Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt kyllä down forcea on karsittu niin paljon että en usko näin käyvän ihan pian. Nähtäväksi jää. Tässä vaiheessa kuitenkin autot lienevät 0,5-1 sekkaa hitaampia kuin viime kauden lopussa eli Keken arvio 1.21 -ajoista lienee suht' kohdallaan. Saa nähdä kuka pamauttaa tälläisen ajan ensimmäisenä vai pamauttaako kukaan...
Toisaalta mekaanistapitoa on enemmän pehmeämpien renkaiden myötä... Lisäksi ovat varmaan oppineet komensoimaan menetyksiä diffun puolella. Jo viime vuonna diffun ahtaminen oli suitsittu ja mitä pystyi tekemään oli tiivistää diffun laitoja pakokaasuvirtauksilla ja siten parantaa virtauksia diffun läpi. Kenties ovat keksineet tavan toteuttaa tämä ilman pakokaasujakin? Ja toisaalta Mersusta tehtyjen analyysien mukaan, idea on edelleen "painaa" pakokaasut kohti pohjalevyä, joten...

Nyt myös Vettel pysähtyi radan varteen. Uskomatonta kuinka voi olla noin paljon teknisiä ongelmia. Vai testaavatko tallit vain bensan riittävyyttä laittamalla auton radalle melkein tyhjällä tankilla? En muista ennen tällaista.
Viimesimpiä päivityksiä alkaa tippuun testeihin. Tiedä sitten voisiko ne aiheuttaa auton jäämistä radalle...
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Vettel kovilla kumeilla 0,4 sekkaan Vergnen super softeilla ajettua aikaa perässä... RB:lle kun laitetaan samat renkaat ja imetään ylimääräiset bensat pois niin ajat on siellä alle 1.22 helposti...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Keken matala 1.21-aika tuntuu hieman liiian optimistiselta juuri nyt, ehkä sitten aikanaan GP:n aikoihin kun autot vielä kehittyy. Viimevuoden aika-ajossa Vettel ja Webber pystyi ainoastaan näihin aikoihin.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Vai testaavatko tallit vain bensan riittävyyttä laittamalla auton radalle melkein tyhjällä tankilla?
Kuulemma ihan normaalia mittailla bensankulutusta ajamalla testeissä tankki kuivaksi asti. En tiedä mikä tuon äskeisen Vettelin pysähdyksen syy oli, mutta yleensä bensan loppuun saakka ajot on suunniteltu testausajan loppuun tai ennen ruokataukoa, niin ei mene testiaikaa liikaa hukkaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuulemma ihan normaalia mittailla bensankulutusta ajamalla testeissä tankki kuivaksi asti. En tiedä mikä tuon äskeisen Vettelin pysähdyksen syy oli, mutta yleensä bensan loppuun saakka ajot on suunniteltu testausajan loppuun tai ennen ruokataukoa, niin ei mene testiaikaa liikaa hukkaan.
Ja näinhän Vettel nyt teki.

11:54 Chequered flag comes out now.

11:53 It's world champion Vettel who has caused this red flag.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vertailun vuoksi:
Viime vuoden viimeisten Barcelonan testien nopein oli Schumacher ajalla 1:21,268. Kovalainen ajoi nopeimmillaan 1:23,427. Kumpikaan muuten ei kyennyt samaan enää Espanjan GP:n aika-ajoissa. Red Bull sitä vastoin pomppasi parhaasta testiajasta lähes sekunnin.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Vertailun vuoksi:
Viime vuoden viimeisten Barcelonan testien nopein oli Schumacher ajalla 1:21,268. Kovalainen ajoi nopeimmillaan 1:23,427. Kumpikaan muuten ei kyennyt samaan enää Espanjan GP:n aika-ajoissa. Red Bull sitä vastoin pomppasi parhaasta testiajasta lähes sekunnin.
Eli Caterham sumutti muita vuosi sitten testeissä alipainoisella autolla. Toivottavasti tänään ei ole kysymys samasta asiasta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eli Caterham sumutti muita vuosi sitten testeissä alipainoisella autolla. Toivottavasti tänään ei ole kysymys samasta asiasta.
Ei olisi tosiaan ensimmäinen kerta, kun testeissä ajellaan puhtaita PR-kierroksia. :dunno:
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Eli Caterham sumutti muita vuosi sitten testeissä alipainoisella autolla. Toivottavasti tänään ei ole kysymys samasta asiasta.
Mitkähköhän renkaat oli käytössä viime vuoden kilpailussa? Onhan mahdollista että testeissä ajettiin supereilla mutta kisaviikonloppuna softeja..
Olosuhteillakin iso merkitys. Itse en kyllä ihan heti usko että on ollut mitään tarvetta ajella alipainoisella autolla testeissä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mitkähköhän renkaat oli käytössä viime vuoden kilpailussa? Onhan mahdollista että testeissä ajettiin supereilla mutta kisaviikonloppuna softeja..
Olosuhteillakin iso merkitys. Itse en kyllä ihan heti usko että on ollut mitään tarvetta ajella alipainoisella autolla testeissä.
Pehmeät oli käytössä.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Mitkähköhän renkaat oli käytössä viime vuoden kilpailussa? Onhan mahdollista että testeissä ajettiin supereilla mutta kisaviikonloppuna softeja..
Olosuhteillakin iso merkitys. Itse en kyllä ihan heti usko että on ollut mitään tarvetta ajella alipainoisella autolla testeissä.
Kyllä on. Välillä kun asiat menevät päin mäntyä ja tunnelma on alhaalla, niin on tärkeää saada ihmiset motivoitua ja puskemaan eteenpäin. Kun luottaa omaan työhönsä niin lopputulos paranee.

Esim Ferrarin olisi syytä "puhaltaa henkeä" talliin nopeimmalla ajalla.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Vettel kovilla kumeilla 0,4 sekkaan Vergnen super softeilla ajettua aikaa perässä... RB:lle kun laitetaan samat renkaat ja imetään ylimääräiset bensat pois niin ajat on siellä alle 1.22 helposti...
Jaa, no Turunsanomien mukaan Vergne ei käyttänytkään super softeja vaan softeja... Niin se näköjään oli Autosportin live-seurannan mukaankin. Olin liian hätäinen...

Taitaa TR olla hyvässä vedossa.

Ranskalainen F1-tulokas Jean-Eric Vergne hyödynsi viimeisen testipäivänsä aamujakson aika-ajovetoon. Toro Rosson kärkiaika tuli pehmeällä – ei superpehmeällä – seoksella, joten se on hyvin vertailukelpoinen.
11:31 The Toro Rosso does a 1m23.126s.

11:31 Vergne now goes fastest on his softs.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Kyllä on. Välillä kun asiat menevät päin mäntyä ja tunnelma on alhaalla, niin on tärkeää saada ihmiset motivoitua ja puskemaan eteenpäin. Kun luottaa omaan työhönsä niin lopputulos paranee.

Esim Ferrarin olisi syytä "puhaltaa henkeä" talliin nopeimmalla ajalla.
Mutta jos autoa ajetaan alipainoisena eli otetaan lisäpainoja pois, niin tuskin se paljon motivaatiota nostaa kun tietää että oma auto on sääntöjen vastaisissa säädöissä. Eri asia tietysti jos bensalastilla pelataan aikaa paremmaksi, sitä voi silloin perustella aika-ajo vedoksi.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Eikös testeissä olla menty tähän asti kovempaa kuin viime vuonna, ainakin ekoissa testeissä, mentiin (toki siellä mekaanisen pidon merkitys suhteessa suurempi). Oletan, että voidaan hyvinkin mennä kovempaa tällä kaudella kisoissa kuin viime vuonna. Ei toki selvästi kovempaa, mutta vähän ainakin, edes joillain radoilla, esim. Monaco ja Monza, ja kukaties muillakin...
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tiukalle menee saako Lotus kisasimulaatiotaan ajetuksi.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Heikki vetäs hienosti 16 kierroksen stintin, ajat mukavan tasasesti 1.30 ja pikkusen päälle..
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Grosjean aloitti myös vedon parilla 1.30 alkuisella... Mielenkiintoista :)
Juu, seurasin kans samaa, että kaks ekaa veti samoihin aikoihin, mut sit päätti tullakki varikolle, olis ollu mukava seurata aikojen kehitystä vs. heikin vastaaviin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Heikillä ilmeisesti kisasimulaatio tänään, harjoitukset ja balanssi haku, aika-ajo veto ja kisapituus jos vehkeet vain sen kestää.
 
Ylös