Formula 1 - 2025 - 12 - Britannian GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6117
Ghost car -video näyttää selkeästi, että Verstappen teki eroa suorilla ja hävisi mutkissa. Sitä se pieni siipi teettää.
Mclaren pystyy roikkumaan edellä olevan pakoputkessa kiinni ja kumit ovat silti stintin lopussa käyttökelpoiset kuin vuosia vanhat Sulttaanit kukkarossa, joten vaikea nähdä miten Verstappen pystyy pitämään Mclarenit takanaan kisassa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
Mclaren pystyy roikkumaan edellä olevan pakoputkessa kiinni ja kumit ovat silti stintin lopussa käyttökelpoiset kuin vuosia vanhat Sulttaanit kukkarossa, joten vaikea nähdä miten Verstappen pystyy pitämään Mclarenit takanaan kisassa.
Tämä vähän omissakin ajatuksissa ja varsinkin kun niin pienellä siivellä oli liikenteessä. Mutta kärjessä on toisaalta aina helpoin ajaa puhtaassa ilmassa, niin helpottaa tilannetta jonkin verran ja jos saisi alussa repäistyä tarpeeksi kaulaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
Mersulla oli viime kaudella veitsenterällä oleva auto jonkun aikaa eikä hommasta tullut mitään Russellilla ja Hamiltonilla. Jopa jäsen comm antoi Russellille ulosajon anteeksi vaikean auton tähden, se on jo paljon. Red Bullilla vastaavassa tilanteessa Verstappen joko tykittää paalulle tai voittoon.

Button nostanut Verstappenin parhaaksi mitä koskaan nähty ja se on myös paljon britin suusta ennen brittien kisaa brittiläisen Hamiltonin ollessa tilasto-goat.
Oli hyvin arvaamaton versio, kun kesken kaiken saattoi irrota tiestä. Sillä on eng kielinen sana snap, mutta oikein osaa suomentaa sitä muuten. Russellhan vaihtoi ulos ajon jälkeen vanhaan, oliko Miamin versioon, jota tämän kohdalla lähdettiin kehittämään omaan suuntaansa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6117
Oli hyvin arvaamaton versio, kun kesken kaiken saattoi irrota tiestä. Sillä on eng kielinen sana snap, mutta oikein osaa suomentaa sitä muuten. Russellhan vaihtoi ulos ajon jälkeen vanhaan, oliko Miamin versioon, jota tämän kohdalla lähdettiin kehittämään omaan suuntaansa.
Been there, done that

— Yuki Tsunoda

https://www.motorsport.com/f1/news/yuki-tsunoda-struggles-with-changing-track-conditions-in-saudi-arabian-gp-qualifying/10715123/

The Japanese driver, who was only promoted to Red Bull at the 2025 Japanese Grand Prix just three weeks ago, wants to give himself more time to get up to speed with the “unpredictable” car. “I wouldn't say I’m struggling [against Verstappen] because it’s only the third race, but it’s really unpredictable so far… I still don’t know why I had that snap.”
Hold my beer

P1 Quali

— Max Verstappen
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
Takin isoin ongelma löytyy renkaista ja niiden hallinnasta / lämmöistä, kun ei autoa ei saa säädettyä ajotyyliin
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6096
Takin isoin ongelma löytyy renkaista ja niiden hallinnasta / lämmöistä, kun ei autoa ei saa säädettyä ajotyyliin
Tuota olen vähän itsekin miettinyt myös aiempien kakkoskuljettajien kohdalla, mutta ei se oikeastaan selitä kuin ongelmat aika-ajoissa.

Analyysin mukaan Tsunodan datasta näkee vain yhden ongelman: hitauden. Hän ei tee ajovirheitä mutta häviää tasaisesti mutkissa ja ilmeisesti suorillakin.

https://www.planetf1.com/news/red-bull-left-bamboozled-yuki-tsunoda-struggles-data-jolyon-palmer

Onko kyse optisesta harhasta? Red Bull on aika itsepintaisesti ajattanut oman leirinsä kuskeja sillä oletuksella, että jokainen tulija on uusi vettel/ricciardo/verstappen, ja sitten tulee keppiä kun kuski alisuorittaa.

Sergio Pérez tuli omien ansioiden kautta talliin ja hän suoritti alussa mallikkaasti, mutta jäi henkisesti yksin hyvin nopeasti. Hän ei kestänyt paineita ja pomoilta tulevaa haukkumista.

Talli tarvitsisi uutta verta ja nimenomaan kokeneita ja kaliiberinsa jo todistaneita kuljettajia mittaamaan auton hyvät ja huonot puolet.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
Tuota olen vähän itsekin miettinyt myös aiempien kakkoskuljettajien kohdalla, mutta ei se oikeastaan selitä kuin ongelmat aika-ajoissa.

Analyysin mukaan Tsunodan datasta näkee vain yhden ongelman: hitauden. Hän ei tee ajovirheitä mutta häviää tasaisesti mutkissa ja ilmeisesti suorillakin.

https://www.planetf1.com/news/red-bull-left-bamboozled-yuki-tsunoda-struggles-data-jolyon-palmer

Onko kyse optisesta harhasta? Red Bull on aika itsepintaisesti ajattanut oman leirinsä kuskeja sillä oletuksella, että jokainen tulija on uusi vettel/ricciardo/verstappen, ja sitten tulee keppiä kun kuski alisuorittaa.

Sergio Pérez tuli omien ansioiden kautta talliin ja hän suoritti alussa mallikkaasti, mutta jäi henkisesti yksin hyvin nopeasti. Hän ei kestänyt paineita ja pomoilta tulevaa haukkumista.

Talli tarvitsisi uutta verta ja nimenomaan kokeneita ja kaliiberinsa jo todistaneita kuljettajia mittaamaan auton hyvät ja huonot puolet.
Rengas lähes koko ajan väärässä lämmössä ja siten kulahtaa myös täysin väärin.
Välillä taitaa osua linjat aika lähelle harkoissa tai jokin kierros aika-ajoissa ja on silloin aika lähellä Maxia, mutta ei pysty toistamaan sitä kovinkaan helposti, saati sittwn useampaa kierrosta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
Kisan alun veikkaan menevän Mäkin osalta suht fauhallisesti ja rakentavat renkaat pikkuhiljaa, kun taas Ferkulla otetaan tiukemmin. Max on vähän kysymysmerkki taktiikan suhteen, mutta lienee paras mahdollisuus yrittää alussa karkuun ja sitten coastailla puhtaassa ilmassa siiheksi, kun renkaat antaa myöten.
RBn pahin skenaario tuolla siivellä olisi sade. Jossain mittauspisteessä huippunopeus oli 8 kmh nopeampi, kuin Piastrin ja se on suht valtava ero.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6117
Tuota olen vähän itsekin miettinyt myös aiempien kakkoskuljettajien kohdalla, mutta ei se oikeastaan selitä kuin ongelmat aika-ajoissa.

Analyysin mukaan Tsunodan datasta näkee vain yhden ongelman: hitauden. Hän ei tee ajovirheitä mutta häviää tasaisesti mutkissa ja ilmeisesti suorillakin.

https://www.planetf1.com/news/red-bull-left-bamboozled-yuki-tsunoda-struggles-data-jolyon-palmer

Onko kyse optisesta harhasta? Red Bull on aika itsepintaisesti ajattanut oman leirinsä kuskeja sillä oletuksella, että jokainen tulija on uusi vettel/ricciardo/verstappen, ja sitten tulee keppiä kun kuski alisuorittaa.

Sergio Pérez tuli omien ansioiden kautta talliin ja hän suoritti alussa mallikkaasti, mutta jäi henkisesti yksin hyvin nopeasti. Hän ei kestänyt paineita ja pomoilta tulevaa haukkumista.

Talli tarvitsisi uutta verta ja nimenomaan kokeneita ja kaliiberinsa jo todistaneita kuljettajia mittaamaan auton hyvät ja huonot puolet.
Eiköhän pääongelmana ole ollut se säätöikkuna ja setupit. Mukavalla balanssilla kuten Toro Rossolla, Red Bull ei kulje mihinkään vaan sitä pitää rääkätä että kello tykkää, mutta tässä kohtaa loppuu pallit kesken.

https://www.f1technical.net/news/26753

"So that needs to come from experience, and sometimes you just have to accept the difficulties of the car. Like, if it feels like a lot of understeer or oversteer, but lap time is good, probably stick to that direction.

— Tsunoda
https://lastwordonsports.com/motorsports/2025/04/10/yuki-tsunoda-reveals-red-bull-and-vcarb-set-up-differences/

“I think the car is able to achieve the same balance I used to have at VCARB – but just, it doesn’t always help performance.

“So I just have to dig in further, don’t know yet what set-up will make the car faster.”


— Tsunoda
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
Eiköhän pääongelmana ole ollut se säätöikkuna ja setupit. Mukavalla balanssilla kuten Toro Rossolla, Red Bull ei kulje mihinkään vaan sitä pitää rääkätä että kello tykkää, mutta tässä kohtaa loppuu pallit kesken.
Eli renkaat ongelmana, kun ei löydy oikeita lämpöjä
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
Vettä tulee kuin aisaa ja luvattu mahdollisia ukkoskuuroja vissiin kisankin aikana
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4962
No pitäisikö Tsunodan koittaa jotain muita renkaita kuin Pirellin? Ei taida antaa säännöt periksi. Eli setupit/säätöikkuna ongelmana, koska Verstappen piiskaa samoja kummeja täysin eri tasolla.
Näillä vehkeillähän se on lähes aina rengaslämmöt. Osaahan Yuki nyt ajaa rataa ympäri tuollakin autolla, kuten Taurillakin. Ongelma on lämmöt ja sitä myöten renkaiden pito ja/tai kuluma ja siinä ne säädöt on just avainasemassa ja jos ei riitä säätöikkunaa, kuin superterävälle keulalle, jolla ei pysty kukaan muu ajaa, ni vähän tekemätön paikka
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6117
Näillä vehkeillähän se on lähes aina rengaslämmöt. Osaahan Yuki nyt ajaa rataa ympäri tuollakin autolla, kuten Taurillakin. Ongelma on lämmöt ja sitä myöten renkaiden pito ja/tai kuluma ja siinä ne säädöt on just avainasemassa ja jos ei riitä säätöikkunaa, kuin superterävälle keulalle, jolla ei pysty kukaan muu ajaa, ni vähän tekemätön paikka
Miksi puhumme ongelman olevan renkaat kun gridin kaikilla talleilla on täsmälleen samat renkaat? Jos Toro Rossolla oli samat Pirellin kiekot, mutta vain Red Bullilla on ongelmia niin silloin vika on autossa/setupeissa ja hanskoissa, jotka renkaita käyttää, ei renkaissa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3073
En oo kyllä mitään juttua nähnyt siihen suuntaan että renkaat mikään ongelma olisi Tsunodalle. Eiköhän se ole yksinkertaistettuna vaan se, että ei pysty autoa viemään siinä limitillä. Kun yritetään mennä kovaa, niin mennään yli ja tulee virheitä ja kun tulee virheitä niin luotto katoaa ja mennään liian hiljaa. Ja kierre on valmis.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6117
En oo kyllä mitään juttua nähnyt siihen suuntaan että renkaat mikään ongelma olisi Tsunodalle. Eiköhän se ole yksinkertaistettuna vaan se, että ei pysty autoa viemään siinä limitillä. Kun yritetään mennä kovaa, niin mennään yli ja tulee virheitä ja kun tulee virheitä niin luotto katoaa ja mennään liian hiljaa. Ja kierre on valmis.
Eipä ole itsellekkään koskaan osunut korviin puhetta mistään renkaista. Aina ollut setupit, venkurointi, levoton perä jne. Gasly taas aikoinaan ennen potkujaan olisi halunnut laittaa jousituksen uusiksi, mutta nykyään on jo pidempään ollut ongelma yleisesti auton hankaluus, josta on lyhyen ajan sisällä valittanut kolme eri kakkoskuskia; Perez, Lawson ja Tsunoda sekä itse Verstappen.
 
Ylös