Formula 1 renkaat kovemmiksi!

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Tämmöistä suunnittelevat ensi kaudeksi. Se ainakin toisi lisää näyttävyyttä tähän jonossa ajeluun. Ne autot menee muutenkin kuin kiskoilla. Keke tuota joskus ehdotti ja häntä näemmä uskottiin...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jep, kaikki kuljettajan osuutta suorituksessa korostavat sääntömuutokset ovat hyviä. Oikeaan suuntaan mennään siis.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Hyvältähän tuo kuulostaa ja Ralffikin on tyytyväinen kun mutkanopeudet laskee ;)
Vielä kun kehittävät jonkun aerodynaamisen härpäkkeen jolla saadaan lähellä ajaminen ja varsinkin ohittaminen mahdolliseksi niin maailma pelastuu. :thumbup:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
mun mielestä edelleen hyvä resepti näyttävin kisoihin on vähemmän pitoa ja enemmän tehoa :alppu:
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
oldez sanoi:
mun mielestä edelleen hyvä resepti näyttävin kisoihin on vähemmän pitoa ja enemmän tehoa :alppu:
Eihän pidossa mitään vikaa sinänsä ole, paitsi kun se nykyään on lähinnä aerodynamista. Kunnon läskit vaan alle ja siivet pois.
 

Pugittaja

Well-known member
Liittynyt
5.8.2004
Viestit
55
Sijainti
Vaasa määrää
renkaan vaihto pois kokonaan! mutta kaksi rengasvalmistajaa aiheuttaa sen, että kauden aikana ajettavasti rengastesteistä ei varmaan päästä eroon? yhdellä rengas valmistajalla "nakit" lyötäis lukkoon kauden alussa ja samoilla renkailla ajettais koko kausi! kuskin taitojen merkitys lisääntyisi, kun pitäisi huomioida koko kisa matka, nyt voi vetää surutta 15 kierrosta aivan limitillä ja hakea uudet alle. säästyisi varmasti rahaa, kun ei tarvisi ajaa testiä renkaiden takia kuin tarvittavat, miten toimii eri lämpötiloissa jne. ehkä FIA voisi toimittaa renkaat? varikkohenkilökunnan määrää pitäisi rajoittaa, ainakin niiden jotka auton ympärillä pyörii. uusien tallien mukaan tulo helpottuisi, kun ei tarvitsisi olla niin paljon henkilökuntaa kyllähän niiden palkat+kuskaamiset ympäri mailmaa kustantaa myös.

edit: vaikka nyt ei suoraan renkaisiin liity, ehkä kulumiseen kyllä niin elektroniset tasauspyörästö systeemit+ohjaukset pois, tämän asian ferrari tuntui hallitsevan, meni niin erilailla ainakin imolassa parissa mutkassa verrattuna muihin ja äänikin oli aikalailla erinlainen toisin sanoen "räpätti" ja kiminkin ajo meni reisille japanissa muutaman sensorin takia:nope: tähän uppoa varmasti perkl.... rahaa.:thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Mun mielestä toi aerodynaamiseen pitoon painottuminen on myös tavallaan pieni turvallisuusriski mekaaniseen pitoon verrattuna, aerodynaaminen pito kun voi helposti kadota melkein kokonaan jos vaikka ajaa nopeassa mutkassa liian lähellä edellä olevaa.

Sitten sellainen kysymys noihin renkaisiin liittyen, onko tämä ihan uusi juttu vai enkä vain muista menneiltä vuosilta vastaavaa, mutta nykyään on vissiin enemmän sääntö kuin poikkeus (ainakin Michelineillä) että sarjoissa on paljon vaihtelua? Kimikin sanoi tästä viime kisasta että vasta viimeinen sarja toimi, muut oli huonoja.

Aika hassua sinänsä jos noissa on noin paljon sutta mukana.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Pugittaja sanoi:
renkaan vaihto pois kokonaan! mutta kaksi rengasvalmistajaa aiheuttaa sen, että kauden aikana ajettavasti rengastesteistä ei varmaan päästä eroon? yhdellä rengas valmistajalla "nakit" lyötäis lukkoon kauden alussa ja samoilla renkailla ajettais koko kausi!
Sinänsä ihan ok idea. Tuo rengasvalmistaja voitaisiin sitte kilpailuttaa aina vaikka 5vuoden välein. Eli se joka maksaa fialle eniten, saa oikeuden tehdä renkaat. Raha jaettas sitten vaikkapa talleille, eikä fyffeä menisi "hukkaan" kehittelyssä.

Toinen vaihtoehto voisi olla se, että renkaanvalmistajat keräisivät myös mm-pisteitä. Tämä pakottaisi Bridgestonenkin satsaamaan muihinkin kuin Ferrariin.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Razah sanoi:
Mun mielestä toi aerodynaamiseen pitoon painottuminen on myös tavallaan pieni turvallisuusriski mekaaniseen pitoon verrattuna, aerodynaaminen pito kun voi helposti kadota melkein kokonaan jos vaikka ajaa nopeassa mutkassa liian lähellä edellä olevaa.

Sitten sellainen kysymys noihin renkaisiin liittyen, onko tämä ihan uusi juttu vai enkä vain muista menneiltä vuosilta vastaavaa, mutta nykyään on vissiin enemmän sääntö kuin poikkeus (ainakin Michelineillä) että sarjoissa on paljon vaihtelua? Kimikin sanoi tästä viime kisasta että vasta viimeinen sarja toimi, muut oli huonoja.

Aika hassua sinänsä jos noissa on noin paljon sutta mukana.
Tuskin ne renkaat susia on, vaan todellisuudessahan radan lämpötila ja pito muuttuu koko ajan, ja ei ne rengassarjatkaan voi olla absoluuttisen 100%sesti täysin samanlaiset esimerkiksi paineiltaan ja ominaisuuksiltaan, joten nuo tekijät ja varmasti usea muukin mikä ei tuossa tullut vaikuttaa yhdessä sillä tavalla että jostain syystä se vain ei toimi yhtä hyvin :)
Sitten voisi ajatella että nuo pehmeät liimarenkaat ovat enemmän alttiita noille muutoksille kuin kovat renkaat? Tässähän olisi myös etu siirtyä noihin kovempiin renkaisiin.
 

Pugittaja

Well-known member
Liittynyt
5.8.2004
Viestit
55
Sijainti
Vaasa määrää
Toinen vaihtoehto voisi olla se, että renkaanvalmistajat keräisivät myös mm-pisteitä. Tämä pakottaisi Bridgestonenkin satsaamaan muihinkin kuin Ferrariin
olisi tuo ihan ok sen kannalta, että bridgekin joutuis toimittamaan renkaat kaikille talleille, mutta toisaalta ferrari on sen verran ylivoimainen, että pelkästää sen pisteet melkein riittäis voittoon tossa rengasvalmistajien sarjassa, mutta kustannus säästöjähän
tästä ei syntyisi! eli pari kautta samoilla renkailla ja yksityistalleille oikeus ostaa kokonaisia autoja isommilta talleilta niin johan tasoittuisi kilpailu, jos nyt ei koko autoa niin runko, moottori ja perä. eli uutta autoa ei välttämättä tarvitsisi tehdä, joka vuosi vaan pärjättäisiin b-versioilla vaikka onhan niitä tälläkin hetkellä.

Tuskin ne renkaat susia on, vaan todellisuudessahan radan lämpötila ja pito muuttuu koko ajan, ja ei ne rengassarjatkaan voi olla absoluuttisen 100%sesti täysin samanlaiset esimerkiksi paineiltaan ja ominaisuuksiltaan,
rengas kehitys on mennyt sen verran pitkälle, että muutaman asteen lämpötilan vaihtuminen vaikuttaa jo >1 sekunnilla kierrosaikaan eli tallit palkkaavat jo pelkkiä sääennustajia varmaan 10kpl:thumbdown mutta tätä se kvarttaali talous teettää, että formula kisakin on jaettu 4 sprinttiin liimakumeilla:D
voisi ne ohituksetkin lisääntyä, jos yhdellä rengassarjalla ajettaisiin. toinen ajaisi järjellä ja toinen apinan raivolla alussa. toisella renkaat kunnossa lopussa ja toisella renkaat loppu lopussa, johan on suomenkieltä:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
TAAS kisojen muuttamisessa katsojaystävälliseen suuntaa (=ohituksia paljon) sääntöjen avulla mennään metsään niin että rytisee...:jaska:
Niin pitkään kun autojen suoravauhti kasvaa moottoritehojen nousemisen tai downforcen laskemisen myötä ohitusten määrä vaan pienenee.

Perustelen tämän sillä että ohittaminen nykyään on mahdollista vain suoralla osuudella tai sen jarrutuksessa, pois lukien joitakin tapauksia. Kun autojen suoranopeudet kasvavat downforcen laskemisen takia niin aika jonka autot ovat suoralla osuudella pienenee. Tällöin myöskin "aika-ikkuna" jolloin ohitus on mahdollinen pienenee ja ohitukset käyvät entistä vaikeammiksi tehdä.

Suunta renkaitten muutoksissa on sinänsä on oikea, eli mennään kovempiin renkaisiin, mutta pari viilausta lisää sääntöihin kaipaisin.

1. Autojen levennys (ilmanvastus kasvaa = imun vaikutus kasvaa ja suoranopeudet pienenevät)
2. Sliksit, käytettävissä olevia renkaita on 2 satsia kkuljettaja/gp-viikonloppu
3. Kaikki aerodynaamiset härpäkkeet kielletään

+ nykyiset sunnittellut aerodynamiikkaan vaikuttavat sääntömuutokset
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Renkaiden pitää kestää kaksi kisaviikonloppua ja siinä välissä ajettavat testit, tai seuraavan kisan lähtöruutu huononee kymmenellä pykälällä.

Tai vanteet kiinni kymmenellä pultilla. Tiheillä ruuvin urilla (mitä ne nyt olikaan).

Tai sitten vain yksi sähköinen/paineilmalla/tms toimiva pultin avaaja/sulkija käyttöön.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Niin, kun renkaat menevät kovemmiksi käy sillä tavalla, että pito vähenee. Jolloin joudutaan laittamaan siipeä enemmän josta seuraa taas nopeuksien alentuminen. Myös varikkokäynnit vähenevtä, jonka seurauksena kisoja ei ratkaista varikolla. Ajatelkaa nyt? Kisat ratkaistaan varikolla! Kuka selvittää sen nopeammin ja paremmin niin on voitossa kiinni. Olen aina sanonut ja sanon edelleen, että jos tämä sarja olisi amerikassa se olisi kuollut ja kuopattu aikoja sitten... Ei menisi läpi paikalliseen yleisöön.

Eräs legendaarinen kuski sanoi joskus, että ennen, kun minä ajoin kilpaa, kisoissa oli ohituksia, tiedättekö? Voittoa ei ratkaistu varikolla vaan radalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vellu sanoi:
Renkaiden pitää kestää kaksi kisaviikonloppua ja siinä välissä ajettavat testit, tai seuraavan kisan lähtöruutu huononee kymmenellä pykälällä.

Tai vanteet kiinni kymmenellä pultilla. Tiheillä ruuvin urilla (mitä ne nyt olikaan).

Tai sitten vain yksi sähköinen/paineilmalla/tms toimiva pultin avaaja/sulkija käyttöön.
Helpompaa voisi olla varikkokäynnillä auton kanssa työskentelevien määrän rajaaminen.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Marko sanoi:

Niin pitkään kun autojen suoravauhti kasvaa moottoritehojen nousemisen tai downforcen laskemisen myötä ohitusten määrä vaan pienenee.

Perustelen tämän sillä että ohittaminen nykyään on mahdollista vain suoralla osuudella tai sen jarrutuksessa, pois lukien joitakin tapauksia. Kun autojen suoranopeudet kasvavat downforcen laskemisen takia niin aika jonka autot ovat suoralla osuudella pienenee. Tällöin myöskin "aika-ikkuna" jolloin ohitus on mahdollinen pienenee ja ohitukset käyvät entistä vaikeammiksi tehdä.
Downforcen lasku tosin auttaa siinä, että mikäli siivistä tulevaa downforcen määrää lasketaan, mekaanisen pidon/downforcen suhde saadaan paremmaksi. Tällöin toisen takana ajettaessa menetetty downforce ei vaikuta niin paljoa kun sitä ei ennestäänkään ole ollut niin paljon. Aika vaikea sitä ohitusta on suoralla tehdä kun edellisessä mutkassa jää 50m jälkeen pelkästään sen takia että auto puskee toisen pyörteissä.

Paras tilannehan olisi että siivistä tulevan downforcen osuutta pienennättäisiin huomattavasti, jotta sillä ei olisi niin iso vaikutus toisen takana ajettaessa, renkaiden pito kun ei toisen takana häviä mihinkään ellei aja likaista puolta. Auton alta tulevaan downforceen takana ajamainen ei taida vaikuttaa niin voimakkaasti.

Tietenkin myös ajoavut pitää saada pois jotta kuskille tulisi edes vähän töitä ja tällä tavalla toivottovasti näyttävämpää ajoa. Vanhoja kisoja kun on katsellut niin mielellään seuraa johtokuskin auton käsittelyä vaikka kisassa ei muuten mitään tapahtuisikaan, oli se vaan yleensä niin hurjaa menoa :)

Renkaissa voitaisiin mennä kovempaan seokseen, vaikka sehän juuri vähentää mekaanista pitoa, nykyisin kuitenkin renkaat ovat jo sillä tasolla että niiden kuluminen ei taida hirveästi haitata (?)
97 kaudella taidettin vielä nähdä miten auto alkoi lipsumaan kun renkaat kuluivat, ja hauskahan semmoista oli tietenkin katsoa :)

Tällä nykyisellä meiningillä ei tule mitään, ajoavut ja elektroniikka täysillä, kuka sitä autoa oikeasti ajaa? :( Spinnejä ja ulosajoja nähdään paljon harvemmin kuin ennen. Aerodynamiikka on niin suuressa osassa, että mitä lähempänä ajat toista niin sen paskemmin oma auto kääntyy mutkiin ja edelläoleva saa taas eroa, onpa järkevä systeemi kun ohituksia pitäisi saada lisää. Liimarenkaat lyövät viimeisen naulan arkkuun ettei vaan auto yhtään lipeä kiskoilta, hohhoijaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
hannu^ sanoi:
Renkaissa voitaisiin mennä kovempaan seokseen, vaikka sehän juuri vähentää mekaanista pitoa, nykyisin kuitenkin renkaat ovat jo sillä tasolla että niiden kuluminen ei taida hirveästi haitata (?)
97 kaudella taidettin vielä nähdä miten auto alkoi lipsumaan kun renkaat kuluivat, ja hauskahan semmoista oli tietenkin katsoa :)
Noitten pehmeiden urarenkaiden ongelmana on se, että ne tahtoo mennä joko rakoille tai sitten niiden pinnasta rullautuu kumia irti renkaan joutuessa kovaan rasitukseen (engl. sana graining), itse kuluminen ei yleensä ole ongelma. Kyllähän ne aika paljon nopeammin kuluvat kuin aiemmin, mutta välitankkausten ansiosta stintit ovat niin lyhyitä, ettei mitään huimaa kestävyyttä tarvita eikä se samasta syystä myöskään yleensä muodostu ongelmaksi. Voisin kuvitella, että tarkoittamasi "lipsuminen" liittyi urarenkaiden tuloon '98, kehityksensä alkutaipaleella olivat varsin liukkaita ne.
 
Ylös