Mexico Cityn kilpailun suhteen ei paljon puhuttavaa jäänyt mitä nyt Yuki Tsunodan kannalta kohta juttua riittää.
Sitä ennen muut jutut lyhyesti:
Erikoista oli kuitenkin Leclercin ajelu sitten läpi kisan enemmän tai vähemmän rikkinäisellä autolla lopulta sitten ilman jotakin rangaistusta kuitenkaan.
No, poika saa kiittää onneaan kun on Ferrari-kuski niin ihme kyllä ei heilunut musta-oranssi lippu tai vähän vanhemman ajan mukaisesti sitten huonoimmillaan se musta lippu tai pienellä armolla sitä ennen viimeisenä varoituksena olisi ollut mustavalkoinen lippu sentään ennen lopullista hylkäystä.
Perez tunaroi tämän kisan ja Tsunoda oli puolitunari tai sitten vähän tätä ehkä kuitenkin lievempi tapaus syyllisyydessä.
Tästä onkin sitten Tsunodan tilanteen puintia ja mietteitä luvassa loppujutun ajan:
Tsunodan talli kun munasi itse ensin taas kerran varikkopysähdyksen kuten myös taktisen ajoituksen.
Samoin se teki Ricciardolle ja vain turva-auto pelasti punaisine lippuineen siihen päälle heidän kisat.
Näin siis ennen taukoa kun pelkillä turva-auton ajoilla olisi ollut molemmille pysähdys vielä tiedossa.
Toinen ja jälkimmäinen olikin sitten Tsunodan kannalta murheellisin pitkään, pitkään aikaan osuutena:
Olisin muuten täysin laittanut Tsunodan piikkiin, mutta nuoriherra Piastri on harrastanut pikkuosumataistelukoettelua ennenkin, oliko tätä ennen viimeksi peräti Austinissa Hamiltonia kohtaan ja muutenkin pitkin kautta silloin tällöin joten kevyesti meni taas tuomaripeli tuossa asiassa.
Vastaavasti kun tämänkin kauden eräässä kisassa kesällä Tsunoda teki täsmälleen samoin kuin Piastri tuolloin Meksikon kisaan niin siitä sitten olevinaan nähtiin se muka törkeänä temppuna linjanvaihdon suhteen ja se oli silloin rankku Tsunodalle ansaitsemattomasti kun muka 'uhrina' muistaakseni ollut Zhou kikkaili itse aiemmin hieman nyt Meksikon, Austinin ja muutaman muun kauden kisan Piastri-tyyliin siinä tilanteessa vain vaihtaakseen sitten ohituskaistaa jolloin eri linjalla sekin kohuosuma olisi vältetty.
Ehkä lopulta osumaa ajatellen huonoimmat oli kaksi asiaa ja tästä Yuki lienee ottanut opiksi:
Ensimmäinen oli se, että kun ollaan jo hyvällä pistesijalla tai ainakin sellaisessa kiinni niin ei enää riehuta mahdollisesti seuraavan tulevan tuomariston lempilapsen kanssa kun Piastrilla temppuilut etenkin rankaisemattomana tällä menolla menevät lajin menestyspentu-Verstappenin vain vähää aikaa sitten olleiden myös useimmiten rankaisemattomien temppujen tasolle kun siinä tulee sitten se kolari ja huonosti kävi.
Toki nostaa olisi pitänyt Tsunodan jo ensimmäisen osuman jälkeen kun näki, että Piastri pitää sijansa sitten nähtävästi osumaan asti. Pisteitä kun olisi silloin tullut melko varmasti muutenkin.
Tuo ei ollut edes ehkä ymmärrettävä viimeisen kierroksen taistelu vaan aikaisempi kisakolari.
Toinen ja viimeinen asia huonona sellaisena oli ehkä se huonompi:
Miksi helkutissa talli tai Yukin kilpailuinsinööri ei jo ennen osumaa, mutta etenkin ensimmäisen lievemmän osuman jälkeen selvästi käskenyt tiputtamaan vauhtia jolloin olisi vielä kaikesta voitu selvitä ja odottaa rauhallisempaa hetkeä?
Kun jo aiemmin oli Yukilla ennen osumaa toki lopulta hedelmää siihen mennessä kantanut renkaiden repimistahti millä Yuki onnistui kun onnistuikin periaatteessa ennen koko turva-autoa kirimään eron umpeen.
Tuolloin tosin sen ymmärsi kun tiettyjen ohitusten lisäksi sai ajaa tyhjässä välissä, mutta kun liikennettä alkoi tulla jo ennen kohtalokasta Piastri-kolaria niin oikeasti olisi pitänyt jo silloinkin vähentää sitä yleistä kierrosten tai tavoiteaikojen nopeutta turvallisten ohitusten suorittamiseksi eikä ainakaan yrittää niitä myöskään paikoista joista ei pääse ohi!
Kaiken olisi kruunannut vielä mikäli sitten olisi ollut jokin kannustusjuttu tiimiradiossa vähät välittämättä, että nyt olisi ollut parempi rauhoittaa meno radalla!
Kyseinen kisa Meksikossa oli kyllä myrkkyä Yukille mistä onneksi nyt tuli balsamia haavoille pisteiden muodossa.
Kun tässä välillä on tullut ihmettelyä myös muka Yukin keskeytys/kolariherkkyydestä niin olevinaan niin itse asiassa tänä vuonna Tsunoda ei ole keskeyttänyt kun kaksi kertaa eli Monzaan johon ei päässyt mukaan lainkaan ja muutoin Singaporeen.
Pelkästään viime vuonna Tsunoda keskeytti sen viisi kertaa ja Jeddah-Corniceen johon ei päässyt mukaan lainkaan eli yhteensä kuusi kertaa jo pelkästään.
Ikävä kyllä tämän vuoden erittäin harvat keskeytykset Yukille tai kisan melkein keskeytykset ovat osuneet äärimmäisen huonoon rakoon kun näin on tapahtunut!
Meksikossa Tsunoda ei keskeyttänyt, mutta pisteittä jäätiin sijalle 12 täpärämmin kun ei myöskään tullut Meksikoon ylimääräisiä keskeytyksiä ikävästi kenellekään muulle.
Yukilla on toki olleet hyvin vaikeat pari viime vuotta lajissa edelleen niin kovin nuorena kuskina kun on tallikin heittänyt taktisiin virheisiin helvetin paljon pisteitä hukkaan!
Kaukana osin on tai kaukaisen tuntuisia ovat olleetkin Yukin hienommat ajot kuten esimerkiksi kuutostila Hungaroringiin parin vuoden taakse ja ennen kaikkea Yukin pisteellisesti uran paras ajo vuoden 2021 päätöskilpailuun:
Nelostila ja puoli sekuntia Carlos Sainz Juniorin takana ruutulipulla, että ei oltu peräti palkinnoillakin!
Ikävä kyllä jäi toki Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kohun ja koko kyseisen farssihäpeäkisan varjoon sekin suoritus!