Disclaimer: Aiemmin esittämäni kommentit perustuivat omiin tuntemuksiini, kokemuksiini, käsityksiini ja osaltaan ympäristönikin muovaamiin näkemyksiin paitsi lajin sisällä, myös sen ympärillä tapahtuneista muutoksista. Ne eivät siis mukaile tai kuvasta sen enempää konkreettisia tilastoja, yleistä mielipidettä tai pohjaudu edes varsinaiseen faktatietoon. Voin kirjoittaa ja ilmaista mielipiteeni vain omasta puolestani. Tämä tyyli jatkuu myös alla esittämissäni vastauksissa, mutta lukemisen helpottamiseksi merkitsen sarkasmia, kärjistyksiä, mutuilua ja puhtaasti sentimentaalisia näkemyksiä sisältävät virkkeet ja sanavalinnat tähdellä (*).
Olen seurannut F1:ä yli 35 vuotta ja sitä sääntöjen "renklaamista" on ollut koko sen ajan. Toki tuo soutaminen ja huopaaminen aika-ajon suhteen ei ole ihan tavanomaista, mutta muutoin sääntömuutokset ovat olleet koko ajan osa lajia. Satunnaiskatsojille säännöt ovat merkityksettömiä. Heitä kiinnostaa vain kuka voittaa (ja varsinkin onko se oma suosikki).
Olen seurannut F1-sarjaa n. 22 vuotta ja sinä aikana sääntöjä on "renklattu" niin maan perusteellisesti*. Koskaan aiemmin se ei ole häirinnyt
minua nykyisenkaltaisessa mittakaavassa. Kenties säännöissä ja sääntelyssä on saavutettu tietynlainen saturaatiopiste*, jonka jälkeen koen uudet muutokset melkolailla hifistelyn maksimointina. Kenties muutoksista ei vain ennen raportoitu yhtä laajalti kuin nykyisin*. En tosiaankaan tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että nykyiset säännöt ja sääntelyvimma* eivät ole minua varten. Olen ollut myös aistivinani, että useat muutkin sarjaa jo pidempään seuranneet "fanit" ovat kanssani samoilla linjoilla*.
Tuntemani satunnaiskatsojat puolestaan haluavat viihtyä ja ymmärtää kisatapahtumia niitä katsoessaan*. Nyt kylmiltään (ilman sen syvällisempää aiempaa tietoa sarjasta omaavat) sohvalle rojahtavat tuularit ovat usein melko hukassa kerssien, avattavien siipien, renkaiden, lerssien, pudotuspelien, lähtöruuturangaistusten, moottorirajoitusten, rivissä taputtavien naisten hameiden vertikaalisten mittojen* ja varikkoruutujen maalaamiseen käytettävien pensseleiden valmistajien maailmassa.*
Aiemmin ei noita kuskien kommentteja luettu kuin lehdistä (jolloin tietysti raflaavimmat kommentit julkaistiin). Nykyään, kun media vaanii joka välissä, niin eihän kukaan pysty koko ajan tuottamaan mielenkiintoista sanottavaa. Pystyisitkö itsekään? Totta on toki sekin, ettei minkään sponsorin edustaja voi mennä laukomaan ihan mitä sylki suuhun tuo, tai menee tulonlähde alta. Bernie, joka ei ole kenellekään taloudellisessa vastuussa osaa kyllä hoitaa niiden räväköiden lausuntojen antamisen, mutta sekin katsotaan pahaksi. Muutenkin kaikkien kuskien (paitsi Kimin) avautumiset saavat tällä foorumilla heti tuomion.
Minä nautin urheilu- ja viihdetähteni kuten kahvini: mystisyyden synkeään viittaan verhottuina. Pyrin näkemään heidät vain tositoimissa ja silloin kun he ovat, ainakin lähtökohtaisesti, mielenkiintoisimmillaan. Olisikin mukavaa, että näissä tilanteissa heistä irtoaisi muutakin kuin "lähdetään tekemään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää. Tiimi, Mercedes, Petronas, Pirelli, Bauhaus, Pertin Kone- ja Paja, sekä Pihtiputaan Dildotehdas ovat tehneet fantastista työtä. Niin ja minä rakastan teitä kaikkia, buenos dias por favor!"*
Koska olen viihdettä janoava, aivojeni turrutusta jatkuvasta ajatustyöstä hakeva katsoja, en välitä sponsorien mielipiteistä tuon taivaallista. Kuskin haalareissa, tallipäällikön helkkarin tyylikkäässä* lyhythihaisessa kauluspaidassa tai vaikkapa Jean Todtin viikon* vanhoissa kalsareissa voisin ajatella asiasta toki aivan toisin.
Seuraan lajia, koska siitä on muodostunut tapa, en siksi että tarjoaisi entisenkaltaista* viihdettä kyyniselle mielelleni, oli se aspekti sitten sidoksissa silloiseen ikääni, elämäntilanteeseeni, suomalaismenestykseen, Euribor-korkoihin*, vuorovesien vaihteluihin* tai kulloinkin virassa olleen Paavin suosimaan hattumuotiin*. Syytän asiasta kuitenkin suurelta osin nykyisiä sääntöjä kun en muutakaan voi. Olen vain yksi mies. Yksi maailman tuulissa vajavaisena ajelehtiva, yksittäinen ja yksinäinen suomalaismies. Me so sorry.