Laitetaan sitten Korean kisan arvostelu tänne.
Korean Grand Prix 2011 tarjosi huipentuman Red Bullin kauteen. Ensimmäisellä kierroksella Sebastian Vettel otti kärkipaikan paalupaikkamies Lewis Hamiltonilta joka kiillotti viime aikoina tahriutunutta julkisuuskuvaansa ottamalla paalupaikan ja katkaisemalla Red Bullin pitkän putken. Edellinen paalumies ennen Red Bulleja oli ollut Interlagosissa viime kaudella yllätyspaalun ottanut Williamsin Nico Hülkenberg jonka oma ensi kausi on vielä kysymysmerkki. Red Bull voi vielä saavuttaa kaikkien aikojen ennätyksen ottamalla yhdenkin paalupaikan kauden ajalta.
McLarenilla oli myös 700:s Grand Prix jonka kunniaksi varmasti odotettiin Hamiltonin tai Buttonin voittoa. Vettel pilasi McLarenin juhlavalmistelut ja katosi horisonttiin. Hamiltonilla oli mahdollisuudet mihin vain, mutta taistelu Webberin kanssa vei voiton. Taistelu olikin kisan viihdyttävintä ja toisaalta erittäin pitkäveteistä katsottavaa. Hamilton oli kuitenkin toinen. Mark Webber täydensi Red Bullin hienon päivän jatkamalla toistamiseen hieman parempia otteitaan. Kolmas sija toi lisää pisteitä ja myös varmisti Red Bullin merkkimestaruuden.
McLarenilla Buttonilla oli myös hyvä kilpailu vaikka Japanin kisan jälkeen pieni vaisuus iski ja sen myötä Button oli neljäs. Kilpailun aikana Button taisteli Rosbergin kanssa varikolla ja vaihtoivat sijoituksia keskenään. Viidennen paikan kilpailussa otti Fernando Alonso jonka kilpailu olisi voinut päätyä huonomminkin ratkaisevalla pysähdyksellä. Massa sai toimittaa uhrilampaan virkaa ja sen myötä Alonso oli kisassa viides.
Alonson kisa oli vaarassa myös Petrovin kolaritilanteen takia. Mitään ei kuitenkaan sattunut. Alonso myös luovutti loppuvaiheessa vaikka radioviestissä oli varmasti pientä hämäystä vastapuolille.
Felipe Massan päivä oli myös hyvä sillä vauhtia riitti, mutta liikenne ja Ferrarin suotuisat varikkotaktiikat pilasivat kilpailun ja jättivät Massan liikenteen sekaan. Tuloksena oli kuudes sija.
Kisan huikeimman suorituksen teki renkaitaan säästänyt ja samalla Korean radalle sopivan auton myötä Toro Rosson Jaime Alguersuari. Varikkokäyntien ja turva-auton aiheuttaman renkaansäästön myötä tulokset olivat molemmilla kuljettajilla hyviä. Talli sai myös tärkeitä pisteitä. Jaime oli seitsemäs ja Sebastien Buemi oli yhdeksäs. Kahdeksas kilpailussa oli Nico Rosberg jonka kilpailu olisi voinut tuoda paremmankin sijan. Varikkotaistelussa Nico hävisi Buttonille ja myöhemmin jarrutusvirhe vei paremmat pisteet. Kisan viimeisen 5 kierroksen ajan Nico joutui säästämään bensaa ja lopulta autosta loppui polttoaine kisan päätyttyä. Tai pikemmin auto joutui pysähtymään jotta saataisiin laillinen näytteenotto.
Auto kulutti myös renkaita liikaa bensan ohella mikä on tällä kaudella ollut Mercedeksen ongelma. Viimeisen pisteen kisassa tallikaverinsa Adrian Sutilin edellä sai Paul di Resta joka oli kymmenes. Adrian Sutil oli 11:sta ja jäi ilman pisteitä hyvän kilpailun jälkeen. Rubens Barrichello oli 12:sta kisassa ja Williams oli nyt aavistuksen lähempänä pisteitä. 13:sta oli kisan pettymys Bruno Senna.
Sennan Renault-jakson huonoin kisa sattui tähän kilpailuun. Koko viikonlopun Senna oli hukassa vaikka aika-ajossa parannusta tulikin vähän. Lähdössä Senna jäi Suzukan tavoin pussiin ja Senna myös osui kisan aikana pariin otteeseen ja ajoi myös ulos radalta pariin otteeseen myöskin. Sennalla meni myös varikolla asiat pieleen ja lopputulos oli surkea. Auto oli joko täysin pielessä säätöjen suhteen tai sitten rata ei sopinut Sennalle lainkaan. Viime kaudella Sennan vaikeudet kykeni ymmärtämään kun autona oli sähköviasta ja reistailevien vaihteiden kanssa kärsinyt HRT. Tämän kertainen Yeongam jäi Sennalle huonoimmaksi kisaksi.
Intia on loppukauden kisoista kysymysmerkki ja lopuissa kahdessa kisassa Sennan on onnistuttava Renaultin paikkaa ajatellen. Muussa tapauksessa Sennan ura on taas testikuskina tai jopa ohi. Vaikka yleensä olenkin Sennan kisoja hieman myötämielisesti seurannut niin tästä kisasta Sennan suhteen ei jää mitään hyvää sanottavaa. Aivan kilpailun lopussa ajo muistutti kuin täysin ilman tuoreita kumiosia ajavalla Goodyearin D-seoksilla kaahaamista kun jopa Heikki Kovalainen sai selvästi huonommalla Lotuksella kiinni Sennaa. Heikki ajoi muutenkin Lotuksen kisaksi erittäin vahvan kilpailun olemalla 14:sta.
Vauhti on parantunut hieman koska loppukaudesta muut tallit eivät kehitä autojaan ja kisoissa on sattunut paljon asioita jotka ovat olleet Lotuksen eduksi. Sennan ohella kilpailun pettymyksiin kuuluu myös Kamui Kobayashi ja Sergio Perez. Sijoitukset olivat 15:sta ja 16:sta. Peter Sauberilla ei varmasti kilpailun jälkeen ollut legendaarista Cohiba-tuokiota. Tosin kolarien takia Sauberin kisa meni pieleen ja auto ei säätöjen osalta sopinut myöskään tälle radalle. Jarno Trulli ajoi myös auton maaliin ollen 17:sta.
Trullin kisa meni hyvin yleisesti ottaen. Tällä kaudella Trulli on jäänyt Heikin jalkoihin ja ongelmiakin on riittänyt. Timo Glock oli 18:sta ja 19:sta oli Daniel Ricciardo joka toi sähköviasta ja hydrauliikasta kärsivän autonsa maaliin. Kisa oli täynnä vaikeuksia, mutta vauhtia riitti tällä kertaa joissain kohdissa jopa Virginiä enemmän. Asioista voi olla montaa mieltä sillä Ricciardolla saattaa olla myös erittäin hyvät rattimiehen taidot kehittymässä. Red Bull maksaa isolla rahalla testejä ja organisaatio saattaa hankkia Charles Picin ajamaan Toro Rossolle testejä ja muutenkin potentiaaliseksi vahvistukseksi tiimiin.
Jerome d'Ambrosio jäi Ricciardollekin jälkeen ja oli 20:s. Kisa oli kaikkea muuta kuin hyvä. Jatkopaikka saattaa olla rahasta kiinni vaikka suoritukset ovat olleet kelvolliset kalustoon nähden. Vitantonio Liuzzi oli hydrauliikan uhri sillä Ricciardon aika-ajon pilannut vika iski kisassa Liuzzin autoon ja auton sähkövirran tukos aiheutti Damon Hillin kauden 97 Unkarin kisan lopun kaltaisen kisan. Eli vaihteet eivät menneet päälle ja vauhti oli ajoittain etanan vauhtia etenkin hitaissa mutkissa. Aerodynamiikka oli myös varsin huono. Se ei ole muutenkaan hyvä HRT:n autossa ja vielä vähemmän tietyillä suorituskykyä vaativilla radoilla.
Kilpailussa keskeytti kaikkiaan kolme kuljettajaa. Kierroksella 30 jo yhden rangaistuksen saanut Pastor Maldonado keskeytti kytkinvikaan ja kierroksella 17 kolaroivat hyvää kisaa ajaneet Michael Schumacher ja Vitali Petrov joka ensimmäistä kertaa selvästi oli viikonloppuna Sennaa nopeampi oikeastaan kaikilla osa-alueilla mitaten. Kolari toi radalle turva-auton ja pilasi Schumin kilpailun. Petrovillekaan kisa ei hyvää tuonut. Toki ainesta on parempaan ja mitään hätää ei ole ensi kaudesta. Kilpailun eräs voittaja Red Bullin lisäksi oli tekniikka joka jälleen osoittautui huonoimpia autoja lukuunottamatta ongelmattomaksi. Suurin osa autoista myös selvityi maaliin.
Kisan huonoimpia piirteitä oli DRS:n ongelmat radalla ja Maikkarin selostus joka oli taas kuutamolla. Ohitusten valossa kilpailu jäi korkeintaan keskitason kisaksi ja ehkä jopa huonommaksi tämän kauden mittapuulla mitaten. Sadekeli tosin auttaisi tämänkin radan kisajännitystä. Ensimmäinen kisa menikin sateen osalta hieman arvailuksi. Se toi myös ehkä hieman ylisuuria odotuksia tälle kaudelle. Teknisesti Yeongam on erittäin mielenkiintoinen. Erityisesti radan varovaisella kaasulla ajettavat mutkat ja suoranpätkät tuovat mielenkiintoa Tilken muihin vastaaviin ratoihin verrattuna.
Ensi viikolla on myös uusi tuttavuus F1:lle kun ajetaan ensimmäistä kertaa Intiassa. Intian kilpailua on haviteltu 16 vuoden ajan enemmän tai vähemän mairittelevalla menestyksellä. Narain Karthikeyanin menestyksen myötä kaudesta 2005 eteenpäin Intian kisaa on haviteltu ja ensi viikonloppuna ajetaankin Buddh JayPeen radalla kaikkien aikojen ensimmäinen Intian kilpailu. Kilpailusta toivottavasti tulee erittäin mielenkiintoinen. Sadekelikään ei olisi pahitteeksi vaikka se kyllä lykkäisi arviota Korean tavoin vasta seuraavaan kauteen. Sen takia olisikin mielenkiintoisampaa nähdä sadekisa vasta ensi kaudella.