Formula 1 - 2024 - 15 - Hollannin GP

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6338
Tuota mantraa voit toistella itseksesi kauden päätteeseen asti. Kenelle tahansa voi siellä osua keskeytys, mutta "pisteiden" jakautuminen 2–0 on jo hyvin epätodennäköistä. Verstappenillahan on jo kauden alusta yksi keskeytys hyvin sattumanvaraisesta syystä, että hänen pistetilanteensa voisi myös olla sellaiset 30 pts parempikin.
Hohhoijjaa. Mikähän ongelma tässä nyt oli kun noin kauhea ulina asiasta? Mulle on se ja sama kuka sen kannun vie. Toivon vain että saataisiin kunnon taistelu asiasta. Niinku sanoin etumatkaa on, mutta olisi liioiteltua sanoa että peli on jo ohi. On nähty ennenkin että todella vaikeasti asemasta noustaan kun käy tuuri.

Niin kuin sanoin. Etumatkaa on, mutta ei tarvi kuin pari pahaonnista kisaa vaikka, että joku kolaa kolarissa pihalle tms. Kaikkea voi sattua.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
282
Näitähän voi miettiä mitä erilaisempia skenaarioita, 9 kisaa kuitenkin vielä aika paljon. Alla yksi skenaario, joka perustuu tähtien asentoon: ;)

Norris: 5x1., 1x2., 1x3., 1x4. ja 1x5
Max: 2x1., 1x2., 2x4., 1x5., 1x6. ja 2 keskeytystä (kun meni hermot ja yliyrittää).

Norris voittaisi 1 pisteellä, kun yksi nopein kierros enemmän. Sprinttikisoilla ei tässä vaikutusta, koska kolaroivat niissä keskenään avausmutkassa eikä kumpikaan maaliin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1039
Muistakaa että Kimillä oli Hamiltonia vastaan nykyisellä pistelaskulla 41-42p takamatka ennen kahta viimeistä kilpailua 2007. 9 kilpailua on siihen nähden paljon kun kirittävää vanhalla pistelaskulla on alle 30p (3 voittoa).

Verstappen ja RedBull on nyt siinä tilanteessa että johto voi sulaa jos edelle alkaa tulla McLarenin lisäksi Mersua tai Ferraria tai jos tulee DNF.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
F1-maailmassa 24-vuotias on jo yli-ikäinen. Tarkempia määritelmiä voisi tehdä nuorten kuskien ajattamiselle. Vähemmän, kuin kaksi kisaa on täysi vitsi.

Zane Maloneysta puhuminen formulalupauksena on puppua. Taitaa olla hakemassa kokemusta Euroopan radoilta ja sitten lähtee Indycariin. Karibian pojalla on siellä enemmän pr-arvoa, kuin meillä päin.
Lähinnä vain kiitos nykypäivän median valokeilajulkisuuden typeryyden ja vain pitkälti Sebastian Vettel-Lewis Hamilton-Max Verstappen-kolmikon muodostavan äärimmäistä poikkeusta koskevan nuoruuden ja vain huipputalleissa menestyksen/puhtaalla tuurilla tulleiden ensivoittojen takia tilanne on noin.

Tuokin on niin epäterve tilanne kun vielä yleensäkin tämän vuosituhannen alussa tai vähän myöhemminkään silloiset nk. Formula Junnu-sarjan edustajat eivät olleet kovin paljon tuota vanhempia ja oletettu 'yli-ikäisyys' silloinkin naurettavana oli vain enintään kolme vuotta vanhempi kuin periaatteessa nykyään.

Kun kaikki eivät vain voi olla niitä Vettelejä, Hamiltoneja ja Verstappeneita muutenkaan ja kaikilla kuskeilla ei vain ne tulokset tule niin äkkiä ja heti esille kun haluaisi niitä tulevan.

Ja eivät varsinkaan välttämättä niin huippuluokan saavutuksina.

Ongelma tietysti on, että vain niin kovin nuorina (Vähän liiankin nuorina välillä jos minulta kysytään.) noustaan kuninkuusluokkaan kun oikeasti ihan välillä parhaimmista mahdollisista alempien luokkien suorituksista huolimatta pitäisi ottaa se oppivuosi/kaksikin alempien luokkien puolella tai testipuolella.

Tai kokonaan kuitenkin silmällä pitäen muiden moottoriurheilun huippulajien puolella.

Liialla kiirehtimisellä on tuhottu niin kovin monta F1-uraa tätä ennenkin.

Ja ongelmana lisäksi tietysti vielä on, että mahdolliset pois potkitut (Tai ainakin hyvin lähtökohtaisen pitkälle tauolle ajamisesta mitä F1:siin tulee joutuvat.) eivät sitten pääse oikein mihinkään muuhun talliin näyttämään osaamistaan myöhemmin kehittyvinä tai jo valmiiksi kehittyneinä kun olisi parempi toimintaympäristö kenties siellä toisessa tallissa ja eivät heidän seuraajansakaan välillä siihen entiseen talliin päässeenä kovin kaksista työtä tee/ole tehneet ylikehuista huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
On niin saakelin paska kuski.
Ei se ihan niin mennyt tuossakaan kisassa. Talli mokasi taas kerran varikkotaktiikat (Mitä nyt tuli vielä Span varikkopysähdystä nopeampi pysähdys ollen täten vuoden nopein pysähdys mikä lohduttaa/lohdutti niin helkkarin vähän tässä tilanteessa.) ja lisäksi Tsunoda joutui joka tapauksessa tekemään sen ylimääräpysähdyksen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Nikille ei tarvitse kovin suuria näyttöjä antaa, että saa jonkin seuraavista titteleistä itselleen:

- rengaskuiskaaja
- erinomainen sadekelin kuski
- tulevaisuuden maailmanmestari
Sukunimi sattui kerran myös tuossa tapauksessa olemaan Lauda.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5567
Sukunimi sattui kerran myös tuossa tapauksessa olemaan Lauda.
Kyse oli selostajista, ei kuljettajista. Kun sinä tykkäät kirjoitella noita stooreja ikivanhoihin ketjuihin, niin voisi toki lukea muidenkin viestejä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Kyse oli selostajista, ei kuljettajista. Kun sinä tykkäät kirjoitella noita stooreja ikivanhoihin ketjuihin, niin voisi toki lukea muidenkin viestejä.
Ja oma viittaukseni oli tarkoitettu huumoriksi ja vähän niillä sanoin oikeasti silloisin mittakaavoin kehuttiinkin Laudaa.

Tiesin kyllä, että kyseessä puhuttiin oikeasti Juuselasta. Kyllä minä luen/olen lukenut näinä vuosina muidenkin viestejä. Hyvinkin tarkkaan niin hyvät kuin pahatkin.

Ja miten ihmeessä juuri tämän kisan toikki/ketju on ikivanha? Tai oikein kyllä edes vielä vaikka tämän kesän kisojen toikkien/ketjujen aikana kirjoitetut viestit edes jälkikäteen?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Hollannin Grand Prix Zandvoortissa taisi olla hetkeen tylsin mikäli ei kuten ei todennäköisesti ollut aivan kaikkien aikojen tylsin Zandvoortin kisa nyt kuitenkaan.

Lando Norrisin ottama voitto oli kuitenkin hyvä palautus ja näpäytys epäilijöille ellei välillä myös hänenkin kohdallaan perin oudosti koko ajan hänen suorituksiaan herjaaville tahoille.

Näin kesätauon päätteeksi siis. Vaikka eihän totta puhuen hirveän kauan ole edes toiseen pitkään ja viimeiseen F1-taukoonkaan tänä vuonna sitten syksyllä?!

Monzan kisan jälkeen ennen pitkää vain pari kisaa kun välissä on sen parin viikon mittainen tauko ennen niitä kun nehän ovat peräjälkeen ennen F1:n nk. Syyslomaa.

Max Verstappen oli kieltämättä vähän kaukaisemmalle kakkospaikalle jäänyt mies. Kuten Spassa niin oikein ihme kyllä ei Red Bull kulkenut Zandvoortissakaan ihan niin hyvin kun olisi voinut toivoa.

Verstappenille toki jälleen elintärkeä sijoitus sinänsä mestaruutta ajatellen. Nyt ei tarvinnut olla myöskään tuurihaukka kolareista selviävänä osapuolena.

Ferrarilla meni jälleen taktiikat päin mäntyä ajoittain ja etenkin taas Carlos Sainz Juniorille. Siitä, että menikö ihan niin pahoin kuin viimeksi ennen kesätaukoa niin ei välttämättä mennyt.

Paljon ei toki puuttunut kun niin paljon La Famiglia mokasi taas ja suoritukset tuntuivat olevan jälleen osin lopulta muidenkin mokista kiinni kuin heidän itsensä ja osin kun kuljettajat ovat niin hyviä kuin ovat.

Mitä nyt sitten Carlos Sainz Juniorille niitä arvosteluja ja herjailuja tuntuu enemmän tulevan niskaan kuin Leclercille. Sijaluvut olivat 3 ja 5, mutta ne olisivat voineet olla paljon, paljon huonommatkin surkeimmillaan molemmille. Ja mikäli vain se taktinen puoli ei jälkimmäiselle kaverille olisi taas osunut olemaan huonompi niin olisi voitu olla myös palkinnoilla tai edes neljänsiä.

Ferrari tuntuu vain harrastavan hyvien mahdollisuuksien hukkaan heittoa ja on ollut osin imarreltu vain Red Bullin Sergio Perezin vaikeuksien takia tällä kaudella kuten ehkä myös osin viime kaudellakin.

Oscar Piastri ajoi jälleen myös hyvin McLarenilla. Ensivoitto maistui aiemmin, mutta toisaalta ehkä välillä kaverin pitäisi osata malttaa mielensä paremmin ja aina tulee välillä noita pienempiä erikoisuuksia.

Perez ajoi taas työpaikkansa puolesta sinänsä ja jo toistamiseen pisteet ollen tällä erää kuudes. Ikävä kyllä nyt ei kyennyt nappaamaan nopeimman kierroksen pistettä Max Verstappenia helpottaakseen.

Verstappenilla aiemmin oli tosiaan tiimiradiossa jo hurjimmillaan melkoisia sanontoja näissä kesän kisoissa ja kurinpalautus oli ansaittua. No niltäkin ongelmilta olisi vältytty silloin kun vain kolmisen vuotta sitten olisi ollut lajiin toiset tuomaripäätökset ja tämä kaveri (Vaikkakin käytännössä välillä vieläkin kuin typerä kakara käyttäytyy tämä kaiken viittä vaille kultalusikalla saanut tapaus.) olisi ollut jo lajista ulkona tai ainakin hänelle olisi tullut edes ihan oikeasti päätepiste lähtökohtaisesti muilla tavoin olevalle viittä vaille tyranniselle käytösyritykselle.

Nico Hülkenberg jäi kesän päätteeksi harmittavasti ulos jäännöspisteestä Haasilla ja viimeinkin Pierre Gasly sai pisteitä kesän välillä pahalta näyttävänkin keskeytysputken jälkeen.

Olisikohan Alpine-Renault alkanut heräillä vaikeuksien horroksestaan vai olivatko sitten kesäradat paremmin sopivia?

Vai onko siellä kiitetty ja ylistetty naureskellen Racing Bull-tallin uskomattoman välillä jo imbesilliluokan typeryyttä mitä tulee varikkotaktisiin toimintoihin?

Niin RB (Racing Bull, ei Red Bull.) kuin myös Sauber-talli tuntuvat olevan täysin myrsky-yössä mitä tulee oikeastaan noiden pisteiden hukkaan heittojen kanssa mitä tulee rengastaktisiin ymmärryksiin ja jälkimmäisen tapauksessa tämän vuoden automalli näyttää yhdeltä surkeimmista Sauberin automalleista koskaan.

Ehkä aavistuksella vielä huonompia olivat muun muassa Esteban Gutierrezin ajan ajovuosien Sauberit, mutta niiden vertailut jää toiseen kertaan ja aikaan.

Siten Valtteri Bottas ja Guanyu Zhou olivat viimeisinä maaliin tulleet kuskit kisassa sen 2 kierrosta voittaja Norrisia perässä.

Juurikin perseilty varikkotaktiikka ja ylimääräinen varikkopysähdys muutenkin maksoivat Yuki Tsunodan kisan ja saivat taas hänet näyttämään niin muka olevinaan huonommalta kuljettajalta kuin Daniel Ricciardon!

Etenkin nyt ei voitu mennä oikeasti vaikean Span viikonlopun taakse ja kysyä, että miten talli taas kerran onnistui itsepäisyyttään mokaamaan Tsunodan kisan.

Tällä kertaa oli vieläpä melko hyväkin lähtöruutu itse kisaan automallin vaikeudet huomioon ottaen ja parempi oli siis lähtöruutukin kuin Ricciardolla!

Muitakin epäonnistujia oli joskin niiden ajattelu jäänee toiseen kertaan ja ehkä toiseen yhteyteen. Muun muassa Mercedeksellä oli viimein astetta melko paljonkin vaisumpi kisa loppujärjestyksessään George Russell-Lewis Hamilton sijoille 7 ja 8. Hamiltonin osalta täten harmi kun mikäli hyvä putki olisi jatkunut palkinnoin tai peräti voitoin niin Mersun jäähyväiskaudelle olisi tullut ei enää mestaruutta ilman todella, todella suurta ihmettä, mutta hyvää haastoa Max Verstappenin suuntaan kuitenkin!

Aivan kaikkea vastoin puhuen F1-kausi on kuitenkin vielä 9 kisan pituinen jäljellä oleviin kisoihin lisättynä vielä pienoiskilpailuilla useita kertoja eli pisteitä on jaossa tuntuvasti. Eli kaikkea ei ole sanottu.

Muista epäonnistumisista:

Ehkä Fernando Alonsoa voisi pitää epäonnistuneena, mutta hän ajaa/on ajanut edelleen sanonnoistaan huolimatta melko usein ja luotettavasti pisteille.

Osin Aston Martinia niin Alonson kuin Lance Strollia on heidän suhteen tällä kaudella imarrellut myös kilpailijoiden kuten Alpinen tai Racing Bullin umpisurkea taktinen rengaspelin perseily kroonisesti kisa toisensa perään pisteitänsä hukkaan heittävänä vaikka vauhdissa puhuen ja oikeilla taktiikoilla kilpailijoiden oikeasti saadessa juttunsa kohdilleen ei olisi Aston Martinilla paljon kevään ja kesänkään suhteen puhuen ollut pisteitä.

Hyvä kun huonoimmillaan juuri mitään!

Niin huono sen automalli on ollut ja Alonso onkin siitä välillä antanut vähän liiankin suorasanaisia kommentteja julkisuuteen.

Liika herjailu on liikaa, mutta kyllä se tiimikin tuntuu välillä olevan uppiniskainen eikä oikein halua ottaa vastuuta asioistaan.

Tai vähemmän yllättäen suojelee Strollin nahkaa mieluummin ongelmatilanteissa kuin Alonson.

Monzan viikonloppua silmällä pitäen poistin tästä potkut saaneen Logan Sargeantin osuuden ja kerron sen siinä toikissa heti tämän viestin lähetyksen jälkeen kun sinne se muistelu/ajattelu sopii paremmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Zandvoortista muuten puhuen kun poikkeuksellisesti Niki Juusela kovin intoutui isommin muistelemaan etenkin kahta viimeistä kisaa eli Zandvoortia 1984 ja 1985 vanhoilta ajoilta puhuen siis viimeisinä niin hänellä sattui niissä välillä taas melkoisesti virheitä ja jäi mainitsematta jokunen muukin yksityiskohta:

Vuoden 1984 Zandvoort oli Alain Prostin ja Niki Laudan kaksoisvoittokisa, mutta myös Nigel Mansellin kolmanneksi ajamisen kisa Lotuksella.

Mansellin suoritus riitti kiinnittämään Williams-tallin paikan vuodeksi 1985 sinne. Samalla muuan Ayrton Senna meni sooloilemaan Lotus-sopimuksensa kanssa ja vaikka miten oli lajin ilmiömäisin tulokastähti ja ennen pitkää kiistaton lajinimi niin silloinen Toleman-talli suuttuneena tästä järjesti Sennan vilttiketjuun Monzaa 1984 ajatellen ja rukoukset ja tunnustukset eivät auttaneet Sennaa siellä ajamaan.

Lopulta oli ihme, että Toleman-talli ei potkinut Sennaa hänen temppujensa takia kokonaan pois muitta mutkitta tai pidentänyt vilttiketjuaan pidemmäksikin ajaksi.

Etenkin kun Senna ei ennen lopulta tapahtunutta myöntöään asiaan halunnut nähdä mitään omaa vikaa itsessään jo tuolloin!

Vuonna 1985 Zandvoort taas oli Niki Laudan uran viimeinen voitto eli jälleen kaksoisvoittokisan täydensi Alain Prost kakkostilalla ja McLaren-talli hallitsi siis näinä vuosina hommiaan.

Edellisen vuoden kohuissa ryvettynyt nuorimies Senna silloisesti jatkoi toki edelleen kohuja lajissa, mutta nyt oli Zandvoortissa Lotuksella kolmas.

Sitä suoritusta pidettiin lopullisena sinettinä osin Sennan äärimmäiselle yhden miehen tallin politiikalla Lotuksella mikäli ei vuoden 1985 aikana se olisi tullut jo aiemmin selväksi lajin seuraajille silloin.

Logan Sargeant sai siis melkein 40 vuotta myöhemmin potkut Williamsilta.

Vuonna 1985 Zandvoort oli viimeinen kisa Andrea de Cesarisin kaudella Ligierillä ajaen ja oikeastaan hän ajoi Zandvoortissa jo periaatteessa potkut saaneena tallista muuten vain vielä kerran kun testikuskeja kuten Ferten veljeksiä tai Philippe Streiffia ei kerta kaikkiaan vielä ehditty korvauspapereilla kisalisenssienkään vuoksi tuoda talliin.

Toisin kuin Sargeantilla niin silloisista ajoittain vahvoista ivapuheista huolimatta de Cesarisin ura jatkui vielä melkein vuosikymmenen ajan vuoteen 1994 asti F1:ssä ja vuosi 1995 oli vielä myös mahdollinen kunnes viimein de Cesaris enemmän tai vähemmän itse päätti lopettaa uransa.

Ja mikäli ei niin viime kädessä erinäiset ehdokastallit halusivat jo vähän nuorempaa kuskia tai löytyi sitten se muu taloustakaaja turvaamaan taloutta jolloin ei de Cesarisin summia enää tarvittu.

Kun näin aiheen ulkopuolelta puhuen de Cesarisilla oli toki ehdokkaita vielä vuodeksi 1995 ottamaan hänet vielä uran lopulliseksi jäähyväisvuodeksi ajatellen ennen olosuhteiden muuttumista niin Tyrrelillä kuin Footworkillakin.

Sargeantilla tai nk. Kessulla ura on äärimmäisen vaakalaudalla ellei jo ohi vain 23-vuotiaana ja aivan vuoden lopussa 24 vuotta täyttävänä kaverina. Pääsääntöisesti ainakin vaikka onhan se jokin yksittäisajo sitten joskus hyvinkin mahdollista.

Alexander Alex Albonin vaikeisiin aikoihin verrattuna Kessun ajatuksellinenkin paluu lajiin on siihen verrattuna melkein mahdotonta koska Albonilla sentään oikeasti olikin hyviä tuloksia ja milloin ei niitä ollut niin ainakin itse ajosuoritukset muuten vakuuttavina ja osoitetullakin epäonnella riittivät hänen paluunsa lajin pariin.
 
Ylös