Formula 1 - Intia - Vapaat harjoitukset

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Käsittämätön määrä irtohiekkaa noilla turva-alueilla. Aika hyvin sitä on toki tuossa radallakin:nope:
Harmi, ettei sitä enää ole ajolinjalla sunnuntaina kisan startatessa. Olisi ollut sitä kunnon kilvanajoa™.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ferrarin uudet siivet taas paukkaa maahan siihen malliin, että saa nähdä kauanko muut tallit pitävät suunsa kiinni tästä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Äsken nähtiin hyvä hidastuskuva Ferrarista ja sen taipuvasta etusiivestä. Siipi hakkasi molemmista reunoista asfalttiin ja iski kipinää oikein todella, värinä myös todella suurta. Vaikea uskoa että tuollainen olisi enää edes hyödyllistä, mutta missään tapauksessa tuollainen siipi ei ole laillinen. Voi vain kysyä Ferrarista jälleen kerran: mitä ihmettä siellä tehdään? Pallo hukassa...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Äsken nähtiin hyvä hidastuskuva Ferrarista ja sen taipuvasta etusiivestä. Siipi hakkasi molemmista reunoista asfalttiin ja iski kipinää oikein todella, värinä myös todella suurta. Vaikea uskoa että tuollainen olisi enää edes hyödyllistä, mutta missään tapauksessa tuollainen siipi ei ole laillinen. Voi vain kysyä Ferrarista jälleen kerran: mitä ihmettä siellä tehdään? Pallo hukassa...
En voi minäkään uskoa että tuollainen etusiiven virtausten heitteleminen (värinän takia) on milläänlailla tarkoituksen mukaista. Kenties radalla on epätasaisuuksia joka korostaa tuota värinää. Melko läpinäkyvää Ferrarilta kertoa muille että meillä on uusi taipuva etusiipi!
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
En voi minäkään uskoa että tuollainen etusiiven virtausten heitteleminen (värinän takia) on milläänlailla tarkoituksen mukaista. Kenties radalla on epätasaisuuksia joka korostaa tuota värinää. Melko läpinäkyvää Ferrarilta kertoa muille että meillä on uusi taipuva etusiipi!
Jos se on tarkoituksetonta, niin silloin siinä on iso riski että siipi voi katketa kovassa vauhdissa ja jos se on tarkoituksellista, niin Ferrari rikkoo sääntöjä, sillä liikkuvia aerodynaamisia osia ei saa autoissa olla.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Äsken nähtiin hyvä hidastuskuva Ferrarista ja sen taipuvasta etusiivestä. Siipi hakkasi molemmista reunoista asfalttiin ja iski kipinää oikein todella, värinä myös todella suurta. Vaikea uskoa että tuollainen olisi enää edes hyödyllistä, mutta missään tapauksessa tuollainen siipi ei ole laillinen. Voi vain kysyä Ferrarista jälleen kerran: mitä ihmettä siellä tehdään? Pallo hukassa...
Olisko lepakko ehkynyt tuulitunneliin ja tarkan analyysin perusteella päädyttiin tähän ratkaisuun. En keksi muuta järjevää selitystä. ;)
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jos se on tarkoituksetonta, niin silloin siinä on iso riski että siipi voi katketa kovassa vauhdissa ja jos se on tarkoituksellista, niin Ferrari rikkoo sääntöjä, sillä liikkuvia aerodynaamisia osia ei saa autoissa olla.
No jos tuo siipi ei FIAn testeissä taivu sen enempää kuin Red Bullin vastaava niin se on ihan yhtä laillinen/laiton kuin yksi näistä "Vettelin ylivoiman" salaisuuksista. :rolleyes:

Hyvä vain että muutkuin kuin Red Bull pitävät sääntöjä pilkkanaan. :thumbup:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ferrarin uudet siivet taas paukkaa maahan siihen malliin, että saa nähdä kauanko muut tallit pitävät suunsa kiinni tästä.
Eikös Ferrarilla oo lähes puol vuotta aikaa saada 2012 siivet sääntöjenmukaiseksi? Sen takiahan testiä ajetaan että asiat saadaan kuntoon.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Eikös Ferrarilla oo lähes puol vuotta aikaa saada 2012 siivet sääntöjenmukaiseksi? Sen takiahan testiä ajetaan että asiat saadaan kuntoon.
Kyllä niiden siipienkin pitää olla sääntöjenmukaiset ihan joka sessiossa, harjoituksista kisaan ja myöhemmin testeissäkin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kyllä niiden siipienkin pitää olla sääntöjenmukaiset ihan joka sessiossa, harjoituksista kisaan ja myöhemmin testeissäkin.
Ei testeissä osien ole pakko olla sääntöjenmukaisia. Mutta typeräähän se on laittomia osia testata joten harvoin niitä näkee.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ei testeissä osien ole pakko olla sääntöjenmukaisia. Mutta typeräähän se on laittomia osia testata joten harvoin niitä näkee.
Kyllä on pakko olla sääntöjenmukaisia. Eri asia oli aikoinaan tallien omissa testisessioissa, mutta FIA:n sessioissa autojen pitää olla sääntöjen määritysten mukaisia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä on pakko olla sääntöjenmukaisia. Eri asia oli aikoinaan tallien omissa testisessioissa, mutta FIA:n sessioissa autojen pitää olla sääntöjen määritysten mukaisia.
"22.1 Track testing shall be considered any track running time not part of an Event undertaken by a competitor entered in the Championship, using cars which conform substantially with the 2010, 2011 or 2012 Formula One Technical Regulations, with the exception of promotional events carried out using tyres provided specifically for this purpose by the appointed supplier."

Tuo "substantially" tarkoittaa, että ihan pilkulleen ei tarvitse olla sääntöjen mukainen, mutta "olennaisin osin" tai "pääosin" kyllä. Ja toki siis voi olla myös menneiden sääntöjen mukainen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
"22.1 Track testing shall be considered any track running time not part of an Event undertaken by a competitor entered in the Championship, using cars which conform substantially with the 2010, 2011 or 2012 Formula One Technical Regulations, with the exception of promotional events carried out using tyres provided specifically for this purpose by the appointed supplier."

Tuo "substantially" tarkoittaa, että ihan pilkulleen ei tarvitse olla sääntöjen mukainen, mutta "olennaisin osin" tai "pääosin" kyllä. Ja toki siis voi olla myös menneiden sääntöjen mukainen.
Ei kun tossa sanotaan että testaamiseksi katsotaan kaikki olennaisin osin vuosien 2010, 2011 ja 2012 sääntöjen mukaisilla autoilla ajetut rata-ajot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kun tossa sanotaan että testaamiseksi katsotaan kaikki olennaisin osin vuosien 2010, 2011 ja 2012 sääntöjen mukaisilla autoilla ajetut rata-ajot.
Niin. Periaatteessa sama asia, kun kyse oli siitä pitääkö testeissä autojen olla sääntöjenmukaisia. Eli jos eivät ole "olennaisin osin", niin ne eivät ole testejä.

Käytännössähän tuossa on kyse siitä, että jos auto on tarpeeksi kaukana säännöistä, niin ei testaamisesta ole paljoa hyötyäkään. Olisi luvallista ajattaa kaudelle 2012 suunniteltua etusiipeä kauden 2009 formulassa, mutta ei siitä mitään käyttökelpoista dataa saisi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
En voi minäkään uskoa että tuollainen etusiiven virtausten heitteleminen (värinän takia) on milläänlailla tarkoituksen mukaista.
Älä sano! Huipputaitava Alonso saa tuosta kiihkeästi puolelta toiselle heiluvasta siivestä extra-pitoa ulkokurvin renkaalle synkronoimalla turning pointin heilunnan kanssa nano sekuntin tarkkuudella. Homma toimii kuin rekkakuskin vaihtaminen... Alonso muistaa ulkoa eri nopeuksien värinätaajuudet (koska ei voi nähdä etusiipeä) ;-)
 
Ylös