Formula 1 - Saksa: Ennakot ja Vapaat harjoitukset

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
LXXII Großer Preis
*S*A*N*T*A*N*D*E*R*
von Deutschland

Trainierungen



Wir sind wieder in die Eifel, nach zwei Jahre. Aber wie gut ist die Rennen? Dass etwas ist, was wir sehen werden.



Aikataulut:
Pe 22.7.2011
Koodi:
1100 VH1
1500 VH2
Perusfaktat:
Rakennettu:
Ensimmäinen F1-kilpailu: 29.7.1951
Ensimmäinen GP: 1927
Linjauksen muutokset: Vuodeksi 1982, sekä 2002
Kilpailuja: Monta
Voittajia: Melkein yhtä monta
Mukana vuosina: 1951–1958, 1961–1969, 1971–1976, 1984–1985, 1995–2007, 2009
Sopimus asti: Pari vuotta, mutta ei rahaa sen täytäntöönpanoon
Pääsponsori: Santander
Pituus: 0,5148 mil
Kierroksia: 60 kpl
Kisapituus: 308863000 mm
Voittaja 2009: Mark Webb-o (Red Bull Renault) 1:36:43,310
Paalupaikka 2009: Mark Webb-o (Red Bull Racing) 1:32,230
Kierrosennätys: Michael Schum-o (Ferrari Ferrari) 1:29,468 (2004)

Sää:
http://foreca.fi/Germany/Nurburg

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Sisäänkäynti

Lippuja:



MTV3 Rataesittely:
Nürburgringin maisemista todella löytyy perinteitä. Nykyisen radan taru alkaa vuodesta 1982, mutta legendat ovat syntyneet viereisellä vanhalla Nürburgringillä, jonka pohjoislenkki Nordschleife muodosti 172 mutkan ja 22,8 kilometrin mittaisen ratakierroksen.

Alkuperäinen Nürburgringin rata valmistui jo vuonna 1927. Juan Manuel Fangio ajoi uransa parhaaksi kuvaillun GP:nsä radalla vuonna 1957. Kilpailun puolivälissä Fangio putosi Maseratillaan minuutin päähän kärjestä pitkäksi venähtäneen varikkokäynnin seurauksena. Hän sai kuitenkin raivokkaalla, rataennätyksen kierros kierrokselta murskaavalla ajollaan kiinni Ferrareitaan kyydittäneen kärkikaksikon Peter Collinsin ja Mike Hawthornin. Toiseksi viimeisellä kierroksella Fangio ohitti molemmat ja kaasutteli voittoon. Legendat Tazio Nuvolarin vuoden 1935 voitosta ja Jackie Stewartin sumuisessa säässä ajamasta vuoden 1968 ykköstilasta kuuluvat olennaisista radan historiaan.

Niki Laudan miltei kohtalokas onnettomuus oli ratkaisevassa asemassa Nürburgringin poistamisessa F1-kalenterista kauden 1976 jälkeen, mutta radan turvallisuutta kohtaan oli esitetty kritiikkiä jo ennen onnettomuutta. Lauda itse esitti jo ennen vuoden 1976 kilpailua, että kuljettajien olisi pitänyt boikotoida rataa, koska sen turvallisuus ei ollut riittävän korkealla tasolla. Vanhalla Nürburgringin radalla menehtyi viisi kuljettajaa: 1969 Saksan Gerhard Mitter, 1966 Ison-Britannian John Taylor, 1964 Hollannin Carel Godin de Beaufort, 1958 Ison-Britannian Peter Collins ja 1954 Argentiinan Onofre Marimon.

Nordschleife on yhä pystyssä ja sinne pääsee tänä päivänä ajamaan vaikka omalla henkilöautolla pientä maksua vastaan. Nykyinen rata ei pääse koskaan eroon vanhan Ringin myyttisen maineen luomasta varjosta.

Uudella Nürburgringin radalla ajettiin ensimmäinen GP vuonna 1984. Euroopan GP on ajettu radalla vuosina 1995, 1996 ja 1999-2007. Vuosina 1997-98 kilpailu kantoi Luxemburgin GP:n nimeä. Nykyään Nürburgring isännöi Saksan GP:tä vuorovuosin Hockenheimin radan kanssa.

Uusi Nürburgring on leveine turva-alueineen moderni kilparata, jossa tapahtumarikkaita paikkoja ovat lähtökolareita tuottava ensimmäinen mutka sekä Vendol-shikaani, jota tosin hidastettiin vuonna 1995. Rataan tehtiin viimeisimmät isommat muutokset kauden 2002 alla, jolloin ensimmäistä mutkaa muokattiin.

Rata sijaitsee Nürburgin kylässä Saksassa aivan Belgian radan tuntumassa. Radan taustalla näkyy kukkulalla sijaitseva 1300-luvulta peräisin oleva linna. Rata sijaitsee Eifel-vuoristossa, ja epävakaisen sään takia Nürburgringillä on usein ajettu sateessa.

Nürburgringillä renkaiden kulumisvauhti ei ole erityisen nopea. Etu- ja takarenkaat kuluvat aikalailla samassa tahdissa, mikä on melko harvinaista nykyradoille.

Mika Häkkinen ajoi puolestaan monien mielestä uransa parhaan kilpailun uudella Nürburgringin radalla 1998, kun hän kauden toiseksi viimeisessä kisassa kiri virheettömällä ajollaan Michael Schumacherin etumatkan kiinni, ohitti saksalaisen varikkokäyntien yhteydessä ja karkasi voittoon ottaen samalla ratkaisevan otteen kauden maailmanmestaruudesta.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Voisitko jättää Santanderin dissaamisen näistä kisatoikeista pois.Helvetin lapsellista.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Lotus ei ole pärjännyt muille jämätalleille oikein viime aikoina, eikä Chandhok varmasti kurssia ainakaan nosta.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Saas nähdä, jokohan Williams nostaisi Saksassa tasoaan askeleen verran ylemmäs.

Vettelin voittoa odottelen. Ferrari palannee hierarkiassa McLarenin taakse.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Saas nähdä, jokohan Williams nostaisi Saksassa tasoaan askeleen verran ylemmäs.

Vettelin voittoa odottelen. Ferrari palannee hierarkiassa McLarenin taakse.
Mclaren ei ole ollut Ferrarin vauhdissa kolmeen kisaan,niin miksi täällä kurssi muuttuisi?
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Mclaren ei ole ollut Ferrarin vauhdissa kolmeen kisaan,niin miksi täällä kurssi muuttuisi?
Ferrari on ollut parissa viime kisassa hiukan onnekas, joten tältä pohjin arvioin näin. Ja musta tuntuu, et nyt McLaren on paremmassa iskussa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Ylivoimaisesti kiinnostavinta tämän vuoden Saksan osakilpailun tiimoilta on Webbon raportoitu möötte DM:n kanssa. Taivas varjele, mitä sieltä tulee..? :alppu:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ferrari on ollut parissa viime kisassa hiukan onnekas, joten tältä pohjin arvioin näin. Ja musta tuntuu, et nyt McLaren on paremmassa iskussa.
Mutun lisäksi veikkailen, jotta Valencian poikkeuksellinen rata ja viime kisan sää saanut Ferrarin näyttämään McLarenia paremmalta.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mutun lisäksi veikkailen, jotta Valencian poikkeuksellinen rata ja viime kisan sää saanut Ferrarin näyttämään McLarenia paremmalta.
Ja Kanadassa syy Mclarenin hitauteen kuivalla oli mikä? Kyllä mä tiedän ettei jengi ferrarista täällä tykkää,mutta katsokaa niitä kisoja ja Ferrarin päivitykset tuntuvat toimivan,kun Mclaren ukoilla on tämä merkki ? päittensä päällä monessa kisassa ollut päivitysten suhteen. Mutta Vettel vie ja Webber kitisee taas jostain. Minkälaista säätä on lupailtu Saksaan? Ei kiinnostais yhtään katella sadekisaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja Kanadassa syy Mclarenin hitauteen kuivalla oli mikä? Kyllä mä tiedän ettei jengi ferrarista täällä tykkää,mutta katsokaa niitä kisoja ja Ferrarin päivitykset tuntuvat toimivan,kun Mclaren ukoilla on tämä merkki ? päittensä päällä monessa kisassa ollut päivitysten suhteen. Mutta Vettel vie ja Webber kitisee taas jostain. Minkälaista säätä on lupailtu Saksaan? Ei kiinnostais yhtään katella sadekisaa.
Sadetta ainakin Forecan mukaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Minkälaista säätä on lupailtu Saksaan? Ei kiinnostais yhtään katella sadekisaa.
Perjantaille sadetta, lauantaina kuivaa, sunnuntaina sadetta. Eli SC-startti! JES!

On se kyllä kumma kun nykyään sadekeli on huono juttu :nope:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Perjantaille sadetta, lauantaina kuivaa, sunnuntaina sadetta. Eli SC-startti! JES!

On se kyllä kumma kun nykyään sadekeli on huono juttu :nope:

Aina kun lähdetään turva-auton takaa sadekelissä se osoittaa mielestäni kuljettajien pelkuruuden. Eihän ennenvanhaan lähdetty sadekelillä turva-auton takaa.:wall::wall::wall::wall:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Aina kun lähdetään turva-auton takaa sadekelissä se osoittaa mielestäni kuljettajien pelkuruuden. Eihän ennenvanhaan lähdetty sadekelillä turva-auton takaa.:wall::wall::wall::wall:
Eiköhän se ennemminkin ole FIA:n hätävarjelun liioittelua. En muista enää, koska viimeksi SC-startissa olisi ajettu "vain" yksi kierros turva-auton perässä. :eek:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eiköhän se ennemminkin ole FIA:n hätävarjelun liioittelua. En muista enää, koska viimeksi SC-startissa olisi ajettu "vain" yksi kierros turva-auton perässä. :eek:
FIA:a pelottaa kasvojen menetys mahdollisessa vakavassa onnettomuudessa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kuulinko oikein, vai muisteliko Eki Räikkösen voittaneen nyrrellä, Häkkinen tehneen sen kahdesti ja Schumacher voittaneen Luxemburgin GP:n?
 
Ylös