Formula 1 sääntöhistoriasta

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Listatkaapa moottoriurheiluluokkia, joita ei ole pilattu A) monimutkaisuudella B) teennäisillä säännöillä ja teknisillä rajoituksilla C) säästökilvanajolla D) Tilkedromeilla ja jotka ovat 1) Nopeita, 2) Globaaleja (suomikuskeista plussaa) 3) Kilvanajo on rengas rengasta vastaan tapahtuvaa tiivistä millisekuntipeliä

Ehto 1 rajaa ulos pikkuformulat ja Formula E:n.
Ehto 2 rajaa ulos Super Formulan, IndyCarin ja Nascarin.
Ehto 3 rajaa ulos WRC:n ja pitkälti kestävyyssarjat (Le Mans, IMSA).

Mieleen tulee vain MotoGP. Seurasin lajia Kallion huippuvuosina, kun vielä lähetykset tulivat ilmaiseksi Neloselta. Onko MotoGP hyvä korvike F1:sille?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Listatkaapa moottoriurheiluluokkia, joita ei ole pilattu A) monimutkaisuudella B) teennäisillä säännöillä ja teknisillä rajoituksilla C) säästökilvanajolla D) Tilkedromeilla ja jotka ovat 1) Nopeita, 2) Globaaleja (suomikuskeista plussaa) 3) Kilvanajo on rengas rengasta vastaan tapahtuvaa tiivistä millisekuntipeliä

Ehto 1 rajaa ulos pikkuformulat ja Formula E:n.
Ehto 2 rajaa ulos Super Formulan, IndyCarin ja Nascarin.
Ehto 3 rajaa ulos WRC:n ja pitkälti kestävyyssarjat (Le Mans, IMSA).

Mieleen tulee vain MotoGP. Seurasin lajia Kallion huippuvuosina, kun vielä lähetykset tulivat ilmaiseksi Neloselta. Onko MotoGP hyvä korvike F1:sille?
Ehto 4 rajaa ulos senkin.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Jokainen show-elementin lisäys tuntuu omalla kohdallani vain vähentävän kiinnostustani koko sarjaa kohtaan. En väitä että ysärin aika-ajot, joissa kärkitallien osalta lähinnä istuskeltiin ensimmäiset 45 minuuttia varikolla olivat nykysysteemiä jännittävämpiä ja esimerkiksi ilman DSR:ää ohitusten määräkin voisi olla nykyisellään melko olematonta, mutta silti jokin taika tästä touhusta nyt puuttuu. Jatkuva renklaaminen sääntöjen ja rajoitusten kanssa ei ainakaan edistä asiaa ja satunnaiskatsojille tämä on kokonaisuutena varmasti miltei surrealistista seurattavaa.

Vielä toistaiseksi jaksan kisoja katsella (aika-ajot skippaan jo suurimmaksi osaksi), mutta kun tästä joutuu vielä maksamaan erikseen (kyllä, pidän Oikarisesta ja Salosta, eikä Saarikaan juuri haittaa), niin kyllähän tässä vuosi vuodelta joutuu aina vähän epätoivoisemmin itselleen tämän "harrastuksen" perustella.

Nostaisin silti esiin yhtenä suurimmista ongelmista persoonien puutteen. Kuskit kun muistuttavat ulosanniltaan lähinnä suomalaisia mäkihyppääjiä, lukuun ottamatta ulkoa opeteltuja sponsorien namedroppailumonologeja.
Vahva tämä. Lajista on hävinnyt omasta mielestäni se ydin, eli kilvanajo. Enää säästellään sitä ja tätä ja siinä sivussa sählätään sääntöjä vähän väliä. Ennen F1:stä löytyi mm:

-huipputekniikkaa
-kilvanajoa startista maaliin tyylillä pedal to the metal
-kuskit persoonia
-säännöt simppelit ja toimivat

Nykyään:

-puolivillaista pikkuturbo / sähkötekniikkaa jota säästellään kisasta toiseen
-kilpailut säästellään renkaita
-kuskit monotonisia robotteja, paria old-school poikkeusta lukuunottamatta
-säännöt sekavat ja epätoimivat

Ennustankin tälle sarjalle totaalista romahdusta seuraavan 10v aikana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jatkuva renklaaminen sääntöjen ja rajoitusten kanssa ei ainakaan edistä asiaa ja satunnaiskatsojille tämä on kokonaisuutena varmasti miltei surrealistista seurattavaa.
Olen seurannut F1:ä yli 35 vuotta ja sitä sääntöjen "renklaamista" on ollut koko sen ajan. Toki tuo soutaminen ja huopaaminen aika-ajon suhteen ei ole ihan tavanomaista, mutta muutoin sääntömuutokset ovat olleet koko ajan osa lajia. Satunnaiskatsojille säännöt ovat merkityksettömiä. Heitä kiinnostaa vain kuka voittaa (ja varsinkin onko se oma suosikki).
Nostaisin silti esiin yhtenä suurimmista ongelmista persoonien puutteen. Kuskit kun muistuttavat ulosanniltaan lähinnä suomalaisia mäkihyppääjiä, lukuun ottamatta ulkoa opeteltuja sponsorien namedroppailumonologeja.
Aiemmin ei noita kuskien kommentteja luettu kuin lehdistä (jolloin tietysti raflaavimmat kommentit julkaistiin). Nykyään, kun media vaanii joka välissä, niin eihän kukaan pysty koko ajan tuottamaan mielenkiintoista sanottavaa. Pystyisitkö itsekään? Totta on toki sekin, ettei minkään sponsorin edustaja voi mennä laukomaan ihan mitä sylki suuhun tuo, tai menee tulonlähde alta. Bernie, joka ei ole kenellekään taloudellisessa vastuussa osaa kyllä hoitaa niiden räväköiden lausuntojen antamisen, mutta sekin katsotaan pahaksi. Muutenkin kaikkien kuskien (paitsi Kimin) avautumiset saavat tällä foorumilla heti tuomion.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Olen seurannut F1:ä yli 35 vuotta ja sitä sääntöjen "renklaamista" on ollut koko sen ajan. Toki tuo soutaminen ja huopaaminen aika-ajon suhteen ei ole ihan tavanomaista, mutta muutoin sääntömuutokset ovat olleet koko ajan osa lajia. Satunnaiskatsojille säännöt ovat merkityksettömiä. Heitä kiinnostaa vain kuka voittaa (ja varsinkin onko se oma suosikki).

Aiemmin ei noita kuskien kommentteja luettu kuin lehdistä (jolloin tietysti raflaavimmat kommentit julkaistiin). Nykyään, kun media vaanii joka välissä, niin eihän kukaan pysty koko ajan tuottamaan mielenkiintoista sanottavaa. Pystyisitkö itsekään? Totta on toki sekin, ettei minkään sponsorin edustaja voi mennä laukomaan ihan mitä sylki suuhun tuo, tai menee tulonlähde alta. Bernie, joka ei ole kenellekään taloudellisessa vastuussa osaa kyllä hoitaa niiden räväköiden lausuntojen antamisen, mutta sekin katsotaan pahaksi. Muutenkin kaikkien kuskien (paitsi Kimin) avautumiset saavat tällä foorumilla heti tuomion.
Ei tuota sääntöjen kanssa sähläämistä ole tässä mittakaavassa ollut kuin viime vuosina ja kyllä tuolta edelleen persoonat erottuu, Alonso, Kimi ja Hämis. Tuote ei vastaa enää nykyaikaa ja jos sarja meinasi jollain satunnaiskatsojilla elää niin onnea vaan. Sarja on johdettu kuin Nokia aikoinaan, jämähtänyt ja jäänyt jälkeen kehityksestä. Nykyään kun on käden ulottuvilla viihdettä joka lähtöön ja joka tuuttiin niin siinä helposti tälläinen epäviihdyttävä laji jää jalkoihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tuota sääntöjen kanssa sähläämistä ole tässä mittakaavassa ollut kuin viime vuosina
Oman seuraamiseni kulta-aikaa oli 80-luku, ja kyllä silloin tempoiltiin oikein kunnolla, ensin maaefektin ja sitten turbojen takia. Valitan pitkää listausta, mutta pieni kertaus 80-luvulle:

1981 FOM ottaa vastuun sarjan järjestämisestä. Kalenteriin, kisojen alkamisaikoihin ja varikoihin uusia sääntöjä. Ohjaamojen turvallisuutta parannettiin, ostoautot kiellettiin, liikkuvat helmat kiellettiin, tuplarunko kiellettiin, minimipainoa muutettiin ja autoille säädettiin minimimaavara.

1982 Kiertomäntä-, diesel- ja kaasuturbiinikoneet kiellettiin. Kiinteät helmat sallittiin ja maavarasääntö kumottiin (FIA totesi valvomisen mahdottomaksi). Minimipainoa laskettiin.

1983 Maaefekti kiellettiin, tasainen pohja pakollisesksi. Neliveto kiellettiin, nelipyöräisyys pakolliseksi. Minimipainoa laskettiin.

1984 Välitankkaus kiellettiin, tankille maksimikoko ja määrätty sijainti. Kuskeille superlisenssipakko, betoniaidat sallittiin (aiempien peltiaitojen lisäksi).

1985 Takasiipien koolle (merkittäviä) rajoituksia - käytännössä koko auton levyiset viritelmät kiellettiin. Pakolliset törmäystestit.

1986 Vapaastihengittävät kiellettiin, turboille tiukka bensatankkirajoitus. Turvaverkot kiellettiin ja muita turvauudistuksia.

1987 Vapaastihengittävät sallittiin taas entistä suurempina ja ilman bensarajoitusta. Turbojen turbopaineita rajoitettiin. Neljä rinnakkaista MM-sarjaa, kuski- ja tiimimestaruudet sekä turboille että vapaastihengittäville.

1988 Turbopaineita laskettiin jälleen ja turbojen bensatankkeja pienennettiin entisestään. Minimipainoa nostettiin, kuskin jalat etuakselin taakse ja uudistuksia törmäystesteihin.

1989 Turbot kiellettiin. Ei bensarajoituksia. Muut kuin 8- ja 12-sylinteriset kiellettiin. Pään yläpuolinen ilmanotto sallittiin. Turvallisuusrajoituksia, kuskit dopingsääntöjen piiriin.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Oman seuraamiseni kulta-aikaa oli 80-luku, ja kyllä silloin tempoiltiin oikein kunnolla, ensin maaefektin ja sitten turbojen takia. Valitan pitkää listausta, mutta pieni kertaus 80-luvulle:

1981 FOM ottaa vastuun sarjan järjestämisestä. Kalenteriin, kisojen alkamisaikoihin ja varikoihin uusia sääntöjä. Ohjaamojen turvallisuutta parannettiin, ostoautot kiellettiin, liikkuvat helmat kiellettiin, tuplarunko kiellettiin, minimipainoa muutettiin ja autoille säädettiin minimimaavara.

1982 Kiertomäntä-, diesel- ja kaasuturbiinikoneet kiellettiin. Kiinteät helmat sallittiin ja maavarasääntö kumottiin (FIA totesi valvomisen mahdottomaksi). Minimipainoa laskettiin.

1983 Maaefekti kiellettiin, tasainen pohja pakollisesksi. Neliveto kiellettiin, nelipyöräisyys pakolliseksi. Minimipainoa laskettiin.

1984 Välitankkaus kiellettiin, tankille maksimikoko ja määrätty sijainti. Kuskeille superlisenssipakko, betoniaidat sallittiin (aiempien peltiaitojen lisäksi).

1985 Takasiipien koolle (merkittäviä) rajoituksia - käytännössä koko auton levyiset viritelmät kiellettiin. Pakolliset törmäystestit.

1986 Vapaastihengittävät kiellettiin, turboille tiukka bensatankkirajoitus. Turvaverkot kiellettiin ja muita turvauudistuksia.

1987 Vapaastihengittävät sallittiin taas entistä suurempina ja ilman bensarajoitusta. Turbojen turbopaineita rajoitettiin. Neljä rinnakkaista MM-sarjaa, kuski- ja tiimimestaruudet sekä turboille että vapaastihengittäville.

1988 Turbopaineita laskettiin jälleen ja turbojen bensatankkeja pienennettiin entisestään. Minimipainoa nostettiin, kuskin jalat etuakselin taakse ja uudistuksia törmäystesteihin.

1989 Turbot kiellettiin. Ei bensarajoituksia. Muut kuin 8- ja 12-sylinteriset kiellettiin. Pään yläpuolinen ilmanotto sallittiin. Turvallisuusrajoituksia, kuskit dopingsääntöjen piiriin.
No on sitä näköjään tuolloinkin osattu. Oliko tosiaan tuo 89-kausi viimeinen turbovuosi ennen näitä nykyisiä?
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Oman seuraamiseni kulta-aikaa oli 80-luku, ja kyllä silloin tempoiltiin oikein kunnolla, ensin maaefektin ja sitten turbojen takia. Valitan pitkää listausta, mutta pieni kertaus 80-luvulle:

1981 FOM ottaa vastuun sarjan järjestämisestä. Kalenteriin, kisojen alkamisaikoihin ja varikoihin uusia sääntöjä. Ohjaamojen turvallisuutta parannettiin, ostoautot kiellettiin, liikkuvat helmat kiellettiin, tuplarunko kiellettiin, minimipainoa muutettiin ja autoille säädettiin minimimaavara.

1982 Kiertomäntä-, diesel- ja kaasuturbiinikoneet kiellettiin. Kiinteät helmat sallittiin ja maavarasääntö kumottiin (FIA totesi valvomisen mahdottomaksi). Minimipainoa laskettiin.

1983 Maaefekti kiellettiin, tasainen pohja pakollisesksi. Neliveto kiellettiin, nelipyöräisyys pakolliseksi. Minimipainoa laskettiin.

1984 Välitankkaus kiellettiin, tankille maksimikoko ja määrätty sijainti. Kuskeille superlisenssipakko, betoniaidat sallittiin (aiempien peltiaitojen lisäksi).

1985 Takasiipien koolle (merkittäviä) rajoituksia - käytännössä koko auton levyiset viritelmät kiellettiin. Pakolliset törmäystestit.

1986 Vapaastihengittävät kiellettiin, turboille tiukka bensatankkirajoitus. Turvaverkot kiellettiin ja muita turvauudistuksia.

1987 Vapaastihengittävät sallittiin taas entistä suurempina ja ilman bensarajoitusta. Turbojen turbopaineita rajoitettiin. Neljä rinnakkaista MM-sarjaa, kuski- ja tiimimestaruudet sekä turboille että vapaastihengittäville.

1988 Turbopaineita laskettiin jälleen ja turbojen bensatankkeja pienennettiin entisestään. Minimipainoa nostettiin, kuskin jalat etuakselin taakse ja uudistuksia törmäystesteihin.

1989 Turbot kiellettiin. Ei bensarajoituksia. Muut kuin 8- ja 12-sylinteriset kiellettiin. Pään yläpuolinen ilmanotto sallittiin. Turvallisuusrajoituksia, kuskit dopingsääntöjen piiriin.
Nuo on lähes kaikki teknisiä sääntöjä jotka ei niin vaikuttaneet katsojien seuraamiseen ja noista säädöistä huolimatta laji oli racingiä eikä säästöliekin MM.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Nuo on lähes kaikki teknisiä sääntöjä jotka ei niin vaikuttaneet katsojien seuraamiseen ja noista säädöistä huolimatta laji oli racingiä eikä säästöliekin MM.
Kyllä turboaikaan kisat olivat myös bensansäästelyä, koska tankin koko oli rajoitettu. Todella usein sijoitukset vaihtuivat kisan lopussa, kun joltakulta loppui polttoaine. Muuten olen samaa mieltä siitä, että eivät nuo niin radikaaleja muutoksia olleet katsojien kannalta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9736
Sijainti
Helsinki
Listatkaapa moottoriurheiluluokkia, joita ei ole pilattu A) monimutkaisuudella B) teennäisillä säännöillä ja teknisillä rajoituksilla C) säästökilvanajolla D) Tilkedromeilla ja jotka ovat 1) Nopeita, 2) Globaaleja (suomikuskeista plussaa) 3) Kilvanajo on rengas rengasta vastaan tapahtuvaa tiivistä millisekuntipeliä

Ehto 1 rajaa ulos pikkuformulat ja Formula E:n.
Ehto 2 rajaa ulos Super Formulan, IndyCarin ja Nascarin.
Ehto 3 rajaa ulos WRC:n ja pitkälti kestävyyssarjat (Le Mans, IMSA).

Mieleen tulee vain MotoGP. Seurasin lajia Kallion huippuvuosina, kun vielä lähetykset tulivat ilmaiseksi Neloselta. Onko MotoGP hyvä korvike F1:sille?
Kärjistäen: Kaikissa moottoriurheiluluokissa on jonkinlaista sääntökikkailua ja rajoituksia. Indycar on kuskien osalta globaali sarja ja FIA on asettanut korkeat vaatimukset uusille radoille, jotka antavat rakennusmonopolin Tilken yhtiölle.

Yksityyppi-luokissa ajetaan rengas rengasta vastaan. Motogp:ssä Yamaha ja Honda dominoivat, muuten kilpailu on tiukkaa.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Oman seuraamiseni kulta-aikaa oli 80-luku, ja kyllä silloin tempoiltiin oikein kunnolla, ensin maaefektin ja sitten turbojen takia. Valitan pitkää listausta, mutta pieni kertaus 80-luvulle:

1981 FOM ottaa vastuun sarjan järjestämisestä. Kalenteriin, kisojen alkamisaikoihin ja varikoihin uusia sääntöjä. Ohjaamojen turvallisuutta parannettiin, ostoautot kiellettiin, liikkuvat helmat kiellettiin, tuplarunko kiellettiin, minimipainoa muutettiin ja autoille säädettiin minimimaavara.

1982 Kiertomäntä-, diesel- ja kaasuturbiinikoneet kiellettiin. Kiinteät helmat sallittiin ja maavarasääntö kumottiin (FIA totesi valvomisen mahdottomaksi). Minimipainoa laskettiin.

1983 Maaefekti kiellettiin, tasainen pohja pakollisesksi. Neliveto kiellettiin, nelipyöräisyys pakolliseksi. Minimipainoa laskettiin.

1984 Välitankkaus kiellettiin, tankille maksimikoko ja määrätty sijainti. Kuskeille superlisenssipakko, betoniaidat sallittiin (aiempien peltiaitojen lisäksi).

1985 Takasiipien koolle (merkittäviä) rajoituksia - käytännössä koko auton levyiset viritelmät kiellettiin. Pakolliset törmäystestit.

1986 Vapaastihengittävät kiellettiin, turboille tiukka bensatankkirajoitus. Turvaverkot kiellettiin ja muita turvauudistuksia.

1987 Vapaastihengittävät sallittiin taas entistä suurempina ja ilman bensarajoitusta. Turbojen turbopaineita rajoitettiin. Neljä rinnakkaista MM-sarjaa, kuski- ja tiimimestaruudet sekä turboille että vapaastihengittäville.

1988 Turbopaineita laskettiin jälleen ja turbojen bensatankkeja pienennettiin entisestään. Minimipainoa nostettiin, kuskin jalat etuakselin taakse ja uudistuksia törmäystesteihin.

1989 Turbot kiellettiin. Ei bensarajoituksia. Muut kuin 8- ja 12-sylinteriset kiellettiin. Pään yläpuolinen ilmanotto sallittiin. Turvallisuusrajoituksia, kuskit dopingsääntöjen piiriin.
Kyllähän teknisiä sääntöjä on muuteltu lähes vuosittain koko lajin historian ajan, eikä siinä ole mielestäni mitään vikaa. Muutenhan esimerkiksi autojen vauhti olisi karannut ihan käsistä.

Mutta ennen viime vuosia ei sääntöjä muuteltu vaan sen takia, että kilpailuista pitäisi saada väkisin viihteellisempiä. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että laji on muuttumassa koko ajan enemmän viihdetapahtumaksi urheilun sijasta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13795
1987 Vapaastihengittävät sallittiin taas entistä suurempina ja ilman bensarajoitusta. Turbojen turbopaineita rajoitettiin. Neljä rinnakkaista MM-sarjaa, kuski- ja tiimimestaruudet sekä turboille että vapaastihengittäville.
Oliko se vapaasti hengittävien (Jim Clark?) cup myös MM-sarjaa..?
No on sitä näköjään tuolloinkin osattu. Oliko tosiaan tuo 89-kausi viimeinen turbovuosi ennen näitä nykyisiä?
88. 89ksi oli jo kielletty turbot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nuo on lähes kaikki teknisiä sääntöjä jotka ei niin vaikuttaneet katsojien seuraamiseen ja noista säädöistä huolimatta laji oli racingiä eikä säästöliekin MM.
Itse pidän teknisiä sääntömuutoksia merkittävämpinä kuin joillain aikatauluilla tai pistesysteemeillä kikkailu. Itse kilvanajo on kuitenkin se homman pointti.

Vuodesta 1984 alkaen säästeltiin bensaa. Kekehän valitti tästä useasti. Sitä ennenkin oli säästelty, erityisesti renkaita ja jarruja, ja tietysti moottoreita (turbot olivat varsinkin alkutaipaleella hajoamisherkkiä vehkeitä).
Mutta ennen viime vuosia ei sääntöjä muuteltu vaan sen takia, että kilpailuista pitäisi saada väkisin viihteellisempiä. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että laji on muuttumassa koko ajan enemmän viihdetapahtumaksi urheilun sijasta.
Minusta se on ollut viihdettä jo iät ja ajat. Olkoonkin, että moottoriurheiluviihdettä, mutta bisneksenä sen täytyy toimia myös viihteenä. Aikaisemmin toimikin sellaisenaan, mutta nyt kun katsojaluvut tippuvat, asialle yritetään tehdä jotain.

Sääntömuutosten fokus on mennyt noin karkeasti: turvallisuus -> talous -> viihde
Oliko se vapaasti hengittävien (Jim Clark?) cup myös MM-sarjaa..?
Tarkemmin tarkasteltuna ei vapaastihengittävien mestaruuksilla MM-statusta kuitenkaan ollut. Hyvä pointti.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Itse pidän teknisiä sääntömuutoksia merkittävämpinä kuin joillain aikatauluilla tai pistesysteemeillä kikkailu. Itse kilvanajo on kuitenkin se homman pointti.

Vuodesta 1984 alkaen säästeltiin bensaa. Kekehän valitti tästä useasti. Sitä ennenkin oli säästelty, erityisesti renkaita ja jarruja, ja tietysti moottoreita (turbot olivat varsinkin alkutaipaleella hajoamisherkkiä vehkeitä).
Bensaa tosiaan säästeltiin 80-luvulla siinä määrin, että useinkin se loppui viimeisillä kierroksilla. Enkä näe siinä edes mitään ongelmaa, sehän on hyvä keino rajoittaa turbojen tehoja, jotka muuten kasvaisivat liiallisiksi. Mutta etkö näe eroa siinä, säästelläänkö moottoria sen takia, että se kestäisi maaliin asti vai sen takia, että joku on käskenyt että sen pitää kestää puoli kautta? Tai renkaissam joita on säästeltävä, koska niistä on tarkoituksella tehty niin huonot, etteivät ne kestä kunnon ajamista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Disclaimer: Aiemmin esittämäni kommentit perustuivat omiin tuntemuksiini, kokemuksiini, käsityksiini ja osaltaan ympäristönikin muovaamiin näkemyksiin paitsi lajin sisällä, myös sen ympärillä tapahtuneista muutoksista. Ne eivät siis mukaile tai kuvasta sen enempää konkreettisia tilastoja, yleistä mielipidettä tai pohjaudu edes varsinaiseen faktatietoon. Voin kirjoittaa ja ilmaista mielipiteeni vain omasta puolestani. Tämä tyyli jatkuu myös alla esittämissäni vastauksissa, mutta lukemisen helpottamiseksi merkitsen sarkasmia, kärjistyksiä, mutuilua ja puhtaasti sentimentaalisia näkemyksiä sisältävät virkkeet ja sanavalinnat tähdellä (*).

Olen seurannut F1:ä yli 35 vuotta ja sitä sääntöjen "renklaamista" on ollut koko sen ajan. Toki tuo soutaminen ja huopaaminen aika-ajon suhteen ei ole ihan tavanomaista, mutta muutoin sääntömuutokset ovat olleet koko ajan osa lajia. Satunnaiskatsojille säännöt ovat merkityksettömiä. Heitä kiinnostaa vain kuka voittaa (ja varsinkin onko se oma suosikki).
Olen seurannut F1-sarjaa n. 22 vuotta ja sinä aikana sääntöjä on "renklattu" niin maan perusteellisesti*. Koskaan aiemmin se ei ole häirinnyt minua nykyisenkaltaisessa mittakaavassa. Kenties säännöissä ja sääntelyssä on saavutettu tietynlainen saturaatiopiste*, jonka jälkeen koen uudet muutokset melkolailla hifistelyn maksimointina. Kenties muutoksista ei vain ennen raportoitu yhtä laajalti kuin nykyisin*. En tosiaankaan tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että nykyiset säännöt ja sääntelyvimma* eivät ole minua varten. Olen ollut myös aistivinani, että useat muutkin sarjaa jo pidempään seuranneet "fanit" ovat kanssani samoilla linjoilla*.

Tuntemani satunnaiskatsojat puolestaan haluavat viihtyä ja ymmärtää kisatapahtumia niitä katsoessaan*. Nyt kylmiltään (ilman sen syvällisempää aiempaa tietoa sarjasta omaavat) sohvalle rojahtavat tuularit ovat usein melko hukassa kerssien, avattavien siipien, renkaiden, lerssien, pudotuspelien, lähtöruuturangaistusten, moottorirajoitusten, rivissä taputtavien naisten hameiden vertikaalisten mittojen* ja varikkoruutujen maalaamiseen käytettävien pensseleiden valmistajien maailmassa.*

Aiemmin ei noita kuskien kommentteja luettu kuin lehdistä (jolloin tietysti raflaavimmat kommentit julkaistiin). Nykyään, kun media vaanii joka välissä, niin eihän kukaan pysty koko ajan tuottamaan mielenkiintoista sanottavaa. Pystyisitkö itsekään? Totta on toki sekin, ettei minkään sponsorin edustaja voi mennä laukomaan ihan mitä sylki suuhun tuo, tai menee tulonlähde alta. Bernie, joka ei ole kenellekään taloudellisessa vastuussa osaa kyllä hoitaa niiden räväköiden lausuntojen antamisen, mutta sekin katsotaan pahaksi. Muutenkin kaikkien kuskien (paitsi Kimin) avautumiset saavat tällä foorumilla heti tuomion.
Minä nautin urheilu- ja viihdetähteni kuten kahvini: mystisyyden synkeään viittaan verhottuina. Pyrin näkemään heidät vain tositoimissa ja silloin kun he ovat, ainakin lähtökohtaisesti, mielenkiintoisimmillaan. Olisikin mukavaa, että näissä tilanteissa heistä irtoaisi muutakin kuin "lähdetään tekemään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää. Tiimi, Mercedes, Petronas, Pirelli, Bauhaus, Pertin Kone- ja Paja, sekä Pihtiputaan Dildotehdas ovat tehneet fantastista työtä. Niin ja minä rakastan teitä kaikkia, buenos dias por favor!"*

Koska olen viihdettä janoava, aivojeni turrutusta jatkuvasta ajatustyöstä hakeva katsoja, en välitä sponsorien mielipiteistä tuon taivaallista. Kuskin haalareissa, tallipäällikön helkkarin tyylikkäässä* lyhythihaisessa kauluspaidassa tai vaikkapa Jean Todtin viikon* vanhoissa kalsareissa voisin ajatella asiasta toki aivan toisin.

Seuraan lajia, koska siitä on muodostunut tapa, en siksi että tarjoaisi entisenkaltaista* viihdettä kyyniselle mielelleni, oli se aspekti sitten sidoksissa silloiseen ikääni, elämäntilanteeseeni, suomalaismenestykseen, Euribor-korkoihin*, vuorovesien vaihteluihin* tai kulloinkin virassa olleen Paavin suosimaan hattumuotiin*. Syytän asiasta kuitenkin suurelta osin nykyisiä sääntöjä kun en muutakaan voi. Olen vain yksi mies. Yksi maailman tuulissa vajavaisena ajelehtiva, yksittäinen ja yksinäinen suomalaismies. Me so sorry.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
1989 Turbot kiellettiin. Ei bensarajoituksia. Muut kuin 8- ja 12-sylinteriset kiellettiin. Pään yläpuolinen ilmanotto sallittiin. Turvallisuusrajoituksia, kuskit dopingsääntöjen piiriin.
Kuljettajien sarjassa kolme ensimmäistä ja valmistajien sarjassa kaksi ensimmäistä ajoivat laittomilla autoilla? Sekä Williamsin Renault että McLarenin Honda olivat 10-sylinterisiä moottoreita vuonna 1989.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Listatkaapa moottoriurheiluluokkia, joita ei ole pilattu A) monimutkaisuudella B) teennäisillä säännöillä ja teknisillä rajoituksilla C) säästökilvanajolla D) Tilkedromeilla ja jotka ovat 1) Nopeita, 2) Globaaleja (suomikuskeista plussaa) 3) Kilvanajo on rengas rengasta vastaan tapahtuvaa tiivistä millisekuntipeliä

Ehto 1 rajaa ulos pikkuformulat ja Formula E:n.
Ehto 2 rajaa ulos Super Formulan, IndyCarin ja Nascarin.
Ehto 3 rajaa ulos WRC:n ja pitkälti kestävyyssarjat (Le Mans, IMSA).

Mieleen tulee vain MotoGP. Seurasin lajia Kallion huippuvuosina, kun vielä lähetykset tulivat ilmaiseksi Neloselta. Onko MotoGP hyvä korvike F1:sille?
IMSAn kun otit esimerkiksi millisekuntipelin puutteesta, niin mainittakoon Corvettejen tiukka GTLM-voittotaistelu Daytonan Rolex 24:ssä, jossa puoli autonmittaa erotti maalilinjalla.

Jos GT-puolen BoP:ia ei lasketa tekniseksi rajoitukseksi vaan välttämättömyydeksi, niin siinä on tasaista kilvanajoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta etkö näe eroa siinä, säästelläänkö moottoria sen takia, että se kestäisi maaliin asti vai sen takia, että joku on käskenyt että sen pitää kestää puoli kautta? Tai renkaissam joita on säästeltävä, koska niistä on tarkoituksella tehty niin huonot, etteivät ne kestä kunnon ajamista.
Ei sillä säästelyn syyllä ole olennaista merkitystä, säästelyä mitä säästelyä.

Minähän aikoinani toivoin, että renkaista tehtäisiin vähemmän kestäviä siksi, että autojen suorituskyky vaihtelisi kisan sisällä. Silloin 80-luvulla näin tapahtui jo mainittujen renkaiden, jarrujen ja moottoriongelmien vuoksi (ja 84 -> bensan riittävyyden takia). Kaikki nämä aspektit olivat poistuneet F1-sarjasta ja nopeammin kuluvat renkaat toivat edes vähän sitä takaisin.
Minä nautin urheilu- ja viihdetähteni kuten kahvini: mystisyyden synkeään viittaan verhottuina. Pyrin näkemään heidät vain tositoimissa ja silloin kun he ovat, ainakin lähtökohtaisesti, mielenkiintoisimmillaan.
Ennen seurasin kaikkea mitä F1:stä irti sai. Nykyisin informaatiota on liikaa, joten keskityn enimmäkseen itse asiaan, eli mitä tapahtuu radalla. En nykyisin edes katso lehdistötilaisuuksia. Säännöistä ja radoista toki edelleen yritän pysyä kärryillä.
Kuljettajien sarjassa kolme ensimmäistä ja valmistajien sarjassa kaksi ensimmäistä ajoivat laittomilla autoilla? Sekä Williamsin Renault että McLarenin Honda olivat 10-sylinterisiä moottoreita vuonna 1989.
Ei vaan huonosti luettu minulta. Sylinterimääräksi määrättiin 8-12. Eli sai olla mitä tahansa tuolta väliltä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15053
Eikös tässä toikissa pitäisi keskustella tämän kauden F1-Uutisista?
 
Ylös