Formula 1 - 2025 - 21 - Sao Paulon GP (Brasilia)

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15791
Sao Paulon tuomaristossa olivat Gerd Ennser, Mathieu Remmerie, Tanja Geilhausen, Pedro Lamy ja Luciano Burti. Näköjään muuallakin keskustellaan tuomariston toiminnasta.
Lamylle muuan kommentaattori kerran kehoitti menemään autokouluun ja itse kehoitan mikäli tosiaan oli ratkaisevampi kaveri tänään eri rangaistuksissa niin kehoittaisin hankkimaan silmälasit tai vaihtoehtoisesti kaverilta voisi ottaa tuomariston neuvonantajaluvat saman tien. Ja olla ottamatta enää jatkossa kisoihin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4173
Ansainnasta voidaan olla montaa mieltä kun se rangaistus mikäli yleensäkin edes piti langettaa niin olisi voinut olla lievempi eli 5 sekuntia. Stroll nyt kuitenkaan edes keskeyttänyt tilanteessa ja sitä puitiin aika monesta kulmasta muutenkin eri lähetyksistä puhuen.
Jaa. Nyt ollaan sitten ihan eri mieltä. Olihan se nyt ihan selvä rankku. Kaukaa takaa mokaa, vetää toista perään. Ei keskeyttänyt ei, mutta päivänselvä tapaus.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6374
Jaa. Nyt ollaan sitten ihan eri mieltä. Olihan se nyt ihan selvä rankku. Kaukaa takaa mokaa, vetää toista perään. Ei keskeyttänyt ei, mutta päivänselvä tapaus.
Siinähän lähti Tsunodalla auto lapasesta jo välissä ollutta Alpinea ohittaessa – oliko se edes ohitus vai joku hätäinen väistöliike – ja sitten tuuttasi Strollin konttiin. Täysin Tsunodan oma moka ja oli selkeästi rangaistuksen arvoinen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6374
Hyvin McLaren kusi Piastrin kilpailun tolla taktiikalla.
Red Bull valitsi aikalailla saman taktiikan Verstappenille, niin ei voi ihan satasella tallia syyttää, mutta kyllähän Piastrin kanssa olisi sietänyt kokeilla niitä kovia renkaita. McLarenia ei nyt tunnu oikein kiinnostavan, kun tuplamestaruus on tulossa joka tapauksessa. Piastri oli maalissa 15 sekuntia Bearmanin edellä ja 45 sekuntia seuraavaa nopeampi, niin siinä olisi ollut kyllä aikaa huonolle stintille kovilla, jos renkaat eivät olisi toimineet.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4173
Siinähän lähti Tsunodalla auto lapasesta jo välissä ollutta Alpinea ohittaessa – oliko se edes ohitus vai joku hätäinen väistöliike – ja sitten tuuttasi Strollin konttiin. Täysin Tsunodan oma moka ja oli selkeästi rangaistuksen arvoinen.
Samaa mieltä. Näitä käy joskus, mutta selkeästi Yukin piikkiin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5265
En tiedä katsooko tilanteita Piastri lasien läpi, mutta tuo T1 ”ketjukolari” oli mielestäni oiva kuvaus racing incidentistä. Ei se, että tekee lievän lukkojarrutuksen ole syy rangaista jos Piastrin auto on sisämutkassa kanttarin päällä eikä edes liu u yhtään leveäksi. Toki ketjun seurauksena Leclercin kisa oli siinä, mutta kolme rinnan ekaan mutkaan niin varmaan jokainen tietää riskit.

Mielestäni tuon tyyppiset rangaistukset pilaa kilpailun. Silloin kun kukaan ei nosta niin se tila loppuu kesken. Piastri olisi voinut vetäytyä, Kimi olisi voinut vetäytyä taakse, Leclerc olisi voinut nostaa ja yrittää switchback kääntöä jne vaan ei kun jokainen heistä tiesi, että ollaan mahdollisesti kolme rinnan.

Insertissä oli skylla classinen Sennan kommentti if theres a gap… you will get a penalty kuuluisi jatko.
Kimi oli jonkin verran tilanteessa Piastrin edellä, niin ei tältä oikein voi odottaa vetäytymistä taaksekaan. Välillä tuntuu tulevan rankku suht helposti ja joillekin ei sitten millään. Varmaan se lukkijarru vei vaa-an kilpailutilanteesta rangaistuksen puolelle.
 
Ylös