Formula 1 - Vallonia: Ennakot ja Vapaat harjoitukset

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Di Resta seinään samassa paikassa kuin Senna ja punainen lippu.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2374
Vähemmän yllättäen kyllä. Kumartakaamme kaikki Suurmestari Erkki "5000 GP:tä" Mustakaria. Onneksi FP2:ssa on itse Salon Mika kopissa.
Aika lähelle eki kuitenkin arvailuissaan on päässyt ettei ihan vallattomia sammakoita vielä :thumbup: Eipä sillä että itsekään tietäisin Ickxin Le Mans-voittomäärää ilman googlea.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Aika lähelle eki kuitenkin arvailuissaan on päässyt ettei ihan vallattomia sammakoita vielä :thumbup: Eipä sillä että itsekään tietäisin Ickxin Le Mans-voittomäärää ilman googlea.
Kyllä tuollaisten faktatietojen soisi olevan just eikä melkein, tai sitten voisi pitää älynväläykset vain mielessään.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Huikeen näkönen toi Red Bullin siipi auki. Ihan kun ei ois siipeä lain'. Pienempi kuin perinteiset Monza-siivet.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Schumin kypärälle ehdoton :alppu:
Samaa mieltä, mutta vielä mielummin olisin nähnyt kypärän vastaavissa väreissä, kuin hänen ajaessaan Jordanilla. Turhaan on mennyt massan mukana ja ruvennut hifistelemään designinsa kanssa. :alppu:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Katsojia käy kyllä sääliksi. Ei ole kovin paljoa harjoituksissa nähty kierroksia FP2:n ~45min ajelun lisäksi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ekin mukaan sadekelillä ajettaessa välikelin renkailla pääsee suorilla kovempaa ja mutkissa hävitään aikaa. Hassua, itse olen kyllä kuvitellut sen olevan juuri päinvastoin.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Ekin mukaan sadekelillä ajettaessa välikelin renkailla pääsee suorilla kovempaa ja mutkissa hävitään aikaa. Hassua, itse olen kyllä kuvitellut sen olevan juuri päinvastoin.
Kyllä tuo on maalaisjärjellä ajateltuna juurikin noin miten Eki sanoi. Suorilla päästään kovempaa välikelin pyörillä, kun rengas ei heitä kaikkea vettä alta. Mutkissa taas voitetaan sadekelin pyörillä, koska rengas heittää enemmän vettä alta, jolloin saadaan parempi pito.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
GP:n järjestäminen Spassa elokuun lopussa on ihan yhtä tyhmää kuin yleisurheilukisojen järjestäminen Suomessa elokuun lopussa. Todennäköisuus sateelle on vain liian suuri. Miksi ihmeessä Spassa ei voitaisi ajaa esim. heinäkuussa Unkarin GP:n tilalla. Unkarissa on kumminkin hyvät kelit vielä elokuun lopussa.

Tän tilaston mukaan elokuu on toiseksi pahin sadekuukausi Span radalla.
http://www.latestmotorsportweather.com/racing-circuits/europe/belgium/spa-francorchamps-circuit.html
Nooh, sateinen Spa on kuitenkin sellaista herkkua (ainakin TV-katsojille), ettei pidä valittaa kun sitä on tarjolla. :)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ekin mukaan sadekelillä ajettaessa välikelin renkailla pääsee suorilla kovempaa ja mutkissa hävitään aikaa. Hassua, itse olen kyllä kuvitellut sen olevan juuri päinvastoin.
Riippuu olosuhteista ja riippuu siihen mihin verrataan. Jos on paljon vettä ja verrataan täysiin sadekelin renkaisiin niin sitten pitää paikkaansa. Sadekelin renkaat siirtävät enemmän vettä, joka tarkottaa sitä että mutkissa on pito on parempi ja suorilla nopeus heikompi. Välikelin renkailla homma on päinvastoin. Tosin kun on paljon vettä voi luistella suorallakin seinään.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ekin mukaan sadekelillä ajettaessa välikelin renkailla pääsee suorilla kovempaa ja mutkissa hävitään aikaa. Hassua, itse olen kyllä kuvitellut sen olevan juuri päinvastoin.
Koko vertailu on järjetön, olosuhteet määräävät rengasvalinnan. Jos on riittävän kuivaa välikelin nakeille, ei sadekelin renkaita kannata edes käyttää ja jos on niin märkää että tarvitaan sadekelin renkaat, ei välikelin renkailla pysty oikeastaan ajamaan kunnolla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos on paljon vettä ja verrataan täysiin sadekelin renkaisiin niin sitten pitää paikkaansa.
No tuskin pitää jos vettä on tosiaan paljon. Tällöin renkaan pitää poistaa vettä sitä enemmän, mitä kovempaa mennään, eli välikelin renkaalla joutuu todennäköisesti vesiliirtoon suoralla. Hitaassa vauhdissa elikkäs mutkissa välikelin rengas voi vielä toimia, tosin tällöinkin pito riippuu siitä, millainen on kumiseos ja saadaanko siihen tarpeeksi lämpöä. Nykyinen välikelin rengas ei ole toiminut sateessa, koska siinä ei ole riittävää kuviointia sen kummemmin veden poistoon kuin pitämään riittävää lämpöäkään. Schumin äskeinen taiteilu välikelin renkaalla märällä radalla olikin melkoinen taidonnäyte.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Riippuu olosuhteista ja riippuu siihen mihin verrataan. Jos on paljon vettä ja verrataan täysiin sadekelin renkaisiin niin sitten pitää paikkaansa. Sadekelin renkaat siirtävät enemmän vettä, joka tarkottaa sitä että mutkissa on pito on parempi ja suorilla nopeus heikompi. Välikelin renkailla homma on päinvastoin. Tosin kun on paljon vettä voi luistella suorallakin seinään.
Sadekelin renkaat siirtävät kuviointinsa ansiosta enemmän vettä, joka tarkoittaa sitä että vaara vesiliirtoon suorilla on pienempi. Samalla kitkapinta-alaa on kuitenkin vähemmän kuin välikelin renkaissa.

Tottakai riippuu olosuhteista. Olisi kai pitänyt pohjustaa asia paremmin - tilanne oli siis se että ajettiin sadekelin renkailla ja rata oli hetkeksi kuivumaan päin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sadekelin renkaat siirtävät kuviointinsa ansiosta enemmän vettä, joka tarkoittaa sitä että vaara vesiliirtoon suorilla on pienempi. Samalla kitkapinta-alaa on kuitenkin vähemmän kuin välikelin renkaissa.

Tottakai riippuu olosuhteista. Olisi kai pitänyt pohjustaa asia paremmin - tilanne oli siis se että ajettiin sadekelin renkailla ja rata oli hetkeksi kuivumaan päin.
Niin eiköhän kaikki täällä ole ollut samaa mieltä :D
 
Ylös