Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
niiden pitää ottaa siipeä pois, koska caterhamin tekniikka ei ole vieläkään sillä tasolla jotta voitaisiin kilpailla muiden kanssa downforsesta. eli käytännössä koitetaan huippunopeudella ottaa kiinni sitä mitä jo luonnostaan hävittäisiin mutkissa.
Ei se ihan noin mene, tuolla tavalla toimien mutkissa hävitän niin paljon enemmän kun huippunopeuksilla voi saavuttaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
riippuu radasta, mikä muu mielestäsi selittää huippunopeuseron?
Se että testataan pienen siiven aero pakettia. Yhtälailla ne on testannu tänään Malesian jäähdytyspakettia puolen auton levysellä jäähdytysröörillä. Varmasti Espanjassa vois nyt ajaa aivan minimaalisella jäähdytyksellä...

Kahtena edellisenä vuoten Caterham on ollut juuri huipuissa hitain lähes aina, koska ovat juurikin huonoa downforceaan paikanneet suuremmilla siivillä. Ei sitä toisin päin paikata, että laitetaan pienemmät siivet.


Edit. Yks on tietenkin se, että eroa on voinut tulla DRS/KERS yhdistelmistäkin. Kenties Mäkki on ajanut koko ajan kisamoodissa ilman DRS:ää jne...
Ainakaan kuvista ei äkkiä löytynyt kummosia eroja. Caterhamilla ehkä pienempi etusiipi, mutta takasiivestä on vaikeampi mennä sanomaan...

 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
riippuu radasta, mikä muu mielestäsi selittää huippunopeuseron?
Ehkä tuo sun esittämä olisi hyvä ratkaisu jos radassa on kaksi mutkaa ja kaksi hyvin pitkää suoraa.

Huippunopeuseron selittää testausohjelma eli mitä haetaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ei se ihan noin mene, tuolla tavalla toimien mutkissa hävitän niin paljon enemmän kun huippunopeuksilla voi saavuttaa.
Juri noin. Suorilla vietetään yllättävän vähän aikaa ja jos siitä voi nipistää kovemmalla nopeudella, aikaa ei silti säästä kovin paljoa.
Tuo23 km/h nopeampi kuin McLaren, kertoo kyllä jostakin kummallisuudesta. Eikös noissa kisoissa erot ole 10 - 15 km/h korkeintaan. Veikkaan, että jonkin sortin "suoratestejä" vetävät.
Eli: ei vieläkään voi vetää johtopäätöksiä kierrosajoista, yllätys :)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Caterham siis rakentaa autoa sillä silmällä, että Monzassa tulee pisteitä. :rolleyes:

Eivätkös ne olleet suoranopeuksissa korkealla myös Jerezissä? Ja siellä ei kyllä mitään pienen siiven aeropaketteja saa kunnolla testattua.

Itse veikkaisin, että aerodynamiikka on kokonaisuudessaan sen verran hakusessa, että vaikka suorilla mennään kovaa, niin kierrosajat ovat hitaita. Sama ongelma, kuin viime kaudellakin eli nopeissa mutkissa ei päästä tarpeeksi kovaa.

Sen näkee, miten ajat kehittyvät viikon mittaa, mutta luotan Keken arvioon eli Heikki ajelee tulevallakin kaudella siinä keskikastin perässä olevassa tyhjiössä. Iso sääli, tämän kauden autolta oli lupa odottaakin jo jotain.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sen näkee, miten ajat kehittyvät viikon mittaa, mutta luotan Keken arvioon eli Heikki ajelee tulevallakin kaudella siinä keskikastin perässä olevassa tyhjiössä. Iso sääli, tämän kauden autolta oli lupa odottaakin jo jotain.
Viime kauden lopun perusteella olisi oikeastaan jo pettymys jos kisavauhti ei riitä oikeaan taisteluun keskikastin autojen kanssa. Viime vuonna kun se ero parhaimmillaan oli sen KERSsin vaikutuksen verran. Mä vielä löydän luottamusta siihen, että tiimi ja Heikki menevät eteenpäin tälläkin kaudella. :thumbup:

Vaikka sitten piste sieltä Monzasta, niin onpahan pistetili avattu! :D
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
nojuu, vaikeahan tosta on mennä sanomaan, varsinkaan pelkkien kuvien perusteella, mutta erikoiset on huippunopeudet.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kahtena edellisenä vuoten Caterham on ollut juuri huipuissa hitain lähes aina, koska ovat juurikin huonoa downforceaan paikanneet suuremmilla siivillä. Ei sitä toisin päin paikata, että laitetaan pienemmät siivet.
En dataa muista, mutta muistan kommentit että Caterham on ollut korkealla huippunopeuksissa viime kaudella. Ja selitys on ollut, että mitenkään järkevästi eivät ole saaneet downforcea enempää. Ts. heidän downforce optiminsa (kierrosajan suhteen) on ollut matalammalla kuin muilla. Sitä en tiedä, onko noissa ollut maksimisiivet jo vai onko aidosti pitänyt paikkailla suorilla kun siipeä lisäämällä kierrosaika ei ole parantunut.

Edit: Eiköhän tällä hetkellä ole kyse kuitenkin testiohjelmasta. Caterhamin testiohjelma on niin äärikonservatiivinen ja datan keruuseen keskittyvä näin ulkopuolisen silmin, että en tuomitse autoa ennenkö parin kisan jälkeen.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
En dataa muista, mutta muistan kommentit että Caterham on ollut korkealla huippunopeuksissa viime kaudella. Ja selitys on ollut, että mitenkään järkevästi eivät ole saaneet downforcea enempää. Ts. heidän downforce optiminsa (kierrosajan suhteen) on ollut matalammalla kuin muilla. Sitä en tiedä, onko noissa ollut maksimisiivet jo vai onko aidosti pitänyt paikkailla suorilla kun siipeä lisäämällä kierrosaika ei ole parantunut.

Edit: Eiköhän tällä hetkellä ole kyse kuitenkin testiohjelmasta. Caterhamin testiohjelma on niin äärikonservatiivinen ja datan keruuseen keskittyvä näin ulkopuolisen silmin, että en tuomitse autoa ennenkö parin kisan jälkeen.
Tuoltahan noita speed trap -tuloksia aika-ajoista löytyy, esim:
Espanja: http://www.formula1.com/results/season/2011/853/6847/speed_trap.html
Abu Dhabi: http://www.formula1.com/results/season/2011/847/6925/speed_trap.html
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
ex-Lotuksen DRS oli liki kauden loppuun asti pahasti vajaa tehoinen ja DRS:n käyttö aika-ajossa ja harjoituksissa on vapaata. Sikäli tuosta speed trapista on vaikea arvioida downforcea. Toki voin olla muistikuvineni väärässäkin enkä oikein jaksa tuon FIA:n paskasivuston kautta mitään dataa selailla. Braziliassa eli vikakisassa Heikki oli aika-ajojen speed trap listassa 11. Vertailun vuoksi paalumies Vettel oli kolmanneksi viimeinen.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Lotus ongelmat

Lotuksella ongelmia. Heillä on 42 kierrosta ajettu kun parhailla on kohta 100. Pahus!
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Ferrari

Ferrarilla ajellaan hiljaa. Lotuksella, Mersulla ja kumppaneilla on kauden alkupuoliskolla iskun paikka. Kesällä Ferrari jo kulkee todella kovaa jos viimekausien kehitystahdista mitään voi päätellä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
ex-Lotuksen DRS oli liki kauden loppuun asti pahasti vajaa tehoinen ja DRS:n käyttö aika-ajossa ja harjoituksissa on vapaata. Sikäli tuosta speed trapista on vaikea arvioida downforcea. Toki voin olla muistikuvineni väärässäkin enkä oikein jaksa tuon FIA:n paskasivuston kautta mitään dataa selailla. Braziliassa eli vikakisassa Heikki oli aika-ajojen speed trap listassa 11. Vertailun vuoksi paalumies Vettel oli kolmanneksi viimeinen.
Caterham sai uuden huippunopeutta silmällä pitäen optimoidun DRS Brasilian kisaan ja tästä johtuen hyppäsivät speedtrapeissa top 5 kärkeen, Heikki taisi olla jopa nopein...
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ei ole helppo tehtävä Lotus-tallilla alkaa analysoimaan noita Grosjeanin aikoja, sen verta epätasaisesti ajaa koko ajan.

neljä viimeisintä kierrosta:
1.27.5, 1.29.1, 1.25.4 ja 1.27.5 :thumbfh:
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei ole helppo tehtävä Lotus-tallilla alkaa analysoimaan noita Grosjeanin aikoja, sen verta epätasaisesti ajaa koko ajan.

neljä viimeisintä kierrosta:
1.27.5, 1.29.1, 1.25.4 ja 1.27.5 :thumbfh:
Helppo ja helppo...

On niillä tietokoneet ja käppyrät niillä joista näkee kaasun, jarrun, vaihteiden ym. käytön.

Ne myös tietää mikä paketti on käytössä ja mitä haetaan.

Mehän ei tiedetä oikeastaan yhtään mitään muutakuin että autot ajaa radalla ja kierrosajat on mitä on. :alppu:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
On niillä tietokoneet ja käppyrät niillä joista näkee kaasun, jarrun, vaihteiden ym. käytön.

Ne myös tietää mikä paketti on käytössä ja mitä haetaan.
Jep, Jerezissä kuitenkin Grosjeani ajeli suht tasaista kierrosta. Kyllä siinä joku x factor on mukana mitä me ei tiedetä, jos kierrosaika heittelee sekuntteja.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Jep, Jerezissä kuitenkin Grosjeani ajeli suht tasaista kierrosta. Kyllä siinä joku x factor on mukana mitä me ei tiedetä, jos kierrosaika heittelee sekuntteja.
Viimeisellä vedolla (autosport liven mukaan) tuli hitaampia autoja tielle + lukkojarrutus.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Siis eihän se nyt mene niin, että kun iskee KERS mötikän autoon kiinni niin lähtee puoli sekunttia kierrosajasta. Miksi sitten vaikka Monacossa kukaan ei käytä sitä? KERS huonontaa painonjakaumaa. Siksi en olisi liian optimistinen Heikin keskikastin jahtioperaatiossa.

Ja kun meneehän ne muutkin tallit kehitystyössä eteenpäin. Williams, Toro Rosso, Sauber ei ole mikään osoittannut totaalista pannukakkua. Se vaatii ennemminkin jonkun epäonnistumisen kun Caterhamin onnistumista. Lotuskin saa Ferrarin kiinni koska Ferrari on onnistunut sössimään, jos on..
 
Ylös