Formula 1 - Eurooppa: Kisan liveseuranta

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Gran Premi d'Europa del 2011
Monitoratge en viu



València ha estat un tema avorrit en les últimes temporades. Però què passa ara amb les noves regles?



Aikataulut:
La 26.6.2011
Koodi:
1500 Kisa
Perusfaktat:
Rakennettu: Vaikka periaatteessa on katurata, vain pieni osa radasta on itseasiassa ennestään olemassa olleita katuja, loput tehty 2008
Ensimmäinen F1-kilpailu: 24. elokuuta 2008
Ensimmäinen GP: -||-
Linjauksen muutokset: -
Kilpailuja: 3
Voittajia: 3
Eniten voittoja: kaikilla vain yksi
Mukana vuosina: 2008-
Sopimus asti: En jaksa tarkistaa
Pääsponsori: Eipä ole
Pituus: 0,5419 mil
Kierroksia: 57 kpl
Kisapituus: 308883 m
Voittaja 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 1:40:29.571
Paalupaikka 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Racing) 1:37.587
Kierrosennätys: Timo Glock (Toyota) 1:38.683 (2009)

Sää:
http://foreca.fi/Spain/Valencia

Kuvagalleria:

Ratakartta
Näytä liitetiedosto 15410
Paalupaikka

Ilmakuva

Lippuja:







MTV3 Rataesittely:
Espanjan kolmanneksi suurin kaupunki Valencia isännöi F1-kilpailua katuradalla. Kisa on nimeltään Euroopan GP. Valencian katuratakisa tuli mukaan F1-kalenteriin 2008.

Espanja sai toisen vuotuisen kisan Fernando Alonson supersuosion myötä. Kisan järjestämisestä on tehty sopimus vuoteen 2014 asti. Espanjan toinen kisa ajetaan Barcelonassa.

America's Cup -purjehduskilpailua varten uuteen uskoon rakennetulla satama-alueella kulkevalle radalle mahtuu sillanylitys ja peräti 25 mutkaa. 5,473 kilometriä pitkä katurata on silti varsin nopea. Felipe Massan paalupaikkakierroksen 2008 keskinopeus oli 197 kilometriä tunnissa. Ohituspaikat ovat kuitenkin kortilla.

Tämänkin radan suunnittelusta vastasi saksalainen Hermann Tilke, jonka käsialaa ovat kaikki viime aikoina F1-sirkukseen mukaan tulleet kilpailunäyttämöt. Vaikka kyseessä on katurata, kerrotaan sen täyttävän kaikki turvavaatimukset, jotka koskevat tavallisia moottoriratoja. Kapeimmistakin paikoista rata on 14 metriä leveä ja mutkissa on tilavat turva-alueet.

Valencian GP-kisa teki jo 2008 miljoonatappiot ja viime vuosina yleisömäärät ovat jääneet odotettua pienemmiksi. Valencian autonomisen alueen hallitus teki kuitenkin vuonna 2009 Bernie Ecclestonen hallinnoiman FOM-yhtiön kanssa uuden sopimuksen, jossa se asettuu tukemaan kilpailua vuosittain 18 miljoonalla eurolla. Viiden vuoden aikana veronmaksajien rahoja kuluu F1-kilpailun pelastamiseen yhteensä siis 90 miljoonaa euroa. Aluehallitus perusteli tukea sillä, että sen mukaan formula ykkösten positiivinen vaikutus Valencian alueen talouselämälle on samana aikana yli 400 miljoonaa euroa.

Valencian lähistöltä Xestistä löytyisi myös pysyvä moottorirata, mutta sitä F1-tallit käyttävät vain testaamiseen. Sen sijaan MotoGP-sarja kilpailee kyseisellä radalla, joka on nimetty moottoripyöräilijä Ricardo Tormon mukaan.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Veikkaan, että valitettavasti kauden tähän asti tylsin kisa tulossa. Toisaalta aika loistavia kisoja ollaan saatu Turkkia ja Espanjan kisaa lukuunottamatta, joten ei se mitään. Ja kyllä näissä tän kauden kisoissa aina jotain tapahtuu. Mikä tahansa kyllä tuntuis laimeelta Kanadan upean kilpailun jälkeen.

Vettel voittaa normaali olosuhteissa. Hamilton haastaa jos unohtaa törmäilemisen tällä kertaa. Hauska myös nähdä saadaanko nähdä Kobayashilta yhtä hieno nousu kun viime kaudella, kun ohitti Alonson ja vielä Buemin viimeisessä mutkassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Siinä kuvakulmassa missä Kobayashi ohitti Alonson viime vuonna taisi olla radan ahtain paikka tehdä ohitus ja yksikin virheliike tai Alonson äkkinäinen käännös olisi tuottanut rumaa jälkeä. Tämän kauden kisassa mielenkiinto kohdistuu siihen että käykö kuin Barcelonassa? Pehmeät renkaat loppuvat ja tallit joutuvat käyttämään kovia renkaita.

Toro Rossoilla, Sutililla, Heidfeldilla ja kärkikuljettajista Nico Rosbergilla on yksi käyttämätön sarja pehmeitä renkaita kisaan. Se tuo mielenkiintoa kilpailuun. Toinen asia on se, että sään ollessa lauhkeampi Ferrarin keskikova rengas tuntuu olevan paremmassa kunnossa McLarenin tai jopa Red Bullin vastaavaan nähden. Kuumemmassa säässä McLarenin keskikovien renkaiden pito on parempi ja kestävämpi kuin Ferrarin ja kenties Red Bullin.

Red Bullin yksi mahdollinen heikkous on renkaissa, mutta muilla osa-alueilla Red Bull on kuitenkin erittäin paljon muita edellä. McLarenilla on vielä yksi mahdollinen etu siinä että se ajaa korkeammalla downforcella kuin muut kärkitiimit ja lisäksi säädöt aika-ajoissa ja harjoituksissa vaikuttavat säästävän renkaita erityisesti Buttonilla, mutta myös Hamiltonilla.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Ei perkule oikeesti, taas Pulkkinen ahdistelee ihmisiä varikolla. ''So Martin, it's gonna be interesting race''. Eihän tuo ole edes kysymys! Miksei vaikka Anette voisi olla haastattelemassa porukkaa, niin voisi irrota sekä parempia kysymyksiä että vastauksia.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Ei perkule oikeesti, taas Pulkkinen ahdistelee ihmisiä varikolla. ''So Martin, it's gonna be interesting race''. Eihän tuo ole edes kysymys! Miksei vaikka Anette voisi olla haastattelemassa porukkaa, niin voisi irrota sekä parempia kysymyksiä että vastauksia.

Älä nyt, kysyihän se Fööst koonreristakin:wink:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Heti alkuun rataennätys väärin grafiikassa. :mad_old:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä veikkaan, että Ferrarit osuu toisiinsa. Ihan kotiyleisön ratoksi.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Nyt on mahdollisuudet äärimmäisen tylsään kisaan, toivotaan että olen väärässä.
 
Ylös