Formula 1 - 2025 - 12 - Britannian GP

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4990
Mutta eikö tässä pitäisi ottaa huomioon että Piastrin hidastaminen tapahtui välittömästi turva auton valojen sammuttua takasuoralla. Hänen oli pakko hidastaa jos haluaa seuraavasta mutkasta tehdä uusintalähdön ja jotta turva-autolle on riittävästi etumatkaa.

Näen tuon niin tulkinnallisena tilanteena, että no further action olisi ollut paikallaan sekä Piastrille, että Verstappenille joka ohitti Piastrin kun ei välttämättä havainnut turva auton valojen sammumista ja Piastrin hidastusta tämän seurauksena.
Itse en ihan ymmärrä rangaistusta ja johtoautolla on oikeus määrittää vauhti, mutta ei nähtävästi enää. Tuota jarrutteluakin tapahtuu mielestäni joka kerta, kun on ajettu hetki turva-auton takana. Ja on totta, että olisi saattanut saada turva-autonkin kiinni ennen sen sisääntuloa, jolloin olisi mennyt ihan metsään koko juttu.
Mutta sen säännön mukan, jonka esittivät niin on siinäkin mielessä ihan oikea, vaikkakin hyvin raju rangaistus ja toisaalta myös tallin toiminta harmittaa Piastrin puolesta. Olisi pitänyt tehdä valitus, koska läpimenneessänkään ei olisi kaksoisvoitto mennyt, mutta ehkä Lando on se ykköskuski, vaikka sitä ei ääneen sanota. Tosin ei noi valitukset nyt yleensä kovin pitkälle kanna.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4990
Radalla oli kaksi Red Bullia, valitse niistä paremmin onnistunut, ei pitäisi olla vaikeaa paitsi ehkä yksisilmäiselle Helmutille. Kuten hyvin tiedetään että Verstappenilla oli Monza-specin takasiipi joka on myrkkyä sadekelillä, mutta riski on riski.
Niinhän se oli. Aivan väärä valinta, mutta jostain syystä halusivat tehdä sen näin. En usko, että lopputulos olisi ollut juurikaan erilainen, vaikka olisi ollut kuivaa. Ei ne renkaat olisi kestäneet tuolla siivellä ainakaan Mäkkiä vastaan ja tuskin myöskään Meseä vastaan. Ferkku kyykkäsi odotetusti kuivuvalla radalla nytkin.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6163
Olisi pitänyt tehdä valitus, koska läpimenneessänkään ei olisi kaksoisvoitto mennyt, mutta ehkä Lando on se ykköskuski, vaikka sitä ei ääneen sanota. Tosin ei noi valitukset nyt yleensä kovin pitkälle kanna.
Jos talli olisi tehnyt valituksen, olisi se ollut Ron Dennismiä parhaimmillaan, joka teki valituksen omien kuskien sepelien kalistelusta Prostin mestaruudesta Sennan hylkäyksen myötä. Se olisi osoittanut tallin olevan täysin Piastrin takana, oma talli joka yrittää ottaa viattomalta Norrikselta voiton pois jolla ei ollut rangaistukseen osaa eikä arpaa. Piastri muutenkin kieli poskella kokeili radiossa kepillä jäätä onko talli niin hövelillä päällä että Norris antaisi paikan takaisin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4990
Jos talli olisi tehnyt valituksen, olisi se ollut Ron Dennismiä parhaimmillaan, joka teki valituksen omien kuskien sepelien kalistelusta Prostin mestaruudesta Sennan hylkäyksen myötä. Se olisi osoittanut tallin olevan täysin Piastrin takana, oma talli joka yrittää ottaa viattomalta Norrikselta voiton pois jolla ei ollut rangaistukseen osaa eikä arpaa. Piastri muutenkin kieli poskella kokeili radiossa kepillä jäätä onko talli niin hövelillä päällä että Norris antaisi paikan takaisin.
Talli muuten yrittää esittää hyvin tasapuolista, mutta tässä jäi sellanen maku, että olivat Landon puolella.
Toki noi edellä mainitut jarruvoimatiedot puhuvat sen puolesta, että valittaminen olisi ollut turhaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3074
Tuli tuosta tilanteesta nyt vähän uusintoja selailtua, huonosti tosin tarjolla. Vähän kallistuu kyllä omakin näkemys siihen suuntaan että liian kova rangaistus. Ei tuo nyt miltään ihan hasardilta äkkijarrutukselta näyttänyt kuitenkaan.

Silti ihan absurdi ajatus kyllä että talli alkaisi tuommoisessa tilanteessa protestoimaan omaa kuskiaan vastaan, vaikka kyseenalainen rangaistus olisikin.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6163
Talli muuten yrittää esittää hyvin tasapuolista, mutta tässä jäi sellanen maku, että olivat Landon puolella.
Toki noi edellä mainitut jarruvoimatiedot puhuvat sen puolesta, että valittaminen olisi ollut turhaa.
Eniten tuossa mielestäni paistaa tuomariston British bias kotimaan maaperällä
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200
En sääntökirjaa niin hyvin tunne, mutta eikö jarruttelu ole kielletty nimenomaan turva-auton takana kun turva-auton valot palaa (Russel Canadassa).

Kun valot sammuu niin kärkikuski saa valmistautua uusintalähtöön. Uusintalähdössä kun kiihdyttää niin uudestaan ei saa enää jarruttaa eli silloin ei saa pelata pelejä sekoittaakseen takana tulevia vaikka ohittamineb on sallittu vasta maaliviivan jälkeen. Ilmeisesti äärimmäisen hitaasti ajaminen on sallittu kuten Hamilton Abu Dhabissa 2021.

Oma kanta on, että turva-auto teki virheen sammuttamalla valot keskellä suoraa ja Piastri valmistautui nopeasti suoran päästä suorittamaansa uusintalähtöön. Hän ei jarruttanut kuin samalla teholla mitä renkaiden lämmitykseen jarrutetaan muutenkin, hän ei kiihdyttänyt vaan ajoi turva-auton vauhtia. Ainoa poikkeus minkä vaikutti tekevän oli jarruttaa vauhti pois lähes kokonaan uusintalähtöä varten.

Ilmeisesti se ei ole sallittua vaan olisi tullut hiljentää rauhallisemmin ja ottaa uusintalähtö jostain epäedullisemmasta paikasta kun saman suoran päästä jos olisi halunnut ettei takana tuleville tule yllätystä hidastelusta kun näkyvyys oli noin heikko.

Kyllä toi oli enemmän FIAn virhe kuin Piastrin, veikkaan et jos valot ois sammutettu suoran alussa niin Piastrin ei olisi ollut tarve jarruttaa vastaavalla tavalla uusintalähtöä varten.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1634
En sääntökirjaa niin hyvin tunne, mutta eikö jarruttelu ole kielletty nimenomaan turva-auton takana kun turva-auton valot palaa (Russel Canadassa).

Kun valot sammuu niin kärkikuski saa valmistautua uusintalähtöön. Uusintalähdössä kun kiihdyttää niin uudestaan ei saa enää jarruttaa eli silloin ei saa pelata pelejä sekoittaakseen takana tulevia vaikka ohittamineb on sallittu vasta maaliviivan jälkeen. Ilmeisesti äärimmäisen hitaasti ajaminen on sallittu kuten Hamilton Abu Dhabissa 2021.

Oma kanta on, että turva-auto teki virheen sammuttamalla valot keskellä suoraa ja Piastri valmistautui nopeasti suoran päästä suorittamaansa uusintalähtöön. Hän ei jarruttanut kuin samalla teholla mitä renkaiden lämmitykseen jarrutetaan muutenkin, hän ei kiihdyttänyt vaan ajoi turva-auton vauhtia. Ainoa poikkeus minkä vaikutti tekevän oli jarruttaa vauhti pois lähes kokonaan uusintalähtöä varten.

Ilmeisesti se ei ole sallittua vaan olisi tullut hiljentää rauhallisemmin ja ottaa uusintalähtö jostain epäedullisemmasta paikasta kun saman suoran päästä jos olisi halunnut ettei takana tuleville tule yllätystä hidastelusta kun näkyvyys oli noin heikko.

Kyllä toi oli enemmän FIAn virhe kuin Piastrin, veikkaan et jos valot ois sammutettu suoran alussa niin Piastrin ei olisi ollut tarve jarruttaa vastaavalla tavalla uusintalähtöä varten.
Artiklassa 55.15 on nimenomaan kielletty arvaamaton jarruttelu silloin kun turva-auto on poistumassa radalta.

Näkisin, että kilpailun tuomaristo toimi täysin sääntökirjaa noudattaen antaessaan Piastrille rangaistuksen. Siksi McLarenin valituksellekaan ei olisi ollut oikein minkäänlaista pohjaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6626
En sääntökirjaa niin hyvin tunne, mutta eikö jarruttelu ole kielletty nimenomaan turva-auton takana kun turva-auton valot palaa (Russel Canadassa).

Kun valot sammuu niin kärkikuski saa valmistautua uusintalähtöön. Uusintalähdössä kun kiihdyttää niin uudestaan ei saa enää jarruttaa eli silloin ei saa pelata pelejä sekoittaakseen takana tulevia vaikka ohittamineb on sallittu vasta maaliviivan jälkeen. Ilmeisesti äärimmäisen hitaasti ajaminen on sallittu kuten Hamilton Abu Dhabissa 2021.

Oma kanta on, että turva-auto teki virheen sammuttamalla valot keskellä suoraa ja Piastri valmistautui nopeasti suoran päästä suorittamaansa uusintalähtöön. Hän ei jarruttanut kuin samalla teholla mitä renkaiden lämmitykseen jarrutetaan muutenkin, hän ei kiihdyttänyt vaan ajoi turva-auton vauhtia. Ainoa poikkeus minkä vaikutti tekevän oli jarruttaa vauhti pois lähes kokonaan uusintalähtöä varten.

Ilmeisesti se ei ole sallittua vaan olisi tullut hiljentää rauhallisemmin ja ottaa uusintalähtö jostain epäedullisemmasta paikasta kun saman suoran päästä jos olisi halunnut ettei takana tuleville tule yllätystä hidastelusta kun näkyvyys oli noin heikko.

Kyllä toi oli enemmän FIAn virhe kuin Piastrin, veikkaan et jos valot ois sammutettu suoran alussa niin Piastrin ei olisi ollut tarve jarruttaa vastaavalla tavalla uusintalähtöä varten.
Yritä nyt päättää? Jarrutusteho oli kuitenkin tosi kova.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200
Piastri oli sanonut haastattelussa että teki turva-auton takana tavanomaisen kiihdytys jarrutus liikkeen kuten aiemmilla kierroksilla (58psi jarrupaineellla 218kmh jarrutus noin 100kmh). Nyt turva-auton valot sammuivat juuri tämän renkaiden lämmitysliikkeen jälkeen, joten hän ei kiihdyttänyt uudelleen turva-auton perään vaan jarrutti vielä uudelleen lisää 100kmh noin reiluun 50kmh valmistautuen uusintalähtöön. Jos olisi kiihdyttänyt uudelleen niin kukaan ei olisi ajanut päälle. Huono yhteensattuma, mutta edelleen mielestäni outoa, että turva-auto sammuttaa valot kovasta vauhdista kun autojen vesisuihku estää näkyvyyden vaikka kärkikuski olisi jarruttanut maltillisemmin 218kmh/50kmh niin joltain olisi voinut jäädä huomaamatta ja tulla peräänajo. Kuitenkin sääntöjen puitteissa vauhdin saa ottaa pois keskellä suoraa uusintalähtöä varten jos sen olisi tehnyt hieman hitaammin jarruttaen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6626
En usko tähän teoriaan, mutta uskon tuomariston varmistaneen juhlat kotimaan maaperällä antamalla Oskulle 10sek penaltyn 5sek penaltyn sijaan.
Voi hyvin olla, tai olla olematta. Salaliittoteoriat on aina aika yleisiä, kun jotain sattuu. Tuomaristossa yksi britti. Mikä olisi motiivi muille tuomaristossa? Olla mukava briteille kotikisassa?
Verstappenin ottaessa paalun, selostajat spekuloi, että mitähän nyt, kun startissa on kolme brittiä heti niskassa (Oscar, Lando, Lulu). Sama kunkku niillä kuitenkin on, ettei nyt varmaan ihan järkyttävää vastakkain asettelua ole verraten esim. Maxiin.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6626
Piastri oli sanonut haastattelussa että teki turva-auton takana tavanomaisen kiihdytys jarrutus liikkeen kuten aiemmilla kierroksilla (58psi jarrupaineellla 218kmh jarrutus noin 100kmh). Nyt turva-auton valot sammuivat juuri tämän renkaiden lämmitysliikkeen jälkeen, joten hän ei kiihdyttänyt uudelleen turva-auton perään vaan jarrutti vielä uudelleen lisää 100kmh noin reiluun 50kmh valmistautuen uusintalähtöön. Jos olisi kiihdyttänyt uudelleen niin kukaan ei olisi ajanut päälle. Huono yhteensattuma, mutta edelleen mielestäni outoa, että turva-auto sammuttaa valot kovasta vauhdista kun autojen vesisuihku estää näkyvyyden vaikka kärkikuski olisi jarruttanut maltillisemmin 218kmh/50kmh niin joltain olisi voinut jäädä huomaamatta ja tulla peräänajo. Kuitenkin sääntöjen puitteissa vauhdin saa ottaa pois keskellä suoraa uusintalähtöä varten jos sen olisi tehnyt hieman hitaammin jarruttaen.
Joo, renkaan/jarrujen lämmittämisestä ei ollut kyse. Eli haki vain paikkaa uusintalähtöä varten. Tosin tosi kovaa jarrutti. Tuo aiheuttaa sitä jojoilua jonossa ja loppupäässä saa tosissaan jo himmata, kun reaktioaika moninkertaistuu jonossa.

Sitähän me ei tiedetä mitä kuljettajakokouksissa on käyty läpi Kanadan tapahtumien jälkeen. Siellähän just Max valitti, että rako Ykän ja turva-auton välissä oli liian suuri. Ohjeistiko McLaren ajamaan nyt lähempänä? Sitten Oskarilla paniikki ja jarrut pohjaan, kun valot sammui turviksessa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200
Joo, renkaan/jarrujen lämmittämisestä ei ollut kyse. Eli haki vain paikkaa uusintalähtöä varten. Tosin tosi kovaa jarrutti. Tuo aiheuttaa sitä jojoilua jonossa ja loppupäässä saa tosissaan jo himmata, kun reaktioaika moninkertaistuu jonossa.

Sitähän me ei tiedetä mitä kuljettajakokouksissa on käyty läpi Kanadan tapahtumien jälkeen. Siellähän just Max valitti, että rako Ykän ja turva-auton välissä oli liian suuri. Ohjeistiko McLaren ajamaan nyt lähempänä? Sitten Oskarilla paniikki ja jarrut pohjaan, kun valot sammui turviksessa.
Jos tapahtumaketju meni noin, että Piastri kiihdytti ja jarrutti lämmittääkseen renkaita, jarrutuksen aikana turviksen valot sammui, joten ei kiihdyttänyt takaisin turviksen vauhtiin vaan jarrutti lisää uusintalähtöä varten niin tapahtumaketju on melko inhimillinen. Tuomariston on helppo löytää tuosta perusteet rangaistukselle, mutta sopii myös kysyä miksi turva-auton valoja ei sammutettu edellisessä tai vasta seuraavassa mutkassa niin myös siten olisi estetty hidastaminen suoralla 50kmh uusintalähtöä varten. Edellisessä lähdössä valot sammutettiin aiemmin ja Piastri mateli suoraa pidemmän matkan mutkitellen, nyt tuli vähän kiire valmistautua uusintalähtöön suoran päähän.

Turva-autollakin olisi parantamista tuossa tilanteessa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1634
Jos tapahtumaketju meni noin, että Piastri kiihdytti ja jarrutti lämmittääkseen renkaita, jarrutuksen aikana turviksen valot sammui, joten ei kiihdyttänyt takaisin turviksen vauhtiin vaan jarrutti lisää uusintalähtöä varten niin tapahtumaketju on melko inhimillinen. Tuomariston on helppo löytää tuosta perusteet rangaistukselle, mutta sopii myös kysyä miksi turva-auton valoja ei sammutettu edellisessä tai vasta seuraavassa mutkassa niin myös siten olisi estetty hidastaminen suoralla 50kmh uusintalähtöä varten. Edellisessä lähdössä valot sammutettiin aiemmin ja Piastri mateli suoraa pidemmän matkan mutkitellen, nyt tuli vähän kiire valmistautua uusintalähtöön suoran päähän.

Turva-autollakin olisi parantamista tuossa tilanteessa.
En osta selitystä, sillä eikös turva-auto sammuttanut valonsa jo ennen Hangar-suoraa?
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
602
Jonnet ei muista että Hulkki oli paalulla 2011 interglasolilla eikä raukat muista sitäkään että ensin ajoi paalulla ja sitten vittu ajan sekunnilla
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4516
Tsiikasin tuon kierroksen 21 Piastrin tapauksen useammasta kulmasta/autos uudelleen ja Piastri oli Chapelissa kun valot sammui Safety Carista. Siitä tavanomainen "SC-kiihdytys" Hangarille ja jarrutus jottei SC:n perä tule liian nopeasti vastaan. Talli viestitti radiolla 'Safety Car in this lap" Vestarppenin ollessa juuri tulossa rinnalle.

Ihan käsittämätön päätös tuomaristolta, Hangar on kokoinaisuudessaa n. 700m pitkä, eihän tuolla matkalla saa joukkoa edes kasaan lähtöä varten ellei jarruta..

Jos jotain tuosta pitäisi rangaista niin Verstappenia koska "varomaton ajo SC takana"

Eikö joskus muunnoin ollut sääntö että ilmoituksen jälkeen ajetaan aina 1. kierros SC:n takana ennen kuin lähtö. Tämä ilmeisesti poistui Abu Dhabin viimeisen kierroksen sekoilun takia.
 
Ylös