Hyvä Keke! :ahem: :thumbup:Petri L sanoi:Keke tuota joskus ehdotti ja häntä näemmä uskottiin...
Hyvä Keke! :ahem: :thumbup:Petri L sanoi:Keke tuota joskus ehdotti ja häntä näemmä uskottiin...
Eihän pidossa mitään vikaa sinänsä ole, paitsi kun se nykyään on lähinnä aerodynamista. Kunnon läskit vaan alle ja siivet pois.oldez sanoi:mun mielestä edelleen hyvä resepti näyttävin kisoihin on vähemmän pitoa ja enemmän tehoa :alppu:
Sinänsä ihan ok idea. Tuo rengasvalmistaja voitaisiin sitte kilpailuttaa aina vaikka 5vuoden välein. Eli se joka maksaa fialle eniten, saa oikeuden tehdä renkaat. Raha jaettas sitten vaikkapa talleille, eikä fyffeä menisi "hukkaan" kehittelyssä.Pugittaja sanoi:renkaan vaihto pois kokonaan! mutta kaksi rengasvalmistajaa aiheuttaa sen, että kauden aikana ajettavasti rengastesteistä ei varmaan päästä eroon? yhdellä rengas valmistajalla "nakit" lyötäis lukkoon kauden alussa ja samoilla renkailla ajettais koko kausi!
Tuskin ne renkaat susia on, vaan todellisuudessahan radan lämpötila ja pito muuttuu koko ajan, ja ei ne rengassarjatkaan voi olla absoluuttisen 100%sesti täysin samanlaiset esimerkiksi paineiltaan ja ominaisuuksiltaan, joten nuo tekijät ja varmasti usea muukin mikä ei tuossa tullut vaikuttaa yhdessä sillä tavalla että jostain syystä se vain ei toimi yhtä hyvinRazah sanoi:Mun mielestä toi aerodynaamiseen pitoon painottuminen on myös tavallaan pieni turvallisuusriski mekaaniseen pitoon verrattuna, aerodynaaminen pito kun voi helposti kadota melkein kokonaan jos vaikka ajaa nopeassa mutkassa liian lähellä edellä olevaa.
Sitten sellainen kysymys noihin renkaisiin liittyen, onko tämä ihan uusi juttu vai enkä vain muista menneiltä vuosilta vastaavaa, mutta nykyään on vissiin enemmän sääntö kuin poikkeus (ainakin Michelineillä) että sarjoissa on paljon vaihtelua? Kimikin sanoi tästä viime kisasta että vasta viimeinen sarja toimi, muut oli huonoja.
Aika hassua sinänsä jos noissa on noin paljon sutta mukana.
olisi tuo ihan ok sen kannalta, että bridgekin joutuis toimittamaan renkaat kaikille talleille, mutta toisaalta ferrari on sen verran ylivoimainen, että pelkästää sen pisteet melkein riittäis voittoon tossa rengasvalmistajien sarjassa, mutta kustannus säästöjähänToinen vaihtoehto voisi olla se, että renkaanvalmistajat keräisivät myös mm-pisteitä. Tämä pakottaisi Bridgestonenkin satsaamaan muihinkin kuin Ferrariin
rengas kehitys on mennyt sen verran pitkälle, että muutaman asteen lämpötilan vaihtuminen vaikuttaa jo >1 sekunnilla kierrosaikaan eli tallit palkkaavat jo pelkkiä sääennustajia varmaan 10kpl:thumbdown mutta tätä se kvarttaali talous teettää, että formula kisakin on jaettu 4 sprinttiin liimakumeillaTuskin ne renkaat susia on, vaan todellisuudessahan radan lämpötila ja pito muuttuu koko ajan, ja ei ne rengassarjatkaan voi olla absoluuttisen 100%sesti täysin samanlaiset esimerkiksi paineiltaan ja ominaisuuksiltaan,
Helpompaa voisi olla varikkokäynnillä auton kanssa työskentelevien määrän rajaaminen.Vellu sanoi:Renkaiden pitää kestää kaksi kisaviikonloppua ja siinä välissä ajettavat testit, tai seuraavan kisan lähtöruutu huononee kymmenellä pykälällä.
Tai vanteet kiinni kymmenellä pultilla. Tiheillä ruuvin urilla (mitä ne nyt olikaan).
Tai sitten vain yksi sähköinen/paineilmalla/tms toimiva pultin avaaja/sulkija käyttöön.
Downforcen lasku tosin auttaa siinä, että mikäli siivistä tulevaa downforcen määrää lasketaan, mekaanisen pidon/downforcen suhde saadaan paremmaksi. Tällöin toisen takana ajettaessa menetetty downforce ei vaikuta niin paljoa kun sitä ei ennestäänkään ole ollut niin paljon. Aika vaikea sitä ohitusta on suoralla tehdä kun edellisessä mutkassa jää 50m jälkeen pelkästään sen takia että auto puskee toisen pyörteissä.Marko sanoi:
Niin pitkään kun autojen suoravauhti kasvaa moottoritehojen nousemisen tai downforcen laskemisen myötä ohitusten määrä vaan pienenee.
Perustelen tämän sillä että ohittaminen nykyään on mahdollista vain suoralla osuudella tai sen jarrutuksessa, pois lukien joitakin tapauksia. Kun autojen suoranopeudet kasvavat downforcen laskemisen takia niin aika jonka autot ovat suoralla osuudella pienenee. Tällöin myöskin "aika-ikkuna" jolloin ohitus on mahdollinen pienenee ja ohitukset käyvät entistä vaikeammiksi tehdä.
Noitten pehmeiden urarenkaiden ongelmana on se, että ne tahtoo mennä joko rakoille tai sitten niiden pinnasta rullautuu kumia irti renkaan joutuessa kovaan rasitukseen (engl. sana graining), itse kuluminen ei yleensä ole ongelma. Kyllähän ne aika paljon nopeammin kuluvat kuin aiemmin, mutta välitankkausten ansiosta stintit ovat niin lyhyitä, ettei mitään huimaa kestävyyttä tarvita eikä se samasta syystä myöskään yleensä muodostu ongelmaksi. Voisin kuvitella, että tarkoittamasi "lipsuminen" liittyi urarenkaiden tuloon '98, kehityksensä alkutaipaleella olivat varsin liukkaita ne.hannu^ sanoi:Renkaissa voitaisiin mennä kovempaan seokseen, vaikka sehän juuri vähentää mekaanista pitoa, nykyisin kuitenkin renkaat ovat jo sillä tasolla että niiden kuluminen ei taida hirveästi haitata (?)
97 kaudella taidettin vielä nähdä miten auto alkoi lipsumaan kun renkaat kuluivat, ja hauskahan semmoista oli tietenkin katsoa