CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 14282
Hungaroringin kisa tänä vuonna toden totta herätti tunteita ja keskustelua.
Totta vie herätti jo ajankohdassa ja herättää varmasti enemmän mitä myöhemmäksi tämän kisan seuraukset tulevat muodostumaan.
Etenkin kauden lopussa Abu Dhabissa ja jos siihen mennessä McLaren todella ei ole mestari yhdessä tai erittäin lähellä mestaruutta sitä voittamatta ollessa Lando Norrisin kanssa.
Oscar Piastri sai voittonsa, mutta melkoisen tallimääräyksen kautta.
Ei ole lajin happamin, mutta yksi happamimpia juttuja.
Tai sitten olisi pitänyt tehdä se reilulla kilvanajolla/aikaisemmalla päästöllä ja siitä sitten reilun kilvanajon yrityksenä muutoin.
Ilman muuta toki mikäli oli erittäin vahvasti sovittu, että ensimmäinen mutka ratkaisee ilman keskeytystä/teknistä murhetta muutoin koko homman viis sekuntimääristä (Ellei nyt sitten ihan oikeasti olisi ollut joku puolen radan mitta milloin eroineen kai olisi suoritettu 'taktinen' pysähdys.) niin siinä tapauksessa ei tilanne ollut sinänsä paha.
Huono juttu urheilulle, mutta tietysti pelkän tallin edulle ja Oscar Piastrille 'hyvä' juttu.
Samoin nyt on toisaalta oikeasti 'ilmaiset' palvelut voittoineen nyt annettu joten tästä eteenpäin sitten voisi ajaa kisaa tarpeen vaatiessa myös keskenään.
Toivottavasti nyt aletaan tämän ilman muuta ilahduttavan kisavoittomyönnön jälkeen suunnata tähtäin kohti maailmanmestaruutta niin Norrisille kuin tallille selvästi paremmin.
Muuten nähdään henkilöriitoja ja taas yksi nousukas mahdollisesti liian paljon hemmoteltuna voittoja napsimassa.
Mallia vaikkapa Max Verstappen kun ihan sitä kaikkea sinänsä miettii tai on miettinyt.
Hungaroring ei ollut ihme eikä odotettu ottaen huomioon jo Red Bull Ringiltä jatkuneen vanteen kiristymisen.
Käytännössä appiukko Nelson 'Piruetti' Piquetin tapaan on nuoriherra-Verstappen myös aikamoinen tuurihaukka selvitessään taas kerran melko selkeästäkin osumakolarista silti edes pisteille.
Tuossa vaiheessa siis kolme kisaa enemmän tai vähemmän virheitä ja voi kyllä osin syyttää ihan puhtaasti myös itseään.
Tai voisi ellei olisi niin itseään täynnä.
Nöyryyttä olisi ehkä tullut tai tästä ei keskusteltaisi kolmen vuoden takaisen saati sitten aiempien vuosien tuomaripäätösten ollessa vähän toisin menneitä!
Lewis Hamilton sai myös uuden ennätyksen mitä toki kiukutteleva Verstappen lähestyy eli 200 palkintosijoitusta lajissa voitoista huolimatta.
Maxilla kun näitä on melkoinen määrä.
Kehua voisi, mutta toisin puhuen ei olisi kyseisellä pennulla edes puolia tuosta potista tai murto-osaakaan vielä noista määristä.
Ferrarilla ja Aston Martinilla oli myös vähän kieltämättä erikoiset kilpailut ratkaisuineen.
Toki sen sentään ymmärtää vaikkakin rajallisesti, että Carlos Sainz Junior ei aja Ferrarilla ensi vuonna Charles Leclercin tapaan vaan sitten muun muassa Fernando Alonson aiemmin nostettua juttua kuten kilpailua ei kunnioitettu Lance Strollin tahalliseksi edunsaanniksi.
Toivottavasti näitä tilanteita ei tule nähdyksi liikaa.
Etenkin kun kolmen vuoden takaiset erinäiset farssit ovat tuoneet liikaa naurettavuutta ja maineenmenoa lajiin silloin kun se ei sitä tarvitsisi ja voisi olla kehutumpikin.
Muuten tallimääräyksien yleistyessä homma menee lähinnä 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun täydeksi nk. Formula Tallimääräys-sarjaksi ja jonoajeluksi jota kyllä vihattaisiin ajasta ikuisuuteen mikäli urheilullisuutta ajatellen mietittäisiin.
Paitsi silloin tietysti ikävä kyllä sattuivat myös suomalaiset suuremman menestyksen vuodet Mika Häkkisen johdolla.
Ne väännöt käydään muissa toikeissa tarpeen tullen mikäli jaksetaan vaikka onhan niitä puitu ennenkin. Schumacherin Michaelin 'menestysvuosia' lajin suurimpina alennushetkinä ne sattuivat olemaan myöskin.
Kotimaisen selostuksen osalta lopulta ehkä tunteisiin mennyttä hommaa hurjimmillaan piti Kimiläisen Emma studiossa.
Voi Vilanderin Toni-parkaa kun joutui vielä 'Emma-passion' loppuhalinkin uhriksi!
No, ei ole varmasti helppoa olla melkoisessa puhetulvassa Emman kuin Kallion Mervinkään kanssa silloin kun tunteet ottaa vallan siellä vähän liikaa.
Pierre Gaslylle ei ollut helppo kisa.
Taas keskeytys mitä nyt tällä kertaa ajettiin 33 kierrosta koko kisaan lähtemättömyyden sijaan vaikka kierrokselle 35 asti autoa näytettiin kuvissa joko jatkavana tai keskeyttävänä.
Keskeytys oli myös tällä kertaa vähäisesti erilainen eli hydrauliikka petti vaikkakin tietysti hiuksia voitiin halkoa siitä, että oliko paljon muuta oikeasti hydrauliikassa hajonnut teknisenä puolena kun syy tuntui enemmän olevan puuttuvissa laitteiston nesteissä kuin itse koneistossa.
Kun aina mietitään, että miksi Yuki Tsunodalta on tullut kuittia tallin suuntaan liikaa ja siitäkin moitittu niin ajatelkaapa tätä:
Pitäisikö sitä vain ikuisesti hymyillä käytännössä valehdellen tallin suhteen joka taas ties kuinka monennen kerran heittää varikkotaktisesti puhuen itse pisteitä hukkaan kun kerran aina pitää tehdä sen kisataktikon tai taktisten tiimien inttämisten mukaan asioita?
Jälleen kerran oli Racing Bull-talli menettää ne vähäisetkin pisteensä mitä kisasta oli tulla tällä erää nyt sentään onnella sijoituksen parantuessa ysipaikalle kymppipaikan tai pisteettömyyden sijaan.
Tässäkin tarvittiin jälleen myös muiden tallien taktisia virheitä osittain.
Välillä olen kyllä ihmetellyt sitä, että minkä ihmeen takia Tsunodaa pidetään muka niin äärettömän paljon huonompana ehdokkaana pääsemään Red Bullille?
Etenkin kun Sergio Perez on niin alhaisessa kurjuudessa, että hirvittää ja samoin Daniel Ricciardo olevinaan niin superpaljon parempana ajelee sijoilla ynnä muut ja huonomminkin välillä ja hänellä on välillä varikkotaktiikat menneet paljon Tsunodaa paremminkin?
Liam Lawson saattaa omata lahjoja, mutta hänen lähteminen etenkin aivan suoraan Red Bullille olisi myös yhtä liian suuri riskikin ja joka tapauksessa saattaisi olla hyvinkin ikävä oppivuosi edessä.
Saati sitten useampia ja joka tapauksessa tarvittaisiin sitten myös kykyä erottamaan se ihmekisa oikeasta ajosuoritteesta mikä nykyformulassa ei ole itsestäänselvyys mediavalokeilan ilmityperyydestä ja järjettömästä nuoruudenihailusta aivan suhteettoman paljon.
Riskejä on vain liikaa ja parempi olisi oikeasti hakea oppia kasvattitallista.
Etenkin kun kaikki eivät ole Hamiltoneja tai Verstappeneita.
Ja näillä kahdella on liikaakin ongelmia jo valmiiksi lajissa koko uraa ja historiaa ajatellen.
Ja muun muassa Lewisin idoli-Ayrton olisi vedellyt näitä kahta pentua korville/turpaan ajat sitten noilla tempuilla mitä ovat harrastaneet.
Sitähän Ayrton teki vähemmästäkin häntäpäänkin kuskeille silloin kun se tulisuus päälle iski.
Ja mikä erityinen säheltäjä Tsunoda muka on kun sitäkin on välillä täällä väitetty?
Eikö tosiaan ole seurattu niitä keskikastin kuskien kisoja vai seurataanko niitä ainoastaan vain ja ainoastaan silloin kun niiden joku kuski eli tyyliin vaikka Tsunoda sattuu kolaroimaan kisassa?!
Ja sitten herjaillaan milloin kehdataan vain sitten sen perusteella mitä niin olevinaan 'asiaa tuntevana' näkee.
Parin vuoden takaiseen vaikeaan jaksoon verrattuna ainakin Tsunoda ei ole kyllä lähimainkaan säheltänyt niin paljon.
Kun tuossa mietin tuolla Silverstonen kisapuolella Verstappenin jotain onnettomuutta niin se itse asiassa kolarina ja osumana on saattanut sekoittua myös johonkin Tsunodan harjoituskolariin.
Harjoituskolari ei sitten myöskään välttämättä tarkoita kisakolarille vaikka mielellään sitä Tsunodaa (Lieneekö seuranta näillä herjajengiläisillä sitten Juuselan Nikin tasolla kun tuntuu hänkin olevan pihalla kuin lumiukko.) syytetään kisoissa silloinkin kuin hyvin menee.
Ja tällöinkin aina kuvassa luullaan vaikka Yukin kolaroineen kun keskeyttänyt olisi Daniel Ricciardo eli tallikaveri.
Nico Hülkenberg ei jatkanut hyvää kisaotettaan ikävä kyllä Hungaroringin aikoihin ollen 13:sta.
Muuta outoa oli Logan Sargeantin melko hyvä aika-ajo, mutta sitten hiipuminen kisassa vaikeuksien myötä eli erikoisesti aiemmin umpiheikot aika-ajot ovat edes asteittain alkaneet sujua.
Vielä kuin vain ne kisat olisi sujuneet paremmin ja aikaisemmin tasoltaan. Näin ei ole käymässä.
Sauberin Valtteri Bottaksen suhteen tietysti auto oli ennen kesätaukoa heikossa hapessa Hungaroringille ja paras suorite oli olla melkoisen reippaasti taas tallikaveria nopeampi.
Spa-Francorchampsin arvio muisteluineen on vielä vuorossa mikäli ei vain pahasti mene päälle Zandvoortin tuoreen kisamietteen kanssa.
Muutoin pitänee katsoa ensin Hollannin Grand Prix ja laittaa juttua sitten molemmista varmaankin peräkkäin.
Totta vie herätti jo ajankohdassa ja herättää varmasti enemmän mitä myöhemmäksi tämän kisan seuraukset tulevat muodostumaan.
Etenkin kauden lopussa Abu Dhabissa ja jos siihen mennessä McLaren todella ei ole mestari yhdessä tai erittäin lähellä mestaruutta sitä voittamatta ollessa Lando Norrisin kanssa.
Oscar Piastri sai voittonsa, mutta melkoisen tallimääräyksen kautta.
Ei ole lajin happamin, mutta yksi happamimpia juttuja.
Tai sitten olisi pitänyt tehdä se reilulla kilvanajolla/aikaisemmalla päästöllä ja siitä sitten reilun kilvanajon yrityksenä muutoin.
Ilman muuta toki mikäli oli erittäin vahvasti sovittu, että ensimmäinen mutka ratkaisee ilman keskeytystä/teknistä murhetta muutoin koko homman viis sekuntimääristä (Ellei nyt sitten ihan oikeasti olisi ollut joku puolen radan mitta milloin eroineen kai olisi suoritettu 'taktinen' pysähdys.) niin siinä tapauksessa ei tilanne ollut sinänsä paha.
Huono juttu urheilulle, mutta tietysti pelkän tallin edulle ja Oscar Piastrille 'hyvä' juttu.
Samoin nyt on toisaalta oikeasti 'ilmaiset' palvelut voittoineen nyt annettu joten tästä eteenpäin sitten voisi ajaa kisaa tarpeen vaatiessa myös keskenään.
Toivottavasti nyt aletaan tämän ilman muuta ilahduttavan kisavoittomyönnön jälkeen suunnata tähtäin kohti maailmanmestaruutta niin Norrisille kuin tallille selvästi paremmin.
Muuten nähdään henkilöriitoja ja taas yksi nousukas mahdollisesti liian paljon hemmoteltuna voittoja napsimassa.
Mallia vaikkapa Max Verstappen kun ihan sitä kaikkea sinänsä miettii tai on miettinyt.
Hungaroring ei ollut ihme eikä odotettu ottaen huomioon jo Red Bull Ringiltä jatkuneen vanteen kiristymisen.
Käytännössä appiukko Nelson 'Piruetti' Piquetin tapaan on nuoriherra-Verstappen myös aikamoinen tuurihaukka selvitessään taas kerran melko selkeästäkin osumakolarista silti edes pisteille.
Tuossa vaiheessa siis kolme kisaa enemmän tai vähemmän virheitä ja voi kyllä osin syyttää ihan puhtaasti myös itseään.
Tai voisi ellei olisi niin itseään täynnä.
Nöyryyttä olisi ehkä tullut tai tästä ei keskusteltaisi kolmen vuoden takaisen saati sitten aiempien vuosien tuomaripäätösten ollessa vähän toisin menneitä!
Lewis Hamilton sai myös uuden ennätyksen mitä toki kiukutteleva Verstappen lähestyy eli 200 palkintosijoitusta lajissa voitoista huolimatta.
Maxilla kun näitä on melkoinen määrä.
Kehua voisi, mutta toisin puhuen ei olisi kyseisellä pennulla edes puolia tuosta potista tai murto-osaakaan vielä noista määristä.
Ferrarilla ja Aston Martinilla oli myös vähän kieltämättä erikoiset kilpailut ratkaisuineen.
Toki sen sentään ymmärtää vaikkakin rajallisesti, että Carlos Sainz Junior ei aja Ferrarilla ensi vuonna Charles Leclercin tapaan vaan sitten muun muassa Fernando Alonson aiemmin nostettua juttua kuten kilpailua ei kunnioitettu Lance Strollin tahalliseksi edunsaanniksi.
Toivottavasti näitä tilanteita ei tule nähdyksi liikaa.
Etenkin kun kolmen vuoden takaiset erinäiset farssit ovat tuoneet liikaa naurettavuutta ja maineenmenoa lajiin silloin kun se ei sitä tarvitsisi ja voisi olla kehutumpikin.
Muuten tallimääräyksien yleistyessä homma menee lähinnä 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun täydeksi nk. Formula Tallimääräys-sarjaksi ja jonoajeluksi jota kyllä vihattaisiin ajasta ikuisuuteen mikäli urheilullisuutta ajatellen mietittäisiin.
Paitsi silloin tietysti ikävä kyllä sattuivat myös suomalaiset suuremman menestyksen vuodet Mika Häkkisen johdolla.
Ne väännöt käydään muissa toikeissa tarpeen tullen mikäli jaksetaan vaikka onhan niitä puitu ennenkin. Schumacherin Michaelin 'menestysvuosia' lajin suurimpina alennushetkinä ne sattuivat olemaan myöskin.
Kotimaisen selostuksen osalta lopulta ehkä tunteisiin mennyttä hommaa hurjimmillaan piti Kimiläisen Emma studiossa.
Voi Vilanderin Toni-parkaa kun joutui vielä 'Emma-passion' loppuhalinkin uhriksi!
No, ei ole varmasti helppoa olla melkoisessa puhetulvassa Emman kuin Kallion Mervinkään kanssa silloin kun tunteet ottaa vallan siellä vähän liikaa.
Pierre Gaslylle ei ollut helppo kisa.
Taas keskeytys mitä nyt tällä kertaa ajettiin 33 kierrosta koko kisaan lähtemättömyyden sijaan vaikka kierrokselle 35 asti autoa näytettiin kuvissa joko jatkavana tai keskeyttävänä.
Keskeytys oli myös tällä kertaa vähäisesti erilainen eli hydrauliikka petti vaikkakin tietysti hiuksia voitiin halkoa siitä, että oliko paljon muuta oikeasti hydrauliikassa hajonnut teknisenä puolena kun syy tuntui enemmän olevan puuttuvissa laitteiston nesteissä kuin itse koneistossa.
Kun aina mietitään, että miksi Yuki Tsunodalta on tullut kuittia tallin suuntaan liikaa ja siitäkin moitittu niin ajatelkaapa tätä:
Pitäisikö sitä vain ikuisesti hymyillä käytännössä valehdellen tallin suhteen joka taas ties kuinka monennen kerran heittää varikkotaktisesti puhuen itse pisteitä hukkaan kun kerran aina pitää tehdä sen kisataktikon tai taktisten tiimien inttämisten mukaan asioita?
Jälleen kerran oli Racing Bull-talli menettää ne vähäisetkin pisteensä mitä kisasta oli tulla tällä erää nyt sentään onnella sijoituksen parantuessa ysipaikalle kymppipaikan tai pisteettömyyden sijaan.
Tässäkin tarvittiin jälleen myös muiden tallien taktisia virheitä osittain.
Välillä olen kyllä ihmetellyt sitä, että minkä ihmeen takia Tsunodaa pidetään muka niin äärettömän paljon huonompana ehdokkaana pääsemään Red Bullille?
Etenkin kun Sergio Perez on niin alhaisessa kurjuudessa, että hirvittää ja samoin Daniel Ricciardo olevinaan niin superpaljon parempana ajelee sijoilla ynnä muut ja huonomminkin välillä ja hänellä on välillä varikkotaktiikat menneet paljon Tsunodaa paremminkin?
Liam Lawson saattaa omata lahjoja, mutta hänen lähteminen etenkin aivan suoraan Red Bullille olisi myös yhtä liian suuri riskikin ja joka tapauksessa saattaisi olla hyvinkin ikävä oppivuosi edessä.
Saati sitten useampia ja joka tapauksessa tarvittaisiin sitten myös kykyä erottamaan se ihmekisa oikeasta ajosuoritteesta mikä nykyformulassa ei ole itsestäänselvyys mediavalokeilan ilmityperyydestä ja järjettömästä nuoruudenihailusta aivan suhteettoman paljon.
Riskejä on vain liikaa ja parempi olisi oikeasti hakea oppia kasvattitallista.
Etenkin kun kaikki eivät ole Hamiltoneja tai Verstappeneita.
Ja näillä kahdella on liikaakin ongelmia jo valmiiksi lajissa koko uraa ja historiaa ajatellen.
Ja muun muassa Lewisin idoli-Ayrton olisi vedellyt näitä kahta pentua korville/turpaan ajat sitten noilla tempuilla mitä ovat harrastaneet.
Sitähän Ayrton teki vähemmästäkin häntäpäänkin kuskeille silloin kun se tulisuus päälle iski.
Ja mikä erityinen säheltäjä Tsunoda muka on kun sitäkin on välillä täällä väitetty?
Eikö tosiaan ole seurattu niitä keskikastin kuskien kisoja vai seurataanko niitä ainoastaan vain ja ainoastaan silloin kun niiden joku kuski eli tyyliin vaikka Tsunoda sattuu kolaroimaan kisassa?!
Ja sitten herjaillaan milloin kehdataan vain sitten sen perusteella mitä niin olevinaan 'asiaa tuntevana' näkee.
Parin vuoden takaiseen vaikeaan jaksoon verrattuna ainakin Tsunoda ei ole kyllä lähimainkaan säheltänyt niin paljon.
Kun tuossa mietin tuolla Silverstonen kisapuolella Verstappenin jotain onnettomuutta niin se itse asiassa kolarina ja osumana on saattanut sekoittua myös johonkin Tsunodan harjoituskolariin.
Harjoituskolari ei sitten myöskään välttämättä tarkoita kisakolarille vaikka mielellään sitä Tsunodaa (Lieneekö seuranta näillä herjajengiläisillä sitten Juuselan Nikin tasolla kun tuntuu hänkin olevan pihalla kuin lumiukko.) syytetään kisoissa silloinkin kuin hyvin menee.
Ja tällöinkin aina kuvassa luullaan vaikka Yukin kolaroineen kun keskeyttänyt olisi Daniel Ricciardo eli tallikaveri.
Nico Hülkenberg ei jatkanut hyvää kisaotettaan ikävä kyllä Hungaroringin aikoihin ollen 13:sta.
Muuta outoa oli Logan Sargeantin melko hyvä aika-ajo, mutta sitten hiipuminen kisassa vaikeuksien myötä eli erikoisesti aiemmin umpiheikot aika-ajot ovat edes asteittain alkaneet sujua.
Vielä kuin vain ne kisat olisi sujuneet paremmin ja aikaisemmin tasoltaan. Näin ei ole käymässä.
Sauberin Valtteri Bottaksen suhteen tietysti auto oli ennen kesätaukoa heikossa hapessa Hungaroringille ja paras suorite oli olla melkoisen reippaasti taas tallikaveria nopeampi.
Spa-Francorchampsin arvio muisteluineen on vielä vuorossa mikäli ei vain pahasti mene päälle Zandvoortin tuoreen kisamietteen kanssa.
Muutoin pitänee katsoa ensin Hollannin Grand Prix ja laittaa juttua sitten molemmista varmaankin peräkkäin.