Vähemmän yllättäen kyllä. Kumartakaamme kaikki Suurmestari Erkki "5000 GP:tä" Mustakaria. Onneksi FP2:ssa on itse Salon Mika kopissa.Onko nää mtv3:n juttuja?
Aika lähelle eki kuitenkin arvailuissaan on päässyt ettei ihan vallattomia sammakoita vielä :thumbup: Eipä sillä että itsekään tietäisin Ickxin Le Mans-voittomäärää ilman googlea.Vähemmän yllättäen kyllä. Kumartakaamme kaikki Suurmestari Erkki "5000 GP:tä" Mustakaria. Onneksi FP2:ssa on itse Salon Mika kopissa.
Kyllä tuollaisten faktatietojen soisi olevan just eikä melkein, tai sitten voisi pitää älynväläykset vain mielessään.Aika lähelle eki kuitenkin arvailuissaan on päässyt ettei ihan vallattomia sammakoita vielä :thumbup: Eipä sillä että itsekään tietäisin Ickxin Le Mans-voittomäärää ilman googlea.
Samaa mieltä, mutta vielä mielummin olisin nähnyt kypärän vastaavissa väreissä, kuin hänen ajaessaan Jordanilla. Turhaan on mennyt massan mukana ja ruvennut hifistelemään designinsa kanssa. :alppu:Schumin kypärälle ehdoton :alppu:
Kyllä tuo on maalaisjärjellä ajateltuna juurikin noin miten Eki sanoi. Suorilla päästään kovempaa välikelin pyörillä, kun rengas ei heitä kaikkea vettä alta. Mutkissa taas voitetaan sadekelin pyörillä, koska rengas heittää enemmän vettä alta, jolloin saadaan parempi pito.Ekin mukaan sadekelillä ajettaessa välikelin renkailla pääsee suorilla kovempaa ja mutkissa hävitään aikaa. Hassua, itse olen kyllä kuvitellut sen olevan juuri päinvastoin.
Nooh, sateinen Spa on kuitenkin sellaista herkkua (ainakin TV-katsojille), ettei pidä valittaa kun sitä on tarjolla.GP:n järjestäminen Spassa elokuun lopussa on ihan yhtä tyhmää kuin yleisurheilukisojen järjestäminen Suomessa elokuun lopussa. Todennäköisuus sateelle on vain liian suuri. Miksi ihmeessä Spassa ei voitaisi ajaa esim. heinäkuussa Unkarin GP:n tilalla. Unkarissa on kumminkin hyvät kelit vielä elokuun lopussa.
Tän tilaston mukaan elokuu on toiseksi pahin sadekuukausi Span radalla.
http://www.latestmotorsportweather.com/racing-circuits/europe/belgium/spa-francorchamps-circuit.html
Riippuu olosuhteista ja riippuu siihen mihin verrataan. Jos on paljon vettä ja verrataan täysiin sadekelin renkaisiin niin sitten pitää paikkaansa. Sadekelin renkaat siirtävät enemmän vettä, joka tarkottaa sitä että mutkissa on pito on parempi ja suorilla nopeus heikompi. Välikelin renkailla homma on päinvastoin. Tosin kun on paljon vettä voi luistella suorallakin seinään.Ekin mukaan sadekelillä ajettaessa välikelin renkailla pääsee suorilla kovempaa ja mutkissa hävitään aikaa. Hassua, itse olen kyllä kuvitellut sen olevan juuri päinvastoin.
Totta.Nooh, sateinen Spa on kuitenkin sellaista herkkua (ainakin TV-katsojille), ettei pidä valittaa kun sitä on tarjolla.
Koko vertailu on järjetön, olosuhteet määräävät rengasvalinnan. Jos on riittävän kuivaa välikelin nakeille, ei sadekelin renkaita kannata edes käyttää ja jos on niin märkää että tarvitaan sadekelin renkaat, ei välikelin renkailla pysty oikeastaan ajamaan kunnolla.Ekin mukaan sadekelillä ajettaessa välikelin renkailla pääsee suorilla kovempaa ja mutkissa hävitään aikaa. Hassua, itse olen kyllä kuvitellut sen olevan juuri päinvastoin.
No tuskin pitää jos vettä on tosiaan paljon. Tällöin renkaan pitää poistaa vettä sitä enemmän, mitä kovempaa mennään, eli välikelin renkaalla joutuu todennäköisesti vesiliirtoon suoralla. Hitaassa vauhdissa elikkäs mutkissa välikelin rengas voi vielä toimia, tosin tällöinkin pito riippuu siitä, millainen on kumiseos ja saadaanko siihen tarpeeksi lämpöä. Nykyinen välikelin rengas ei ole toiminut sateessa, koska siinä ei ole riittävää kuviointia sen kummemmin veden poistoon kuin pitämään riittävää lämpöäkään. Schumin äskeinen taiteilu välikelin renkaalla märällä radalla olikin melkoinen taidonnäyte.Jos on paljon vettä ja verrataan täysiin sadekelin renkaisiin niin sitten pitää paikkaansa.
Sadekelin renkaat siirtävät kuviointinsa ansiosta enemmän vettä, joka tarkoittaa sitä että vaara vesiliirtoon suorilla on pienempi. Samalla kitkapinta-alaa on kuitenkin vähemmän kuin välikelin renkaissa.Riippuu olosuhteista ja riippuu siihen mihin verrataan. Jos on paljon vettä ja verrataan täysiin sadekelin renkaisiin niin sitten pitää paikkaansa. Sadekelin renkaat siirtävät enemmän vettä, joka tarkottaa sitä että mutkissa on pito on parempi ja suorilla nopeus heikompi. Välikelin renkailla homma on päinvastoin. Tosin kun on paljon vettä voi luistella suorallakin seinään.
Niin eiköhän kaikki täällä ole ollut samaa mieltäSadekelin renkaat siirtävät kuviointinsa ansiosta enemmän vettä, joka tarkoittaa sitä että vaara vesiliirtoon suorilla on pienempi. Samalla kitkapinta-alaa on kuitenkin vähemmän kuin välikelin renkaissa.
Tottakai riippuu olosuhteista. Olisi kai pitänyt pohjustaa asia paremmin - tilanne oli siis se että ajettiin sadekelin renkailla ja rata oli hetkeksi kuivumaan päin.
Kiva juttu. Tämä vain suoraan sanoen hiukan hämäsi:Niin eiköhän kaikki täällä ole ollut samaa mieltä
Sadekelin renkaat siirtävät enemmän vettä, joka tarkottaa sitä että mutkissa on pito on parempi ja suorilla nopeus heikompi.
Niin koska suorilla menee energiaa veden siirtämiseen eikä etenemiseen.Kiva juttu. Tämä vain suoraan sanoen hiukan hämäsi:
Tarkoitin tuota mutka-osiota.Niin koska suorilla menee energiaa veden siirtämiseen eikä etenemiseen.