Formula 1 - Korea - Aika-ajot ja välikommentit

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Aika-ajoille tarttee ensi kaudella tehdä jotain, koska alkanut yleistymään tuo ajamattomuus Q3:ssa, kuten Force Indiat tekivät tänään. Kilpailullisesti ehkä taktisesti järkevää, mutta viihteen kannalta älytöntä. Aika-ajorenkaat vaan takasin joita saa raiskata niin kovin ku haluaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Aika-ajoille tarttee ensi kaudella tehdä jotain, koska alkanut yleistymään tuo ajamattomuus Q3:ssa, kuten Force Indiat tekivät tänään. Kilpailullisesti ehkä taktisesti järkevää, mutta viihteen kannalta älytöntä. Aika-ajorenkaat vaan takasin joita saa raiskata niin kovin ku haluaa.
Ei mua ainakaan yks tai kaks Force Indiaa lisää radallla paljoa viihdytä. Ennemminkin toi taktinen ajaa/ei ajaa peli kiinnostaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei mua ainakaan yks tai kaks Force Indiaa lisää radallla paljoa viihdytä. Ennemminkin toi taktinen ajaa/ei ajaa peli kiinnostaa.
Komp. Ei aika-ajon kuulu olla renkaiden säästelyä. Myöskin toi että kisaan on lähdettävä niillä renkailla joilla ajoi parhaan ajan on täysin paska.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Oldez taisi kompata vaaraa viestia. Azizhan sanoi ymmartavansa ajamattomuutta. Itse alkuun pidin naurettavana renkaiden saastamista, mutta kuultuani kuskien puolustavan vapauttaan tehda mita vaan aika-ajoissa muutin mieleni.

Taktikoiminen ajamisen suhteen tuo lisaa panoksia itse kisaan ja hyva nain.

Kisasta odotan tylsaa. Kovemmilla rangaistuksilla on uhattu, joten sunnuntain ainoa ohitus tulee johtumaan Ferrarin tallikaskysta.
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
Hitsi, kun Vettel ei ollut, paalulla, mutta Hamilton ansaitsi sen paikan, mutta mikä Hamiltonia vaivaa, hänellä ei nyt kaikki ole ok. Toivottavasti hänen suvulleen ei mitään ole tapahtunut, tai kenellekkään, mutta ei Hamilton ilman syytä hymyile paalun jälkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oldez taisi kompata vaaraa viestia. Azizhan sanoi ymmartavansa ajamattomuutta. Itse alkuun pidin naurettavana renkaiden saastamista, mutta kuultuani kuskien puolustavan vapauttaan tehda mita vaan aika-ajoissa muutin mieleni.
Puolensa tuossakin, mutta kärsivä osapuoli on katsojat, jotka ovat maksaneet nähdäkseen autoja radalla.

Yksinomaan Q3:een määritelty rengassatsi ratkaisisi tuon. Tai jos oikein radikaaliksi halutaan ryhtyä, lätkitään lähtöruuturangaistuksia aika-ajon keskeyttämisestä. Tai vaikka yksi käyttämätön rengassetti menetetyksi.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Voishan tuohon laittaa niin että jos jää aika-ajossa ilman aikaa missä tahansa osiossa niin löytyy sieltä lähtöruudukon hänniltä muiden aikaa saamattomien kanssa niin Q1:stä kuin Q2:stakin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Voishan tuohon laittaa niin että jos jää aika-ajossa ilman aikaa missä tahansa osiossa niin löytyy sieltä lähtöruudukon hänniltä muiden aikaa saamattomien kanssa niin Q1:stä kuin Q2:stakin.
Tuossa on ideaa, mutta menee pelleilyksi, jos esimerkiksi kahdessa ensimmäisessä jaksossa kärkiajan tykittänyt Hamilton ajaisi penkkaan/tekniikka pettäisi ja jäisi sinne ilman aikaa Q3:ssa. Sitten joku porsaanreiästä pujahtava Force India vetäisee vitsikierroksen aikaan 2:00:jotain ja kurvaa varikolle startaten korkeammasta ruudusta kuin suoraan takariviin päätyvä Hamilton. Joku klausuuli tuohon voitaisiin laittaa, että jos kuljettaja on kahdessa ensimmäisessä jaksossa ajanut topkympin ajan, niin saa jäädä sanktioitta ilman aikaa vikassa jaksossa ja silti startata topkympistä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Voishan tuohon laittaa niin että jos jää aika-ajossa ilman aikaa missä tahansa osiossa niin löytyy sieltä lähtöruudukon hänniltä muiden aikaa saamattomien kanssa niin Q1:stä kuin Q2:stakin.
Aika vaikeeks menee, koska nain ollen FI:t ois tanaan ajaneet yhden kiekan viittakymppia asettaaksen ajan. 107% saanto tohon paalle viela?

Joka tapauksessa ylimaaranen rengassarja tai lupa vaihtaa renkaat Q3:n paatteeksi olisivat suorasukaisempia ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kuulostaa ihan joltain FIA:n sääntöpalaverilta. Yksinkertaiseen ongelmaan yritetään löytää mahdollisimman monimutkainen ratkaisu.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ei tuohon ole oikeasti mitään muuta ratkaisua kuin antaa enemmän renkaita käyttöön. 1-2 settiä lisää ja rajoitettu määrä sarjoja kisaan. sillä se hoituisi. Ei olisi tarvetta säästellä ja jos vielä saisi valita mitkä setit ottaa kisaan, niin siinä se. Tosin, ei se yleisen säästölinjan mukaista olisi.

EDIT: Lisänä tietysti vielä, että kisaa ei olisi pakko aloittaa niillä renkailla, jolla nopein kierros on ajettu. Se on turha sääntö muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Aikaisemminhan, kun oli tunnin aika-ajo, odoteltiin vähintään se 20 minuuttia, ennen kuin radalle meni kukaan muu kuin Minardi. Nykysysteemissä nähdään kuitenkiin koko nippu autoja Q2:ssa ja Q1:ssä, mukaanlukien ne Force Indiat, joiden rooli viimeisessä aika-ajossa on joka tapauksessa sivuosa.

Enemmän ärsyttää se Mustakarin ja Saaren jokaviikonloppuinen (liekkö yhdyssana?) poraaminen asiasta.

Kaiken kaikkiaan aika-ajojen mielenkiinto on ainakin mun osalla tällä kaudella vähän laskenut, kun ohittamisesta on tullut niin helppoa. Oikeestaan yks hailee lähteekö paalulta vai seiskaruudusta, jos auto on nopea. Sitä samaa taisi Hamiltonkin miettiä a-a:n jälkeen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei tuohon ole oikeasti mitään muuta ratkaisua kuin antaa enemmän renkaita käyttöön. 1-2 settiä lisää ja rajoitettu määrä sarjoja kisaan. sillä se hoituisi. Ei olisi tarvetta säästellä ja jos vielä saisi valita mitkä setit ottaa kisaan, niin siinä se. Tosin, ei se yleisen säästölinjan mukaista olisi.

EDIT: Lisänä tietysti vielä, että kisaa ei olisi pakko aloittaa niillä renkailla, jolla nopein kierros on ajettu. Se on turha sääntö muutenkin.
Komp.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Lewis Hamilton otti sentään paalupaikan mikä on varsin hieno juttu. Mies ei kuitenkaan ollut kovin iloinen ja paalupaikka vaati uhrauksia renkaiden suhteen. Kärkiruutujen ulkopuolelta Ferrarilla voi olla mahdollisuus yllätykseen sillä ne onnistuivat säästämään Buttonin ohella myös jonkin verran muita talleja paremmin superpehmeitä renkaita.

Viime vuonna ajettiin kosteissa oloissa ja nyt ajat ovat olleet nopeampia. Superpehmeät eivät saata kestää kuin korkeintaan 15 kierrosta kisassa ja luultavasti vähemmän eli noin 5-10 kierrosta. Kovemmat renkaat kestävät vähintään 10 kierrosta ja korkeintaan 20 kierrosta arvioiden mukaan.

Polttoaineen kanssa Yeongamissa voi pelata jonkin verran etenkin jos sataa. Silloin kulutus on pienimmillään 2,3 kiloa kierrokseen jolloin kisan päätyttyä on kulunut 126,5 kiloa eli noin 166 litraa polttoainetta. Keskimäärin kuivissa oloissa kulutus on 2,7 kiloa kierrokseen. Kisan päätyttyä polttoainetta on kulunut 148,5 kiloa eli noin 194,2 litraa.

Kovimmillaan rata vie kierrokselta aivan täydellä kaasulla ajaessa 3 kiloa tai noin 4 litraa polttoainetta. Tuolloin juuri ja juuri kisabensa riittää maaliin asti mikäli ajetaan autojen maksimimäärällä eli noin 220 litralla. Kisoihin yleensä otetaan 210 litraa ja joillakin radoilla kuten Monacossa voidaan ottaa huomattavasti vähemmän matkaan pienen kulutuksen takia.

Suzukassa Buttonilta loppui bensa ja Alonsolla oli 2 kiloa jäljellä ja Vettelillä 3 kiloa. Webberillä oli sama määrä kuin Vettelillä. Eniten bensaa oli kisan loppuessa Hamiltonilla ja Schumacherilla joilla oli 5 kiloa jäljellä. Massalla oli 4 kiloa bensaa tankissa ruutulipun heiluessa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Usein mietin tv-katsojan kannalta että mitä väliä sillä on ajaako esim Force Indiat tai Sauberit kierrosta ollenkaan vikalla osiolla, ei niitä tv:ssä näytetä kuitenkaan.

Paikan päällä katsomossa luulisi vaikuttavan aika paljonkin, ei varmaan paljoa naurata kun näkee esimerkiksi 6 kuskia ajavan yhden yrityksen.

Helppo ratkaisu olisi vain lisätä yksi lisäsetti käyttöön. Ei luulisi olevan niin vaikeaa tai kallista verrattuna nykyiseen käytäntöön.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Pitkästä aikaa vähän valoisampi tulos Lewisille.. Vaikka ei kovin iloiselta näyttänyt, mutta mitä sitä suotta. Kisansa kyllä voi onnistua pilaamaan vielä huomenna. Ei varmaan kaikkien törttöilyjen jälkeen ole tunnelma muutenkaan katossa Hamiltonilla. Toivoisi että saisi pitkästä aikaa kunnon onnistumisen/ voiton, tekisi varmasti hyvää egolle.
No juu, Hamilton kärsii tunnetusti turhan pienestä egosta. :D

Ihan mielenkiintoinen lähtöruudukko kyllä tällä kertaa, varsinkin jos parillisella puolella olevat kärsivät lähdössä, eli esim. Vettel ja Alonso saattavat menettää sijoituksia lähdössä. Ja Button ja Rosberg voittaa sijoituksia. Myös Schumacherin taktiikka tulee olemaan mielenkiintoinen, kummilla renkailla lähtee kisaan, veikkaan kovempia ja niillä voi tehdä tulostakin.
 
Ylös