Ja kun erillistä toikkia ei kisan jälkeen ole niin laitetaan sitten Intian kisan arvostelu tähän.
Vettelin ylivoimaa
Sebastian Vettel onnistui jälleen virheettömällä ajollaan huipentamaan suorituksensa. Tällä kertaa uran ensimmäiseen Grand Chelemiin. Paljon on vielä edessä nuorella miehellä ja Red Bullilla jos vanhojen tallien ongelmat jatkuvat ja uudet nuoret johtajat Domenicali ja Whitmarsh eivät saa asioita sujumaan säännöllisellä tavalla paremmin. Jenson Buttonin kisa oli myös erittäin hieno ja kisan kolmannella vaiheella alkanut lyhyen ajan kestänyt takaa-ajo oli hienoa katseltavaa.
Ikävä kyllä vauhti ei riittänyt riittävän kauan ja tuloksena oli toinen sija. Button pystyy ilmiömäisesti säästämään renkaitaan tarvittaessa. Vettel ei onnistunut sanomaan ,että mistä Buttonin yllättävä vauhti johtui. Ei ainakaan Vettelin omasta säästelystä siinä vaiheessa kisaa. Fernando Alonso sai ajettua virheettömän ajon vaikka Mersu olikin välillä edessä ja kolmas sija on jo melkein suurin saavutus mihin Ferrarilla pystyy tällä hetkellä. Mark Webber sai hieman paremman lähdön kuin tavallisesti, mutta huonomman kuin tämän kauden parhaimmat lähdöt ovat olleet. Kisan parasta antia Webberiltä oli jälleen liian myöhään aloitettu ajojahti kohti palkintoja. Neljäs sija oli kuitenkin tulos.
Katseet on varmasti suunnattu ensi kauteen ja silloin tulosta pitää tulla. Muutoin moraali on mennyt ja urakin saattaa pikkuhiljaa olla paketissa ellei sitten jostakin löydy uskoa asiaan tai sitten Vettelilläkin voi olla välissä joku huonompi kausi. Schumi ajoi jälleen hienon kisan ikäänsä nähden ja oli parempi kisassa kuin Rosberg vaikka toki aina voi uskoa salaliittoteoriaan. Viides sija on ainakin osoitus vauhdista ja sen löytymisestä. Rosbergin kisa oli taistelua ja lopulta tallikaverin taakse jäämistä. Nicolla ei kuitenkaan ole syytä huoleen vaikka tulokset vain ovat turhan pistevoittoisia. Kaikki kun eivät ole kuitenkaan nopeasti syttyviä. Kuudes sija on kuitenkin hyvä asia.
Hamiltonin ja Massan kolhut
Lewis Hamiltonin ja Felipe Massan yhteenotot jatkuivat ja kolari tuli taas. Jälkikäteen tuomarit joiden joukossa myös oli entinen kuljettaja Johnny Herbert tuomitsivat Massan syylliseksi kolariin vaikka kenties tilanne oli kilpailutilanne sillä vauhtia oli ja silmäkulmasta on vaikea nähdä kun ajetaan f1-autolla kisaa. Ja ainakaan mistään kostosta tuskin oli kyse vaikka varmasti kypärän sisällä kuohuukin. Hamilton jäi kuitenkin seitsemänneksi ja oli viimeinen kuski samalla kierroksella Vettelin kanssa kisan päätteeksi. Ensi kaudella Hamilton saa kuitenkin luultavasti pään kasaan ja paremmat tuulet alleen.
Jaime Alguersuarilla ja Toro Rossolla on jälleen tullut pisteitä. Kaveri on alkanut pikkuhiljaa kypsyä varteenotettavaksi tulevaisuuden suurnimeksi jos vain otteet jatkuvat hyvänä. Hieno ohitus Sennasta ja muutamasta muusta kilpailun edetessä olivat hyvää osoitusta taidoista. Tuloksena tuli kahdeksas sija. Kisan pettynein mies oli varmasti kisan pistevaiheessa Sebastien Buemi. Pisteitä olisi voinut tulla ja myötätunto varmasti on puolella, mutta tällä menolla vaikka syyt eivät ole kuljettajassa niin Buemi saattaa joutua jättämään paikkansa tallissa mahdollisesti jo ensi kaudella. Tällä kertaa irronneen moottorin venttiilin vuoksi joka hajoitti moottorin.
Kisan muut miehet
Adrian Sutilin kisa ei ollut mitenkään erityisen häikäisevä, mutta Bruno Sennan heikko vauhti ja Lotuksen varikkomoka oli Sutilin onni ja kaksi pistettä tuli kisasta ysipaikalla ja viimeisen pisteen vei kymppipaikalla Sergio Perez Sauberilla. Sauberin, Force Indian ja Lotus Renaultin suorituskyky on ollut putoamaan päin kauden mittaan kun taas Toro Rosso on nostanut suorituskykyään. Vitaly Petrov jäi pisteittä vaikka oli kuitenkin kisassa lopulta Sennaa parempi.
Aika-ajokin meni paremmin kuin Sennalla vaikka lähtöruuturangaistus oli jo voimassa. Sija oli yhdestoista. Sennalla kisa meni jälleen huonosti vaikka kisa ei ollutkaan hänen huonoimpansa. Auto ei Petrovin tavoin vaan sopinut radalle ja tulokset olivat mitä olivat. Plussaa oli hyvä lähtö ja kolarien välttäminen. Huonoa taas auton ja miehen otteiden huonontuminen kisan kestäessä. Lopulta surkean kisan kruunasi tallin oma virhelaskelma varikkokäynnin suhteen. Muussa tapauksessa Sennalla olisi ollut pisteitä ja ensi kautta ajatellen se on tärkeää. 12:sta sija ei anna hyvää kuvaa arvostajille ja arvostelijoille.
Paul di Restan kisa ei myöskään jättänyt mitään suurta sanottavaa. 13:sta sija ei oikein ollut hyvä uutinen. Tulokaskuljettajana potentiaalia löytyy ja ensi kausi on varmasti vahvempi. Heikki Kovalainen ajoi Lotuksella jälleen niin hyvän kisan kuin kalustolla pääsee. Lisäkeskeytyksiä ei tullut ja vain aivan viime hetkillä Heikki jäi toisen kierroksen verran Vettelille. Vauhtia on löytynyt, mutta ensi kaudella on näytönpaikka. Sijoitus oli kuitenkin 14:sta.
Rubens Barrichellon kisa meni kolaroidessa tallikaverin kanssa ja etusiiven vaihdon jälkeen kisa oli jo pielessä. Vauhtikaan ei juuri parantunut ja sijoitus oli 15:sta. Jerome d'Ambrosio oli 16:sta mikä taitaakin olla Virginin vahvin kisasuoritus vähään aikaan. Alkuongelmien jälkeen vauhti oli hyvää ja tahti pysyi hyvänä. Toki sijoitusta auttoivat myös HRT:n omat kolaroinnit ja vaihdelaatikon ongelmat mitkä tekivät autoista Jarno Trullin vaurioituneen Lotuksen ohella radan liikkuvia shikaaneja. Karthikeyanin kotikisa meni kolarointiin ja vaihdelaatikkoviasta kärsineellä autolla ajamiseen.
Daniel Ricciardon edellä kotiyleisön riemuksi tultiin maaliin. Sijoitus oli 17:sta. Ricciardo kärsi samoista vioista kuin Narain ja oli lopulta 18:sta. Kisan viimeinen mies oli Jarno Trulli jonka kisa korjauksistakin huolimatta oli yhtä painajaista. Vaihteiden ja moottorin vaurioista kärsinyt auto ei vauhtia enempää antanut ja sija oli lopulta 19:sta ja viimeinen.
Kisan alun kolari maksoi Kamui Kobayashin kisan ja Timo Glock keskeytti kahden kierroksen jälkeen kolarivahinkoon. Buemin keskeytys olikin jo mainittu. Sen lisäksi Pastor Maldonadon kisa meni kolarissa pilalle ja lopulta vaihdelaatikkovika vei kisan. Felipe Massan kisa meni lopulta pilalle aika-ajon tapaan liian rajuun kanttarista poikki ja naps. Ripustus meni ja kisa jäi siihen.
Kisan muut jutut
Kisan muita huonoja puolia oli Chandhokin poisjäänti sillä olisi se ainakin ollut mukava nähdä toinenkin intialainen ajamassa ja Maikkarin selostamossa ainoa hauska asia oli Ekin omien sekoilujenkin tajuaminen kun mies itsekin kyseenalaisti oman höpinänsä yhdessä vaiheessa kisaa. Intian rataan kohdistui ehkä liian suuret odotukset ja renkaiden kuluminen ei ollut niin rajua kuin taas ennustettiin. Ensi vuoden kisa saa ratkaista kalenteriin jäännin.
Muussa tapauksessa poisto olisi hyvä juttu. Toki DRS-alue olisi saanut olla pidempi sillä ilmeisesti se oli lyhyempi ja teki ohituksista vaikeampia toteuttaa. Seuraava kisa ajetaankin Abu Dhabissa ja sitten alkaakin Vettelin Mansellin ennätysjahti olla lähellä. Johtokilometreissä kaveri on jo Mansellia edellä, mutta suhteellisessa johtokilometrien määrässä suhteessa kauteen ei ole vielä.