Formula 1 - 2025 - 12 - Britannian GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6174
Tsiikasin tuon kierroksen 21 Piastrin tapauksen useammasta kulmasta/autos uudelleen ja Piastri oli Chapelissa kun valot sammui Safety Carista. Siitä tavanomainen "SC-kiihdytys" Hangarille ja jarrutus jottei SC:n perä tule liian nopeasti vastaan. Talli viestitti radiolla 'Safety Car in this lap" Vestarppenin ollessa juuri tulossa rinnalle.

Ihan käsittämätön päätös tuomaristolta, Hangar on kokoinaisuudessaa n. 700m pitkä, eihän tuolla matkalla saa joukkoa edes kasaan lähtöä varten ellei jarruta..

Jos jotain tuosta pitäisi rangaista niin Verstappenia koska "varomaton ajo SC takana"

Eikö joskus muunnoin ollut sääntö että ilmoituksen jälkeen ajetaan aina 1. kierros SC:n takana ennen kuin lähtö. Tämä ilmeisesti poistui Abu Dhabin viimeisen kierroksen sekoilun takia.
Sitten voitaisiinkin Hulkilta riistää podium jälkipenaltylla koskien vaarallista ajoa. Kyllä se Piastrin muuvi tuli muillekin yllätyksenä, koska näkyvyys oli heikko.

 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6174
Voi hyvin olla, tai olla olematta. Salaliittoteoriat on aina aika yleisiä, kun jotain sattuu. Tuomaristossa yksi britti. Mikä olisi motiivi muille tuomaristossa? Olla mukava briteille kotikisassa?
Verstappenin ottaessa paalun, selostajat spekuloi, että mitähän nyt, kun startissa on kolme brittiä heti niskassa (Oscar, Lando, Lulu). Sama kunkku niillä kuitenkin on, ettei nyt varmaan ihan järkyttävää vastakkain asettelua ole verraten esim. Maxiin.
Ryhmäpaine? Brittiläinen sarja Brittien maaperällä. Vähän kuin Masi Abu Dhabissa 2021, joka ehkä pelkäsi mestaruuden ratkeavan turva-auton takana joten lokaa tulee tästäkin niskaan, joten Hold my beer!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6108
Eikö joskus muunnoin ollut sääntö että ilmoituksen jälkeen ajetaan aina 1. kierros SC:n takana ennen kuin lähtö. Tämä ilmeisesti poistui Abu Dhabin viimeisen kierroksen sekoilun takia.
Sääntö on, että kierroksella varvatut kuljettajat pitää päästää unlappaamaan itsensä ja sen jälkeen odottaa heidän saavuttavan pakan perän kiinni. Tästä säännöstä on jo aiemmin luovuttu siltä osin, ettei varvattuja tarvitse jäädä odottelemaan.

Michael Masi rikkoi sääntöjä tahallaan ja päästi vain Lewiksen ja Maxin välissä olleet autot unlappaamaan itsensä ja jätti muut varvatut autot jonoon. Näin ei saa tehdä tänä päivänäkään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4992
Tsiikasin tuon kierroksen 21 Piastrin tapauksen useammasta kulmasta/autos uudelleen ja Piastri oli Chapelissa kun valot sammui Safety Carista. Siitä tavanomainen "SC-kiihdytys" Hangarille ja jarrutus jottei SC:n perä tule liian nopeasti vastaan. Talli viestitti radiolla 'Safety Car in this lap" Vestarppenin ollessa juuri tulossa rinnalle.

Ihan käsittämätön päätös tuomaristolta, Hangar on kokoinaisuudessaa n. 700m pitkä, eihän tuolla matkalla saa joukkoa edes kasaan lähtöä varten ellei jarruta..

Jos jotain tuosta pitäisi rangaista niin Verstappenia koska "varomaton ajo SC takana"

Eikö joskus muunnoin ollut sääntö että ilmoituksen jälkeen ajetaan aina 1. kierros SC:n takana ennen kuin lähtö. Tämä ilmeisesti poistui Abu Dhabin viimeisen kierroksen sekoilun takia.
Tuomaristo perusteli päätöstä sillä, että Max oli suoraan Piastrin takana, kun tämä teki suht kovan jarrutuksen jostain +200kmh->~50kmh ja Max joutui väistämään sivulle ja siitä ohi. Erona Russellin vastaavaan oli, että Max jarrutuksessa Russellin viereisellä linjalla, ei suoraan takana ja jarrutus oli huomattavasti pienempi. 30 vs 60 psi.
Sinänsä ihan looginen päätös myös, vaikka itse en itse ihan myöskään osta, Ero rangaistuksisakin oli iso. Varoitus vs 10 s.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6630
Pidetään sarjan jännitys hengissä?
Eli ei mitään tekemistä Britanian kanssa, vaan ettei Piastri nostele pyttyä jo 5 kisaa ennen kauden loppua.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6174
Pidetään sarjan jännitys hengissä?
Eli ei mitään tekemistä Britanian kanssa, vaan ettei Piastri nostele pyttyä jo 5 kisaa ennen kauden loppua.
Sattumaa että pidetään sarjan jännitys hengissä juuri Britannian maaperällä sillä seurauksena että kyseisillä toimenpiteillä voittajaksi nousee Britannian kansalainen jolla oli Landostands nimikkokatsomoitakin Silverstonessa?
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6630
Sattumaa että pidetään sarjan jännitys hengissä juuri Britannian maaperällä sillä seurauksena että kyseisillä toimenpiteillä voittajaksi nousee Britannian kansalainen jolla oli Landostands nimikkokatsomoitakin Silverstonessa?
Niin paha sanoa. Katsotaan mitä tapahtuu muualla.
Mun mielestä sillä onko rankku 5 tai 10 sek, ei ole oikein merkitystä tässä kisan kannalta. Ei se Osku olisi päässyt ohi enää. Sen verran varovaisesti ovat nyt haastelleet Montrealin jälkeen.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1198
Niin paha sanoa. Katsotaan mitä tapahtuu muualla.
Mun mielestä sillä onko rankku 5 tai 10 sek, ei ole oikein merkitystä tässä kisan kannalta. Ei se Osku olisi päässyt ohi enää. Sen verran varovaisesti ovat nyt haastelleet Montrealin jälkeen.
Piastrilla oli 10 sekunnin rankun kanssa yli 14 sekunnin stoppi, eli pitkä stoppi muutenkin. Norriksen pysähdyksen jälkeen Piastri oli noin viiden sekunnin päässä Landosta. Joten hyvinkin olisi mennyt ohi 5 sekunnin rankulla, varsinkin kun renkaat olisi Piastrilla ollut jo iskussa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200

Siinä hyvin kerrottuna kuten aiemmin viestiketjussa arvioin / arvioitiin tapahtumien kulkua.
- turviksen valot sammuu keskellä suoraa Piastrin tehdessä samanlaista renkaiden lämmitystä kuin kolmella edellisellä kierroksella
- piastri ottaa joukon kasaan kun ei jarrutuksen jälkeen kiihdytä vaan hieman vielä hidastaa lisää
- piastri tekee yhtä voimakkaan jarrutuksen samalla suoralla myös ensimmäisessä turva-auto lähdössä
- piastri tekee pitkin rataa yhtä voimakkaita kiihdytys jarrutus kiihdytys liikkeitä, mutta tällä kertaa reagoi turva auton valoihin ja valmistautuu starttiin
- maxin ei täytynyt väistää piastria kuten piastri itse sanoi, max olisi voinut jarruttaa kovemmin mutta tahallaan ajoi ohi mikä myös ihan ok.

yhteenvetona turva-auto määrittää hetken milloin piastri aloittaa lähtöön valmistautumisen eli letkan keräämisen kokoon. Turva auto tekee sen täydestä vauhdista, joten jos jotain syyttää niin FIAn ihan itsensä aiheuttama vaaratilanne sateella.

100% aiheeton ja datan perusteella epäjohdonmukainen rangaistus.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6630
Piastrilla oli 10 sekunnin rankun kanssa yli 14 sekunnin stoppi, eli pitkä stoppi muutenkin. Norriksen pysähdyksen jälkeen Piastri oli noin viiden sekunnin päässä Landosta. Joten hyvinkin olisi mennyt ohi 5 sekunnin rankulla, varsinkin kun renkaat olisi Piastrilla ollut jo iskussa.
Ei kyllä olis päässyt.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1198
Ei kyllä olis päässyt.
Tässä jossittelussa Mäkit olisi olleet käytännössä tasoissa Norriksen tullessa varikolta, jolloin Piastrilla olisi ollut suuri rengasetu Norrikseen nähden ainakin noin puoli kierrosta. Uskon, että tässä tilanteessa Oscu olisi painellut ohi ja tuomaristo olisi joutunut keksimään jotain muuta avittaakseen Brittikuskin voittoon.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1198
Olis, muttei siitä ohi pääse, ellei toinen tee virhettä, kun pitää jättää nyt turvavälit tallikaveriin.
Siinä kohtaa virheenkin mahdollisuus olisi ollut iso, kun Norris olisi tullut varikolta ulos kylmillä renkailla. Moni luisteli sen jälkeisen mutkan pitkäksi ja jos siinä kisailua olisi ollut, niin kuka tietää. Ja kyllähän McLarenit saa taistella keskenään.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200
Piastrilta olisi ollut melkonen veto kysyä ennen viimeisiä stoppeja tallilta oliko rangaistus heidän mielestä aiheellinen. Mikäli ei ollut niin talli voisi neutralisoida rangaistuksen pitämällä molempia autoja yhtä kauan varikolla ja antamalla kisata vapaasti. Ois ollut astetta vaikeampi paikka tiimille kuin myöhempi sijoitusten vaihto ehdotus mikä oli melko mauton.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9458
Piastrin kannalta olisi ollut parasta, jos vaikka joku aikaisin slickseihin vaihtanut olisi ajanut ulos radalta ja aiheuttanut turva-auton ennen kuin kumpikaan McLaren ehtii varikolle, jolloin käytännössä molempien olisi pitänyt tulla samalta kierrokselta sisään.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200
Tai jos Piastri olisi pelannut hieman likaista peliä ja antanut tallille viestiä ettei vielä kannata vaihtaa slikseihin ja sen jälkeen kun talli pakottaisi varikolle niin vielä kierroksen ajanut jolloin ero interin ja sliksin välillä olisi kasvanut niin suureksi, että outlapilla olisi saanut ison hyödyn Landoon nähden. Nyt eroa jäi noin 5sek stoppien jälkeen. Toki kauden matkalla tälläinen toimii kerran ja tulee sen jälkeen helposti omaan nilkkaan.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
602
Ihan oikeesti hei, miten voi olla että kukaan muu ei RedBullilla pärjää kun Verstappen? Onko niin, että Perez pysyi parhaiten perässä kuitenkin? Toihan on ihan hirveetä, että toinen kärkikahinoissa koko ajan ja toinen ei pääse edes pisteille. Miten jotkut on heti nopeita uuden auton kanssa? Russel sai kokeilla Mercedestä ja näytti sillon heti Valtterille miten ajetaan.
Mulla on teoria kun ajan accto niin niin millä säädööillä mikä tuntuu nopeesalata oonkin hidas mun pitää ajaa semmosilla säädöllä mistä en yhtään tykkää
 
Ylös