Vapaita Harjoituksia jälleen ajetaan Silverstonessa!
Toisia sellaisia onneksi edelleen kauniissa, mutta tuulisessa säässä.
Ajoittain mutkasta riippuen tuulta on enemmän ja tuulta on vähemmän. Lieneekö sekin syy miksi eräillä talleilla kuskeineen aliohjasi tai vaihtoehtoisesti yliohjasi liikaa joihinkin mutkiin ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa?
Maaefektiauton oikuiksi voisi myös laskea, mutta vähemmän sillä on merkitystä toisin kuin vanhempien aikojen vastaavaan maaefektiautoon.
Red Bullilla muka taas 'vaikeuksia' milloin minkäkin tilanteen johdosta, mutta eiköhän Max Verstappenin kovin ikävöimällä 'uskomattomalla' jutulla taas liioitellen tilanne olisi ihan todella paljon rumempi ja pahempi mikäli ihan niin oikeasti niitä vaikeuksia olisi.
Ikävä kyllä ruuhkaa on radalla milloin mitenkin puolin ja toisin. Verstappen viimeksi katsottaessa oli kuin olikin sitten toinen vaikka näytti, että ensin jäädään viimeisille sijoille tai ollaan enintään 10:s aikakierroksilla siitä pudoten 16:sta sijan paikkeille.
Tsunodakin lähti radalle viimeksi katsottaessa nyt vasta kiitos ensimmäisen harjoituksen menemisen junnukuski Lindbladille turhana ja typeränä tuhlauksena. Varsinkin jos sitten nyt Hungaroringin jälkeen passitus Racing Bullille ajatuksena takaisin tulee niin olisivat nyt sallineet edes ajaa kaikki tarvittavat sessiot niitä oletettuja viimeisiä ajoja varten niin ei tulisi jossitteluja. Nyt menee tämä harjoitus taas kerran ongelmallisen auton kanssa taisteluksi ihmeittä. Joka tapauksessa ainakin totutteluajoksi.
Vastaava yritys joita pystyttiin tekemään kahden 'estelykierroksen' jälkeen tuottivat kolmannenkin kerran aikana 'tonttuilijan' eteen ja melko varma kymppipaikan tai paremman sijan ajo vaihtui sitten noin sijaan 16 Tsunodalle. Hitaampi toki parhaimmillaankin joka tapauksessa Tsunoda olisi ollut kuin Verstappen. Suunta on oikea, mutta kun ei vain ainakaan vielä tulosta tule niin ikävää sinänsä seurata.
Sitä ennen oli Lawsonin tapaan äärimmäisen hidas vanhemman ajan tyylinen 'nimellinen' kierros sen 40 sekuntia kärkeä hitaampana, mutta tämä tietysti oli vähän sellainen näin esimerkkinä 1980-luvun ja 1990-luvunkin aikana ollut tapa missä äärimmäisen hitaat aikakierrokset kunhan jollain tapaa oli saanut mitenkään ajanoton käyntiin niin laskettiin!
Verstappenistakin paljon puhetta riittää. Etenkin kun on MM-kilvan 'suorituspykäliä' minkä puitteissa Red Bullille jäädäkseen on pärjättävä, joidenkin avainhenkilöiden pitäisi muka myös lähteä Verstappenin jäämiseksi suostumiseen ja tietysti näitä sopimuksen poisoston puheitakin tarjolla niin mittava summa tarjolla tosiaan huvin vuoksi tarjolla on Verstappenista.
2000-luvun lopun tai tupakkarahan aikoina tuo summa mikä Verstappenista pitäisi sitten maksaa olisi ollut vielä toteutettavissa hyvinkin, mutta nykyisin alkaa olla perin mittavista asioista lajissa kyse toisaalta kun on tavallaan kulukatto olemassa ja talleilla vain ei ole niin mittavia rahoja sellaisinaan takana ilman joitakin tiettyjä hyvin suuria pääsponsoreita, tiettyjä TV-rahojen osuuksia joita kai voisi pantiksi hätätilassa panna tuollaisiinkin suurostoihin tai sitten tietysti ellei omistajana tyyliin ole joku miljardööri mallia Lance Strollin isukki.
Verstappen tosin tuskin on menossa mitenkään Aston Martinille. Ellei nyt ehkä sitten äärimmäisen, äärimmäisen joskus hyvin vanhana uran lopettajaisia varten kun olisi ihan kaikki Mercedekset, Ferrarit ja McLarenit kokeiltu alta pois.
Toki kylläkin vain heittona oli tuo McLaren-juttu.
Mene ja tiedä toki jos Adrian Newey saa homman toimimaan toisin kuin Red Bullin selvästi Neweyn jälkeen asioita hoitavat suunnittelijat.