Gilles 4ever
Member
Ootteko jo ehtineet tutustua tähän joulun kirjauutuuteen, "Formula 1 -legendat"? Kuinka moni on lukenut tai nähnyt, ja mitä ootte tykänny siitä? :thumbup:
Teemu-84 sanoi:Onko siinä vain maailmanmestareita vai esim. Gilles Villeneuven kaltaisia mestaruutta voittamattomia huippumiehiä? Olisi mielenkiintoinen lisä.. Itsellä kun kivasti kertynyt tuota formula/moottoriurheilukirjallisuutta niin tuohan olisi formulahullulle loistava lisä kokoelmiin.
Kirjan voi helposti tilata ainakin www.alfamer.fi!lfb sanoi:Mielenkiintoinen lista, mukana on monia nimiä, joiden urasta en tiedä oikeastaan mitään, eli lähinnä noita heppuja ennen MM-sarjan alkua. Jos kirjan jostain saan käsiini niin luen kyllä.
Joo, mutta lähinnä ajattelin ensin kirjastojaGilles 4ever sanoi:Kirjan voi helposti tilata ainakin www.alfamer.fi!
No kyllä KAKSI MAAILMANMESTARUUTTA voittanut kuljettaja on näissä ympyröissä aika LEGENDA KAMAA?...Miss Piggy sanoi:Mä en oikein ymmärrä mitä Kimi ja Alonso tuossa kirjassa tekee?? Siis eivät ole musta kyllä legendoja, vaikka hyviä kuskeja ovatkin.
Tätä minä en kyllä täysin ymmärrä. Tilastot eivät sinänsä tee kenestäkään legendaa, kyllä siinä vähän muuta tarvitaan. Jotenkin tuntuu muutenkin, että tuijotetaan liikaa tilastoja. Ihan kuin F1 olisi urheilulaji siinä missä muutkin. Kun ei ole. Pitäisi ottaa kalusto huomioon, se kun ratkaisee paljon enemmän kuin kuljettaja. Kuitenkin näyttäisi siltä, että aika moni ei näe kuljettajien tilastoja pidemmälle, vaikka niihin suurin vaikuttava tekijä on kalusto, eikä kuljettaja itse.Janne A. sanoi:No kyllä KAKSI MAAILMANMESTARUUTTA voittanut kuljettaja on näissä ympyröissä aika LEGENDA KAMAA?...
Mikäs tekee? Pärjääminen tallikavereita vastaan?Calvin sanoi:Tätä minä en kyllä täysin ymmärrä. Tilastot eivät sinänsä tee kenestäkään legendaa
Jäi sanomatta että onhan Fernando osoittanut radallakin ihan mahtavia otteita. Mutta mitä tuohon sitten tarvitaan että on legendaarinen?. Juhlimista yökerhoissa?, ei mestaruuksia?. Tilastoja tuijotetaan se on totta. Ne ovat virstan pylväitä mitä jokainen voi tulkita miten haluaa. Mutta toisaalta jotkut mestareita, jotkut ei. Riippuu se sitten kuinka kalustosta tahansa. Maailma ei ole kaikille tasapuolinen...Calvin sanoi:Tätä minä en kyllä täysin ymmärrä. Tilastot eivät sinänsä tee kenestäkään legendaa, kyllä siinä vähän muuta tarvitaan. Jotenkin tuntuu muutenkin, että tuijotetaan liikaa tilastoja. Ihan kuin F1 olisi urheilulaji siinä missä muutkin. Kun ei ole. Pitäisi ottaa kalusto huomioon, se kun ratkaisee paljon enemmän kuin kuljettaja. Kuitenkin näyttäisi siltä, että aika moni ei näe kuljettajien tilastoja pidemmälle, vaikka niihin suurin vaikuttava tekijä on kalusto, eikä kuljettaja itse.
No okei... Mutta Räikkösellä ei ole mitään faktaa kyllä vielä esittää legenda-väitteen pohjaksi. Siis uskon että tulevaisuudessa varmasti onkin, mutta kun tämä kirja on nyt julkaistu, niin vielä on heikot tilastot. Ja Calvinin maintsema asia, että legendaksi pääsemisen tarvitaan muutakin kun tilastot pitää paikkansa sekin. Milestäni tarvitaan tietynlainen persoona ja kyllähän useasti on kuitenki niin, että legendoja ollaan vasta ajouran jälkeen...Janne A. sanoi:No kyllä KAKSI MAAILMANMESTARUUTTA voittanut kuljettaja on näissä ympyröissä aika LEGENDA KAMAA?...
Mutta kukaanhan ei voi varmuudella tietää kenestä tulee tulevaisuuden legenda. Kyllä kai Kimistä aika todennäköisesti voi tulla, mutta kaikenlaista voi sattua ja tapahtua.Vilperi sanoi:Joopa joo. Mä näen ton tilanteen siten että toi on ikään kuin satsaus tulevaisuuteen toi Räikkösen tarinan painaminen noiden kansien väliin.
Ooh, sittenhän tuo kirja on saatava. SAATAVA! :thumbup:Gilles 4ever sanoi:Kyllähän Gilles on ehdottomasti mukana, ja itse asiassa koko kirja on omistettu juuri Gilles Villeneuven kunniakkaalle muistolle!
Kirjan esipuheessa painotetaankin nimenomaan sitä, että todelliset legendat eivät ole vain niitä kuljettajia, jotka tilastojen valossa ovat muiden yläpuolella. Todellisella legendallahan pitää olla ainutlaatuista karismaa - jotain, jolla hän saa katsojat liikuttumaan. Aivan kuten Gilles Villeneuve!
Upealla tavalla mukaan on valittu myös muutama todellinen supertähti ajalta ennen itse Formula ykkösten MM-sarjaa (eli käytännössä 1930-luvulta). Näitä ovat mm. Nuvolari, Rosemeyer jne.
Kirjassa kerrotaan seuraavien kuljettajien elämästä:
Fernando Alonso
Mario Andretti
Alberto Ascari
Sir. Jack Brabham
Rudolf Caracciola
Louis Chiron
Jim Clark
Juan Manuel Fangio
Emerson Fittipaldi
Graham Hill
Mika Häkkinen
Niki Lauda
Nigel Mansell
Sir. Stirling Moss
Tazio Nuvolari
Ronnie Peterson
Nelson Piquet
Alain Prost
Jochen Rindt
Keke Rosberg
Berndt Rosemeyer
Kimi Räikkönen
Michael Schumacher
Ayrton Senna da Silva
Sir. Jackie Stewart
Gilles Villeneuve
No mä en oikeastaan keksi että mikä voisi estää sen ettei Räikkönen jäisi historiaan vähintään noiden pmv:n mainitsemien kuskien tasoisena ratinkääntäjänä. Kun ei se mestaruuden saavuttamatta jääminenkään siihen riittäisi.Miss Piggy sanoi:Mutta kukaanhan ei voi varmuudella tietää kenestä tulee tulevaisuuden legenda. Kyllä kai Kimistä aika todennäköisesti voi tulla, mutta kaikenlaista voi sattua ja tapahtua.