanniassa Hamilton kolasi Verstappenin ulos ja voitti kisan penaltista huolimatta. Unkarissa Bottas kolasi Maxin. Sotsissa Hamiltonin taktiikka oli tehdä päinvastoin kuin Norris ja voittava taktiikka osui Lewisille, kun Norris ei totellut tallinsa käskyä tulla sisään. Toki tässä viimeisessä kisassa oli nyt Lewisillä karmeaa epäonnea, ei sitä voi kieltää.
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Pidin Mercedestä aikaisemmn hienona tallina, jossa johto on maailmanluokkaa. Toiminta oli kuin rasvattu ja heidän julkisuuskuvansa oli virheetön. Tämä kausi on kuitenkin osoittanut, että se on johtunut pelkästään Mersun ylivoimaisuudesta hybridi aikakaudella. Red Bull pääsi Mersun ihon alle tänä vuonna ja heistä saatiin uusia puolia esiin, erityisesti Totosta.

Kaikki viimeisen kilpailun Toton itkemiset radioon saivat Mercedeksen osakkeet kyllä putoamaan minun silmissä viimeistään nyt.
He ovat saavuttaneet viime vuosina paljon ja nyt olisi ollut suoraselkäistä myöntää tappio sekä onnitella voittajaa. Olisi arvostus paljon korkeammalla kuin nyt nolojen kommentointien jälkeen.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Turva-autotilanne on kuitenkin tasapuolinen molemmille tiimeille. Redbull taktikoi tilanteen paremmin ja kisa ratkaistiin ajamalla radalla, joten tuntuu erikoiselta jos protesti noilla argumenteilla menisi läpi.


Täytyy myöntää, että melkoinen painajainen mersulle, mutta mielestäni heillä oli paikka ottaa Hamilton sisään kun turva-auto tuli radalle niin Hamilton oli viimeisissä mutkissa menossa ja Verstappen kävi jo edellisellä kierroksella vaihtamassa renkaat?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Turva-autotilanne on kuitenkin tasapuolinen molemmille tiimeille. Redbull taktikoi tilanteen paremmin ja kisa ratkaistiin ajamalla radalla, joten tuntuu erikoiselta jos protesti noilla argumenteilla menisi läpi.


Täytyy myöntää, että melkoinen painajainen mersulle, mutta mielestäni heillä oli paikka ottaa Hamilton sisään kun turva-auto tuli radalle niin Hamilton oli viimeisissä mutkissa menossa ja Verstappen kävi jo edellisellä kierroksella vaihtamassa renkaat?
Edelleen. Siinä tapauksessa Max ei olisi tullut varikolle ja olisi johtanut kisaa tilanteessa jossa kisan jatkuminen on epävarmaa. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa.

Turva-autotilanne ei myöskään ole tasapuolinen vaan kaikki etu on sillä toisena olevalla jolla ei ole mitään hävittävää. Mutta sekin nyt on ihan ok. Protestointi koskee sitä jatkettiinko kisaa sääntöjen mukaan vai ei.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Hieno juttu Verstappenin mestaruus, vaikka kilpailun johto vetikin hatusta aivan ennennäkemättömiä ja paikoin käsittämättömiä päätöksiä parissa viimeisessä kisassa.

Hamiltonilla oli kuitenkin paljon tuuria kauden aikana. Imolassa ajoi seinään ja oli yli kierroksen podiumia perässä ennen kuin Russellin ja Bottaksen kolari toi turva-auton ja Lewis sai ajaa kierroksen kiinni ja nousi toiseksi. Bakussa meni Maxilta rengas kärjestä. Iso-Britanniassa Hamilton kolasi Verstappenin ulos ja voitti kisan penaltista huolimatta. Unkarissa Bottas kolasi Maxin. Sotsissa Hamiltonin taktiikka oli tehdä päinvastoin kuin Norris ja voittava taktiikka osui Lewisille, kun Norris ei totellut tallinsa käskyä tulla sisään. Toki tässä viimeisessä kisassa oli nyt Lewisillä karmeaa epäonnea, ei sitä voi kieltää.
Mercedes voitti 2014-2020 ajan ihan tarpeeksi mestaruuksia aikana jolloin kukaan muu tiimi ei voittanut mikä oli syvältä koska mestaruudet olivat tiedossa jo ennen kauden päätöstä!
Joten ei ole Mercedekselle mitään syytä itkeä tappiosta kun ovat kuitenkin itse saaneet juhlia mestaruuksia ihan tarpeeksi.
 

F1-pro

Formula one 1950 -
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
98
Sijainti
suomi
Edelleen. Siinä tapauksessa Max ei olisi tullut varikolle ja olisi johtanut kisaa tilanteessa jossa kisan jatkuminen on epävarmaa. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa.

Turva-autotilanne ei myöskään ole tasapuolinen vaan kaikki etu on sillä toisena olevalla jolla ei ole mitään hävittävää. Mutta sekin nyt on ihan ok. Protestointi koskee sitä jatkettiinko kisaa sääntöjen mukaan vai ei.
Säännöt ovat kyllä pielessä kun toisena oleva hitaampi kuljettaja saa noin ratkaisevan edun turva-autotilanteessa. Ennen oli pit exitissä punainen valo.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Mercedes voitti 2014-2020 ajan ihan tarpeeksi mestaruuksia aikana jolloin kukaan muu tiimi ei voittanut mikä oli syvältä koska mestaruudet olivat tiedossa jo ennen kauden päätöstä!
Joten ei ole Mercedekselle mitään syytä itkeä tappiosta kun ovat kuitenkin itse saaneet juhlia mestaruuksia ihan tarpeeksi.
Pakko vähän ihmetellä näitä kommentteja. Mersun dominointi tai Hamiltonin tuuri tällä kaudella ei tarkoita sitä että pitäisi hyväksyä tuota ratkaisua.
 
Ylös