Formula 1 - 2022 - 5 - Miamin GP (Yhdysvallat)

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1130
En tiedä mitä kisaa muut foorumilaiset katsoi mutta omasta mielestä oli ihan hyväksyttävä kisa. Ei helppoja ohituksia vaikka DRS ja jokainen ohitus piti oikeasti ansaita.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
831
Ennen kilpailua kun katsoi NHL peliä niin ei vaan pystynyt enää nielemään tuota shown määrää. Urheilullisuus loistaa poissaolollaan Miamin kilpailussa.

Mikkihiiriradat, kaikkea ylimääräistä, drs, h-hetkenä turva-auto, fake jahdit, grafiikoilla täytetty onboard jne jne. Tuli suljettua lähetys viimeisten kierrosten aikana kun ei vaan pysty katsomaan.
 

Alfaukko

Voorumnaattori
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
902
En tiedä mitä kisaa muut foorumilaiset katsoi mutta omasta mielestä oli ihan hyväksyttävä kisa. Ei helppoja ohituksia vaikka DRS ja jokainen ohitus piti oikeasti ansaita.
Kyllähän tuota katsoi. Viihdyttävä mikkihiirisektori, ja ohittaminen oli kuitenkin ihan mahdollista, muttei itsestään selvää. Onneksi ei Perez päässyt tuuritaktiikallaan Sainzin ohi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2078
MM- pisteet Miamin GP:n jälkeen. Verstappen ottanut kovasti Leclercin etumatkaa pisteissä kiinni. Samoin Red Bull ottanut Ferraria kiinni valmistajien puolella.

Laitan taulukot kahdella eri tyylillä, sillä osa käyttää tapatalkia, osa ihan perinteistä mobiililaitetta tai tietokoneen näyttöä.

2022 FORMULA 1 DRIVERS' WORLD CHAMPIONS POINTS

F1 2022 Driver Standings after Miami GP
Pos.DriverTeamPoints
1Charles LeclercFerrari104
2Max VerstappenRed Bull85
3Sergio PerezRed Bull66
4George RussellMercedes59
5Carlos SainzFerrari53
6Lewis HamiltonMercedes36
7Lando NorrisMcLaren35
8Valtteri BottasAlfa Romeo30
9Esteban OconAlpine24
10Kevin MagnussenHaas15
11Daniel RicciardoMcLaren11
12Yuki TsunodaAlphaTauri10
13Pierre GaslyAlphaTauri6
14Sebastian VettelAston Martin4
15Alex AlbonWilliams3
16Fernando AlonsoAlpine2
17Lance StrollAston Martin2
18Guanyu ZhouAlfa Romeo1
19Mick SchumacherHaas0
20Nicholas LatifiWilliams0
21Nico HulkenbergAston Martin0

F1 2022 Constructor Standings after Miami GP
Following Verstappen‘s win, Ferrari had their lead in the Constructor Standings to just six points with Red Bull slowly reeling the Scuderia in.

Pos.TeamPoints
1Ferrari157
2Red Bull151
3Mercedes95
4McLaren46
5Alfa Romeo31
6Alpine26
7AlphaTauri16
8Haas15
9Aston Martin6
10Williams3
20220509_101447.jpg20220509_101500.png
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2078
Miamin GP:n kohokohdat voi katsoa täältä. 7minuutin video kohokohdista Miamin GP:ssä. Ihan hyvää kilvanajoa. Ja tapahtumiakin oli radalla.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6387
Sijainti
Helsinki
McLaren-kuskit, Gasly ja Hamilton antoivat risuja radan takasuoralle johtavalle mikki hiiri-mutkalle.

Monacoa, Bakua ja Singaporea lukuunottamatta katuradat voisi antaa Formula E-sarjalle. Ne sopivat sinne paremmin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3867
McLaren-kuskit, Gasly ja Hamilton antoivat risuja radan takasuoralle johtavalle mikki hiiri-mutkalle.

Monacoa, Bakua ja Singaporea lukuunottamatta katuradat voisi antaa Formula E-sarjalle. Ne sopivat sinne paremmin.
Eihän tuossa ole mitään, tilaa on vaikka miten profiloida mutkaa uudelleen ensikaudelle, toki ramppien pilarit määrittää mihin radan voi asemoida tilan puolesta. Pussipohjahan se oli jo nyt ja jota ihmettelin itsekkin. Shikaani menisi vielä jos siitä voisi kiihdyttää täysillä takasuoralle ilman hissuttelua kuten nyt.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7532
Sijainti
Vantaa

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
672
Ennen kilpailua kun katsoi NHL peliä niin ei vaan pystynyt enää nielemään tuota shown määrää. Urheilullisuus loistaa poissaolollaan Miamin kilpailussa.

Mikkihiiriradat, kaikkea ylimääräistä, drs, h-hetkenä turva-auto, fake jahdit, grafiikoilla täytetty onboard jne jne. Tuli suljettua lähetys viimeisten kierrosten aikana kun ei vaan pysty katsomaan.
En katsonut änäriä, mutta samanlaisia mietteitä itselläkin. Meinasi kyllä Maiami-show ja -hehkutus tulla jo korvista ulos, etenkin kun itse rata osoittautui rumaksi ja tylsäksi ja kisakin oli varmaan kauden tylsin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4562
En katsonut änäriä, mutta samanlaisia mietteitä itselläkin. Meinasi kyllä Maiami-show ja -hehkutus tulla jo korvista ulos, etenkin kun itse rata osoittautui rumaksi ja tylsäksi ja kisakin oli varmaan kauden tylsin.
Odottakaa vaan sitä ensi kauden Vegasin GP:tä. Tämä ei ollut vielä mitään siihen verrattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Willy T. Ribbs. Ensimmäinen tummaihoinen f1-auton ratissa (Arrows-testi 1986). Ajoi pitkän uran Indycarissa.
Ei herra Willy Theodore Ribbs kylläkään tiettävästi Arrowsia testannut vaan Bernien Brabhamia, oli testikuski muutenkin vuonna 1985 ja viimeisiä ajoja ajoi 1986. Muutenkin etenkin jälkimmäiselle vuodelle mies oli enää oikeammin vain promootiotestaaja kuin oikein edes varsinainenkaan kun vuonna 1985 Emanuele Pirron kanssa oli vielä toista tietenkin Francois Hesnault-Marc Surer-vaihdon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6387
Sijainti
Helsinki
Ei herra Willy Theodore Ribbs kylläkään tiettävästi Arrowsia testannut vaan Bernien Brabhamia, oli testikuski muutenkin vuonna 1985 ja viimeisiä ajoja ajoi 1986. Muutenkin etenkin jälkimmäiselle vuodelle mies oli enää oikeammin vain promootiotestaaja kuin oikein edes varsinainenkaan kun vuonna 1985 Emanuele Pirron kanssa oli vielä toista tietenkin Francois Hesnault-Marc Surer-vaihdon jälkeen.
Ribbs testasi Brabham autoa tammikuussa 1986 Estorilin radalla, oliko hän mukana Brabhamin testikuskina vuotta aikaisemmin? vim. mainitusta en löytänyt tietoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Ribbs testasi Brabham autoa tammikuussa 1986 Estorilin radalla, oliko hän mukana Brabhamin testikuskina vuotta aikaisemmin? vim. mainitusta en löytänyt tietoa.
Oli kyllä.

Itse laitoin aikanaan tuonne Testikuljettajien toikin puolelle seuraavan viestin jonka kirjoitin 1.3.2017 koskien vuoden 1985 viimeistä Suurtestiä:

''Vuoden 1985 viimeinen Suurtesti nähtiin Portugalin Estorilissa F1:n osalta.

Tässä Suurtestissä ennen julistettua joulutaukoa formuloissa nähtiin F1-kauden 1985 jäähyväiset ja F1-kauden 1986 alkajaiset omalla mielenkiintoisella tavallaan. Tässä Suurtestissä joillakin ja itse asiassa jo aika monellakin kuljettajalla oli tallinsa lupa jo ajaa kilpailevankin tallin autoa. Ja vastavuoroisesti entisen kilpailijan tallin kuljettajat vaihtoivat myös työnantajaansa toiseen tai pysyivät tuttuun tapaan entisen tallinsa riveissä.

Monien tallien testikuljettajille tämä oli viimeinen ajotilaisuus heidän entisille talleilleen. Näin oli myös Mike Thackwellille jolle testi oli viimeinen Williamsin riveissä ennen kuin hänet korvattiin Jean-Louis Schlesserillä vuodesta 1986 eteenpäin. Erikoisesti Jean-Louis Schlesser ei vielä tähän testiin saanut osallistua, mutta Satoru Nakajima sai osallistua.

Pitkälti siksi kun Thackwell oli tehnyt Jonathan Palmerit eli inttänyt ajopaikasta aivan liian monta kertaa Frank Williamsia ja Patrick Headia ärsyttävällä tavalla. Monille muillekin tämä Suurtesti oli melkoinen näytönpaikka. Koska tämä Suurtesti oli myös testikuljettajille avoin niin Estorilin varikkotilat olivat äärimmäisen miehityksen alaisena ja äärimmäisen ahtaat koko Suurtestin ajan.

Tosin huomattavasti isompiakin testejä oltiin ajettu radalla tai tultaisiin ajamaan myöhempinä vuosina joskin 30 kuljettajaa talleineen oli jo aika paljon. Myöhemmin tämän takia Estorilin varikkotiloja jonkin verran suurennettiinkin lähivuosina tämän Suurtestin jälkeen. Toleman-talli etenkin oli Suurtestin alla uskomattoman valtava kun sen koko testijoukkue monine eri nimineen vaivautui vielä kerran testaamaan ennen kuin tallista tuli Benetton.

Laitan tähän seuraavaksi 13.12.1985 Portugalin Estorilissa ajetun FOCA:n, Goodyearin ja Pirellin hyväksymän Suurtestin tulokset ja Suurtestin joka oli vuoden 1985 viimeinen ja tavallaan myös alku vuoden 1986 Testikaudelle Formula 1:ssä ennen joululomaa ja testikauden jatkumista suuressa mittakaavassa. Kaikki tallit ja kuljettajat eivät kuitenkaan testeissä olleet paikan päällä lukemattomista eri syistä johtuen vaihdellen useimmiten rahamurheista sekavaan kuljettajatilanteeseen ja rahansäästöön.

Huomattavin poissaolija oli mestaruutensa Alain Prostille menettänyt Ferrarin Michele Alboreto joka yksinkertaisesti kieltäytyi tulemasta testeihin ja se oli temppu mikä kuohutti Ferrarin johtoa paljon. Kuitenkin Marco Piccinini pystyi suosiollaan lohduttamaan Alboretoa ja selittämään asian parhain päin ylemmilleen aina Enzoa ja Italian Lehdistöäkin myöten.

Tässä ajat Suurtesteistä:

1 Nelson Piquet Brasilia Williams-Honda 1.16.760

2 Ayrton Senna Brasilia Lotus-Renault 1.18.450

3 Riccardo Patrese Italia Brabham-BMW 1.19.220 (Tämä ajo oli Patresen ensimmäinen Suurtesti Brabhamilla ja ajo tallissa yleensäkin sitten vuoden 1983.)

4 Alain Prost Ranska McLaren-TAG-Porsche 1.20.650

5 Keke Rosberg Suomi McLaren-TAG-Porsche 1.20.830 (Tämä ajo oli Rosbergin ensimmäinen Suurtesti McLarenilla ja mahdollisesti yksi ensimmäisiä ellei peräti ensimmäinen ajokin McLarenilla koskaan ellei sitten promootioajoja laskettu päälle. Mikäli Keke ajoi McLarenilla ennen tätä päivämäärää marraskuussa 1985-joulukuussa 1985 niin saa vapaasti tämän asian myös korjata. Williams-talli suostui tästä Suurtestistä puhuttaessa kuitenkin päästämään suomalaisen sopimuksestaan Williams-tallissa etuajassa vaikka Keken oli arveltu joutuvan odottamaan aina tammikuulle 1986 asti ennen ajojen alkua.)

6 Stefan Johansson Ruotsi Ferrari-Ferrari 1.21.020

7 Teo Fabi Italia Toleman-Hart 1.21.280

8 Elio de Angelis Italia Brabham-BMW 1.21.400 (Tämä oli Elio de Angeliksen ensimmäinen Brabhamin Suurtesti ja mahdollisesti myös ensimmäinen kerta kun Elio ajoi Brabhamia.)

9 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Honda 1.21.410

10 Philippe Alliot Ranska Ligier-Renault 1.21.500 (Alliot ajoi tässä Suurtestissä osin jo varmaa Testikuljettajan paikkaansa vuodeksi 1986, mutta myös näyttöjä mahdollista Kilpakuljettajan paikkaa varten koska Ligier-talli ei tiennyt, että ottaako talli Alliotin vai tuleeko Rene Arnoux hänen sijaansa talliin vuodeksi 1986.)

11 Jacques Laffite Ranska Ligier-Renault 1.22.340

12 Mike Thackwell Uusi-Seelanti Williams-Honda 1.22.650 (Tämä oli viimeinen Suurtesti ja ehkä myös viimeinen ajo muutenkin Thackwellille Williams-tallissa ja minkä jälkeen Thackwell aloitti vielä surullisen RAM-tallin tallipaikan metsästyksen vuodeksi 1986 murheellisin lopputuloksin...:()

13 Paolo Barilla Italia Toleman-Hart 1.25.120 (Barilla ajoi näissä Suurtesteissä itse asiassa äärimmäisenkin hyvin moneen muuhun testiin nähden. Hän ei tosin jälleen ollut mahtua kunnolla auton ohjaamoon ennen Suurtestejä tukevan olomuotonsa takia...)

14 Pierluigi Martini Italia Minardi-Motori Moderni 1.25.450 (Tämä saattoi olla viimeinen Martinin Suurtesti Minardille vaikkakin hän vielä ajoi vuosina 1986-1988 Minardille ennen paluutaan oikeastikin kisakuljettajaksi promootiotestejä ja maksutestejä.)

15 Jonathan Palmer Iso-Britannia Zakspeed-Zakspeed 1.25.480 (Palmer oli tuohon mennessä juuri ja juuri toipunut aivan lopullisen täysin vakavasta onnettomuudestaan aiemmin vuonna 1985 joskin Palmerin taival vuonna 1985 olisi loppunut muutenkin Zakspeed-tallin osakausiluontoisuuden myötä ennen aikojaan.)

16 Oscar Larrauri Argentiina Toleman-Hart 1.25.500 (Larrauri maksoi ajoistaan tähän testiin ja sinällään myös näyttöjä vaikka hänen rahojaan ei Benettonin mukaan tullessa paljoakaan itsessään olisi tarvittu.)

17 Willy T. Ribbs Yhdysvallat Brabham-BMW 1.25.830 (Willy T. Ribbs ajoi tässä testissä Brabhamin promootioajoa.)

18 Volker Weidler Länsi-Saksa Toleman-Hart 1.27.440 (Tämä oli Weidlerin yksi ensimmäisiä kertoja muutenkin F1-auton ratissa ja ensimmäinen Suurtesti minkä hän sai yrittää ajaa näyttöajona mahdollista vuotta 1986 varten.)

19 Alessandro Nannini Italia Minardi-Motori Moderni 1.29.060 (Tämä oli Nanninin ensimmäinen Suurtesti hyväksyttynä F1-kuljettajana ainakin alustavasti kun tuolloin hänelle myönnettiin tai oltiin myönnetty varmasti väliaikainen Superlisenssi ja mahdollisesti jopa jo pysyvä Superlisenssi.)

20 Emanuele Pirro Italia Toleman-Hart 1.30.000

21 Gabriele Tarquini Italia Toleman-Hart 1.31.000

22 Luis-Perez Sala Espanja Toleman-Hart 1.32.000

23 Piercarlo Ghinzani Italia Toleman-Hart 1.33.500 (Osin aika johtui teknisistä vioista ja osin valtavasta masentumisesta koska suurin piirtein noihin aikoihin oli yhtä selvää, että Ghizanin palveluksia ei tulevalla Benettonilla tarvita. Oli suurin piirtein Barillan vauhdissa tai vähän edellä ennen teknisiä murheita, mutta kauan kesti tason saannissa jo ennen teknisiä vikoja eikä Ghinzanin mieliala, kuten todettua ollut kovin korkealla tuohon aikaan.)

24 Alain Ferte Ranska Ligier-Renault 1.34.000 (Tämä oli Ferten veljesten viimeinen Suurtesti Ligierille.)

25 Michel Ferte Ranska Ligier-Renault 1.34.500 (Tämä oli Ferten veljesten viimeinen Suurtesti Ligierille.)

26 Johnny Dumfries Iso-Britannia Lotus-Renault 1.35.000 (Tämä oli Dumfriesin ensimmäinen Lotuksen aikakauden Suurtesti joka päättyi teknisiin murheisiin.)

27 Christian Danner Länsi-Saksa Zakspeed-Zakspeed 1.37.000 (Tämä oli yksi Dannerin näyttöajoista Zakspeedille vaikkakin hän neuvotteli ahkerasti myös Arrowsin ja Osellan paikasta. Erikoista oli, että Arrows ja Osella eivät kuitenkaan olleet Suurtestissä Estorilissa paikan päällä joskin jälkimäisellä syy varmasti oli tallin taloustilanteessakin. Dannerin Suurtestit olivat teknisten vikojen riivaamia ja ne myös näkyivät tulostaulussa.)

28 Alan Jones Australia Lola-Hart 1.40.000 (Jonesin autossa oli myös erittäin paljon teknisiä vikoja jälleen kerran. Suurilta osin Hartin moottorista johtuen.)

29. Patrick Tambay Ranska Lola-Hart 1.42.000 (Tämä oli Tambayn ensimmäinen ajo Team FORCE Lola-Haasin autolla ja teknisten murheiden riivaama sekin oli Hartin moottoreista johtuen.)

30. Satoru Nakajima Japani Williams-Honda 1.43.000 (Tämä oli Nakajiman ensimmäinen kerta F1-autolla Estorilin radalla ainakin tiettävästi, mutta konerikkojen jälkeen hajosi vaihdelaatikko minkä jälkeen koskaan aiemmin Estorilin radalla ajamaton Nakajima ajoi korjausten jälkeen viitisen todella hidasta kierrosta ajaen lopulta ulos ja romuttaen autonsa.)''
 
Ylös