Formula 1 - 2023 - 19 - Yhdysvaltain GP

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Joo ei divebombeissa sinällään mitään, mutta itse edustan sitä koulukuntaa, että aina pitäisi jättää toiselle se tila ulkopuolellekin. Tää radalta ulos puskeminen on kaikkea muuta kuin kunnollista kilvanajoa. Mutta linja on mikä on, minkäs teet.
Olen itse samaa mieltä, että jos jarrutus menee pitkäksi ja ajattaa toisen kokonaan pois radalta niin sijoitus pitäisi antaa takaisin. Ei sen pitäisi vähentää ohittamista kun sääntö olisi selkeä, että epäonnistuneesta yrityksestä sijoitus annetaan takaisin ja ei kuin uutta yritystä. Vähintään sen verran pitäisi olla tilaa, että ulkopuolella olevan ohitettavan auton toisen puolen renkaat on valkean viivan radan puolella ja auto kanttarin päällä. Jos ohittajalla menee niin leveäksi, että oma auto menee kanttarin päälle niin jokainen ymmärtää, ettei sinne jää ohitettavalle tilaa vaikka kuinka sääntöjä venytetään. Tämä tulkinta siis silloin kuin autot on jarrutuksessa rinnakkain.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Divebombit ovat lajin suola. Montakohan näitäkin oli kaudella 2021 Verstappenin toimesta kun taisteltiin mestaruudesta. Tämä on sitä oikeaa ajamista jossa venytetään sääntöjä ja vastustajan henkistä kanttia. Jos näihin ruvetaan puuttumaan niin kukaan ei uskalla enää tehdä rohkeita ohituksia ja porukka ajaa kohteliaasti junassa.
Verstappen ei kyllä ole mielestäni koskaan ollut divebombaajan maineessa. Paremmin hänet tunnetaan siitä, miten kaistapäisesti hän oli aina sulkemassa ovea kaikilta divebombaajilta. Kauden 2021 paras divebomb muuten lähetti Verstappenin rengasvalliin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Pitäisi tietää kuinka paljon se lattia on kilpailijioin nähden kulunut. Sääntöön on vedetty viiva, jonka yli lattia ei saa kulua, joten ero voi olla pienikin. Aika yllättävää, että kaksi isoa tallia sortuu moiseen eli kuluminen on tullut yllätyksenä. Ainakin Hamlton ajeli kerran aika railakkaasti ykkösmutkan kanttaria, joten kuluttaisiko nuo levyä?
Autojahan ei edes tarkastettu kuin neljä, joista kaksi meni hylkyyn. Mediatietojen mukaan FIA ei ole aiemmissa kisoissa edes ratsannut noin montaa autoa, joten olikohan joku nettivinkannut ja nyt oli kunnon ratsiat????
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5251
Joo ei divebombeissa sinällään mitään, mutta itse edustan sitä koulukuntaa, että aina pitäisi jättää toiselle se tila ulkopuolellekin. Tää radalta ulos puskeminen on kaikkea muuta kuin kunnollista kilvanajoa. Mutta linja on mikä on, minkäs teet.
Juurisyyhän tähän nykyiseen kisaamiseen löytyy ratojen suunnitteluissa. Liian usein jäädään roikkumaan ulkokurviin ja sieltä radan ulkopuolelta otetaan vipuvartta seuraavaan kurviin ja samalla parutaan 'pushed me out'.

Tuli vähän yrjöä suuhun kun Verstappen ohitti Norriksen, jonka jälkeen Norris kertoi tallilleen ettei oikein nähnyt ohittiko Verstappen puhtaasti. Tähän ollaan tultu näiden ratarajojen myötä että tehdään reklamointipyyntöjä tiimiradiossa puhtaista ohituksista tai sitten lasketaan edellä olevan rajaylityksiä.

Ratarajaylitykset pitäisi sallia miten kuskit parhaakseen näkee. Nykyään kun tulee niin harvoin teknisiä keskeytyksiä niin tulkoon sitten vaikka lattia-, rengas- tai jousitusvaurioita liian rajuista ajolinjoista ja menee suoraan kuskin piikkiin. Nythän Alonsolla oli lattiavaurioita jonka syntyperästä ei ollut tietoa, kenties kanttareista.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Verstappen siis voitti myös huijatun auton kaiken lisäksi, mielenkiintoista. Muuten, plankkitestejä tehdään 4 autolle, josta kaksi kulunut liikaa > ei tullut mieleen tarkastaa 13 muuta maaliin päässyttä? Naurettava systeemi, veikkaan, että yksi auto per kisa jäisi kiinni jos kaikki testattaisiin. Taas yksi sulka lisää sarjan surkeuteen.

Verstappenin ohitus Leclercistä itsessään ei ollut puhdas ja oli hyväksyttävyyden rajamailla, mutta lopputuloksen teki vielä huonommaksi se, että Leclerc rupesi puolustamaan ja kääntämään sisälle vasta juuri ennen jarruttamista ja jarruttamisen alussa. Tämä on vielä vaarallisempaa kuin syöksypommit ja pitäisi rankaista kovemmin, koska enemmän ja enemmän näkee sitä, että edellä oleva reagoi ohittajaan ja alkaa puolustaa sisälinjaa samaan aikaan kuin toinen menee sinne, kun ainoa hyväksyttävä tapa on tehdä ensimmäinen liike sisälle puolustamaan, jos niin haluaa.

Verstappenin ohitus Norrisista toisaalta oli uskomaton, autojen välissä oli varmaan 15 metriä jarrutukseen menossa ja Verstappen vielä otti suoremman linjan apeksiin kuin normaalisti, ja silti hän jotenkin pysyi rajojen sisällä helposti.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Checo-faneilta typerää käytöstä buuata Maxille ja huutaa suosikkinsa nimeä hymnin aikana.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Otettiinko Mercedeksellä tietoinen riski Lewisin pohjalevyn kanssa päästääkseen Austinin haastavalla radalla kärkisijoille vai kävikö epäonni Hamiltonin auton pohjalevyn kanssa :unsure:
Kerrankin Max joutui taistelemaan tosissaan voitosta Austinin radalla, jossa joutui heikoilla jarruilla taistelemaan voitosta ja huomasi radionviestien perusteella miten Verstappen joutui keskittymään jarrutuksissa mutkiin tultaessa.
Enää 4 kisaa kautta jäljellä ja taas yksi pitkä kausi on pian historiaa!
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2849
Ilmeisesti rajallinen testiaika ollut aika merkittävä tekijä noiden hylkäysten kannalta. Mielenkiintoista olisi tietää, miten moni muukin olisi hylätty, jos kaikki olisi tutkittu. Todennäköisesti Sainz ja Russell ainakin. Sikäli vähän jännä systeemi tuokin, voi vaan kuvitella millainen kohu siitäkin syntyisi, jos vaikka mestaruus joskus ratkeaisi siihen, että toinen mestarikandidaatti joutuisi tutkittavaksi ja toinen ei.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Hylkäyksestä huolimatta Mesellä on itsetutkiskelun paikka taktiikoiden kanssa. Viimisen parin kauden aikana on useammin ollut outoja möhläyksiä.
Meseltä on myös sanottu, että heidän ei ole tarkoituskaan olla nopein varikkopysähdysten tekijä, mutta nyt oli niin hitaita nämä, että pari sekuntia tuli niissäkin takkiin.

 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Ei ole ensimmäinen kerta kun Mersu jää taktiikoissa ihmettelemään muiden toimintaa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3667
Ei ole ensimmäinen kerta kun Mersu jää taktiikoissa ihmettelemään muiden toimintaa.
Joo. Paremmalla taktiikalla olisi voinut olla saumoja taistella Verstappenia vastaan. Vauhti olisi melkein saattanut siihen riittää.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Onkohan tässä nyt huomioitu sitä, että RB ei ottanut kalustostaaan välttämättä edes 100%:ia.

Ferrarilla taitaa olla kärki nelikosta tasaisimmat kuskit tällä hetkellä, Mersulla ja RB:llä on selkeästi tallin kakkoskuljettajat, joiden taso on tällä hetkellä yllättävänkin huono ja selkeä ero ykköskuljettajiin. Kakkoskuskien tilanne pitää parantua ensi vuonna, koska jos tilanne on viimeisien kilpailujen tasoa, niin kakkoskuljettajat ratkaisee tallien MM-kohtalon. Tällä hetkellä näyttää siltä, että McLaren olisi tässä korkealla, jos kaluston kehitys jatkuu tälläisenä.

Jos Russell suorittaisi ensi kaudella samalla lailla kuin tällä kaudella, minkähänlaista kritiikkiä hän tulee samaan? Sopimuksia tuskin revitään, mutta Wolffin on pakotettu etsimään ykköshevosta Hamiltonin lopettamisen varalle. Hamilton voi tehdä Nicot ja nostaa kytkintä milloin tahansa, sellainen vaikutelma omapäisyydestä on jäänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5251
Onkohan tässä nyt huomioitu sitä, että RB ei ottanut kalustostaaan välttämättä edes 100%:ia.

Ferrarilla taitaa olla kärki nelikosta tasaisimmat kuskit tällä hetkellä, Mersulla ja RB:llä on selkeästi tallin kakkoskuljettajat, joiden taso on tällä hetkellä yllättävänkin huono ja selkeä ero ykköskuljettajiin. Kakkoskuskien tilanne pitää parantua ensi vuonna, koska jos tilanne on viimeisien kilpailujen tasoa, niin kakkoskuljettajat ratkaisee tallien MM-kohtalon. Tällä hetkellä näyttää siltä, että McLaren olisi tässä korkealla, jos kaluston kehitys jatkuu tälläisenä.

Jos Russell suorittaisi ensi kaudella samalla lailla kuin tällä kaudella, minkähänlaista kritiikkiä hän tulee samaan? Sopimuksia tuskin revitään, mutta Wolffin on pakotettu etsimään ykköshevosta Hamiltonin lopettamisen varalle. Hamilton voi tehdä Nicot ja nostaa kytkintä milloin tahansa, sellainen vaikutelma omapäisyydestä on jäänyt.
Mielenkiintoista pohdintaa.

Perezin kalustosta voisi sitten alkaa pikkuhiljaa ottaamaan ne 100% irti niin helpottaisi hänenkin työmaata? Paukut on jo ensi kaudessa ja tällä kaudella vaikutti tuulitunnelirankutkin niin ei ihme että muut tallit kirivät jotka tuovat vielä päivityksiä. Verstappen vaan ylisuorittaa.

Mersun ykköskuski kerännyt kahteen kisaan 0 pts, että ei ole sielläkään niin putkeen viime aikoina mennyt. Mutta kuitenkin vauhdillisesti Hamilton ollut tällä kaudella parempi vaikka aika-ajoihinsa ei ole vieläkään tyytyväinen. Olisihan se ollut katastrofi 7-kertaiselle maailmanmestarille ottaa ennen näkemättömästi 2 kautta putkeen kuokkaan. Jos Mersu taistelee mestaruudesta parin vuoden sisällä niin uskoisin Hamiltonin olevan edelleen se joka siihen pystyy koko kauden mitassa, onhan hän joka liemessä keitetty. Russellin kohdalla taas ura vasta alussa ja paremmat ajat kenties koittaa kun Hamilton eläköityy.

Suurempi kysymys lienee se että kuinka paljon Hamilton ja Russell tulevat ottamaan yhteen tulevaisuudessa, tämä saattaa määrittää tulevaisuuden kuskitaktiikan. Jos Russellia ei saada alistettua edes Hamilton tallikaverina Bottaksen kaltaiseksi lampaaksi niin tuskin kenenkään muunkaan rinnalla siinä onnistutaan.

Jatkamalla Russellin sopimusta ennakkoon vaikeuksien keskellä kielii luottamuksesta ainakin 2025 loppuun asti, mitä sen jälkeen tapahtuu on tod näk Hamiltonin korvaus. Vaikka forumilla on mietitty Mersun ykköshevosia useampaan otteeseen tämän kauden aikana niin tuskin Toto miettii pariin vuoteen kun juuri sen jatkopahvin antoivatkin, tällä siirrolla Mersu halusi varmistaa ettei Russell ainakaan loikkaa muualle.

Tuleeko Hamiltonin korvaaja sitten joskus olemaan Bottaksen kaltainen heittopussi kenen kanssa olisi harmoonista vai mennäänkö pienellä riskillä ja otetaan sinne isoa kukkoa kuten Norrista/Leclerciä tai jotain muuta uuttaa pinnalle noussutta kuskia, koska parissa vuodessa ehtii vielä tapahtua paljon kuskien voimasuhteissakin. Mistä sitä tietää vaikka Russellikin vaihtaisi maisemaa, mutta aika vahva Mersun leima hanurissa hänellä on mitä Toton juttuja kuuntelee jotka viettävät yhdessä vapaa-aikaakin lähes tulkoon naapureina.

Mitä Rosbergiin ja Hamiltoniin tulee niin nämä ovat aivan eri tilanteessa mitä tulee uran lopetukseen. Rosbergilla perheenlisäystä kun taas Hamilton haluaa edelleen kipeästi sen 8. mestaruuden, joten ei varmasti tule lopettamaan sopimustaan kesken muuhun kuin ensi kauden mestaruuteen mikä tulee olemaan epätodennäköistä Red Bullin ja Verstappenin ylivoiman takia.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Mielenkiintoista pohdintaa.

Perezin kalustosta voisi sitten alkaa pikkuhiljaa ottaamaan ne 100% irti niin helpottaisi hänenkin työmaata? Paukut on jo ensi kaudessa ja tällä kaudella vaikutti tuulitunnelirankutkin niin ei ihme että muut tallit kirivät jotka tuovat vielä päivityksiä. Verstappen vaan ylisuorittaa.

Mersun ykköskuski kerännyt kahteen kisaan 0 pts, että ei ole sielläkään niin putkeen viime aikoina mennyt. Mutta kuitenkin vauhdillisesti Hamilton ollut tällä kaudella parempi vaikka aika-ajoihinsa ei ole vieläkään tyytyväinen. Olisihan se ollut katastrofi 7-kertaiselle maailmanmestarille ottaa ennen näkemättömästi 2 kautta putkeen kuokkaan. Jos Mersu taistelee mestaruudesta parin vuoden sisällä niin uskoisin Hamiltonin olevan edelleen se joka siihen pystyy koko kauden mitassa, onhan hän joka liemessä keitetty. Russellin kohdalla taas ura vasta alussa ja paremmat ajat kenties koittaa kun Hamilton eläköityy.

Suurempi kysymys lienee se että kuinka paljon Hamilton ja Russell tulevat ottamaan yhteen tulevaisuudessa, tämä saattaa määrittää tulevaisuuden kuskitaktiikan. Jos Russellia ei saada alistettua edes Hamilton tallikaverina Bottaksen kaltaiseksi lampaaksi niin tuskin kenenkään muunkaan rinnalla siinä onnistutaan.

Jatkamalla Russellin sopimusta ennakkoon vaikeuksien keskellä kielii luottamuksesta ainakin 2025 loppuun asti, mitä sen jälkeen tapahtuu on tod näk Hamiltonin korvaus. Vaikka forumilla on mietitty Mersun ykköshevosia useampaan otteeseen tämän kauden aikana niin tuskin Toto miettii pariin vuoteen kun juuri sen jatkopahvin antoivatkin, tällä siirrolla Mersu halusi varmistaa ettei Russell ainakaan loikkaa muualle.

Tuleeko Hamiltonin korvaaja sitten joskus olemaan Bottaksen kaltainen heittopussi kenen kanssa olisi harmoonista vai mennäänkö pienellä riskillä ja otetaan sinne isoa kukkoa kuten Norrista/Leclerciä tai jotain muuta uuttaa pinnalle noussutta kuskia, koska parissa vuodessa ehtii vielä tapahtua paljon kuskien voimasuhteissakin. Mistä sitä tietää vaikka Russellikin vaihtaisi maisemaa, mutta aika vahva Mersun leima hanurissa hänellä on mitä Toton juttuja kuuntelee jotka viettävät yhdessä vapaa-aikaakin lähes tulkoon naapureina.

Mitä Rosbergiin ja Hamiltoniin tulee niin nämä ovat aivan eri tilanteessa mitä tulee uran lopetukseen. Rosbergilla perheenlisäystä kun taas Hamilton haluaa edelleen kipeästi sen 8. mestaruuden, joten ei varmasti tule lopettamaan sopimustaan kesken muuhun kuin ensi kauden mestaruuteen mikä tulee olemaan epätodennäköistä Red Bullin ja Verstappenin ylivoiman takia.
Vähän outoa verrata Nicon aikaista tilannetta Russelliin, tai edes ketä tahansa Mesen kuskia, tällä hetkellä, koska Russell kyykkää kisojen osalta aivan lattian raossa tällä hetkellä. Saisi olla tyytyväinen paikastaan ja tehdä nöyrästi duunia pärjäämisensä eteen. Siellä on kuitenkin resevissä kuski, joka pystyy ottamaan paikan, eikä varmasti yhtään huonommin enää pärjäisi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5251
Vähän outoa verrata Nicon aikaista tilannetta Russelliin, tai edes ketä tahansa Mesen kuskia, tällä hetkellä, koska Russell kyykkää kisojen osalta aivan lattian raossa tällä hetkellä. Saisi olla tyytyväinen paikastaan ja tehdä nöyrästi duunia pärjäämisensä eteen. Siellä on kuitenkin resevissä kuski, joka pystyy ottamaan paikan, eikä varmasti yhtään huonommin enää pärjäisi.
Eiköhän Russell olisi ollut tyytyväinen ilman jatkosopimustakin, mutta talli itse päätti varoiksi kiinnittää hänet pidemmäksi aikaa. Tarkoitatko että Russell on vaarana tulla korvatuksi Mick Schumacherilla?
 
Ylös