Euroopan grand prix 2011 tarjosi katsojilleen parhaimman Valencian radalla ajetun kilpailun ohitusten määrässä verrattuna aiempiin Valencia kilpailuihin. Kilpailun kärjessä ohituksia ei juuri nähty ja legendaarisuus jäi tältä kisalta saamatta. Verrattuna Kanadan grand prixiin Valencia tuotti pettymyksen. Ohituksia nähtiin silti.
Viime vuonna kisassa oli 12-13 ohitusta yhteensä ja niistä kaksi taisi olla Kamui Kobayashin viime hetken ohituksia muun muassa Fernando Alonsosta radan ahtaimmassa paikassa jossa vähänkin huonomalla onnella mahdollisuus suuronnettomuuteen olivat suuret. Mark Webber sai Heikki Kovalaisen kanssa törmäyksessä siivet ja lähti huikeaan ilmalentoon. 2 vuotta sitten Valencia sai arvonimen Kaikkien aikojen tylsin f1-kilpailu sillä kisassa tehtiin startin jälkeen vain yksi ainoa ohitus. Ensimmäisessä Valenciassa oli 6-7 ohitusta startin jälkeen.
Kilpailu oli kuitenkin tällä kaudella valitettavasti tylsin tämän kauden kisa ja se voitti tylsyydessä Kiinan ja Turkin kisat sillä niissäkin jännitystä oli ja toisessa oli ainakin ohituksia enemmän kuin hetkeen F1:ssä ja niin myös varikkokäyntejä. Omasta mielestäni kilpailu oli ikävästi sanoen tylsin sitten kauden 2010 Bahrainin kisan. Valencian kilpailussa ei tosin myönteisenä puolena nähty turva-autoja eikä myöskään keltaisia lippuja. Valencian kilpailu alkaa pian tylsyyden takia olla varsin hyvällä sijalla kalenterista poistettavien kilpailujen joukossa. Toki Alonso-mania voi luoda nostetta ja rahaa kilpailu tuottaa Bernielle, mutta Valencian radan voisi vaihtaa vaikka samalla alueella sijaitsevaan Ricardo Tormoon. Tällä kaudella Bahrain pysyi ja pysyy ulkopuolella ja vaikka maan tilanne on rauhoittunut hieman niin takuita ei ole turvallisesta järjestämisestä.
Tämän kauden kilpailussa nähtiin ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen kisa jossa kukaan ei keskeyttänyt ja kolme kertaa tätä ennen kaikki ovat päässeet maaliin. Zandvoort 1961, Indianapolis 2005 surullisen kuuluisana kilpailuna ja Monza 2005 olivat edelliset kilpailut.
Sebastian Vettel otti jälleen voiton ja huomenna Vettel täyttää 24 vuotta. Ainoa mikä kilpailun selostuksessa häiritsi paljon oli Vettelin jatkuva vertailu Schumin vastaavaan saldoon Schumin ollessa samanikäinen. Toki MTV3:lla sattui muitakin virheitä selostuksessa, mutta tällä kertaa ne eivät häirinneet niin pahasti kuin normaalisti. Tai ehkä siihen on vain alkanut tottua. Schumacher olisi saattanut voittaa enemmänkin kilpailuja jos eräät Mansell, Senna ja Prost ja ajoittain myös Patrese ja Berger eivät olisi olleet ajamassa edellä huomattavasti paremmilla autoilla. Paalupaikkojakin Schumilla olisi ollut enemmän.
Vettelillä ei ole tällaisia ylivoimaisia supertähtiä edessään ajellut paitsi eräs Jenson Button Brawnilla. Kuljettaja ei ollut supertähti mutta auto oli. Vettel sai myös Monzassa 2008 Toro Rosson ainoan voiton ja siitä ura lähti nousukiitoon. Ironisesti Sebastian Bourdaisilla olisi ollut kyseisessä kilpailussa ainoa mahdollisuus todella hyvään sijoitukseen tai jopa voittoon edellyttäen, että paalupaikka olisi tullut.
Toiseksi kotiyleisön edessä ajoi Fernando Alonso ja kolmanneksi Mark Webber. Lewis Hamilton piti tällä kertaa paineensa kurissa ja ajoi neljänneksi. McLarenilla närää on aiheuttanut vain erään vanhan ajan Maailman nopeimman kuskin haastattelukielto kun kuski meni hieman sanomaan pahasti Hamiltonin ajoista. Felipe Massa näyttäisi löytäneen hieman entistä vauhtiaan takaisin, mutta menestyksen nälkä on kuitenkin vielä kaukana viidennestä paikasta huolimatta.
Vettelin tämänhetken mestaruushaastaja Button oli kuudes ja enemmän Button ja Webber taistelevat tällä hetkellä toisesta sijasta. Nico Rosberg oli 7:s ja kisan hienoimman saavutuksen teki Jaime Alguersuari hyvällä varikkotaktiikalla ja ajamalla hyvän kisan olemalla 8:s. Adrian Sutil oli 9:s ja Nick Heidfeld oli 10:s. Sergio Perez olisi voinut saada pisteen, mutta Musta Pekka tuli käteen ja sijoitus oli 11:sta. Rubens Barrichellolla ja Williamsilla on turhauttavaa taistella jäännöspisteistä, mutta muuta ei vain voi tällä hetkellä.
Sijoitus oli 12:sta. Sebastien Buemi ajoi tavallista heikomman kisan ollen 13:sta ja Paul di Resta 14:sta. Vitaly Petrov oli 15:sta heikon kisan jälkeen ja edellisen Valencian kisan valopilkku Kamui Kobayashi oli vasta 16:sta. Erään Michael Schumacherin kisa meni törmäilyihin ja muutenkin erinäisiin virheisiin. Lopulta sijoitus oli 17:sta. Pastor Maldonado oli 18:sta ja Heikki Kovalainen oli jälleen nopein toisen divisoonan kavereista ollen 19:sta. Jarno Trulli ja Timo Glock olivat 20:s ja 21:nen ja Jerome d'Ambrosio löytyi sijalta 22 kisan päätteeksi ja viimeiset maaliintulijat tylsässä kilpailussa olivat Vitantonio Liuzzi ja Narain Karthikeyan sijoilla 23 ja 24.
Ensi kisassa tulevat tarkemmat moottorikartan rajoitukset ja turbomoottorit palaavat F1:siin kaudelle 2014. Muutenkin sääntömuutosten pitäisi tuoda jännitystä loppukaudella. Ainoa huono juttu näissä on se, että tämän kaltaisia muutoksia tulee kesken kauden. Ensi kisassa varmasti isoon hintaan HRT:llä debytoi Daniel Ricciardo joka ilmeisesti korvaa Narain Karthikeyanin vaikka voi tilanne mennä myös niin ,että Liuzzi jää sivuun sillä Karthikeyanin takana on Tata jonka 10 miljoonan euron sponsoripaketti varmasti edellyttää Karhtikeyanin ajattamista kisoissa.