Formula 4 -sarjat 2017

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Laitetaanpas tällekin vuodelle ketju pystyyn viimevuotisen tapaan.

Tänä vuonna alkaa taas yksi uusi F4-sarja. Tanskalaiset ovat valinneet autoksi Mygalen ja moottoriksi Renault'n. Sama yhdistelmä on käytössä vain Kaakkois-Aasiassa. Samalla Formula Fordin nimeksi vaihtuu Formula 5 ja autoihin sallitaan siivet.

Tanskan sarja on mielenkiintoinen Koirasen ja SMP Racingin NEZ-sarjan kannalta, sillä Tanska kuuluu FIA:n Pohjois-Euroopan alueeseen (NEZ) – toisin kuin vaikkapa Hollanti. Tanskalaiset vieläpä valitsivat eri kaluston, joten SMP-sarjan avaaminen todelliseksi NEZ-mestaruussarjaksi muuttui käytännössä mahdottomaksi.

Vuoden ensimmäiset mestaritkin ovat jo selvillä, sillä viime vuoden puolella alkanut Kaakkois-Aasian sarja päättyi jo neljä viikkoa sitten Sepangissa indonesialaisen Presley Martonon juhliin. Koko sarjan kiersi vain neljä kuljettajaa osanottajamäärän vaihdellessa 8–15 välillä.

Mestaruus on ratkennut myös niin ikään viime vuoden puolella alkaneessa Lähi-Idän sarjassa. Viimeiset kisat ajetaan Abu Dhabissa maaliskuussa, mutta epävirallisten laskelmieni mukaan Etelä-Afrikan Jonathan Aberdein on jo tavoittamattomissa. Ajatuksesta jakaa pisteitä vain MENA-alueen kuljettajille taidettiin luopua, kun sarjaan ilmaantui vain neljä alueen kuljettajaa, joista kaksi on ajanut koko kauden ja kolme ylipäätään lähtenyt kisaan... tai sitten ulkopuoliset ajavat jonkin alueen maan lisenssillä (kuten Xavier Lloveras NEZ-sarjassa viime kesänä).

Kolmannessa kesken olevassa sarjassa, Pohjois-Amerikan NACAM:ssa (käytännössä Meksikolainen sarja, yksi kisa Teksasissa) on ajamatta vielä kolme viikonloppua ja kausi päättyy vasta kesäkuussa.

Kalentereita

Australia
Koodi:
7.–9.4.    Sandown
5.–7.5.    Barbagallo
26.–28.5.  Phillip Island
28.–30.7.  Queensland
18.–20.8.  Eastern Creek
20.–22.10. Gold Cost
Britannia
Koodi:
1.–2.4.     Brands Hatch (Indy)
15.–16.4.   Donington (National)
6.–7.5.     Thruxton
20.–21.5.   Oulton Park (Island)
10.–11.6.   Croft
29.–30.6.   Snetterton (300)
12.–13.8.   Knockhill
26.–27.8.   Rockingham (Int. super sports car circuit)
16.–17.9.   Silverstone (National)
30.9.–1.10. Brands Hatch (GP)
Espanja
Koodi:
ei tiedossa
Italia
Koodi:
2.4.   Misano
7.5.   Adria
25.6.  Vallelunga
16.7.  Mugello
10.9.  Imola
8.10.  Mugello
22.10. Monza
Japani
Koodi:
8.–9.4.    Okayama
3.–4.5.    Fuji
20.–21.5.  Autopolis
22.–23.7.  Sugo
5.–6.8.    Fuji
26.–27.8.  Suzuka
11.–12.11. Motegi
Kiina
Koodi:
23.–24.4.  Zhuhai
28.–29.5.  Chengdu
2.–3.7.    Peking Golden Port
10.–11.9.  Shanghai int'l
12.–13.11. Zhuhai
NACAM (2016–17)
Koodi:
...
10.–12.3. Autódromo de Monterrey
5.–7.5.   Centro Dinámico Pegaso
9.–11.6.  Autódromo Hermanos Rodríguez
NEZ/SMP
Koodi:
19.–20.5.  Sotši
26.–28.5.  Smolensk
2.–4.6     Ahvenisto
30.6.–2.7. auto24ring
14.–15.7.  Moscow Raceway
19.–20.8.  Moscow Raceway
20.–22.10. Assen
Saksa
Koodi:
29.–30.4. Oschersleben
20.–21.5. Lausitz
10.–11.6. Spielberg
8.–.9.7.  Oschersleben
5.–6.8.   Nürburgring
16.–17.9. Sachsenring
23.–24.9. Hockenheim
Tanska
Koodi:
22.–23.4.   Jyllandsringen
10.–11.6.   Ring Djursland
24.–25.6.   Padborg Park
18.–20.8.   Jyllandsringen
2.–3.9.     Padborg Park
16.–17.9.   Ring Djursland
30.9.–1.10. Jyllandsringen
USA
Koodi:
8.–9.4    Homestead
10.–11.6. Indianapolis
8.–9.7.   Mosport
11.–12.8. Mid-Ohio 
26.–27.8. VIR
16.–17.9. CotA
F4-autot

Kalustopuolella tilanne on muuttunut siten, että vaikka Tatuus-Abarth onkin edelleen yleisin yhdistelmä, on Mygale ohittanut Tatuusin suosituimpana runkovalintana (6 sarjaa vs. 5 sarjaa).

Tatuusin runko on käytössä lisäksi Britannian F3-sarjassa (käytännössä sama auto isommilla siivillä + muilla pienillä muutoksilla) Fordin koneella, mutta jätetään se laskuista pois.

Tatuus-Abarth 5 (ESP, GER, ITA, NEZ, UAE)
Mygale-Ford 3 (AUS, NACAM, UK)
Mygale-Renault 2 (DEN, SEA)
Crawford-Honda 1 (USA)
Dome-Toyota 1 (JPN)
Mygale-Geely 1 (CHN)

Rungot:
Mygale 6
Tatuus 5
Crawford 1
Dome 1

Moottorit:
Abarth 5
Ford 3
Renault 3
Geely 1
Honda 1
Toyota 1
 
Viimeksi muokattu:

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ompas hienosti ja kattavasti tietoa. NEZ/SMP vailla informaatiota. Aiemmilla kausilla taisi tähän aikaan olla jo uutisia talvitesteistä ja kuljettajista. Mutta ehtiihän sitä. Ahveniston kilpailuista ainakin on ollut puhetta, 2.-4.6.2017.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Siinähän tuo NEZ kalenteri:

F4 NEZ-kalenteri 2017:

28-30.4 Sochi, Venäjä
12.-14.5 Moskova, Venäjä
2.-4.6. Ahvenisto, Suomi
30.6.-2.7. Pärnu, Viro
14.-16.7. Moskova, Venäjä
15.-17.9. Mantorp, Ruotsi
20.-22.10. Zandvoort, Hollanti
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Oks muuten jossain kerrottu (tai onko jollakulla inside tietoa) miks Koiranen bros vetäytyi GP3-kuvioista ajattamaan pelkästään näitä venäläisten F4:ia? Oma arvaukseni on että homma kävi saavutettuun hyötyyn nähden liian tyyriiksi
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Liian tyyristä eli sarjaan ei löydy tarpeeksi maksukykyisiä kuskeja kuin kourallinen. Vaihtoehtona pihtailla sarjan peräpäässä tai lopettaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Näin veikkaisin minäkin. Kyllä ne Koirasella sen verran osaavat laskea, että ymmärtävät paljonko GP3-seikkailusta jää ns. viivan alle.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Huh mikä osuma. Entisaikoihin olisi varmaan henki lähenyt moisesta.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ihan karmean näköinen töötti. Näkee heti että jalat ottaa pahasti kipeää kun välittömästi osuman jälkeen ilmestyy ajopuvun lahje näkyviin tuohon ohjaamon reunaan. Ei meinaan normaalisti kyllä jalka taivu tuohon kohtaan kun kuski istuu ohjaamossa vyötettynä.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Formuloiden ja kilpa -autojen turvalaitteita kehitetään jatkuvasti. Kun nuori menettää molemmat jalkansa tilanteessa, johon ei kauheasti voi itse vaikuttaa, niin ratojen turvalaitteet mietityttävät. Kuinkahan mahtaa olla Doningtonin kohdalla asioiden laita? Missä sijaitsevat liputuspisteet ja olisiko mahdollista käyttää vilkkuvia varoitusvaloja ratojen reunamilla? Jonkun aikaa siinä formula jo paikoillaan ehti olla, koska täysin pysähdyksissä oli radalla.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Paljon noita peräänajoja sattuu, vaikka keltaiset ehtii vilkkua ja heilua pitkään. Tässäkin tapauksessa täysin mahdoton olisi ollut muutamassa sekunnissa välittää tiukassa taistelussa olevalle kuskille tieto, että radan oikea laita on nyt tukossa. Paljon huonoa tuuria. :(
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Lippupisteiden sijainti on aika hankala asia. Niitähän on viime vuosina viety aina vain kauemmas radasta turvallisuuden nimissä (ja tottahan se parantaakin sekä kuljettajien että ratatuomarien turvallisuutta ulosajotilanteessa), mutta samalla lippujen (tai valojen) näkyvyys on heikentynyt selvästi.

Itse ainakaan nähnyt tuossa Mongerin onboard-videossa ainuttakaan keltaista... tiedä sitten näytettiinkö niitä edes. Ainakaan edellä menneet eivät näyttäneet löysäävän lainkaan, mikä onkin toinen (joskaan ei välttämättä juuri tähän tapaukseen liittyvä) ongelma: keltaisia ei juurikaan tunnuta kunnioittavan, vaan ne nähdään korkeintaan ohituskieltona.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Nykytekniikalla ei luulisi olevan vaikeata toteuttaa pituussuunnassa toimivia varoitusjärjestelmiä. Sektoreittain. Ovat kuin muinaisjäänne nämä pelkät liputuspisteet kilparadoilla.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ihmeen vähänhän noita todella pahoja onnettomuuksia loppujen lopuksi sattuu vaikka noita pyörähdyksiä käy useinkin. Kavereilla on kuitenkin reaktiokyky vähintäänkin luokkaa hyvä, ja aika monella jo selkäytimessä se että yht'äkkiä avautuvia "reikiä" keskellä ryhmää pyritään välttämään. En minä oikein tiedä pääseekö tuollaisista oikein millään tavalla eroon, koska vaikka nuo aina videolta näyttää että aikaa on vaikka miten paljon niin todellisuudessa nuo tilanteet tulee yleensä niin nopeasti "silmille" että reaktioajat jää aika pieneksi niin liputuksista vastaavilla kuin erityisesti kuljettajilla. Tuossakin tilanne helposti näyttää videolta siltä että Pasma olisi seisonut siinä pitkäänkin, mutta onhan se täysin mahdollista että pyörähdys on ihan juuri tapahtunut ja lippumiehet ei ole ehtineet kunnolla edes vielä reagoida. Onhan nuo ihan pirun inhottavia tilanteita, varsinkin kun on vielä tuollainen ihan junnu kyseessä, mutta minusta se pitää vaan hyväksyä että moottoriurheilu on vaarallista ja kaikkea ikävää ei voida estää, ja joskus vaan käy ikävämminkin vaikka turvallisuuteen panostettaisiin miten paljon.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Näitä välillä sattuu. Surullista, mutta kaikki ajajat tietää riskinsä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tanskassa ajettu ekat F4/F5-kisat. Luokat ajoivat aika-ajot ja kisan yhdessä, mutta lähtöruudukossa "vitoset" laitettiin ruudukon perälle, vaikka kierrosaikojen perusteella luokat olisivat olleet osittain sekaisin.

Ihan kaikissa F5-autoissa ei ilmeisesti ole siipiä, vaan osa ajaa täysin FFord Duratec -speksin mukaisilla laitteilla. Hieman yllättäen putkirunkoisista oli mukana vain Mygale- ja Ray-merkkisiä autoja, vaikka muistelen nähneeni talvella kuvan siivillä varustetusta tanskalaisesta Aquilasta.

Nelosia oli mukana 8 ja vitosia 11. Vielä harjoituksissa Fordeja oli 12. Kisassa nopein nelosten kierrosaika oli Frederik Vestin 1.07,016 ja vitosten Casper T. Hansenin 1.07,345.

Koodi:
 1.  Frederik Vesti             Mygale-Renault   17.08,99  15
 2.  Daniel Lundgaard           Mygale-Renault   +   0,84  15
 3.  Casper Pilgaard            Mygale-Renault   +   3,14  15
 4.  Noah Watt                  Mygale-Renault   +  10,70  15
 5.  Christian Rasmussen        Mygale-Renault   +  15,05  15
 6.  Mikkel Cahnbley Henriksen  Mygale-Renault   +  19,80  15
 7.  Casper T. Hansen           Mygale-Ford      +  26,14  15
 8.  Mikkel Sjødahl Dam         Mygale-Renault   +  45,19  15
 9.  Jonas Lindhard Nielsen     Mygale-Ford      +  50,29  15
10.  Jacob Emil Lassen          Mygale-Renault   +1.00,69  15
11.  Martin Harritz             Mygale-Ford                14
12.  Dennis Dybro Christensen   Ray-Ford                   14
13.  Marcus Mose                Mygale-Ford                14
14.  Niels Ejnar Rytter         Ray-Ford                   14
15.  Alexander Müller           Mygale-Ford                14
16.  Valdemar Eriksen           Ray-Ford                   14
17.  Line Sønderskov            Ray-Ford                   14
DNF  Aske Nygaard Bramming      Mygale-Ford                 7
DNF  Emil Baand Kristensen      Ray-Ford                    7
Lisää tuloksia täältä: http://raceresult.dk/
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sotšissa ajetaan parhaillaan viikonlopun toista SMP F4 -kisaa. Kuskeja ei näytä juuri kiinnostavan mihin kohtaan asvalttiaavikkoa rata on piirretty. Heti ekassa mutkassa noin puolet porukasta päätti jättää kääntämättä ja radan ulkopuolella kisailu jatkui koko ekan kierroksen.

Nyt erot ovat kasvaneet ja jono etenee ilman ihmeempää draamaa jokseenkin viivojen välissä. Tylsä kisa toistaiseksi.

Kisat suorana Avto24-kanavalla. Striimi: http://62.76.26.81:8081/sport/auto24_09/playlist.m3u8
 
Ylös