Formula 1 - 2023 - 8 - Espanjan GP

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5172
Laatu tuntuu vaihtelevan kovasti. Vai onko se kuljettaja, jonka suoritustaan heittelee?
Kyllä. Varmaan 5 päivän aikajänteellä kuljettajan suorituskyky heittää terveenä promilleja.
Jos autoon ei saa järkeviä säätöjä aikaiseksi jollekin radalle, niin ei kuskilla ole mitään sanan sijaa siinä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5502
Laatu tuntuu vaihtelevan kovasti. Vai onko se kuljettaja, jonka suoritustaan heittelee?
Sauber kyllä hyvin harvoin parantaa kesken kauden. Jos kausi alkaa huonosti, niin se on kärsimystä läpi kauden.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3188
Kyllä. Varmaan 5 päivän aikajänteellä kuljettajan suorituskyky heittää terveenä promilleja.
Jos autoon ei saa järkeviä säätöjä aikaiseksi jollekin radalle, niin ei kuskilla ole mitään sanan sijaa siinä.
Zhoun suoritustaso ei heittele samalla lailla. On tasaisen hidas. Valtteri välillä top-10 ukko ja välillä vihoviimeinen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5172
Zhoun suoritustaso ei heittele samalla lailla. On tasaisen hidas. Valtteri välillä top-10 ukko ja välillä vihoviimeinen.
Eikös Perezillä ollut nyt katuradalla vaikeaa? Erikoismies vieläpä.
Kuten kirjoitin, jos talli ei saa autoa säätöihin, niin ei siinä kuski auta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
F1-varikolla on uskomus tietyn kansalaisuuden kohdalla että heikosta vauhdista ja huonoista kisasäädöistä on vastuussa vain kisainssi.

E: painovirhe korjattu
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
F1-varikolla on uskomus tietyn kansalaisuuden kohdalla että heikosta vauhdista ja huonoista kisasäädöistä on vastuussa vain kisainssi.

E: painovirhe korjattu
Eli kuski se siellä edelleen Hallikaisen tiimissä jakoavaimella laittaa säädöt...
Et siis ole vieläkään lulenut sitä artikkelia siitä miten f1 auton säädöt rakennetaan ja höriset näitä sekavia juttujasi
Mene nyt lukemaan se artikkeli, niin et vaikuta aina niin juntilta näiden höpinöidesi kanssa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Eli kuski se siellä edelleen Hallikaisen tiimissä jakoavaimella laittaa säädöt...
Et siis ole vieläkään lulenut sitä artikkelia siitä miten f1 auton säädöt rakennetaan ja höriset näitä sekavia juttujasi
Mene nyt lukemaan se artikkeli, niin et vaikuta aina niin juntilta näiden höpinöidesi kanssa.
En ole sanonut että kuljettaja niitä tekisi. Voimme siis onnitella Verstappenin kisainssiä joka on ylivoimainen muihin verrattuna.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
En ole sanonut että kuljettaja niitä tekisi. Voimme siis onnitella Verstappenin kisainssiä joka on ylivoimainen muihin verrattuna.
Olet muuten sanonut ja monta kertaa. Ja kyllä, mutta ei kisainssi, johon sulla on jonkun sortin fiksaatio ja varsinkin RB huipputallina on säädöissäkin ihan eri luokassa kuin Haas/Williams/ym.
Niitä säätöjä on muun muassa rakennettu autoon jo satoja tunteja vain tällekin radalle, ennen kuin auto on edes pakattu rekkaan ja vaikka kuinka paljon siihen lisäksi. Mutta tiedät varmaan nämä hyvin, kun seuraat niin tarkasti lajia, eikä asiantuntemus perustu vain siihen sängyn päätyyn ripustettuun julisteeseen.

Edit: kuski on kuski, joka ajaa autoa. Ei säädä, ei suunnittele ym. Käytännössä kuskin rooli rajottuu vain ajamiseen ja palautteen antamiseen, vaikkakaan nykyään edes se palaute ei ole kovin merkittävässä roolissa, kun inssit näkevät telemetriasta asiat paremmin.
Toisin sanoen, kuski ajaa ja insinööri tekee, luultavasti tehtaalla, analyysin paikoista, joissa auto ei kulje odotetulla tavalla, joka perusteella tehdään säätöä ja kuski ajaa uudestaan. Tätä toistetaan, että auto toimii.
Jos ei ole osattu syöttää koneelle kaikkia mahdollisia muuttujia, niin silloin tulee ongelmia vastaan, kuten esim Mesellä pomppimisen kanssa.

Eikä kuskin rooli ole muutenkaan loppujen lopuksi kokonaispaketissa kamalan suuri. Olikohan suorituksesta 20% kuskista - 80% autosta.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Olet muuten sanonut ja monta kertaa. Ja kyllä, mutta ei kisainssi, johon sulla on jonkun sortin fiksaatio ja varsinkin RB huipputallina on säädöissäkin ihan eri luokassa kuin Haas/Williams/ym.
Niitä säätöjä on muun muassa rakennettu autoon jo satoja tunteja vain tällekin radalle, ennen kuin auto on edes pakattu rekkaan ja vaikka kuinka paljon siihen lisäksi. Mutta tiedät varmaan nämä hyvin, kun seuraat niin tarkasti lajia, eikä asiantuntemus perustu vain siihen sängyn päätyyn ripustettuun julisteeseen.

Edit: kuski on kuski, joka ajaa autoa. Ei säädä, ei suunnittele ym. Käytännössä kuskin rooli rajottuu vain ajamiseen ja palautteen antamiseen, vaikkakaan nykyään edes se palaute ei ole kovin merkittävässä roolissa, kun inssit näkevät telemetriasta asiat paremmin.

Eikä kuskin rooli ole muutenkaan loppujen lopuksi kokonaispaketissa kamalan suuri. Olikohan suorituksesta 20% kuskista - 80% autosta.
Minulla ei ole pätevyyttä F1-tason kisainssin tai mekaanikon saappaisiin joten en yritä sellaista esittääkkään. Se mikä minua ihmetyttää että jonkun kohdalla voidaan melko nopeastikin osoittaa miten on kisainssi epäonnistunut säädöissä jos meno on luokatonta. Yhtä hyvin vika voi olla maanantairungossa, jossain muussa osassa tai vain kuskin räpylään sopimattomassa elementissä.

Esim Hamiltonin kohdalla voidaan pestä kuskin kädet milloin mistäkin koska auto on luokaton vaikka tallikaveri sillä pärjäisikin paremmin.

Ricciardon kohdalla tuskin koskaan puhuttu kisainssin roolista, hän on jopa puhunut henkisestä hyvinvoinnistakin ettei ollut oma itsensä Mclarenilla kun mikään ei onnistunut. Oli syy sitten kisainssissä, mekaanikossa, rungossa, auton osassa tai muuten vaan räpylään sopimattomasta autosta niin loppujen lopuksi siitä on vastuussa kuski. Terveisin Daniel Ricciardo.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
Minulla ei ole pätevyyttä F1-tason kisainssin tai mekaanikon saappaisiin joten en yritä sellaista esittääkkään. Se mikä minua ihmetyttää että jonkun kohdalla voidaan melko nopeastikin osoittaa miten on kisainssi epäonnistunut säädöissä jos meno on luokatonta. Yhtä hyvin vika voi olla maanantairungossa, jossain muussa osassa tai vain kuskin räpylään sopimattomassa elementissä.

Esim Hamiltonin kohdalla voidaan pestä kuskin kädet milloin mistäkin koska auto on luokaton vaikka tallikaveri sillä pärjäisikin paremmin.

Ricciardon kohdalla tuskin koskaan puhuttu kisainssin roolista, hän on jopa puhunut henkisestä hyvinvoinnistakin ettei ollut oma itsensä Mclarenilla kun mikään ei onnistunut. Oli syy sitten kisainssissä, mekaanikossa, rungossa, auton osassa tai muuten vaan räpylään sopimattomasta autosta niin loppujen lopuksi siitä on vastuussa kuski. Terveisin Daniel Ricciardo.
Niinhän se on, että aikamme gladiaattorit ei ole enää kuskeja vaan käytännössä niitä kynäniskaisia inssejä läppäreineen, joiden työkaluna kuski on. Kuskit seikkailevat omalta osiltaan siellä sekunnin osien parissa.
Eikä se ole edelleenkään se kisainssi, jota siihen olet taas työntämässä asiaan koko ajan ja Ricin osaltakin tämä on käyty monta kertaa läpi. Aika vaikeasti mikään menee sun säätöikkunaan. Mutta nyt on hieman avattu sitä säätöasiaa, eikä tarvinnut lukea edes pitkiä tekstejä, ni toivottavasti edes pääpiirteittäin sisäistät.
Aiemmin etsin ihan sua varten sen hyvän artikkelin auton säätämisestä ja käytin siihen ihan aikaakin, että se olisi kattava, mutta turhaa sekin oli, kun ei kerta kaikkiaan kiinnosta, niin ei kiinnosta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Niinhän se on, että aikamme gladiaattorit ei ole enää kuskeja vaan käytännössä niitä kynäniskaisia inssejä läppäreineen, joiden työkaluna kuski on. Kuskit seikkailevat omalta osiltaan siellä sekunnin osien parissa.
Eikä se ole edelleenkään se kisainssi, jota siihen olet taas työntämässä asiaan koko ajan ja Ricin osaltakin tämä on käyty monta kertaa läpi. Aika vaikeasti mikään menee sun säätöikkunaan. Mutta nyt on hieman avattu sitä säätöasiaa, eikä tarvinnut lukea edes pitkiä tekstejä, ni toivottavasti edes pääpiirteittäin sisäistät.
Aiemmin etsin ihan sua varten sen hyvän artikkelin auton säätämisestä ja käytin siihen ihan aikaakin, että se olisi kattava, mutta turhaa sekin oli, kun ei kerta kaikkiaan kiinnosta, niin ei kiinnosta.
Olet oikeassa, minua ei kiinnosta wannabe-kisainssinä tai mekaanikkona oleminen enkä aio sitä lukea. Se mitä me tavikset voidaan tehdä on soveltaa kaikille kuskeille samat diagnoosiepäilyt, eikä vain tietyille kuskeille se vapauttavin syy vastuusta kun ei kulje.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3188
Eikös Perezillä ollut nyt katuradalla vaikeaa? Erikoismies vieläpä.
Kuten kirjoitin, jos talli ei saa autoa säätöihin, niin ei siinä kuski auta.
Minä käsitän säädöt kuskiin sisältyväksi. Kuskin vastuualuetta. Inssit ovat ammattilaisia, ja jos kuski ei osaa säätää autoa heidän avullaan, niin tulos on tuollaista ailahtelua kuin Valtterilla. Mersulla oli hyvä kun kopioi vaan Lewiksen säädöt niin pääsi lähelle, muttei juuri koskaan selkeästi edelle.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
Olet oikeassa, minua ei kiinnosta wannabe-kisainssinä tai mekaanikkona oleminen enkä aio sitä lukea. Se mitä me tavikset voidaan tehdä on soveltaa kaikille kuskeille samat diagnoosiepäilyt, eikä vain tietyille kuskeille se vapauttavin syy vastuusta kun ei kulje.
Eikö olisi itselleenkin ihan jees, jos tietäisi edes yleisellä tasolla, että mistä on kyse, eikä vaan fanittaa kuskeja? Eikä niidenkään tekemisiä tarvi nähtåvästi sen ihmeemmin edes seurata..
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
Minä käsitän säädöt kuskiin sisältyväksi. Kuskin vastuualuetta. Inssit ovat ammattilaisia, ja jos kuski ei osaa säätää autoa heidän avullaan, niin tulos on tuollaista ailahtelua kuin Valtterilla. Mersulla oli hyvä kun kopioi vaan Lewiksen säädöt niin pääsi lähelle, muttei juuri koskaan selkeästi edelle.
Inssit säätää telemetrian kanssa autoa, ei kuski. Et varmasti ole koskaan nähnyt kuskin ruuvaavan siipiä. Telemetria kertoo, että mitä säädetään , inssit säätää ja kuski menee kokeilemaan sitten kokeilemaan näitä säätöjä.
Sitten se on kuskin homma puristaa ne viimeiset kymmenykset sieltä, kun säädöt on niin optimaaliset kuin nyt on saatu. Mutta jos auto on täysin ajamaton, tai renkaat ei lämpiä, tai kuumenee samantien liikaa, einole pitoa, ym ym, niin säädöt on pielessä, eikä kuski oikein pysty niitä korjaamaan millään. Jokaisella on myös oma ajotyylinsä, johon inssit hakevat kompromissia säätöjen kanssa, mutta edelleen noi perusasiat on sielä samalla tavalla.
Hieman tylsää näin katsojan mielestä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Eikö olisi itselleenkin ihan jees, jos tietäisi edes yleisellä tasolla, että mistä on kyse, eikä vaan fanittaa kuskeja? Eikä niidenkään tekemisiä tarvi nähtåvästi sen ihmeemmin edes seurata..
Minulle riittää yleisellä tasolla se jonka kuulen jonkun lajin ammattilaisen suusta, jolla on oikeasti kompetenssia asiaan. Itseäni eniten kiinnostaa kuljettajien voimasuhteet sekä siirtokuviot.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
Minulle riittää yleisellä tasolla se jonka kuulen jonkun lajin ammattilaisen suusta, jolla on oikeasti kompetenssia asiaan. Itseäni eniten kiinnostaa kuljettajien voimasuhteet sekä siirtokuviot.
Sen takia sulle esim etsin sen jutun säädöistä...
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6311
Mielenkiintoista nähdä espanjassa kenen päivitykset on onnistunut parhaiten. Espanjan rata kertoo aika luotettavasti mikä on autojen suorityskyky.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5172
Minä käsitän säädöt kuskiin sisältyväksi. Kuskin vastuualuetta. Inssit ovat ammattilaisia, ja jos kuski ei osaa säätää autoa heidän avullaan, niin tulos on tuollaista ailahtelua kuin Valtterilla. Mersulla oli hyvä kun kopioi vaan Lewiksen säädöt niin pääsi lähelle, muttei juuri koskaan selkeästi edelle.
No jos otetaan just Mercedes, niin Mexicossa ihan ok vauhdissa viime kaudella, Brasiliassa kaksoisvoitto, mutta sitten kauden päätöksessä parempi sijalla 5. ja toinen keskeytti. En minä ainakaan uskaltaisi mennä kuljettajia haukkumaan, että kuskit huononivat edellisestä kisasta.
Mielestäni on selkeämpää katsoa tallin molempien sijoituksia yhdessä, kun hirttäytyä siihen, että kuski taso heittelee. Jos Valtteri hävisi selkeästi tallikaverilleen, niin silloin kannattaisi huokailla, että ajamisen taso on tippunut.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5172
Mielenkiintoista nähdä espanjassa kenen päivitykset on onnistunut parhaiten. Espanjan rata kertoo aika luotettavasti mikä on autojen suorityskyky.
Aika paljon on Käärijä-maalia autoissa. 💚💚
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Sen takia sulle esim etsin sen jutun säädöistä...
Moniko on pohtinut Strollin kisainssin pätevyyttä viimeiset kaksi kisaa kun on ollut aivan kuutamolla?

Ongelma tulee siinä miten sitä tietoa käyttää. Vaikka tietäisit tai luulisit tietävän niin sitä pitäisi soveltaa kaikkiin kuskeihin eikä vain kotimaisiin, varmasti muillakin on säätöongelmia eivätkä vain ole paskoja tai loistavia. Kaikki kuskit tuolla loppujen lopuksi ovat oman onnensa seppiä. F1-markkinoita ei kiinnosta mitä säätöongelmia esim pikku-Schumilla tai Ricciardolla on ollut vaan ovat kylmästi joutuneet ulos sarjasta koska eivät saaneet tuloksia niillä työkaluilla ja henkilöillä jotka heillä oli saatavilla, mutta tallikaverit saivat.
 
Ylös