Formula 1 renkaat kovemmiksi!

Pugittaja

Well-known member
Liittynyt
5.8.2004
Viestit
55
Sijainti
Vaasa määrää
Perustelen tämän sillä että ohittaminen nykyään on mahdollista vain suoralla osuudella tai sen jarrutuksessa, pois lukien joitakin tapauksia. Kun autojen suoranopeudet kasvavat downforcen laskemisen takia niin aika jonka autot ovat suoralla osuudella pienenee. Tällöin myöskin "aika-ikkuna" jolloin ohitus on mahdollinen pienenee ja ohitukset käyvät entistä vaikeammiksi tehdä.
käsittääkseni lisä downforce vain vaikeuttaisi ohituksia, kun ei pystyisi ajamaan niinkään lähellä toisen perässä mutkassa kuin tällä hetkellä. tietysti aerodynamiikka sääntöjä voi kehittää sellaisiksi, että ne tuottaa suoralla suuren imu edun toiselle, mutta tämä sopii mielestäni paremmin siihen ovaalin kiertämiseen! takapyörien pyörimisnopeutta valvovat elektroniikat pois niin mutkasta tultaisiin ulos hallittua nelipyörä sladia:thumbup: mutkasta ulos tuleminen on nykyisellään liian helppoa ja parhaiten menestyy ne, jotka ovat saaneet palkattua parhaimmat elektroniikka vehlot tai sitten sarjassa pitää jakaa pisteitä enää joukkoille!
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Bobakki sanoi:
Voisin kuvitella, että tarkoittamasi "lipsuminen" liittyi urarenkaiden tuloon '98, kehityksensä alkutaipaleella olivat varsin liukkaita ne.
Juu, itseasiassa mielessä oli Jerezin päätöskisa jossa autot taisivat mennä näyttävää sladia koko kisan ajan, joten ei niinkään rankaista luultavasti johtunutkaan se :)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Razah sanoi:
Mun mielestä toi aerodynaamiseen pitoon painottuminen on myös tavallaan pieni turvallisuusriski mekaaniseen pitoon verrattuna, aerodynaaminen pito kun voi helposti kadota melkein kokonaan jos vaikka ajaa nopeassa mutkassa liian lähellä edellä olevaa.
Sanotaanko sitä mekaanisen pidon katoamiseksi jos pyörä irtoaa? No oli mitä oli riskinsä kaikessa. Mutta kyllä väittäisin että auto joka kulkee 350km/h on turvallisempi jos pyörä hajoaa kuin jos siipi irtoaa. Siipi on F1 autossa rengasta tärkeämpi :ahem:

Mitä tulee tuohon perässä ajelun vaikeuteen, itse kuitenkin kannattaisin nykyistä enemmän downforcea tuottavia siipiä, mutta yksinkertaisempia, joilla myös on suurempi vastus. Lisää imua auton taakse. Nykyään niistä ei oikein jää mitään pyörteitä ja on vaikea päästä suoralla ohittamaan :nope:

Renkaat slikseiksi. Ei tarvita nykyistä enemmän tarrapintaa, mutta kumminkin voisin kuvitella että auto jossa on 4 suurta pyörää liukuu hallittavammin kuin auto jossa on 20 kapeaa pyörää :nope:
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Turun Sanomien formulassa kerrottiin ainakin minua yllättänyt tieto, että Michelinin F1 renkaat on vain teräsvahvistettuja siinä, kun Bridgestonet käyttää kevlaria ja hiilikuitua. Painoetu Bridgelle 2kg/rengas.

Michelin huutaa FIA:a apuun tekemään sääntörajoitusta...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tätähän minä perään kuulutin jo kauden alussa, mutta silloin melkein kaikki pitivät ehdotusta vaarallisena... :D

Niin ne mielipiteet muutuvat. :ahem:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
2Lman sanoi:
Turun Sanomien formulassa kerrottiin ainakin minua yllättänyt tieto, että Michelinin F1 renkaat on vain teräsvahvistettuja siinä, kun Bridgestonet käyttää kevlaria ja hiilikuitua. Painoetu Bridgelle 2kg/rengas.

Michelin huutaa FIA:a apuun tekemään sääntörajoitusta...
Painaakohan tollanen rengas edes kahta kiloa, tai vaikka painais kymmenen kiloa, niin jotenkin epäuskottavalta toi tuntuu. Miksei Misukka sitten käyttäisi jotain Kevlar ja hiilikuitujuttuja? Miten mä muuten muistelen, että Heke kertoi meille joskus viime vuoden puolen välin aikoihin Misukan käyttävän uudessa renkaassaan kevlaria?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toi on kyllä aivan älytön etu jos 2kg per rengas pitää paikkaansa. Kyseessähän kun ei ole mikä tahansa massa vaan jousittamaton massa joka vielä tuottaa aikamoisia vastavoimia pyörimis- ynnä muiden liikkeiden takia.

Jotain ois pakko tehä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kahden kilon painoero on prosentuaalisesti merkittävä, koska renkaat eivät muutenkaan paina montaa kiloa, ts. ovat hämmästyttävän kevyitä vanteineen.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Charlie sanoi:
Kahden kilon painoero on prosentuaalisesti merkittävä, koska renkaat eivät muutenkaan paina montaa kiloa, ts. ovat hämmästyttävän kevyitä vanteineen.
Niin ja kun vanteet painaa molemmilla valmistajilla saman verran. Onko kukaan koskaan punninnut / tietääkö kukaan paljon joku tollanen henkilöauton pelkkä rengas painaa?

Jotenki tuntuu siltä, että F1-rengas ei tosiaan paljoa yli sitä kahta kiloa paina (jos sitäkään).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Spam sanoi:
Niin ja kun vanteet painaa molemmilla valmistajilla saman verran. Onko kukaan koskaan punninnut / tietääkö kukaan paljon joku tollanen henkilöauton pelkkä rengas painaa?

Jotenki tuntuu siltä, että F1-rengas ei tosiaan paljoa yli sitä kahta kiloa paina (jos sitäkään).
F1 Racingissä joulukuussa 2001 oli punnittu eri osia F1-autosta ja sitten verrattu niitä arkitavaroihin.


Poimintoja (kg):

Monokokki 50
Ilmanohjain 0,5
Jarrulevy 1,8
Ohjauspyörä 1,29
Istuin 2,4
Keulakartio+etusiipi 7,5
Takasiipi 11
Moottorikate 5,5
Pyörä 11,8

Eli kyllä tuo aika paljon painaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Njoo, jotain tuollaista muistelin ja.

Lisäksi tämmöiset kaivelin:
-vanteen osuus on n. 3,5 kg
-renkaiden paino putoaa 0,5 kg per rengas kulumisen myötä, selittää tuon roskan keräämisen viimeisillä kierroksilla
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuossa TS uutisessa juuri yllättikin se, että Michelinillä olisi terästä renkaissa. Muistan jonkun romutuskuvan viimetalvelta kun kyseltiin mitä se keltainen tussu siinä auton keulan tienoilla oli, niin päättelimme sen olevan kevlaria renkaasta.

Nyt juttua en enää löytänyt, mutta se saattoikin liittyä niihin koko kisan kestäviin renkaisiin ja että ilmeisesti jostain syystä niissä olisi käytettävä terästä.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
2Lman sanoi:
Tuossa TS uutisessa juuri yllättikin se, että Michelinillä olisi terästä renkaissa. Muistan jonkun romutuskuvan viimetalvelta kun kyseltiin mitä se keltainen tussu siinä auton keulan tienoilla oli, niin päättelimme sen olevan kevlaria renkaasta.

Nyt juttua en enää löytänyt, mutta se saattoikin liittyä niihin koko kisan kestäviin renkaisiin ja että ilmeisesti jostain syystä niissä olisi käytettävä terästä.
No heitä teoriasi, kuinka painoilla voitaisiin pelata. Kyllä mun kiero luonne on kaikenlaista mielessä jo vuosikymmenen kehittänyt ja sitäpaitsi sehän on hauskaa ja harmitonta spekulointia.

Ferrari on ajanut tarvittavan määrän nopeita kierroksia juuri silloin, kun on tarvinnut. Eli juuri varikkorumban aikana ja kun on päästy kärkeen on säästetty moottoria bensaa ja renkaita. Jos ei muiden ohi pääse, on järkevää säästää kalustoa.

Lähde 2Lman(Topic F-1 auton paino)

----------

Löysin Sen Turun Sanomien jutun, siitä lisää F1- auton paino 'topicissa'!
 
Ylös